دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان خانگی روماتیسم و آشنایی با مواد طبیعی که علائم روماتیسم را کاهش می دهند

  • سحر هودانلویی
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

قابل به ذکر است که بیماری های مفصلی، حمله قلبی و سکته را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند، چرا که توانایی آسیب رساندن به محافظ قلب یعنی غشای خارجی قلب را دارند. در ادامه مطلب به روش های درمان خانگی روماتیسم پرداخته ایم.

روماتیسم از دیگر بیماری های دردناک و مزمن می باشد که مانند هر بیماری دیگری روشی برای پیشگیری و کاهش درد آن وجود دارد. خوشبختانه برخی از مواد خوراکی تاثیر به سزایی در کاهش و رفع بسیاری از بیماری های مفصلی دارند. ادامه مطلب را به شرح روش های موثر در درمان خانگی روماتیسم پرداخته ایم.

معرفی روش های درمان خانگی روماتیسم

روماتیسم چیست؟

روماتیسم از دیگر بیماری های خود ایمنی می باشد که در ابتدا به بافت های سینوویال در کنار مفاصل حمله می کند. قابل به ذکر است که بیماری های خود ایمنی سبب می شوند تا سیستم ایمنی بدن بافت های خود را با مهاجمان خارجی به مانند باکتری و ویروس ها اشتباه بگیرد. گفتنی است که در این شرایط سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنتی بادی تولید می کند تا به دنبال مهاجمان برای نابودی بگردد. همچنین این بیماری به صورت سیستمی قابلیت تاثیر گذاری به روی کل بدن دارد که در این زمان می تواند آسیب به سزایی در اندام های حیاتی بدن به مانند قلب، ریه، بافت های ماهیچه ای، غضروف و رباط وارد کند.

در برخی موارد نادر روماتیسم ایجاد کننده ورم و درد بسیاری می باشد که می تواند فرد را به معلولیت دائمی مبتلا کند.

  • نشانه های ابتلا به این بیماری

در ابتدای ابتلا به روماتیسم، تاثیراتی به روی مفاصل کوچک بدن به مانند انگشتان دست و پا  ایجاد می شود. در این شرایط فرد احساس می کند که نواحی مذکور گرم، خشک و یا متورم می شوند. این علائم که به صورت متناوب در افراد بروز می کند، مدتی فرد را درگیر به خود و مدتی دیگر در امان نگاه می دارد.

در طی زمان این نشانه ها می توانند تشدید یابند و یا در موارد حاد به بد فرم شدن انگشتان نیز منجر گردند. این بیماری می تواند به مفاصل بزرگ تر همانند شانه، زانو و باسن نیز پیشروی کند و در طی ۲ سال نیز آسیب های قابل توجهی به مفاصل بدن وارد کند.

نشانه های بارز این بیماری را می توان در شرح زیر نام برد که با مشاهده هر یک، می بایست هر چه سریع تر به فکر روش هایی برای درمان خانگی روماتیسم خود باشید.

درمان خانگی روماتیسم به چه صورت است؟

  •  آرون گروپس
  1. خستگی مفرط
  2. تب در درجه های پایین
  3. احساس درد و سفتی بیش از ۳۰ دقیقه در طی صبح و یا پس از نشستن
  4. کم خونی
  5. کم شدن وزن

درمان خانگی روماتیسم

  • فعالیت جسمانی

فعالیت جسمانی و یا در اصطلاحی دیگر ورزش می تواند از ابتدایی ترین اقدامات و در عین حال موثر ترین روش های درمان روماتیسم به حساب آید. ورزش در کاهش خستگی، تقویت عضلات و در نهایت بالا بردن سطح تحرکات بدن تاثیر به سزایی دارد که علاوه بر آن به کاهش ریسک پوکی استخوان و ابتلا به افسردگی منجر می شود.

در پی انجام حرکات ورزشی نکات گفته شده در ادامه مطلب را به یاد داشته باشید.

  1. انجام تمرینات رشته ای که حداقل باید در طی ۳۰ دقیقه انجام گیرد.
  2. تمرینات تقویتی که می بایست ۲ الی ۳ مرتبه در طی هفته انجام گیرند.
  3. تمرینات استقامتی قلب و عروق که حداقل در طی هفته باید ۴ مرتبه و در طی ۳۰ دقیقه انجام شود.

در صورت نیاز می توانید با مربیان ورزشی با تجربه مشورتی داشته باشید و با انواعی از تمرینات مخصوص برای روند درمان آشنا شوید.

  • سرد و گرم

گفتنی است که فشرده های گرم و سرد می تواند به رفع و درمان خانگی روماتیسم منجر شود. گرما مسبب آرام شدن عضلات و کاهش درد مفاصل است که از سویی دیگر سرما به کاهش درد، تورم و التهاب می انجامد. برای استفاده از این روش درمان، مراحل گفته شده در ادامه مطلب را دنبال کنید.

تاثیر کمپرس آب سردم و گرم در درمان روماتیسم

  1. حوله ای را به درون آب جوش و یا سرد خیس کنید و سپس به روی بخاری و یا شوفاژ قرار دهید. در صورتی دیگر می توانید آن را اتو نیز کنید تا به خوبی گرم شود.
  2. حالا در این مرحله تعدادی یخ به درون پلاستیک فریزر بریزید.
  3. حالا باید حوله را در طی ۳ دقیقه به روی نواحی که درد می کند، قرار دهید و بلافاصله آن نیز یخ را به مدت ۱ دقیقه روی عضلات مورد نظر قرار دهید.
  4. مراحل گفته شده را در طی ۵ مرحله تکرار کنید تا در نهایت تاثیر موثری به روی عضلات تان اعمال شود.
  • روغن ماهی

طبق تحقیقات انجام شده به روی این روغن پر خواص، این چنین مشخص شد که روغن ماهی در کاهش درد مفاصل و درمان آرتریت تاثیر گذاری به سزایی قائل می باشد. همچنین این روغن دارای اسید های چرب امگا ۳ است که خواص ضد التهابی موثری به روی عضلات بدن قائل می باشند که در نهایت به کاهش درد منجر می شود.

روغن ماهی علاوه بر درمان خانگی روماتیسم از قلب در برابر بیماری های مختلف نیز محافظت می کند که از این رو توصیه های گفته شده در ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

  1. ۳ گرم از روغن ماهی را در طی ۲ بار در روز مصرف کنید.
  2. در وعده های غذایی خود می توانید از ماهی های آب سرد به مانند تن ماهی و آزاد استفاده کنید که در نهایت تاثیرات شگفت انگیزی به روی عضلات و مفاصل بدن شما قائل هستند.
  3. در صورتی دیگر می توانید با پزشکان مربوطه برای مصرف مکمل های روغن ماهی مشورت بگیرید.
  • زردچوبه

زردچوبه در درمان و رفع نشانه های روماتیسم مفصلی بسیار تاثیر گذار است. همچنین طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ این چنین مشخص شد که کورکومین از مواد اکتیو در زردچوبه می باشد که خواص ضد التهابی و آرتریتی را دارا است. این ادویه را می توان جایگزین بسیاری از دارو و قرص های استروئیدی کرد، چرا که با جلوگیری از بروز التهاب مشترک به مسدود کردن آنزیم های خاص و سیتوکین می پردازد.

تاثیر استفاده از زردچوبه در درمان روماتیسم

  1. از این رو ۱ قوطی آب را به خوبی بجوشانید و سپس ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.
  2. اجازه دهید در طی ۱۰ دقیقه بجوشد و پس از آن ۲ بار در طی روز میل کنید.
  3. اسفاده از ادویه در وعده های غذایی و طبخ غذا بسیار تاثیر گذار است.
  • سرکه سیب

خواص سرکه سیب بسیار متعدد است که در درمان روماتیسم نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. این مایع از خواصی به مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر سرشار است که از این رو در درمان و رفع التهاب بسیار تاثیر گذار است.

  1. ۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب طبیعی را با ۱ قاشق چایی خوری عسل و نصف فنجان آب گرم ترکیب کنید. این نوشیدنی را هر روز ۱ مرتبه بنوشید.
  2. در صورتی دیگر می توانید سرکه سیب را به روی نواحی آسیب دیده از بدن خود اعمال کنید و بلافاصله با روغن گرچک گرم شده به ماساژ مفاصل بپردازید. رویش را با پارچه نخی و نایلون بپوشانید و سپس به استراحت بپردازید.
  • سیر

سیر از خواص ضد التهابی بسیار قوی برخوردار می باشد که در صورت مصرف می تواند به کاهش درد و تورم در نواحی مورد نظر شما منجر شود.

  1. مصرف ۱ الی ۲ حبه سیر در طی روز
  2. در صورت مشورت با پزشک مربوطه می توانید از کپسول های سیر نیز استفاده کنید.
  • زنجبیل

زنجیبل نیز از دیگر خوراکی های موثر برای کاهش التهاب و روش های درمان خانگی روماتیسم مفصلی به حساب می آید. نکات گفته شده در ادامه مطلب را به یاد داشته باشید تا به عملکردی موثر برای درمان بپردازید.

تاثیر زنجبیل در درمان روماتیسم

  1. از این رو روغن زنجبیل را در مناطق آسیب دیده اعمال کنید و سپس به مدت ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید. این کار را باید هر روز به صورت منظم انجام دهید.
  2. می توانید در صورتی دیگر زنجیبل را در طبخ غذا نیز به کار ببرید.
  3. مصرف روزانه ۳ فنجان چایی زنجیبل نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
  • ماساژ

زمانی که ماساژ را در شیوه ای صحیح انجام دهید، به کاهش درد و تسکین التهاب منجر می شود. گفتنی است که ماساژ گردش خون را فعال می کند و در نهایت از بروز ناراحتی و التهاب پیشگیری می کند.

  1. ۱۰ گرم کافور را در ۱ فنجان روغن خردل به روی حرارت بگذارید تا پودر کافور در روغن حل گردد.
  2. حرارت را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا روغن خنک شود و سپس به روی نواحی مورد نظر اعمال کنید.
  3. در روشی دیگر می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ گرم روغن زیتون ترکیب کنید و سپس برای ماساژ به کار بگیرید.

توجه داشته باشید که هر یک از روش های گفته شده به تکرار ۲ الی ۳ مرتبه در طی روز برای چند دقیقه نیاز دارد.

گیاهان دارویی مناسب برای کاهش نشانه های روماتیسم

طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از افراد معتقد به طب سنتی از گیاهان دارویی بساری برای درمان و رفع نشانه های این بیماری استفاده می کردند. گفتنی است که این ترکیبات گیاهی نمی توانند به طور کامل در درمان خانگی روماتیسم تاثیر گذار باشند، اما طبق شواهد موجود، نشانه هایی را به مانند التهاب، ورم، احساس سفتی و درد را از بین می برد.

در ادامه ابن مطلب لیستی از گیاهان دارویی موثر برای درمان خانگی روماتیسم مطالعه می کنید.

تاثیر اکالیپتوس در درمان روماتیسم

  • اکالیپتوس:

در اکالیپتوس ترکیبات بسیار موثری وجود دارد که در نهایت به کاهش ورم، درد و التهاب منجر می شود. بسیاری از محققان تاکید دارند که با استشمام عصاره اکالیپتوس به طور مستقیم و یا استحمام با آن به وسیله افزودن چند قطره از روغنش به وان حمام، می توان از ترکیبات موثرش بهره برد.

  • کندر:

بسیاری از افراد اهل طب سنتی و حکیمان در طی هزاران سال به استفاده دارویی از صمغ و اسانس کندر می پردازند که برای درمان بسیاری از بیماری های حاد و سخت و التهابات مزمن، تاثیر گذاری بسیاری قائل می باشد.

  • اسطوخودوس:

اسطوخودوس را در طی طولانی مدت برای درمان اختلالات عصبی به مانند افسردگی، اضطراب و درد های مزمن استفاده می کردند. اسطخودوس را هم به ۲ روش استشمام عصاره و یا استفاده موضعی از روغن آن می توانید به کار گیرید.

  • ریحان:

سبزی ریحان از ترکیبات فوق العاده ای برای درمان برخوردار می باشد که قابل به ذکر است، اسانس اوکالیپتول از تاثیرات ضد التهابی برخوردار می باشد. همچنین لیانول که از ترکیبات موثر این گیاه است، در طی تحقیقی که به روی موش های انجام شد به خوبی نشان داد که می تواند به کاهش التهاب و تورم منجر شود.

نکاتی که در طی درمان باید در نظر داشته باشید

  • ایجاد تغییر در سبک غذایی

خوب است که از رژیم غذایی ضد التهابی و اسید اکسالیت پایین پیروی کنید.

علت انجام تست آلرژی غذایی چیست؟

  • تست آلرژی نسبت به غذا

خوب است تستی را برای تعیین اینکه نسبت به چه نوع غذا و خوراکی آلرژی دارید، انجام دهید تا نسبت به آن اجتناب کنید.

  • کاهش استرس

برای کاهش استرس، فعالیت هایی را انجام دهید تا آرامش درونی تان به خوبی حفظ گردد.

  • بهبود فرایند خواب

گفتنی است که استراحت و خوابیدن در ساعت ۸ الی ۹ شب می تواند عملکرد های مغز را بهبود ببخشد.

  • مواد غذایی دارای ویتامین

منیزیوم و ویتامین B از املاح مورد نیاز برای حفاظت از سد های خونی می باشند که از این رو، خوب است مواد غذایی گفته شده در ادامه مطلب را به برنامه غذایی خود بی افزایید.

  1. سبزیجات برگ سبز
  2. فرآورده های  لبنی
  3. کاکائو خام
  4. دانه های کدو تنبل
  • گیاهان آنتی اکسیدان

توصیه می شود که از زنجبیل، زردچوبه، پونه کوهی، سیر، ریحان، رزماری به عنوان دمنوش در طی روز مصرف کنید.

تاثیر پیاده رویی در درمان روماتیسم

  • پیاده روی

در جامعه پیشرفته امروزی عوامل بسیاری در ایجاد استرس افراد تاثیر گذار هستند که در نهایت به تغییر عملکرد های انتقال دهنده عصبی بدن منجر می شوند. پیاده روی با پای برهنه در طی روز و ترجیحا به روی علف و خاک ماسه می تواند انرژی های مثبت طبیعی را از زمین جذب کرده و به شما انتقال دهد.

  • مکمل های امگا۳

مکمل های امگا۳ و اسید های چرب برای تثبیت قند خون، کاهش التهاب و درد های حیاتی بدن بسیار تاثیر گذار می باشند.

  • روزه داری

برای تولید میتوکندری خوب است که در طی روز به ۱۶ ساعت روزه داری بپردازید. این کار در افزایش انرژی شما بسیار تاثیر گذار است.

  • ویتامین D

این ویتامین را از طریق نور خورشید و مکمل ها می توانید تامین کنید.

  • تصفیه آب

نوشیدنی آب فاقد کلرید، فلوراید، فلزات سنگی و آفت کش ها بسیار تاثیر گذار است که از این رو خوب می باشد به مصرف آب تصفیه شده در طی روز بپردازید.

تاثیر روغن های گیاهی در درمان روماتیسم

  • روغن های گیاهی

ترکیبات روغن های اسانسی به افزایش سطح اکسیژن در بدن و کاهش تاثیرات استرس در بدن می پردازند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *