دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربردهای قانونی سفته و تعهداتی که با امضای سفته خواهید داشت

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شاید شما هم دیده باشید که در بخش های بسیار زیادی از مغازه ها روی درب آن ها نوشته شده است که سفته موجود است. البته شاید این فکر به ذهن شما رسیده باشد که سفته حتی بهتر از چک می باشد و هر فردی می تواند آن را به راحتی تهیه کند و کار خود را راه بیندازد. در ادامه این مطلب شما را با کاربرد های این اوراق آشنا می کنیم.

کاربردهای قانونی سفته

باید بدانید تنها چیزی که می تواند در دنیای امروز جلوی بسیاری از اختلافات را بگیرد دانستن حقوق متقابل می باشد. باید بدانید که با دانستن این موضوع می توانید از بسیاری از دعوا ها و شکایت هایی که به زندان ها ختم می شود جلوگیری کنید. سفته یکی از اوراق تجاری می باشد که باید در نوشتن آن ها دقت بسیار زیادی داشته باشید زیرا در صورت عدم توجه ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند. در نظر داشته باشید که افراد با دادن سفته متعهد می شوند پول قرضی را در موعود معین پرداخت کنند. این اوراق بهادار در موارد مختلفی استفاده می شود که شامل :

  1. پرداخت وجه
  2. کسب اعتبار
  3. تضمین اجرای تعهدات
  4. استفاده از سفته در معاملات بازرگانی
  5. استفاده از سفته برای گرفتن وام
  6. استفاده از سفته برای حسن انجام کار  توسط کارمندان

نکته : در نظر داشته باشید که در بازار های ایران شایع ترین موردی که از سفته استفاده می شود برای ضمانت می باشد.

سفته چیست

سفته یک نوع سند می باشد که فردی که آن را می دهد متعهد می شود در زمان معین مقدار پولی را که در سفته نوشته شده است را باز پرداخت کند. سفته ها باید کامل نوشته شوند و مهر و امضاء طرفین هم باید در آن وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید که طبق قوانین تجارت سفته ای که داده می شود باید دارای مهر و یا امضا طرفین، مبلغ به حروف، تاریخ و نام گیرنده وجه باشد و حتما باید نام صادر کننده و محل اقامت او ثبت شود. در نظر داشته باشید که اگر سفته برای افراد معینی صادر شود که باید نام آن هانوشته شود و در غیر این صورت باید در وجه حامل باشد. زمانی که شما در وجه حامل سفته ای را صادر می کنید باید در نظر داشته باشید که هر فردی می تواند از شما طلبکار شود بنابراین بهتر است نام افراد را دقیق ذکر کنید. در بسیاری از قوانین تجارت دنیا از جمله فرانسه نوشته شده است که اگر یکی از موارد مندرج در سفته خالی باشد دیگر اهمیتی ندارد و فرد طلبکار نمی تواند از آن سفته استفاده کند. ولی در قوانین ایرانی چنین چیزی ذکر نشده است. باید بدانی که اگر سفته مطابق قانون پر نشود وجهه  قانونی ندارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سفته های بدون نام

در نظر داشته باشید که اگر بدهکار سفته ای را صادر کند و نام طلبکارش را در آن ننویسد فردی که به عنوان طلبکار از او یاد می شود می تواند سفته را به دیگری بدهد و به اصطلاح قانونی آن را حواله کند. در واقع حواله کردن این امکان را به طلبکار می دهد تا سفته را به شخص دیگری بدهد تا آن فرد برای وصول آن اقدام کند. باید بدانید که اگر سفته حواله شد و در آن خط خوردگی ایجاد شد دیگر نمی توان آن را به فردی دیگر حواله کرد.

سقف سفته ها

همانطور که گفتیم سفته دارای کاربرد های قانونی می باشد و هر برگ از آن دارای سقف خاصی اسفته برای  حست. مثلا اگر بر روی اوراق نوشته باشد ده میلیون ریال یعنی این داکثر ۱ میلیون تومان اعتبار دارد.

نحوه وصول سفته

باید بدانید که دو راه برای وصول سفته وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. چون سفته دارای کاربرد های قانونی می باشد نحوه وصول آن نیز قانونی می باشد.

اسناد رسمی

دارنده های سفته می توانند در صورتی که به همه کار های خود عمل کرده باشند می توانند به اسناد رسمی مراجعه کنند و طلب خود را از دارنده وصول کنند. در این بین می توانند از توقیف اموال هم استفاده کنند.

داد گستری

در نظر داشته باشید در صورتی که دارنده های سفته کار های خود را انجام داده باشند و به تعهدات خود عمل کرده باشند می توانند از طریق دادگستری سفته خود را وصول کنند و در صورتی که فرد طلبکار نتواند مبلغ را پرداخت کند می توانند حکم بازداشت او را بگیرند.

چک و سفته هر دو اوراق تجاری اند و برخی از اصطلاحات آن ها با هم مشترک می باشد و گاها کاربرد های یکسانی دارد ولی این دو با یک دیگر فرق های بسیار زیادی دارند و نمی شود آن ها را یکسان دانست.  بهتر است بیش تر از حدی که می توانید مبلغ های چک و سفته را ننویسید زیرا می توانند برای وصول آن شما را به زندان بیندازند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه راهنمای وصول سفته و نحوه نوشتن چک مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *