دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع دمنوش های ضد خستگی برای کاهش و رفع خستگی در طی روز

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی دمنوش های ضد خستگی دارای انواع بسیار زیادی می باشند و به همین خاطر مورد پسند اغلب افراد قرار گرفته اند و در این مقاله سعی داریم شما را با این دمنوش های پرخواص آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی اغلب توصیه می شود که برای رفع خستگی بدنی و آرامش اعصاب خود از راه و روش هی طبیعی و گیاهی استفاده نمایید تا عادت به مصرف قرص های شیمیایی که به طبع عوارض زیادی به دنبال خواهند داشت نکنید. برخی از دمنوش های گیاهی هستند که از سالیان بسیار دور خواص زیادی در زمینه ضد خستگی داشته اند و به همین منظور در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با دمنوش های ضد خستگی

بهتر است بدانید که دمنوش ها و انواع نوشیدنی این روز ها در میان مردم تمام کشورها دارای طرفداران بی شماری هستند و به قاطعیت می توان گفت که در میان ایرانی ها چای یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی هایی است که همه ما معجزه آن در رفع خستگی را دیده ایم. همچنین علاوه بر چای دمنوش های گیاهی نیز وجود دارند که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر خواهند بود. به طور کلی دلایل بسیار زیادی برای اینکه ما از نوشیدن یک فنجان چای لذت ببریم وجود دارد زیرا که اغلب عطر گونه های مختلف را می پسندیم مخصوصا زمانی که پس از گذراندن یک روز پر استرس بهترین معجون رفع خستگی و تجدید قوای جسمی را بنوشیم. هر چند که بهتر است بدانید مصرف هر کدام از دمنوش های گیاهی نباید به صورت خودسرانه باشد و بایستی حتما تحت نظر پزشک مورد مصرف قرار بگیرد.

نوشیدن دمنوش های ضد خستگی

انوع دمنوش های ضدخستگی:

همانطور که می دانید تمامی افراد پس از گذراندن یک روز سخت پر مشغله نیاز به استراحت و نوشیدن یک لیوان چایی خوش طعم دارند که ما در ادامه سعی داریم شما را با انواع مختلف دمنوش های ضد خستگی آشنا نماییم:

دمنوش نعناع و چای سبز:

به طور کلی یکی از گیاهان مفید برای رفع خستگی نعناع و چای سبز می باشند که می توانید اقدام به درست کردن آن ها کنید. البته که برای ساختن این دمنوش بایستی در ابتدا یک قاشق چای سبز را به مدت زمان ۹ دقیقه درون لیوان حاوی چای سبز دم کنید و سپس چند برگ نعناع را درون لیوان ریخته تا به مدت یک الی دو دقیقه در لیوان حاوی چای سبز دم بکشد. همچنین که نعناع تازه گزینه بهتری برای انجام این کار شناخته می شود ولی در صورت عدم دسترسی می توانید از نعناع خشک استفاده نمایید.

خواص چای سبز برای رفع خستگی

دمنوش گیاهی بادرنجبویه:

از آنجایی که این گیاه دارویی دارای برگ هایی بلند و نازک است و بویی مشابه لیمو دارد مصرف آن می تواند باعث آرام شدن بدن، آرام شدن اعصاب و داشتن خوابی راحت شود. به همین خاطر نوشیدن یک فنجان از این دمنوش پیش از خواب می تواند موجب رفع بی خوابی و داشتن خوابی با کیفیت شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دمنوش مریم گلی:

معمولا دمنوش گیاهیی مریم گلی برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و آرامش اعصاب بسیار مفید می باشد و به همین خاطر توصیه می شود سعی کنید در طول روز از این دمنوش گیاهی مقداری را میل کنید.

نوشیدن دمنوش مریم گلی برای رفع خستگی

دمنوش اسطوخودوس:

بهتر است بدانید که اسانس های موجود در گیاه اسطوخودوس دارای خواصی هستند که به صورت مستقیم سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. این دمنوش در واقع دارای طعم نسبتا تلخی می باشد و به همین خاطر اغلب افراد ترجیح می دهند از روغن آن و به روش آروماتراپی استفاده کنید و همچنین می توانید ۲ الی ۳ برگ از این گیاه را نیز به چای خود اضافه و میل کنید.

دمنوش سنبل کوهی:

این گیاه دارویی در واقع به دلیل داشتن بو نه چندان خوشایند مورد طرفدار نیست اما دارای خواص فوق العاده ای به ویژه برای درمان بی خوابی است. همچنین ریشه این گیاه نیز دارای فواید درمان بی شماری است که از آن ها می توان به کاهش فشار خون بالا، آرام کردن ماهیجه ها و داشتن خوابی طولانی و عمیق اشاره نمود.

نوشیدن دمنوش سنبل کوهی

دمنوش جنسینگ:

از آنجایی که گیاه جنسینگ دارای ماده آنتی اکسیدان است می تواند به رفع خستگی کمک شایانی بکند. معمولا جنس مرغوب این گیاه گران قیمت و نایاب است. شما می توانید برای درست کردن این دمنوش ضد خستگی از ریشه جنسینگ که با هاون به حالت نیم کوب درآمده استفاده نمایید. برای این کار لازم است یک قاشق چایخوری از آن را درون لیوان آبجوش بزیزید و اجازه دهید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. توصیه می شود که این گیاه را با نعناع مصرف کنید تا خواص آن دو چندان شود.

دمنوش زنجبیل:

توجه داشته باشید که زنجبیل در واقع می تواند در کاهش خستگی نقش موثری داشته باشد و برای درست کردن این نوع دمنوش ضد خستگی لازم است یک عدد زنجبیل را به اندازه های کوچک و نازک تبدیل کنید و یا آن ها را به صورت خلالی برش دهید و به اندازه ۴ قاشق از آن را برای تهیه دمنوش استفاده نمایید. علاوه بر زنجبیل می توانید یک مشت چای سبز، ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ نعناع و یک عدد لیمو عمانی را در یک لیتر آب بریزید تا به جوش بیاید. پس از گذشت ۲ دقیقه که دمنوش دم کشید می توانید آن را بنوشید.

نوشیدن دمنوش های مختلف برای رفع خستگی

دمنوش گل راعی:

به طور کلی این گیاه درمانی برای بسیاری از مشکلات مانند ناراحتی معده و سوزش پوست سفید محسوب می شود و همچنین می تواند جریان خون را آرام تر کند و اگر به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار بگیرد دارای خواص تسکین دهنده است به ویژه در مواقعی که بدن به دلیل استرس دچار درد می شود می تواند موثر عمل کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *