دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قانون تنبیه بدنی دانش آموزان را چطور مجازات می کند؟

  • ساناز براتی
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

تنبیه بدنی دانش آموزان یکی از روش های غلط تربیتی در مدارس است که در حال حاضر با آن شدیدا برخورد می شود و در قانون مجازات هایی بر حسب نوع و نحوه تنبیه برای متخلف در نظر گرفته شده است.

تنبیه بدنی دانش آموزان یکی از روش های تربیتی می باشد که برخی از معلمین خواسته یا ناخواسته آن را انجام می دهند، امروزه با تمام ممنوعیت ها و مشخص شدن عوارض مختلف اینکار و عواقب آن هنوز هم تنبیه بدنی در برخی از مدارس دیده می شود.

مجازات برای تنبیه بدنی دانش آموزان

هر نوع آسیب به بدن کودکان و نوجوانان با استفاده از دست یا پا و یا هر نوع وسیله ی دیگری مثل چوب، کابل و یا خط کش تنبیه بدنی کودک نامیده می شود. در حالت معمول والدین و معلمان دو دسته از کسانی می باشند که کودک یا نوجوان را تنبیه بدنی می نمایند. در گذشته تنبیه بدنی کودکان چه در مدرسه و یا خانواده موضوعی عادی محسوب می شد و به عنوان یک روش تربیتی درست به ویژه در مدارس استفاده می شد، ولی در دنیای امروزی تنبیه بدنی یک موضوع ممنوع شده است که سازمان های حمایت از حقوق کودکان با آن مقابله می نمایند.

نوع مجازات تنبیه بدنی دانش آموزان

در حال حاضر با گسترش استفاده از رسانه ها و پوشش های رسانه ای و مطبوعات آگاهی والدین و مسئولین و همچنین خود دانش آموزها در رابطه با موضوع تنبیه بدنی بیشتر شده است، بعلاوه یک شماره تماس برای رسیدگی به این موضوع توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است که دانش آموزان یا والدین بتوانند آموزش و پرورش را از این موضوع مطلع سازند. آموزش و پرورش با معلمین خطا کار برخورد خواهد کرد و این موضوع را تحت بررسی قرار می دهد. در این مطلب شما را با مجازات های تعیین شده برای تنبیه بدنی دانش آموزان آشنا می سازیم، قبل از آن نگاهی به آیین نامه انضباطی وضع شده در مدارس می اندازیم.

کیفر تنبیه بدنی دانش آموزان

آیین نامه انضباطی در مدارس

بر طبق ماده ۷۷ از آیین نامه انضباتی در مدارس : اعمال هر نوع تنبیه مثل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکلیف درسی به جهت تنبیه دانش اموز ممنوع می باشد. ولی به منظور برخورد با دانش آموز متخلف و خلاف های احتمالی دانش آموزان، قانون سلسله مراتبی را بر طبق اصول تربیتی تعیین نموده است و برای تنبیه دانش آموز باید به آنها توجه گردد. همچنین دانش آموز متخلف باید متوجه تخلف و کار اشتباه خود باشدد و در رفتارش تجدید نظر کند.

بر طبق ماده ۷۴ از آیین نامه انضباطی مدارس : سهل انگاری و قصور دانش آموزان نسبت به انجام دادن تکالیف تخلف محسوب شده و مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان وظیفه دارند قبل از انجام هر نوع تنبیه از وضعیت و موقعیت دانش آموز آگاه شوند و در جستجوی انگیزه و دلیل تخلف باشند و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سزای تنبیه بدنی دانش آموزان

بعلاوه تنبیه دانش آموز بایدد به شکلی باشد که تاثیر اصلاحی داشته باشد و توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب نماید و همچنین زمینه مناسبی به منظور ایجاد رفتار مناسب در او فراهم نماید. تنبیه دانش آموز باید متکی بر یافته های علمی و همچنین استفاده از الگوهای مناسب تغییر رفتاری باشد تا باعث نشود دانش آموز اصرار بر تکرار اشتباه داشته باشد. با طی نمودن این مراحل اگر روش های تربیتی برای دانش آموز متخلف تاثیر گذار نباشد، ماده ۷۶ از آیین نامه انضباطی انواع تنبیهات مختلفی را برای دانش آموزان تعیین کرده است.

جزای تنبیه بدنی دانش آموزان

بر طبق ماده ۷۶ دانش آموز خطا کار که راهنمایی ها و چاره جویی های تربیتی در آنها مفید و تاثیر گذار نبوده با رعایت تناسب به یکی از روش های زیر تنبیه می شود:

  • دادن تذکر و اخطار شفاهی به شکل خصوصی به دانش آموز
  • تذکر و اخطار شفاهی در حضور همکلاسی ها به دانش آموز
  • تغییر دادن کلاس، در صورت وجود کلاس های متعدد مربوط به پایه دانش آموز، با اطلاع ولی دانش آموز
  • دادن اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش آموز
  • اخراج به طور موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حداکثر برای سه روز
  • منتقل کردن دانش آموز به مدرسه ای دیگر

مجازات و کیفر تنبیه بدنی دانش آموزان

تنبیهات غیر مجاز

همانطور که اشاره شد تنبیهات غیر مجاز در مدارس شامل تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تکالیف درسی غیر متعارف برای دانش آموز می شود که کاملا ممنوع است و برای معلمین متخلف مجازات در نظر گرفته می شود.

بر طبق قوانین مشخص شده مدیران مدارس وظیفه دارند که ممنوع بودن تنبیه بدنی دانش آموزان را به همکاران و معلمان برسانند و همچنین بیان کنند که تخلف معلمین در این مورد به اداره آموزش و پرورش اطلاع رسانی می شود. برای معلمین در صورت تخلف از این تکلیف بر اساس اعمال و رفتاری که داشته اند مجازات در نظر گرفته می شود.

مجازات تنبیه بدنی دانش آموزها

بر اساس قانون مجازات اسلامی هر نوع اهانت و هتک حیثیت و … افراد، جرم محسوب می شود و مجازات کیفری دارد. منظور از توهین در اینجا استفاده از الفاظی است که باعث تحقیر فرد شود، همچنین تنبیه بدنی که باعث کبودی، شکستگی و یا صدمات دیگری به دانش آموز گردد شامل دیه می شود و معلم متخلف باید دیه پرداخت نماید.

مجازات برای تنبیه بدنی دانش آموزان

رسیدگی به تخلفات معلمین

از وظایف مهم مدیر مدرسه که در آیین نامه انضباطی مدارس هم عنوان شده است توجیه معلمین و همکاران مدارس در رابطه با شرایط تنبیه دانش آموزان می باشد. بر طبق ماده ۲ از قانون انضباطی مدارس، مدیران در مدارس وظیفه دارند تا ممنوعیت بدنی را تذکر بدهند و اگر تخلفی را مشاهده نمودند باید مراتب را به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا این اداره اقدامات لازم را در نظر گرفته و مجازات مورد قبول را تعیین نمایند.
اگر یکی از معلین یا مربیان و یا اولیای مدارس نسبت به تنبیه بدنی یا تحقیر و توهین دانش آموزان اقدام نمایند، مدیر مدرسه وظیفه دارد به این موضوع رسیدگی نماید و مراتب را به اداره گزارش دهد، بعد از آن آموزش و پرورش با احضار فرد متخلف به کار او رسیدگی می کند و بر طبق قوانین حکم صادر می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *