دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض مصرف ماری جوانا بر روی جسم و ذهن را بهتر بشناسید

  • سحر بهرامی
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از متداول ترین مواد مخدری که در تمام جهان از آن استفاده می شود ماری جوانا می باشد، استفاده این ماده مخدر در بین جوانان و نوجوانان به شدت در حال گسترش می باشد در حالی که از عوارض مصرف ماری جوانا هیچ نمی دانند و گمان می کنند که ماری جوانا هیچ گونه وابستگی در فرد ایجاد نمی کند در حالی که نتایج کاملا بر خلاف این موضوع می باشد زیرا تعداد مراجعه کنندگان به کمپ های ترک ماری جوانا رو به افزایش است.

ماری جوانا یک ماده مخدر بسیار قوی می باشد که به زبان عامیانه به آن گل و یا علف هم می گویند، این ماده مخدر حاوی ترکیباتی است که باعث فعال شدن روان می شود، این ماده مخدر از طریق گل شاهدانه و برگ آن بدست می آید که استفاده از آن باعث سرخوشی فرد می شود بی آنکه از عوارض مصرف ماری جوانا اطلاعی داشته باشند.

خطرات مصرف ماری جوانا

ماری جوانا چیست؟ در کشور ما کمتر این اصطلاح را به کار می برند و بیشتر جوانان از اصطلاحاتی مانند علف، گراس و گل استفاده می کنند که هر سه این موارد از گیاه شاهدانه به دست می آید، ماری جوانا از میکس برگ ها، گل ها و تخم های باز شده و خشک شده این گیاه به دست می آید که هم به صورت دود کردنی استفاده می شود و هم به صورت خوراکی، و همچنین دارای بویی بسیار تندی می باشد که مصرف آن در فرد باعث ایجاد حالت نئشگی می شود.

نوع قوی تر ماری جوانه که از دیگر فرآورده های گیاه شاهدانه می باشد حشیش است که از طریق ترشح صمغ گونه جوانه های شاهدانه بدست می آید که رنگ آن سیاه و ماده ای کاملا چسبنده می باشد.

در مطالب قبل شما را با نحوه آموزش ترک ماری جوانا آشنا کردیم حال در ادامه شما را با مهم ترین عوارض مصرف ماری جوانا آشنا می کنیم.

   اسیب های مصرف ماری جوانا

آشنایی با عوارض مصرف ماری جوانا

از مهم ترین و اصلی ترین ماده تشکیل دهنده ماری جوانا THC می باشد، زمانی که فرد به استفاده از این ماده مخدر می پردازد از طریق ریه ها وارد جریان خون می شود و سپس به تمام اعضای بدن می رسد، زمانی که این ماده شیمیایی به مغر رسید بر روی تمام قسمت آن تاثیر می گذارد. مصرف ماری جوانا و عوارض آن در کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت است، منظور از اثرات کوتاه مدت عوارضی می باشد که حدود ۲ ساعت بعد از مصرف آن برای فرد اتفاق می افتند که شامل:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بالا رفتن سرعت ضربان قلب
  • قرمز شدن چشم ها و متورم شدن آنها
  • باز شدن اشتها
  • خشکی شدید دهان
  • ناتوانی در حل مشکلات و مسائل
  • عدم هماهنگی
  • اختلال در یادگیری
  • دچار شدن به توهمات دیداری و شنیداری
  • حس کردن کند شدن زمان

علائم و عوارض مصرف ماری جوانا

اما اثرات و عوارض مصرف ماری جوانا در بلند مدت می تواند بسیار خطر ناک باید این اثرات شامل:

اختلالات تنفسی

دودی که در اثر مصرف ماری جوانا ایجاد می شود باعث به وجود آمدن تحریکات شدیدی برای مجاری تنفس بینی، حلق، ریه ها می شود که در نهایت موجب به وجود آمدن سرفه های مزمن و بیماری های تنفسی، حلق و بینی می شود، در موارد شدید تر استفاده از ماری جوانا می تواند باعث به وجود آمدن بیماری هایی نظیر سینوزیت، فارنژیت و برونشیت شود.

ایجاد سرطان

دود ناشی از مصرف ماری جوانا نسبت به توتون، تنباکو و نیکوتین حاوی حجم زیادی از مواد سرطان زا می باشد، این حجم از مواد سرطان زا آنقدر زیاد است که فردی که ۵ عدد سیگار حاوی ماری جوانا استفاده می کند در مقابل با کسی که یک پاکت سیگار دود می کند به یک اندازه مواد سمی را دریافت می کنند. تحقیقات نشان داده که ابتلا به سرطان سر، گردن، ریه و مجاری تنفسی در افرادی که به مصرف ماری جوانا روی می آورند تا ۳ برابر بیشتر است.

انواع فراورده های ماری جوانا

مشکلات قلبی و عروقی

کسانی که بیشترین استفاده از ماری جوانا دارند نسبت به افرادی بیشتر در معرض حملات قلبی هستند به خصوص در همان ساعات اولیه مصرف، ماری جوانا قادر است تاثیرات مخربی را بر روی قلب بگذارد که این تاثیرات به صورت کاهش و افزایش فشار خون، کاهش اکسیژن رسانی به قلب و رگ ها و کاهش ضربان قلب می باشد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا بر روی سلول هایی بدن که کار آنها محافظت از بدن در برابر هر گونه مواد شیمیایی و عواملی بیماری زا است تاثیرات منفی بسیار می گذارد که در نتیجه این سلول های محافظت کننده را از بین می برد و بدن مستعد به ابتلا هر گونه بیماری به خصوص بیماری های عفونی و تومور ها می شود.

ماری جوانا ماده مخدری ترسناک

اثرات منفی بر روی مغز

همانگونه که گفتیم با مصرف ماری جوانا اثرات آن به سرعت در بدن از طریق رگهای خونی پخش می شود و در نهایت به مغز و سلول های عصبی می رسد، زمانی که ماده شیمیایی داخل ماری جوانا به مغز می رسد بر روی آنها تغییراتی ایجاد می شود که باعث می شود عملکرد های روانی و ذهنی تغییر یابد، زمانی که این ماده مخدر شروع به اثر گذاری کرد بخش های مختلف مغز مانند یادگیری، توجه و کنترل تک تک درگیر می شود.

اما باید گفت که ماری جوانا بیشترین تاثیراتش را بر روی قسمتی از مغز به نام هیپوکامپ می گذارد، این قسمت که مربوط به حافظه کوتاه مدت و انتقال آن به حافظه بلند مدت است. از این رو مصرف ماری جوانا باعث می شود فرد دچار فراموشی شود و نتواند موضوعات مختلف را برای مدت طولانی در ذهنش نگه دارد. علاوه بر این ماری جوانا با تاثیر گذاری بر روی قسمت لیمبیک مغز موجب به وجود آمد توهم، خنده های بی کنترل و بدبینی شود.

مضرات بلند مدت استفاده از ماری جوانا

اختلال بر روی باروری

مصرف مداوم ماری جوانا می تواند بر روی باروری مردان تاثیرات منفی بگذارد، طوری که باعث ضعیف شدن قدرت هورمان ها ، تغییر سایز و کاهش اندازه بیضه ها و همچنین غده پروستات می شود که این تغییر باعث منع تولید اسپرم می شود، البته این عارضه می تواند با ترک ماری جوانا به حالت اولیه خود بازگردد، مصرف ماری جوانا در زنان باعث عدم تخمک گذاری در آن ها و به وجود آمدن نقایص مادر زادی می شود پس مادران باردار به هیچ عنوان نباید به مصرف این ماده مخدر خطر ناک روی بیاورند چرا که تاثیرات بسیار منفی بر جای می گذارد.

تحقیقات نشان داده است آن دسته از کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری به مصرف ماری جوانا پرداخته اند نسبت به دیگر کودکان مشکلات رفتاری و اخلاقی بیشتری داشته اند که این مشکلات در دوران مدرسه کاملا قابل مشاهده می شود.

ایجاد اثرات روانی

از شایع ترین اختلالات روانی که با مصرف ماری جوانا در ارتباط است شامل افسردگی، اختلالات شخصیتی، اضطراب است، همانگونه گفتیم مصرف ماری جوانا میزان توانایی های مغز را در هر زمینه ای کاهش می دهد به خصوص بر روی قسمت یادگیری و حافظه، فرد هر چه میزان مصرف بالاتری داشته باشد به مراتب دچار اختلالات فکری و ذهنی بسیاری می شود.

عوارض مصرف ماری جوانا

آسیب های دیگر مصرف ماری جوانا

مصرف ماری جوانا در مدرسه، محیط کار، بین همسالان و محیط های مختلف فرد را نسبت به دیگران همان یک عقب افتاده از لحاظ کاری و تحصیلی نمایانگر می کند زیرا هر روز در این زمینه ها در حال پست رفت هستند و نمی توانند خود را به دیگران برسانند، این گونه افراد کمک کم از محیط های اجتماعی، مدرسه، محیط کار گریزان می شوند طوری که دیگر تنها می شود و غرق در افسردگی و اختلالات روانی می شوند. در یک خط می توان گفت که مصرف ماری جوانا برای مدت طولانی و زیاد فرد را دچار سندوم فقدان انگیزش می کند.

علاوه بر تمامی این اثرات بلند مدتی که ماری جوانا بر روی فرد می گذارد در اینجا خلاصه نمی شود بلکه مصرف این ماده قادر است بر روی تمامی فعالیت های ورزشی، تحصیلی و اجتماعی، رانندگی تاثیر بگذارد، همچنین مصرف ماری جوانا در همان ابتدا راه را برای مصرف مواد مخدر های سنگین دیگر هم باز می کند و همچنین فرد را بیشتر و مستعد تر می کند تا به مصرف مواد مخدر های دیگر روی بیاورد. چرا که تمامی معتادان در ابتدا اعتیاد را با مصرف ماری جوانا شروع کرده اند.

اشنایی با عوارض مصرف ماری جوانا

شدت عوارض ماری جوانا به چه عاملی بستگی دارد؟

بی شک این ماده مخدر همانند مواد مخدر دیگر وابستگی های روانی و جسمی زیادی را به وجود می آورد، عوارض مصرف ماری جوانا چه روانی و چه جسمانی به میزان قدرتمندی مواد شیمیایی داخل ماری جوانا بستگی دارد، پس می توان گفت که عوارض آن کاملا نسبی است اما در هر صورت مصرف آن باعث افت خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی وی می شود.

نکته مهم:

ترک ماری جوانا همانند دیگر مواد مخدر مراحل درمانی خاص خود را دارد به همین دلیل باید ترک آن در کلینیک های ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشکان صورت گیرد، زیرا ترک های غیر اصولی می توانند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری ها بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *