دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل دریافت پلاک بین المللی و نکاتی که باید بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

پلاک بین المللی برای افرادی که خواهان مسافرت با خودروی شخصی خود هستند، الزامی است. برای آشنایی با مراحل دریافت پلاک بین المللی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

اگر شما نیز جز آن دسته از افراد هستید که سفر با خودروی خود را با هیچ هواپیما و قطاری عوض نمی کنید، و می خواهید در عوض صرف هزینه برای بلیط به باک بنزین خود خرج کنید. توصیه می شد هر چه سریع تر اقداماتی را در جهت دریافت پلاک بین المللی انجام دهید و ما نیز در این مطلب به آشنایی شما با مراحل آن پرداخته ایم.

صفر تا صد مراحل این فرایند را در توضیحاتی کوتاه به ادامه این مطلب مطالعه می کنید. همچنین اگر از این بخش مطلب دانستنی های اطلاعات عمومی به خوبی لذت بردید، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالبی همچون آشنایی با مراحل تعویض پلاک و مدارک مورد نیاز آن و مدارک لازم برای تعویض پلاک و راهنمای تعویض پلاک خودرو باری دیگر با ما همراه شوید.

اخذ پلاک بین المللی به چه صورت است؟

آشنایی با مراحل دریافت پلاک بین المللی

خارج شدن از کشور دارای قواعد و قانونی منحصر است که پس از طی هر مرحله باید پس از آن به فکر سادگی عبور خود از این مرز و بوم باشید.

  • کابوتاژ

اولین مرحله کابوتاژ اسم دارد ک در زبان ایرانی نام گرفته است. کابوتاژ در اصطلاحی به منظور کسب اجازه برای خارج شدن از کشور است که گفتنی است برای مدت زمان محدودی ارائه می شود. توصیه می شود با مراجعه به اولین گمرک که نزدیک به شما می باشد اقدامات لازم را برای کسب اجازه خروج ماشین از کشور به مدت یک سال را انجام دهید.

به طور مثال برای مسافرت به ترکیه و یا ارمنستان، خوب است که کار های کابوتاژ خود را در تبریز انجام دهید؛ چرا که این اقدام ۲ فایده برایتان دارد. اول اینکه خیلی معطل نمی شوید، چون کارمندان گمرک مرزی کار خود را با کنترل بیشتری انجام می دهند. دوم هم آن است که اگر خواستار بازدید از ماشین را داشتند خیلی سریع می توانند به پارکینگ مراجعه کنند.

پس از این اقدامات باید مدارک خود را اعم از کارت سبز، سند کارخانه، کارت ماشین و کارت ملی را آماده کنید و سپس به انجام دیگر مراحل گفته شده در ادامه مطلب بپردازید.

  •  آرون گروپس

احراز هویت:

در این مرحله باید مدارکی به مانند برگ سبز، سند و کارت ملی را به قسمت های مشخص شده تحویل دهید تا تحت بازرسی قرار گیرند. توجه داشته باشید که در صورت عدم این مدارک، بایستی وکالت معتبر با خود به همراه داشته باشید.

گرفتن رمز epl از واحد رایانه:

در اینجا نیز دو مرتبه باید مدارک خود را تحویل دهید تا برایتان یک کد منحصر تهیه شود.

مراحل دریافت پلاک بین المللی کدام اند؟

مراجعه به قسمت تایپ اظهارنامه و گرفتن شماره:

در اینجا درخواستی به شما داده می شود که در آن تعهداتی مبنی بر اینکه تا پایان موعود یک ساله به ایران بازگردید، داده می شود تا پر کنید. همچنین مبلغی را باید به آنان دهید و توجه داشته باشید که پس از اتمام سفرتان حتما به گمرک مراجعه کنید تا کاپوتاژتان لغو گردد.

مراجعه به انتظامات برای دریافت کد:

در این قسمت کد سفر را دریافت می کنید که بسیار حائز اهمیت است.

مراجعه به سالن گمرک برای کارشناسی:

در این قسمت نیز بازدید کننده و یا ارزیاب ماشین شما را مورد بررسی قرار می دهد که این بخش بیشتر برای خودرو های عتیقه به کار می آید.

مراجعه به سالن گمرک برای دریافت برگه:

در این زمان باید برگه دریافت شده از ارزیاب را به کارشناسان مربوطه تحویل دهید.

ثبت خروج از انتطامات:

اگر در این زمان به خوبی خوش شانس باشید و سیستم قطع نباشد؛ در عرض کمتر از ۱ ساعت با در دست داشتن مدارک لازم برای گواهینامه و پلاک بین المللی آماده خواهید شد.

هزینه:

گفتنی است که تنها در زمان کاپوتاز کردن و قسمت ثبت اظهار نامه و مشاهده از ماشین، وجه مورد نیاز از شما اخذ می گردد. در سال ۹۸ قیمت ثبت اظهارنامه ۱۶ هزار تومن و بازدید از ماشین نیز ۳۵ هزار تومن بود.

مراحل اخذ پلاک بین المللی

  • دریافت گواهینامه و کارت بین المللی

مراحل پایانی با توجه به اخذ مدارک از کانون جهانگردی و اتومبیل رانی انجام می شود که شاید به طور کلی ۲ ساعت به طول بی انجامد. در این بین چندین ریزه کاری جزئی وجئد دارد که سعی کرده ایم به بیان قسمتی از توضیح آن بپردازیم.

با در دست داشتن برگه کاپوتاژ و دیگر مدارکی به مانند اصل گواهینامه، پاسپورت و ۲ قطعه عکس ۳ در چهار و البته پرداخت های کارمزد می توانید کارت بین المللی و گواهینامه خود را در طی زمان کوتاهی اخذ کنید.

همچنین نوجه داشته باشید که برای دریافت دریافت پلاک بین المللی باید به صورت کلی ۲ نکته را رعایت کنید. اول اینکه باید کشوری که قصد سفر به آن را دارید، نسبت به گواهینامه های صادر شده از ایران توجه دارد؟ و دوم آنکه طبق شرایط گفته شده، خوب است که گواهینامه خود را ۱ و الی ۳ ساله تنظیم کنید؛ چرا که گواهینامه های ۳ ساله در خارج از کشور اعتبار بیشتری خواهد داشت.

هزینه:

در سال ۹۸ یرای دریافت کارت های بین المللی خودرو، باید ۱۰۰ هزار تومان بدهید که این قسمت با توجه به مدت اعتبار متغیر است. به این صورت که گواهینامه های ۱ ساله ۱۲۰ هزار تومان و ۳ ساله نیز ۳۷۰ هزار تومان می باشند.

  • دریافت پلاک بین المللی

مدارک گفته شده در ابتدای مطلب را در این مرحله نیز به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی تحویل دهید تا در طی مدت زمان کوتاهی، پلاک خود را دریافت کنید. گفتنی است که پلاک، گواهینامه و کارت به صورت همزمان ارائه می شود که باید توجه داشته باشید، پلاک از مدت اعتبار خاصی برخوردار نمی باشد.

این پلاک یک بار برای همیشه صادر می شود که باید در حفظ و نگهداری از آن، تمام حواس خود را به کار گیرید. اگر ماشین را به شخص دیگری فروختید، آن را در اختیار ملک قرار دهید و توجه داشته باشید که با پلاک ها در شهر و کشور ایران تردد نکنید.

مراحل دریافت پلاک بین المللی به چه صورت است؟

هزینه:

در سال ۹۸ برای ارائه پلاک بین المللی باید ۳۲۸ هزار تومان پرداخت می کردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *