دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شناخت عوامل و روش های درمان بوی بد موی سر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید داشتن موهایی سالم و خوشبو تقریبا کار راحتی نیست و بایستی در پی اقدامات و روش های ایده آلی برای آن باشید و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم به بیان برخی از راهکارهای درمان بوی بد موی سر بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی تنها ظاهر مو کافی نیست و بلکه مو باید خوش بو نیز باشد اما حفظ ظاهر مو و خوش بویی آن راحت نیست و شما برای اینکه بتوانید موهایی خوش بو داشته باشید ابتدا بایستی علل بد بو بودن آن را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که معمولا موها بوی خاص خود را دارند و در صورت شسته نشدن به مدت چندین روز بوی چربی پیدا می کنند.

آشنایی با روش های درمان بوی بد موی سر

بهتر است بدانید که سندروم بوی نامطبوع موی سر در بیشتر افراد دیده می شود که پس از شستشوی موها بو کاهش پیدا می کند اما در طول روز زیاد خواهد شد. در واقع موی انسان دارای باکتری و میکروب های فراوانی می باشد و بوی نامطبوع آن زمانی ایجاد می شود که میکروب ها بر روی سر افزایش یابند. از آنجایی که میکروب ها با تغذیه کردن بوی نامطبوعی از خود منتشر می کنند باعث ایجاد بو در سر می شوند. برای مثال کار کردن در محیط های سرشار از مواد شیمیایی در بروز این سندرم تاثیرگذار خواهد بود و اغلب این سندرم را مشکل بهداشتی می دانند در حالی که با وجود دوش گرفتن و شستن مو به صورت روزانه بو از بین نمی رود و برخی از کارشناسان آن را نتیجه تغذیه نادرست یا میزان نامناسب ترشح هورمون ها می دانند اما واقعیت این است که علت اصلی آن رشد باکتری ها بر روی پوست سر است.

راهکارهای درمان بوی بد موی سر

عوامل ایجاد بوی بد موی سر:

به طور کلی عواملی که باعث می شوند پوست سر شما بیش از حد روغنی شود و بوی ناطمبوعی به خود بگیرد را در ادامه بیان کرده ایم:

تغییات هورمونی

شستن دیر به دیر موهای سر

شوره سر یا درماتیت تماسی آلرژیک

  •  آرون گروپس

شرایط پزشکی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس

تعریق مفرط

آلودگی هوا و گرد و غبار

عوامل ایجاد بوی بد در موها

روش های خانگی رفع بوی بد موی سر:

همانطور که متوجه شدید بوی بد موهای سر ناشی از روغنی شدن موها است که در اثر تعریق یا عوامل دیگر به وجود می آید و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از روش های درمان بوی بد موی سر آشنا نماییم:

جوش شیرین:

به طور کلی جوش شیرین از دسته موادی می باشد که در درمان های خانگی بدبویی مو تاثیر زیادی دارد زیرا بوی موها را خنثی نموده و چربی آن را تا حد زیادی کاهش می دهد. برای استفاده از این ماده بایستی جوش شیرین را با نسبت ۱ به ۳ با آب ترکیب کنید و موهای خود را شسته و سپس خمیر به دست آمده را بر روی موهای مرطوب خود بمالید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را بشویید. توصیه می شود که برای نتیجه گیری بهتر این روش را در طول هفته ۱ مرتبه امجام دهید.

روش های خانگی برای درمان بوی بد موها

سرکه سیب:

سرکه سیب در واقع به عنوان طبیعی ترین پاک کننده موها شناخه می شود و می تواند عواملی را که موجب بد بویی موها شده اند را از بین ببرد. همچنین این ماده باعث براق کردن مو ها می شود و از وزی آن جلوگیری خواهد کرد. برای انجام این روش بایستی ۱.۵ فنجان سرکه سیب ارگانیک را با ۲ فنجان آب مقطر ترکیب کرده و ۳ قطره روغن اسطوخدوس یا هر روغنی دیگری را بدان بیافزایید. سپس محلول را لابه لای موها اسپری نمایید و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند بعد با آب سرد شستشو دهید.

آبلیمو:

آبلیمو همانطور که برای پوست صورت خوب است می تواند برای موها نیز مفید باشد زیرا طراوت بخش موی شما بوده و موهایتان را به خوبی تمیز می کند. علاوه بر این موهای شما را نرم و براق نموده و با مشکلاتی از قبیل شوره و عفونت های پوست سر مقابله خواهد کرد. برای استفاده از این روش باید عصاره گرفته شده از ۲ عدد لیمو را در یک لیوان آب رقیق کنید و پس از استفاده از شامپو محلول را داخل موهایتان بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. بهتر است برای نتیجه گیری بهتر این روند را در طول هفته یک الی دو مرتبه انجام دهید.

استفاده از روش های خانگی برای درمان بوی بد موی سر

آب گوجه فرنگی:

توجه داشته باشید که این ماده بوی بد موهای شما را برطرف خواهد کرد و به علاوه خاصیت اسیدی آن به حفظ تعادل سطح PH موهایتان کمک خواهد کرد. برای استفاده از این روش بایستی عصاره گوجه فرنگی را بر روی پوست سر خود بمالید و حدود ۱۰ الی ۱۵ مین صبر کنید و سپس آن را بشویید. توصیه می شود که برای نتیجه گیری بهتر این کار را در طول هفته حداقل یک الی دو مرتبه انجام دهید.

روغن درخت چای:

به طور کلی این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی به حل مشکل بدبویی موها که در اثر عفونت پوست سر می باشد کمک می کند و همچنین آکنه و شوره سر را نیز کاهش می دهد. برای انجام این راهکار بهتر است کمی روغن از درخت چای تهیه کنید و آن را درون آب حل کنید و سپس به پوست سر خود بمالید. پس از گذشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه سرتان را با شامپو شستشو دهید.

روش های ایده ل برای رفع مشکلات مو

روغن درخت نیم:

روغن نیم یا روغن یاس هندی در واقع برای درمان عفونت های پوست سر و در نتیجه درمان بوی بد موی سر به کار می رود زیرا خاصیت ضد عفونی و خوشبوکنندگی دارد که می توانید در طول هفته ۱ مرتبه از خواص آن استفاده نمایید. برای استفاده از این روش می توانید مقداری از این روغن را به شامپویتان اضافه کنید و پوست سر را با آن مالش دهید.

آلوئه ورا:

بهتر است بدانید که آلوئه ورا در واقع تسکین بخش و درمان کننده ی مشکلات پوست و همچنین باعث درمان بوی بد موی سر می باشد و به همین خاطر می تواند بوی بد موها را کاهش دهد. همچنین این ماده نرم کننده موها بوده و به رفع شوره سر می پردازد و در نهایت از ریزش موها جلوگیری می کند. توصیه می شود که برای استفاده از این روش آلوئه ورا یا ژل آن را پس از شامپو بر روی موهایتان بزنید و پس  از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بشویید.

استفاده از آلوئه ورا برای خوشبویی موها

پوست پرتقال:

به طور کلی آب یا خود میوه پرتقال برای خوشبویی موی سر مفید می باشد زیرا می تواند از شوره و چربی های سر جلوگیری کند. برای استفاده از این راهکار می توانید در یک ظرف شیشه ای مقداری پوست پرتقال بریزید و روی آن را با سرکه سیب ارگانیک پر کنید و آن را به مدت ۲ هفته در فضای کابینت قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان محلول را کاملا صاف کرده و در یخچال بگذارید. سپس ۲ قاشق غذاخوری از محلول را در ۳۵۰ تا ۵۰۰ گرم آب بریزید و آن را داخل موهایتان اسپری نمایید و پس از دقایقی شستشو دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *