دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی از بین بردن موهای زیر پوستی و درمان این عارضه

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

موهای که به طور عمده رشد نمی کنند و با ورود به درون پوست پیچ می خورند، معمولا موهای زیر پوستی نامیده می شوند. برای آشنایی با روش های موثر در از بین بردن موهای زیر پوستی در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

هنگامی که موهای زائد بدن به جای رشد در خارج از پوست، به درون راه پیدا می کنند؛ عارضه رشد مو در زیر پوست ایجاد می گردد. از عوامل اصلی در بروز این اختلال، می توان به استفاده مکرر از ژیلت و انسداد فولیکول های مو اشاره کرد. در این رابطه می توان از دیگر روش های پاکسازی پوست همانند استفاده از مرطوب کننده و کرم های موبر می توان نام برد که در از بین بردن موهای زیر پوستی بدن بسیار تاثیر گذار و غیر مضر است.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های از بین بردن موهای زیر پوستی را که به موجب آن برخی از مناطق به تیرگی بدن منجر می شوند، آشنا شوید.

آشنایی با روش های از بین بردن موهای زیر پوستی

از بین بردن موهای زیر پوستی

به هنگام رشد مو در زیر پوست، جوش های کوچکی نیز در کنار آن ها ظاهر می گردد که در اکثر مواقع پوست اطراف آن تیره تر از دیگر نقاط بدن دیده می شود. حتی در این شرایط امکان ایجاد درد و خارش های آزار دهنده در محل احساس می باشد که افراد دارای موهای ضخیم و فر بیش از دیگران مستعد ابتلا به این عارضه هستند. همچنین این اختلال در بیکینی بیش از دیگر مناطق بدن بروز پیدا می کند که در ادامه بیش از این با نواحی مبتلا به این عارضه آشنا می شوید.

  • چه شرایطی سبب بروز موهای زیر پوستی می شود؟

هنگامی که موهای خود را شیو می کنید؛ در واقع موهای زائد را به درون پوست هدایت می کنید. در این شرایط ممکن است برخی از ساقه های مو با این موضوع مشکلی نداشته باشند و برخی دیگر نیز به داخل پوست حرکت کنند. هنگامی که مو به داخل پوست حرکت می کند، با آن به شکل جسمی خارجی برخورد می کنند که در بیشتر مواقع با واکنش جدی همراه می شود. گفتنی است که در این زمان علائمی همچون خارش، درد، سوزش و یا جوش به روی پوست نمایان می شود.

  • کدام نواحی از بدن بیشتر از دیگر قسمت ها به این عارضه مبتلا می شود؟

گفتنی است که این موهای زخیم و زائد در بیشتر مواقع به روی قسمت هایی که در ادامه مطلب نام برده می شود، رشد می کنند.

  1. صورت به خصوص قسمت ریش
  2. باسن
  3. خط بیکینی
  4. ساق پا
  5. زیر بغل

تاثیر شیوکردن در از بین بردن موهای زیر پوستی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معرفی روش های درمان و رفع موهای زیر پوستی

روش های طبیعی که در ادامه گفته می شود، می تواند تاثیر به سزایی در رفع این موها ایفا کند.

  • خیار

گفتنی است که خیار از درمان های طبیعی به شمار می آید، چرا که با دارا بودن از خواص ضد التهابی می تواند آب رسانی پوست را به خوبی انجام دهد. همچنین وجود ویتامین C در این میوه سبب شده تا به عنوان خوراکی مناسب برای رفع خارش و درد به شمار آید.

برای این کار باید در طی روز ۱ عدد خیار را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال بگذارید تا به خوبی خنک شود؛ سپس به  صورت حلقه ای برش بزنید و در نواحی مورد اختلال قرار دهید.

  • آسپرین

از دیگر روش های درمان استفاده از قرص آسپرین است؛ چرا که با کاهش و رفع التهاب، عفونت، تورم و قرمزی در طی طولانی مدت می تواند رشد موهای زیر پوستی را متوقف کند. برای استفاده از این روش می بایست؛ چند عدد قرص آسپرین را در مقدار کمی آب گرم حل کنید و سپس عسل به آن اضافه کنید. مواد را تا جایی که خمیری نرم حاصل شود با یک دیگر ترکیب کنید و سپس آن را به مدت ۱۲ دقیقه به روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

پس از آنکه خواص خمیر به خوبی جذب پوست شد؛ محل را با آب گرم شستشو دهید.

  • عسل

عسل را می توان یکی از معجزه های درمان برای از بین بردن موهای زیر پوستی معرفی کرد. عسل با دارا بودن خواص آنتی باکتریال و مرطوب نگه داشتن سطح پوست از بروز التهاب و درد پیشگیری می کند. برای استفاده از این روش درمان می بایست؛ مقدار کمی از عسل را به روی پوست خود بمالید و پس از ۱۲ الی ۱۵ دقیقه، موضع را آب سرد شستشو دهید.

تاثیر استفاده از نان تست در از بین بردن موهای زیر پوستی

  • شیر گرم و نان تست

این روش از موثر ترین راه های درمان است که توصیه می شود قبل از مصرف قرص و دارو های شیمیایی به امتحان آن بپردازید. در این روش باید ۱ تکه نان تست را به شیر گرم آغشته کنید و سپس به روی نواحی مورد نظر بمالید. این کار را بار ها تکرار کنید و سپس با دستمال، ناحیه مورد نظر را پاک کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب روشی موثر و بی خطر است که در این شرایط پوست بدن تان را نرم تر نیز می کند. این محلول با دارا بودن خواص ضد التهابی از ایجاد عفونت به روی پوست شما پیشگیری می کند. از این رو ۱ تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نواحی مورد نظر را ماساژ دهید و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

  • چایی کیسه ای

اگر به دنبال روشی مطمئن برای از بین بردن موهای زیر پوستی خود هستید، نباید از خواص چایی کیسه ای غافل شوید. برای  استفاده از این روش می بایست، پس از مصرف چایی کمی صبر کنید تا چایی کیسه ای به خوبی خنک شود، سپس به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه پوست خود را به وسیله آن ماساژ دهید. همچنین برای تاثیر گذاری هر چه سریع تر این روش درمان می بایست در طی روز آن را ۲ مرتبه تکرار کنید.

  • ژل آلوئه ورا

 ژل آلوئه ورا با دارا بودن خواص نرم کنندگی و آنتی اکسیدانی از رویش موها در زیر پوست جلوگیری می کند. برای این کار ژل را به روی نواحی مورد نظر برای مدت ۳۰ دقیقه بمالید و سپس با آب سرد به شستشو بپردازید.

تاثیر جوش شیرین در از بین بردن موهای زیر پوستی

  • جوش شیرین

جوش شیرین نیز از قدرت ضد التهابی و آنتی باکتریالی بسیار بالا برخوردار می باشد که از این رو می تواند رشد موها را در زیر پوست با اختلال مواجه کند. برای به کار گیری این روش می بایست، ۱ قاشق چایی خوری جوش شیرین را به همراه ۲ قاشق آب ترکیب کنید و سپس خمیر تهیه شده را به روی موضع بمالید.

  • مرطوب نگه داشتن سطح پوست

برای پیشگیری از بروز این عارضه خوب است که سطح پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید، چرا که علت بروز این عارضه خشک شدن پوست است.

  • محصولات آرایشی فاقد الکل

همچنین بسیاری از محققین پوست به این نتیجه رسیده اند که استفاده از لوازم آرایشی ارگانیک و فاقد الکل می تواند تاثیر به سزایی در سلامت پوست و از بین بردن موهای زیر پوستی داشته باشد.

  • شیو کردن

در طی هفته ۲ مرتبه شیو کردن می تواند از بروز این عارضه به صورت جدی پیشگیری کند.

  • کمپرس آب گرم

خوب است که ۴۸ ساعت پس از وکس و شیو از کمپرس آب گرم برای باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از رویش مو در زیر پوست، استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که لیف و حمام پس از پاکسازی بدن از موهای زائد می تواند از بروز این امر نیز جلوگیری کند.

تاثیر پوشیدن لباس های گشاد در از بین بردن موهای زیر پوستی

  • انتخاب لباس های آزاد برای پوشش

توجه داشته باشید که پوشیدن لباس های گشاد و آزاد در پس از وکس و شیو می تواند از رشد مو در زیر پوست جلوگیری کند.

  • لایه برداری مکرر

برخی از محققین پوست و مو بر این باورند که این اختلال هنگامی ایجاد می شود که سطح پوست به وسیله سلول های مرده پوشیده شده باشد. در این شرایط رویش مو تغییر پیدا می کند و به سمت داخل پوست راه پیدا می کند که برای پیشگیری از این امر بهتر است، لایه برداری های مکرر را با مواد طبیعی و گیاهی فراموش نکنید.

  • استفاده از کرم های موبر

شیو کردن به وسیله ژیلت کهنه می تواند از دیگر عوامل بروز این موها باشد، از این رو استفاده از کرم های موبر می تواند تاثیر به سزایی در پیشگیری از این امر داشته باشد.

  • کیسه کشیدن

اصطحکاک ایجاد شده به وسیله سفیداب یا روشور در بین پوست و کیسه موجب رفع همه پوست های مرده در سطح آن می شود، بهترین روش برای رفع موی زیر پوست, آن است که بعد از انجام اپیلاسیون, بدنتان را با لیف بکشید و یا هر هفته یکبار کیسه سنتی استفاده کنید تا چنین مشکلاتی نداشته باشید، ضمن اینکه کشیدن کیسه به باز شدن سوراخ های سطح پوست و حفظ شادابی آن کمک می کند.

رفع موهای زیر پوستی

  • استفاده از مرطوب کننده ها

برای این منظور توصیه می شود، بعد از هر بار استحمام و دوش گرفتن حتما نواحی که امکان دیده شدن موهای زیر پوستی در آن زیادتر است، همچون نواحی زیر بغل، کشاله ران و پاها را با استفاده ار مرطوب کننده به خوبی ماساژ دهید، انجام اینکار موجب رویش طبیعی موها می شوند.

  • اکسیژن رسانی

سعی کنید هر دو هفته یکبار، با استفاده از یک گماژ خوب, پوست های مرده را از روی بدنتان تمیز کنید، از آنجا که سلول های مرده به مرور زمان موجب ضخیم تر شدن پوست می شوند، بنابراین با کشیدن کیسه آرام و ملایم می توانید به رفع این سلول های مرده و نیز از بین بردن موهای زیر پوستی بدون هیچگونه آسیب به اپیدرم, کمک نمایید.

  • جلوگیری از رشد موها

با استفاده از عصاره برخی میوه های اسیدی همچون لیمو و یا با روغن مورچه و نیز محلول های ضد رویش می توانید رشد موها را تا حدی کندتر کنید، ضمن اینکه از بین بردن سلول های مرده روی پوست از رشد زیر پوستی موها جلوگیری می کنند.

رفع مو های زیر پوستی

نکاتی که در رابطه با رفع این عارضه باید در نظر داشته باشید

جلوگیری از انجام  اقداماتی که در ادامه گفته ایم، می تواند تاثیر به سزایی در بهبود روند درمان موهای زیر پوستی و از بین بردن این موها داشته باشد.

  1. از کشیدن این موها پیشگیری کنید، چرا که می تواند مسبب بروز عفونت در این ناحیه شود.
  2. جوش های اطراف را به هیچ وجه فشار ندهید، چرا که مسبب بروز عفونت و زخم می شود.
  3. از وسیله هایی همچون موچین برای شیو آن ها استفاده نکنید، چرا که چال هایی به مرور زمان در سطح پوست ایجاد می کند.
  4. از اصلاح موهای این منطقه تا زمانی که موهای زیر پوستی نیز به بیرون بیایند، پیشگیری کنید.
  5. استفاده از کمپرس آب گرم به روی مناطق مورد عارضه نیز می تواند در رفع آنان تاثیر به سزایی قائل شود.
  6. از کرم های ضد التهاب برای محل های مورد نظر استفاده کنید.
  7. از رتینوئید ها استفاده کنید، چرا که در پاکسازی سلول های مرده تاثیر به سزایی دارا می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *