دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به خواص آب ماست و مزیت های مصرف آن

  • ساناز براتی
  • ۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

آب ماست دارای خواص و ویژگی های مختلفی مانند برطرف کننده یبوست، مناسب برای کاهش وزن، بهبود دهنده رشد استخوان ها و مفاصل و مفید برای کلیه ها می باشد.

تا کنون حتما درباره خواص ماست و تاثیرات آن بر سلامت و زیبایی بدن شنیده اید، اما ممکن است کمتر درباره آب ماست و خاصیت های مختلف آن شنیده باشید، آب ماست اغلب بر روی ماست های خانگی و یا پاستوریزه دیده می شود که دارای خاصیت های مختلفی می باشد. برای بررسی این موضوع در این مطلب همراه ما باشید.

خواص مختلف آب ماست

آب ماست مایعی است که بعد از تهیه ماست از شیر جوشیده بر روی سطح ماست تشکیل می گردد که دارای چربی و پروتئین کمی می باشد. آب ماست تقریبا بی رنگ بوده و در بیشتر ماست های خانگی و پاستوریزه وجود دارد. ترکیباتی که در آب ماست وجود دارد مانند ترکیبات موجود در خود ماست مهم و مفید می باشند که نباید دور ریخته شود. بعد از باز کردن درب ماست می توانید آبی که بر روی آن جمع شده است را نوش جان کنید و از فوائد آن استفاده کنید، حال اگر ظاهر ناخوشایندی برایتان دارد می توانید آن را با ماست مخلوط کرده و بعد میل کنید، همچنین قبل از باز نمودن درب ماست می توانید آن را تکان دهید تا کاملا مخلوط شود. آب ماست مزه بدی ندارد اما برخی از افراد ممکن است آن را دوست نداشته باشند و در عوض برای برخی دیگر خوردن آن لذت بخش خواهد بود. مواد حیاتی مهمی در آب ماست وجود دارد که از شیر در آن باقی می ماند. آب ماست، که به نام وی نیز شناخته می شود دارای میزان کمی پروتئین، مقداری پتاسیم، کلسیم و چربی محدود می باشد. ترکیب شدن آب ماست با ماست نه تنها باعث از بین رفتن خواص آن نمی شود بلکه باعث می شود تا ماست حالتی خامه ای نیز داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده آب ماست همچنین دارای مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین B2 و ویتامین B6  می باشد، از این رو اشخاصی که از رژیم چربی یا پروتئین پیروی می کنند آب ماست به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند انتخاب عالی برای آنها باشد.

خواص آب ماست برای بدن

همچنین آب ماست برای افرادی که نمی توانند از شیر به دلیل پروتئین زیاد آن استفاده نمایند، بسیار مناسب است. آب ماست به دلیل داشتن پروتئین اندک جایگیزین خوبی برای شیر می باشد.

خاصیت های آب ماست

در ادامه با مهمترین خواص آب ماست برای سلامت آشنا خواهیم شد.

آب ماست مفید برای کلیه ها

آب ماست به دلیل نداشتن پروتئین زیاد باعث مشکل در کار کلیه ها نخواهد شد و کار کلیه ها را سنگین نمی کند. مشکل در کار کلیه ها باعث چاق شدن باسن، ران و شکم خواهد شد. کلیه ها توان تحمل پروتئین زیاد را نداشته و مصرف پروتئین بالا باعث فشار بر روی کلیه ها می شود و باعث صدمه دیدن قسمت های مختلف کلیه ها می شود.  از این رو نوشیدن آب ماست برای کلیه ها مفید بوده و مواد مغذی را به بدن می رساند.

  •  آرون گروپس

خواص مختلف آب ماست

درمان کننده یبوست

آب ماست دارای اسید لاکتیک بوده و وجود اسید لاکتیک و میکروب های اسید لاکتیک در آب ماست باعث تحریک روده شده، از این رو عمل دفع راحت تر خواهد شد. نوشیدن آب ماست باعث حل مشکل یبوست خواهد شد. کسانی که این مشکل را دارند می توانند در طول روز یک لیوان آب ماست برای حل مشکل خود بنوشند.

بررسی خاصیت های آب ماست

مناسب برای رژیم های لاغری

اشخاصی که دارای اضافه وزن می باشند و از چاقی رنج می برند می توانند برای کاهش وزن و رسیدن به تعادل وزنی از آب ماست بنوشند. آب ماست چربی پایینی داشته و علاوه بر آن دارای ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی نیز می باشد، نوشیدن اب ماست بدون به وجود آوردن کمبود مواد مغذی و مفید به کاهش وزن کمک می کند و بعلاوه برای هضم غذا نیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین باکتری های اسید لاکتیک موجود در آب ماست تازه و پروتئین محدود در آن باعث می شود تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید و سلول های چربی بدنتان از بین برود. با قرار دادن آب ماست در رژیم غذایی خود بدون نگرانی مواد مفید و ویتامین های ضروری را به بدن خود برسانید و کاهش وزن داشته باشید.

آب ماست و خاصیت های آن

بهبود دهنده رشد استخوان ها و تورم مفاصل

همانطور که اشاره شد آب ماست دارای مواد آلی و معدنی بسیاری است که این مواد باعث تقویت استخوان ها می شوند و همچنین سلول های بنیادین تشکیل دهنده استخوان را تحریک کرده و رشد استخوان ها را بهبود می دهند. جذی مواد مفید و حیاتی در آب ماست از طریق روده امکان پذیر است. آب ماست همچنین به دلیل دارا بودن حالت دفع بلغم و پاکسازی کننده بدن از مخاط مضر که در برخی اوقات باعث ورم مفاصل در افراد بلغمی می شود، به کاهش تورم در مفصل ها کمک خواهد کرد و مصرف آن در طولانی مدت درمان کننده خواهد بود.

خواص بی نظیر آب ماست

درمان کننده بواسیر و هموروئید

بر طبق تحقیقات انجام شده در این باره مصرف آب ماست به شکل مداوم می تواند فرایندد گوارش و دفع در سالمندان و کسانی که در این مورد مشکل دارند را بهبود دهد و آن را اصلاح نماید. بعلاوه از خواص مصرف مداوم آب ماست درمان و پیشگیری از مشکلات گوارشی مختلفی مانند بواسیر و هموروئید می باشد که به خاطر نا منظم شدن گوارش در افراد به وجود می آید.

خاصیت های مختلف آب ماست

نکته:

نکته قابل توجه در مورد مصرف آب ماست این است که این ماده در افرادی که مشکل یبوست ندارند باید با احتیاط مصرف شود زیرا مصرف آب ماست باعث بروز اسهال می گردد.

خاصیت هایی برای آب ماست

روش هایی برای مصرف صحیح آب ماست

برای مصرف آب ماست و استفاده از خاصیت های آن می توانید به روش های زیر عمل کنید:

  • در این روش می توانید یک هندوانه را از وسط برش دهید و هسته های آن را جدا نمایید، سپس گوشت هندوانه را کاملا له کرده و با نیم لیتر آب ماست مخلوط کرده و به شکل پوره در آورده و میل کنید. می توانید برای بهتر شده طعم آن مقداری وانیل و شکر نیز به آن بیافزاید، البته شکر برای افراد رژیمی مناسب نیست.
  • همچنین می توانید در روشی دیگر از آب ماست برای تهیه دوغ استفاده کنید. برای اینکار مقداری آب ماست و مقداری ماست و کمی نمک را با هم به همراه آب مخلوط کنید تا دوغ آماده شود. می توانید برای طعم و خاصیت بیشتر مقداری نعناع خشک شده به دوغ اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *