دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با انواع قرص های روان گردان و تاثیرات مخرب آن ها آشنا شوید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

قرص های روان گردان از انواع مختلفی برخوردار می باشند که مصرف هر یک از آنان تاثیر متفاوتی به روی عملکرد های بدن قائل می شود. برای آشنایی با این دسته از دارو های توهم زا و تاثیری که به روی عملکرد های بدن می گذارند، در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

دارو های روان گردان از دیگر قرص های روانی و یا توهم زا به شمار می آیند که هر یک از آنان در اصطلاحی عامیانه ذهنی نام گرفته است. این دسته از قرص ها به راحتی می توانند در حالت و تفکر افراد تغییرات به سزایی ایجاد کنند، چرا که هریک از آنان ورودی های احساس بسیاری را دارا می باشند. همچنین با کاهش تاثیر این قرص ها در بدن، کنترل بر اعمال و افکار بیش از قبل صورت می گیرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا عوارض قرص های روان گردان را به همراه نشانه و تاثیراتی که بر بدن می گذارد، به شما معرفی کنیم.

قرص های روان گردان چیست؟

قرص های روان گردان

از رایج ترین قرص های توهم زا و روان گردان می توان به لیسرجیک اسید و LSD اشاره کرد که در سال ۱۰۳۸ توسط یکی از شیمیدان های آزمایشگاه ساندوز در سوییس ترکیب و تهیه شد. در طی این تحقیقات، محققین دریافتند که LSD صد ها هزار درجه قوی تر از مواد مخدر شناخته شده در جهان همانند مسکالین، سیلوکین و سیلوکیبین عمل می کند.

این قرص می تواند تاثیرات سیمپاتومیک بسیاری را برای بدن همچون تپش قلب به همراه داشته باشد. همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن بیش از حد در برابر این چنین قرص و دارو های توهم زا سبب می شود تا به مرور زمان مشکلات بسیاری برای حافظه و تفکر به وجود آید.

گفتنی است که تا به کنون تاثیرات درمانی این قرص ها ثابت نشده است، اما برخی از افراد بر این باورند که از قرص های روان گردان می توان به عنوان درمانی برای اعتیاد به الکل و مواد مخدر روانی استفاده کرد. همچنین تاثیراتی که این قرص ها به روی بدن می گذارند پس از تحقیقات فراوان به خوبی مشخص نشده است اما قابل به ذکر است که این دسته از قرص و دارو ها با تقلید و یا جایگزینی تاثیرات انتقال دهنده های عصبی طبیعی می توانند اعمال و افکار را تحت سیطره خود در آورند.

  • LSD

گفتنی است که LSD از شباهت های شیمیایی بسیاری به سروتونین که تعادل بدن را بر هم می زند، برخوردار است. همچنین از دیگر مشکلات و عارضه هایی که برای فرد به وجود می آورد، می توان به افسردگی، اختلال وسواس اجباری، شیزوفرنی اشاره کرد. همچنین بر طبق آزمایشات انجام شده می توان این گونه بیان کرد که این قرص در ایجاد توهمات واقعی تاثیر به سزایی می گذارد.

همچنین در دهه های ۱۹۶۰ و اوایل ۷۰، هنگامی که مواد مخدری همچون LSD در غرب اروپا رواج پیدا کرد، دارو های روان گردان نیز به اوج محبوبیت و شهرت خود رسیدند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اعتیاد به قرص های روان گردان چگونه است؟

آشنایی با بزرگ ترین قرص و دارو های روان گردان

در ادامه فهرستی از انواع قرص های روان گردان را مطالعه می کنید.

  • LSD

از شناخته ترین دارو های توهم زا می توان به لیسر جیک اشاره کرد که برخی از افراد فرهنگ پاپ همانند بیتلز به آن اعتیاد دارند. به روی این داروی توهم زا از قرن ۲۰ آزمایشات بسیاری انجام شده است و توسط سازمان سیا نیز بحث و جلسات جنجال برانگیز بسیاری صورت گرفته است. گفتنی است که LSD هوشیاری و احساسات حسی فرد را موجب تغییر می کند که این امر در ایجاد توهم بسیار موثر است.

به صورت کلی مصرف این قرص عوارض اعتیاد آوری برای فرد در پی ندارد اما ممکن دیگر اختلالاتی همچون اضطراب و پارانویا برای فرد بروز پیدا کند. همچنین در پی برخی تحقیقات این گونه مشخص شد که ریسک افزایش بروز اختلالات روانی همچون اسکیزوفرنی در بزرگسالان به مراتب بسیاری اتفاق می افتد.

  • قارچ سسیلوسایبین

سسیلوسایبین و در اصطلاحی دیگر قارچ جادویی از انواع قارچ ها می باشد که در گذشته از آن به عنوان دارویی برای ایجاد توهم استفاده می کردند. این نوع قارچ در بسیاری از مواد وجود دارد که در پی استفاده احساس همدلی، خوشی و تغییر تفکر برای فرد به وجود می آید.

گفتنی است که این قارچ ها از لحاظ شیمیایی اعتیاد آور نمی باشد و به صورت جدی نیز برای سلامتی فرد خطرناک نیست. در این باره قابل به ذکر است که تشخیص آن نیز از دیگر قارچ های کشنده بسیار سخت و دشوار تر می باشد که همانند علف های هرز در بسیاری از مناطق قابلیت رشد دارند.

  • آیاهوساکا

آیاهوساکا و یا در اصطلاحی دیگر DMT در قرن ۲۰ ام به وسیله ۲ محقق شهرت پیدا کردند. همچنین محققی که در سال ۱۹۹۰ به روی این ماده تحقیقات گسترده ای انجام داد، نام مولکول روح را برای آن برگزیدند. گفتنی است که این ماده توهم زا در هزاران سال قبل توسط افراد آمازونی مورد استفاده قرار می گرفته است که می توان آن را در بسیاری از گیاهان جنگل های بارانی یافت کرد.

معرفی انواع قرص های روان گردان

گفتنی است که این  دارو می تواند از قدرتمند ترین قرص های روان گردان در جهان باشد که می تواند توهمات دیداری بسیاری برای فرد ایجاد کند. همچنین طبق برخی از تحقیقات مشخص شد که این دارو پس از یک بار مصرف، وابستگی به مصرف ایجاد می کند. همچنین به سبب آن امکان دارد که مشکلات روانی بسیاری در پی آن به وجود آید.

  • مسکالین

مسکالین از دیگر آلکالوئید های روان گردان است که در بسیاری از گیاهان کاکتوسی جنوب غرب؛ همانند پیوت، سان پدرو کاکتوس و مشعل پرو پیا وجود دارد. امروزه در ایالات متحده غربی استفاده از این دارو غیر قانونی اعلام شده است که در پی آن برخی از افراد به صورت غیر مجاز در مراسم مذهبی خود از آن استفاده می کنند.

در پی مصرف رنگ فرد مصرف کننده تغییر و خوشحالی بسیاری در او ایجاد می گردد. گفتنی است که به هنگام بلع این گیاه حالت تهوع و استفراغ برای فرد پدید می آید؛ چرا که از طعم تلخ بسیاری برخوردار می باشد. همچنین مصرف آن اعتیاد آور نیست و از عواقب کمتری نسبت به دیگر دارو های توهم زا برخوردار می باشد.

  • MDMA

MDMA نوعی دارو بهداشتی است که در پی مصرف احساس همبستگی با تنهایی و یا با دیگران را ایجاد می کند. برخلاف دیگر دارو های روان گردان که عواقب بد و خطرناکی در پی دارند، گفتنی است که این مورد برای بسیاری از جمع و دورهمی ها قابل استفاده می باشد که عوارض جدی برای مصرف کنندگان به وجود نمی آورد.

MDMA می تواند حالت های روحی فرد را گسترش و در نهایت ارتقا دهد. برخی از افراد مصرف کننده در پی مصرف تجربه هایی همچون تغییر در رنگ چهره و صدای حنجره تجربه می کنند. همچنین تاثیر این دار به گونه ای است که با افزایش دمای بدن فرد، او را وادار به مصرف آب و مایعات می کند.

  • سالویا

سلولیورین و یا در اصطلاحی دیگر سالویا از دیگر دارو های روان گردان می باشد که به وسیله گیاه بومی کوهستان های مرتفع مکزیک تهیه می شود. ساختار شیمیایی این داروی توهم زا در مقایسه با دیگر روان گردان ها بسیار منحصر به فرد می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های آن گفتنی است که در گروه آلکالوئید ها قرار ندارد، بلکه به گروه ترپنویئد ها وابسته است.

معرفی قرص های روان گردان

در پی مصرف طولانی مدت عواقبی همچون کاهش و ایجاد تغییر در بینایی و شنوایی برای فرد به وجود می آید که مصرف کننده را از دنیای اطراف خود خارج می کند. همچنین هذیان گویی از دیگر عوارض مصرف این دارو شناخته شده است.

  • PCP

PCP در اصطلاحی دیگر فنسییلیدین نیز نام دارد که ترکیبات آن موجب ایجاد توهم در فرد می شود. همچنین در برخی از بیمارستان ها از این دارو به عنوان بیهوشی موثر برای جراحی های سخت کمک گرفته می شود. از تاثیرات جانبی مصرف این دارو می توان به هذیان گویی و آشفتگی اشاره که در سال ۱۹۵۰ مصرف آن غیر قانونی اعلام شد. همچنین به علت ساختار شیمیایی بسیار متفاوت از دیگر قرص های روان گردان گفتنی است که مصرف آن اعتیاد آور است و در نهایت می تواند اختلالات روانی برای فرد به وجود آورد.

  • کتامین

کتامین در اغلب مواقع به عنوان داروی بیهوشی موثر برای عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گرفت که در نهایت مصرف به ایجاد آرامش و از دست رفتن حافظه موقت برای فرد مصرف کننده، می انجامد. این دارو پس از مشخص شدن عواقب مورد استفاده دامپزشکان بسیاری قرار گرفت. همچنین قابل به ذکر می باشد که مصرف آن به صورت تفریحی می تواند تاثیرات مشابهی به مانند pcp داشته باشد که این مورد از عوارض اعتیاد آوری بسیار کمتری برخوردار است.

  • DXM

دکسترومتورفان یا DXM در گروه پر مصرف ترین دارو های توهم زا قرار دارد. در پی مصرف اختلالاتی همچون سرفه و تنگی نفس برای فرد به وجود می آید که مصرف آن به صورت دز های بسیار بالا، تاثیراتی همچون هذیان گویی را برای فرد به وجود می آورد. همچنین گفتنی است که این دارو اعتیاد زا است اما به نسبت دیگر دارو های روان گردان از وابستگی بسیار کمتری برخوردار می باشد.

عواقب مصرف قرص های روان گردان

  • GHB

اسید هیدروکسیبوتیریک گاما و یا در اصطلاحی دیگر GHB از دیگر دارو های روان گردان می باشد که به طور مستقیم به روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد. همچنین می توان از این دارو به عنوان بی حسی و یا درمان عاضه نارکولپسی نیز کمک گرفت. هنگامی که افراد این داروی توهم زا را به صورت تفریحی مصرف می کنند، در واقع تاثیراتی همچون مصرف مشروبات الکلی را تجربه می کنند.

طبق آزمایشی که به روی موش ها به وسیله GHB انجام شد این گونه مشخص شد که نسبت به مصرف آن وابستگی پیدا کرده اند و در صورت عدم مصرف نیز نشانه های خروجی دارا می شدند. همچنین در صورت دز های مختلف مصرف آن عوارض مختلفی همچون تپش قلب، خوشحالی افراطی، تغییر رنگ چهره و توهم نیز برای فرد به وجود می آید. در برخی مواقع و مصرف بیش از حد این گونه مشخص شد که افراد هویت خود را نیز به اشتباه معرفی می کردند.

  • ماری جوآنا

ماری جوآنا در گروه دارو های مصرفی بسیار رایج در بین افراد قرار دارد که برخی از روانشناسان از آن به صورت یک قرص روان گردان یاد می کنند. این باور در طی ۱۲ سال به دنبال این گیاه توهم زا بود، تا این که طبق بسیاری از تحقیقات این گونه مشخص شد که روان گردان ها در ابتدا به تغییر احساس و درک فرد می پردازند، اما ماری جوآنا این طور نیست، بلکه با تحریک اعصاب به ایجاد آرامش در فرد می پردازد.

از دیگر روان گردان های گیاهی که امروزه در بین افراد بسیار شایع و مورد استفاده قرار دارد، می توان به ایبوگائین اشاره کرد که از گیاهان بومی آفریقای غربی به شمار می آید. همچنین مصرف این گیاه در بسیاری از قبیله ها به صورت مرسوم قرار گرفته است.

ماری جوآنا در مقایسه با فهرستی که از خطرناک ترین و رایج ترین قرص های روان گردان گفته شد، کم خطر تر به شمار می آید که شمار کمتری به صورت تفریحی از آن استفاده می کنند. اگر چه مصرف آن در برخی از جوامع به صورت اعتیاد گونه وجود دارد، اما گفتنی است که تاثیرات و عواقب آن به صورت مستقیم در عملکرد های قلب می باشد.

آشنایی با ماری جوآنا

معرفی خطرناک ترین قرص های روان گردان

با توجه به آزمایش های کثیری که در رابطه با تاثیرات قرص و دارو های توهم زا انجام می گیرد، تا به کنون نتیجه ای مشخص گزارش نشده است. در توضیحی دیگر می توان این گونه بیان کرد که هنوز اطلاعاتی کامل در رابطه با قرص های توهم زا به دست نرسیده است و زمان بیشتری را برای تحقیق به روی این چنین قرص و دارو ها نیاز می باشد.

قابل به ذکر است که قرص های روان گردان از دیگر دارو های توهم زا به حساب می آیند که می توان آنان را به ۳ دسته کلی و خطرناک در شرح زیر معرفی کرد.

  • روان گردان های کلاسیک

این دسته از قرص ها به طور معمول همان دارو های شایعی هستند که افراد، وقتی فکر مصرف قرص های توهم زا بر سرشان می زند به سراغشان می آیند. در این گروه قرص هایی به نام LSD، DMT، مسکلین قرار دارد که به هنگام مصرف تاثیراتی همچون ایجاد تغیر شدید در ادراک حسی، توهم بصری و شنیداری را برای فرد به وجود می آورد.

  • امپاتوژن ها

این قرص ها نیز سبب تحریک نورون ها و در نهایت ترشح سروتونین می شود. در این شرایط فرد احساس خوشحالی بسیار، عشق، توجه و آگاهی فراوان دارد.

  • سطح بالایی از روان گردان ها

این گروه از دارو های توهم زا تغییرات کمی در محرکات صوتی و دیداری فرد به وجود می آورد که در برخی مواقع تاثیری طولانی مدت را دارا می شود.

معرفی گروه های عمده قرص های روان گردان

معرفی گروه های عمده روان گردان

  • شبه کانابسی صناعی

گفتنی است که این قرص ها تاثیرات مشابه ای با کانابیس و یا در اصطلاحی حشیش و ماری جوانا دارند. این قرص ها در اغلب موارد با نام هایی همچون اسپایس و بلک مامبا به فروش می رسد که ربط خاصی به گیاه شاهدانه و یا کانابیس ندارد. به طور کلی این دسته از دارو ها در آزمایشگاه و توسط شیمیدانان مختلف ساخته می شود که پس از آن با مواد صناعی و دیگر گیاهان ترکیب می شود. همچنین تاثیر این قرص ها در مغز و به روی افراد همانند مصرف حشیش و ماری جوانا است.

  • قرص های تحریک کننده

این دسته از دارو های توهم زا نیز تاثیر مشابه ای با قرص های آمفتامین، مث آمفتامین، کوکائین و اکستازی دارد. همچنین این گروه در اسامی متعددی همچون اتیل فنیدیت، BZP، مغدورن به بازار عرضه می شود.

  • آرام بخش و مسکن

این دسته از قرص های روان گردان نیز تاثیری مشابه قرص های مسکن و آرام بخش بر بدن را دارا هستند. در گروه این چنین قرص ها می توان به مواردی همچون اتیوزولام، پیرازولام و فلووبرمازپام اشاره کرد.

  • توهم زا

این دسته از قرص ها تاثیر مشابه ای با LSD دارند و دارای نام هایی همچون متوکستامین، برومو و دراگون فلای در بازار هستند.

تاثیر مصرف قرص های روان گردان

تاثیری که بر عملکرد های بدن می گذارد

گفتنی است که با یک بار مصرف نیز می توان جرقه ایجاد تاثیرات این قرص ها را بر بدن ایجاد کرد. در این میان خیلی از کاربران در صورت استفاده های کثیر خود را در معرض تاثیرات جانبی این قرص ها قرار می دهند. در ادامه مطلب برخی از تاثیرات مصرف قرص های روان گردان را بر عملکرد های بدن مطالعه می کنید.

  • گرما زدگی

قرص های اکستازی در پارتی و جشن های شبانه برای ایجاد سرخوشی مورد مصرف بسیاری از عموم قرار می گیرد. گفتنی است که تاثیر این دسته از دارو های روان گردان به روی بدن ۴ الی ۶ ساعت است که در این رابطه برخی افراد برای افزایش ساعت خوشی، ۲ برابر دز معمولی به صرف آنان می پردازند. در صورت استفاده مکرر از این قرص ها کم آبی در بدن پدید می آید که این عامل با ایجاد تناقض در دمای بدن و دارو ها تشدید می گردد. در این شرایط افراد توجه بسیاری به تشنگی، تعرق بالا و بالا رفتن حرارت بدن خود ندارند که در نهایت به کم آبی در بدن منجر می شود.

گفتنی است که آمار بالای مرگ و میر در رابطه با مصرف اکستازی به علت بالا رفتن دمای بدن می باشد.

  • ابتلا به افسردگی شدید

افسردگی و خود زنی نیز در رابطه ترشح بیش از حد هورمون سروتونین در مغز رخ می دهد. طبق مطالعات انجام شده کم آبی بدن و کاهش تعداد سلول های انتقال دهنده عصبی، افسردگی بروز پیدا می کند که به طور طبیعی در این شرایط دیگر اختلالاتی همچون خودزنی، دشمن پنداری و حتی خودکشی در افراد بروز پیدا می کند.

قرص های روان گردان چه تاثیری به روی عملکرد های مغز دارند؟

  • صدمات مغزی

کسانی که نسبت به مصرف دارو های توهم زا اعتیاد پیدا می کنند، ممکن است در طولانی مدت به عارضه هایی همچون کاهش حافظه، بروز سکته مغزی، اعتیاد به این قرص ها و در نهایت خونریزی های مغزی مبتلا شوند. همچنین در این میان بین بسیاری از افراد فراموشی های بیش از حد نیاز مشاهده شده است.

  • ابتلا به سندروم سروتونین

در این میان بسیاری از معتادان قرص های توهم زا؛ ترشح هورمون سروتونین را در مغز افزایش می دهند که در این رابطه بیماری به نام سندروم سروتونین که با تب، کهیر و سردرگمی همراه است، بروز پیدا می کند. گفتنی است که در صورت عدم درمان این عارضه ممکن است مشکلات مرگباری را برای شما ایجاد کند.

  • عارضه های قلبی

اکستازی با دارا بودن ویژگی های توهم زا، بسیاری از افراد را به مشکلات قلبی همچون فشار خون بالا، ریتم نامنظم ضربان قلب، تپش های تند قلب و درد سینه گرفتار می کند.

  • ایجاد مشکل در کبد و کلیه

سوء مصرف قرص های توهم زا می تواند شامل بروز عارضه های کبد و کلیه شود. همچنین در موارد شدید تر ممکن است برخی از اندام های بدن را از کار افتاده کند.

قرص توهم زا چه تاثیری به روی عملکرد های مغز دارد؟

  • سردرد شدید

بسیاری از افراد مصرف کننده، در پی عوارض استفاده از قرص های روان گردان، کم آبی بدن، خستگی، نور های موجود در پارتی های شبانه به سردرد های میگرنی و یا میگرن های وابسته به چشم مبتلا می شوند.

  • مشکلات پوست

جوش های اکستازی می تواند در رابطه با ترکیب عرق بدن، با چرک و کم آبی ایجاد گردد. گفتنی است که این جوش ها در ابتدا شباهت بسیاری به آکنه دارند که در برخی مواقع ممکن است سر آغاز ایجاد مشکلات کبدی باشد.

  • مشکلات دندان

در رابطه با کم آب شدن بدن، فرد میل شدید به مصرف قند، آب نبات و خوراکی های شیرین دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند برای معتادین این دسته از قرص ها تاثیراتی همچون پوسیدگی و بیماری های شدید لثه را داشته باشد.

عوارضی که در پی مصرف دارو روان گردان برای فرد به وجود می آید

گفتنی است که این قرص و دارو های توهم زا، وابسته به نوعی که دارند می توانند عوارض زیان بار و جبران نشدنی برای فرد به وجود آورند.

اختلالاتی که پس از مصرف قرص های توهم زا به وجود می آید

  1. ایست قلبی که در صورت مصرف بیش از حد پدید می آید.
  2. بستری شدن در بیمارستان و تحت مراقبت قرار گرفتن
  3. بالا رفتن ناگهانی دمای بدن، افزایش ضربان قلب، کما و در نهایت بروز آسیب در اندام های داخلی بدن
  4. توهم و حالت تهوع و اسفراغ
  5. برهم ریختگی تعادل و از دست دادن کنترل
  6. ابتلا به افسردگی های شدید که در برخی موارد به خودکشی ختم می شود
  7. ایجاد مشکلات بهداشتی
  8. ابتلا به بیماری های روانی همچون؛ روان پریشی، سوء ظن، اضطراب
  9. ایجاد وابستگی جسمی و روانی به این گروه از قرص ها

تداخلات دارویی این قرصها با سایر دارو ها

این داروها می توانند تداخلات زیادی با دیگر دارو های مصرفی شما، غذاها، الکل و محصولات بدون نسخه داشته باشند که برای جلوگیری از عوارض جانبی آنها باید پزشک یا دکتر داروساز را از مصرف داروها و مکمل های مصرف خود مطلع سازید، دارو های محرک مثل آمفتامین می توانند با موارد زیر تداخل داشته باشند :

  • سه حلقه ای
  • لیتیوم
  • SSRI ها
  • SNRI ها
  •  MAOI ها

دارو های روانگردان

سندرم سروتونین در نتیجه ترکیب این دارو ها رخ می دهد، در صورت نیاز به مصرف هر یک از این دارو ها, پزشک می تواند برای پیشگیری از بروز عوارض تداخلات, دوز دارو را تغییر دهد.

هشدار های مهم در مورد مصرف دارو های روانگردان

خطر بروز عوارض جدی در کودکان بیشتر است و مصرف آنها برای کودک مورد تایید FDA نمی باشد، اطلاعات لازم در رابطه با خطرات مصرف داروها باید توسط پزشک ارائه شود.

اطلاعات چندانی در مورد تاثیر این دارو ها بر زنان باردار وجود ندارد، برخی دارو ها همچون BZD و لیتیوم برای دوران بارداری مضر و خطرناک است. البته مصرف هر دارویی در بارداری باید زیر نظر پزشک باشد.

مصرف برخی SSRI ها خطر نقایص مادرزادی را افزایش می دهند، مصرف SNRI نیز در سه ماهه دوم حاملگی می تواند موجب اعتیاد به دارو در نوزادان شود، در صورت مصرف هر نوع از قرص های روان گردان، مادر و جنین باید حتما تحت نظر پزشک قرار گیرند.

قرصهای روانگردان

در افراد مسن به خصوص اگر نارسایی کبد و کلیه داشته باشند؛ برای از بین رفتن اثر دارو ها مدت زمان بیشتری زمان می برد، این قبیل افراد معمولا برای سایر بیماری های خود، دارو های دیگری مصرف می کنند که در این صورت احتمال تداخل دارویی یا خطر عوارض جانبی و یا واکنش های نامطلوب در آنها افزایش می یابد.

قبل از شروع مصرف هر گونه داروی جدید حتما پزشک تان را از همه داروهای مصرفی خود از جمله OTC و مکمل ها آگاه سازید، زیرا ممکن است دوز دارو نیاز به تنظیم داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *