دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کوچک کردن منافذ باز پوست با راهکارهای خانگی و پزشکی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

باز شدن منافذ پوست از علت های بسیاری پیروی می کند که در صورت عدم درمان و پیشگیری به از بین رفتن زیبایی منجر می شود. در این بخش از مجله آرگا به معرفی روش های درمان خانگی و پزشکی در کوچک کردن منافذ باز پوست پرداخته ایم.

منافذ باز شده از پوست می تواند ظاهری نا مناسب از شما جلوه دهد که در نهایت از پوست و چهره خود خجالت زده شوید. گفتنی است که پوست عاملی ژنتیکی می باشد که در تمام مسائل نمی توانید مشکلات مربوط به آن را رفع کنید. با توجه به ازدیاد مشکلات مربوط به پوست، در ادامه این مطلب به معرفی روش های خانگی و ساده، پزشکی و درمانی برای رفع آکنه و کوچک کردن منافذ باز پوست پرداخته ایم.

همان طور که می دانید بالا رفتن سن و کم شدن انعطاف پذیری پوست از عوامل اصلی دربروز این حفرات کوچک به روی پوست بر شمار می آیند. همچنین نوسانات هورمونی، دوران بلوغ، پریودی و بارداری از این قواعد مستثنی نیستند و به راحتی می توانند زیبایی و سلامت پوست را تحت تاثیر قرار بدهند.

کاهش کلاژن و حالات کشسانی پوست، چربی بیش از حد و افزایش ضخامت آن از دیگر علت های بروز این عارضه به شمار می آید که با کنترل هر یک از آنان می توان روشی موثر در درمان و کوچک کردن منافذ باز پوست پیش گرفت.

آشنایی با منافذ باز پوست

روش های کوچک کردن منافذ باز پوست

در ادامه این مطلب روش های ساده و خانگی از کوچک کردن منافذ باز پوست را مطالعه می کنید که برایتان به راحتی امکان پذیر است.

  • تکه های یخ

۱ تکه یخ بردارید و سپس در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به روی منافذ باز پوست خود ماساژ دهید؛ چرا که این کار به سفتی و کوچک شدن منافذ در پی چندین بار تکرار می انجامد. همچنین توجه داشته باشید که این کار را بایستی پس از شست شوی صورت خود با آب و صابون در حالی که به خوبی تمیز بود، انجام دهید.

  • جوش شیرین

برای تهیه این ماسک لایه بردار، باید ۱ قاشق چایی خوری جوش شیرین را با با مقداری آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود گیرد. سپس در طی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست خشک و تمیز قرار دهید و پس از آن با آب گرم صورت تان را شستشو دهید. خواص جوش شیرین برای پوست؛ رفع چربی اضافه آن است که این امر در رفع آکنه تاثیر به سزایی قائل می باشد.

گفتنی است استفاده از روش های رفع چربی اضافه پوست، در نهایت می تواند به کوچکی منافذ پوست منجر گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیر سفیده تخم مرغ در کوچک کردن منافذ باز پوست

  • سفیده تخم مرغ

تخم مرغ نیز از خواص متعددی برای سلامتی پوست و مو برخوردار است که ازاین رو می توانید؛ ۲ عدد از سفیده های آن را با ۱ چهارم فنجان آب پرتغال تازه ترکیب کنید. حالا بایستی که ماسک تهیه شده را در طی ۱۵ دقیقه به روی پوست تان قرار هید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

آب پرتغال در روشن شدن پوست نیز تاثیر به سزایی قائل می باشد.

آشنایی با روش های درمان پزشکی این عارضه

در ادامه مطلب به معرفی روش های درمان پزشکی و دارویی منافذ باز صورت پرداخته شده است که از این رو باید به اقدامات گفته شده در ادامه مطلب بپردازید.

  • محصولات سرشار از رتینوئید

رتینوئید ها دارای مقادیر بالایی از ویتامین A هستند که در بسیاری از محصولات جوانسازی و ضد آکنه پوست مورد استفاده قرار می گیرند. تاثیرات گفته شده در ادامه مطلب می تواند از دیگر فواید استفاده از این محصولات درمانی به شمار آید.

روش های کوچک کردن منافذ باز پوست

  1.  رتینوئید ها تاثیر موثری در افزایش گردش خون دارا هستند که در نهایت به بسته شدن منافذ پوست و کاهش جلوه آن ها در پوست منجر می گردند.
  2. رتینول نیزاز دیگر محصولات ملایم این گروه به شمار می آید که برای جوانسازی پوست تاثیر موثری قائل می باشد. در ادامه آن قابل به ذکر است که ترتینوئین نیز از دیگر انواع خشن و پر قدرت این محصول است که برای درمان قطعی آکنه مورد استفاده قرار می گیرد ولی توجه داشته باشید که باید زیر نظر پزشک تجویز گردد.
  • لیزر

لیزر درمانی به مراتب از دیگر روش های پزشکی برای درمان قابل اطمینان تر است، چرا که روشی موثر و دائمی در بین دیگر راه حل ها بر شمار می آید. لیزر با افزایش سطح کلاژن پوست به کوچک شدن منافذ منجر می گردد که تنها مشکل آن برخورداری از هزینه های کلان است که باید در طی ۲ الی ۳ جلسه درمان پرداخت گردد.

  • مصرف داروی ایزوترتینوین

این داروی شیمیایی برای رفع آکنه توسط پزشک تجویز می گردد که گفتنی است از قدرت فوق العاده ای برای کوچک کردن منافذ باز پوست برخوردار است. این دارو با خشک کردن چربی بیش از حد پوست، منافذ را مسدود کرده که در نهایت از ترشح چربی و روغن جلوگیری می کند.

تاثیر آرایش در پنهان کردن منافذ باز پوست

  • استفاده از لوازم آرایشی

اگر صبر و حوصله ای برای تاثیر روش های خانگی رفع این عارضه را دارا نیستید، می توانید با استفاده از کانسیلر، پنکک صورت و کرم پودر این کار را انجام دهید. مخفی کردن منافذ روشی موقت است که تا درمان کامل آن ها بسیار کار آمد است.

از این نکات گفته شده در ادامه مطلب را به یاد داشته باشید.

  1. از کانسلر و پنکک های هم رنگ با پوست صورت خود برای طبیعی جلوه دادن آرایش تان استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای پوست های چرب باید از آرایش خشک و برای پوست های خشک از آرایش چرب استفاده کنید.
  2. از مقدار خیلی کم و مناسب آن برای تمامی سطح پوست تان استفاده کنید.
  3. قبل از خوابیدن و به محض رسیدن به منزل، آرایش خود را پاک کنید؛ چرا که عدم رعایت این اصل شرایط را بدتر می کند.
  • پرایمر نیز کاربرد موثری دارا است

استفاده از پرایمر نیز در ابتدای آرایش تان بسیار موثر و مناسب است، چرا که پوست بی عیب و نقصی در پس آرایش تان به وجود می آورد. گفتنی است که پرایمر خوب به صورت موقت می تواند منافذ باز شده پوست تان را در بگیرد و در برخی از مواقع راه های خروج روغن از پوست تان را مسدود کند.

تاثیر استفاده از کاغذ بلاتینگ در کوچک کردن منافذ باز پوست

  • کاغذ بلاتینگ

کوچک کردن منافذ باز پوست نیز با کاغذ بلاتینگ و یا در اصطلاحی دیگر ورقه های جاذب روغن امکان پذیر است؛ چرا که در نهایت به رفع چربی و انسداد راه ها منجر می شود. کاغذ بلاتینگ و دیگر روش های گفته شده در این بخش را می توانید با مراجعه به متخصصان پوست و یا مراکز فروشگاه دارویی دریافت کنید.

نکاتی که در این رابطه باید در نظر داشته باشید

علاوه بر روش های خانگی و پزشکی برای کوچک کردن منافذ باز پوست، توصیه های تکمیلی نیز وجود دارد که با به کار گیری هر یک از آنان می توانید تاثیری موثر بر روی پوست تان قائل شوید.

  • به پاکیزگی پوست صورت خود اهمیت دهید

هنگامی که منافذ پوست صورت تان به وسیله روغن و کرم های آلوده پر می شود، از حالت طبیعی جلوه بزرگ تری به خود می گیرد که از این رو توصیه می شود، همواره پوست صورت خود را تمیز نگه دارید تا سطح آلودگی به روی آنان کاهش یابد.

تاثیر شست و شوی مداوم پوست در کوچک کردن منافذ باز پوست

توصیه های گفته شده در ادامه نیز بسیار کار آمد است که در نهایت به کوچک شدن منافذ باز پوست منجر می شود.

  1. صورت خود را هر ۱ مرتبه در طی صبح و عصر بشویید. توجه داشته باشید که شست و شوی بیش از حد عاملی تحریک کننده برای بزرگ تر شدن منافذ به شمار می آید؛ پس در انجام آن اعتدال را رعایت کنید.
  2. بهتر است که پوست تان را بدون فرآورده های دارای سولفات بشویید و در ازای استفاده از آب گرم برای شست و شو از آب ولرم و ترجیحا خنک استفاده کنید.
  3. در پایان نیز با حوله ای نرم به پاک کردن صورت تان بپردازید، اما آن را خشک نکنید.
  • لایه برداری

لایه برداری از دیگر روش های بسیار موثر برای از بین بردن سلول های مرده پوست است تا به موجب آن نیز منافذ باز شده، کوچک شوند. در صورت سهل انگاری در این امر با آلوودگی و چربی های به روی پوست ترکیب می شوند که در نهایت به مسدود شدن منافذ منجر می گردد.

در طی انجام لایه برداری باید نکات ادامه مطلب را به یاد داشته باشید.

  1. شما ملزوم به انجام هفته ای ۲ مرتبه اسکراب ریز هستید، چر که در غیر این صورت اسکراب های دارای ذرات درشت به ساییدگی پوست و در نتیجه ایجاد خراش به چهره تان منجر می شود.
  2. اگر به دستمال مرطوب دسترسی دارید، خوب است که آن را با پوست به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید و سپس با تهیه اسکراب به لایه برداری با روش های خانگی بپردازید.
  3. استفاده از اکسید کننده های شیمیایی به مانند آلفا و بتاهیدروکسی اسید نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می توانند چهره را از سلول های مرده پاک کنند.

روش های مراقبت از پوست

  • از کرم های مرطوب کننده فاقد جوش سر سیاه استفاده کنید

 برای دارا شدن از پوستی سالم و لطیف؛ نباید از کرم های مرطوب کننده غافل شد. این دسته از کرم ها به درمان خشکی پوست و در نهایت کوچک کردن منافذ باز پوست منجر می شوند.

  1. زمان خریداری کرم های مرطوب کننده به نشان فاقد کومدون آن توجه داشته باشید.
  2. اگر پوست حساسی دارا هستید، نباید از مرطوب کننده های رنگی استفاده کنید؛ چرا که مواد شیمیایی رنگی موجود در آن به تحریک پوست تان منجر می شود.
  3. اگر پوست چربی را دارا هستید، از کرم های کم درصد در تولید روغن استفاده کنید.
  • از بخور درمانی غافل نشوید

بخور دادن نیز نقش موثری در کوچک کرن منافذ باز پوست دارد؛ چرا که با بخار های گرم و داغ در ابتدا به باز کردن منافذ و در ادامه به پاک کردن آلودگی و چربی ها می پردازد.

  1. برای استفاده از این روش یک قابلمه پر از آب را به روی شعله بگذارید تا به جوش آید. (توجه داشته باشید که برای از بین بردن آکنه نیز می توانید مقدار کمی روغن درخت چای به آب اضافه کنید.)
  2. همچنین بخور به تنهایی آلودگی و چربی های اضافه پوست را از بین نمی برد، بلکه در ابتدا باید ۱۰ دقیقه به بخور بپردازید و سپس با آب سرد به شستشو بپردازید تا نا پاکی ها از بین ببرد.

تاثیر استفاده از کرم ضد آفتاب در کوچک کردن منافذ باز پوست

  • بدون استفاده از کرم ضد آفتاب خارج نشوید

بسیاری از خانم ها به آسیب رسیدن پوست شان توسط اشعه های uv منجر شده از تابش نور آفتاب اهمیتی قائل نیستند. در این شرایط کلاژن ها که نقش کشسانی پوست صورت را بر عهده دارند، از بین می روند و در نهایت منافذ باز پوست را بزرگ تر از آنچه که هست نشان می دهند.

  1. برای پیشگیری از بروز این عارضه هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که جایگزین آن مرطوب کنده های دارای spf نیز می باشند.
  2. اگر وقت بیشتری از طی روز خود را بیرون هستید، باید عینک و کلاه آفتابی نیز با خود به همراه داشته باشید. کسانی که پوست حساس دارند باید توجه داشته باشند که کرم ضد آفتاب آن ها از خواص ضد عفونی کننده برخوردار باشد.
  • به جوش های سر سیاه دست نزنید

گفتنی است که دست زدن به جوش و در نهایت ترکاندن آن امری کاملا اشتباه می باشد. چرا که در صورت عدم انجام نحوه صحیح آن، امکان آسیب زدن به بافت نیز وجود دارد.

  1. گفتنی است که به هنگام ترکاندن جوش امکان دارد که باکتری های زیر ناخن شما به بافت های پوست نفوذ کند که در این صورت، ظاهر جوش را بسیار زننده تر می کند.
  2. اگر قصد انجام این کار را دارید، قبل از آن به استفاده از کومدون استریل بپردازید.
  3. توجه داشته باشید که کومدون های مورد استفاده تان از عصاره فندق تهیه شده باشد.

مراقبت از سلامتی پوست چگونه امکان پذیر است؟

  • به حفاظت از سلامتی تان بپردازید

طبیعی است که سلامتی نقش موثری در افزایش کیفیت پوست شما دارا است. هیدراته کردن پوست، پیروی از رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی به دفع سموم از بدن و در نهایت بر جای گذاشتن پوستی سالم و با نشاط منجر می شود.

  1. برخی از مردم بر این باورند که مصرف به اندازه آب در زیبایی و درخشندگی پوست نقش موثری دارد، چرا که در طولانی مدت آکنه را از بین می برد و به تناسب اندام منجر می شود. از این رو پیشنهاد می کنیم که در طی روز ۳ الی ۸ لیوان آب مصرف نمایید.
  2. مصرف برخی از غذا ها برای پوست مناسب و برخی نامناسب می باشند. به این صورت که افراد دارای پوست چرب و آکنه نباید از غذا های خیلی چرب استفاده کنند، بلکه حبوبات و سبزیجات برای آن ها بهترین گزینه به شمار می رود.
  3. توجه داشته باشید که در صورت دارا بودن از جنس پوست وراثتی، نمی توانید به راحتی چربی آن را از بین ببرید و در نهایت به کنترل مقدار آن نیز تسلطی ندارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *