دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کنسل کردن بلیط هواپیما چه شرایط و قوانینی دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که اگر قصد کنسل کردن بلیط هواپیما خود را دارید می توانید از همان قسمت خرید بلیط این فرآیند را نیز انجام دهید که در این مطلب به بیان کامل آن پراخته ایم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید گاهی اوقات به دلایل شخصی یا مشکلات پیش بینی نشده مجبور هستیم از سفری که مدت ها پیش برای آن برنامه ریزی کرده ایم بگذریم که در این شرایط علاوه بر ناراحتی ناشی از کنسلی سفر وارد یک سری تشریفات مختلفی در زمینه کنسلی بلیط و استرداد هزینه یا پرداخت جریمه خواهیم شد و اگر از جزئیات مهم این موضوع اطلاعی نداشته باشیم استرداد سفر هم می تواند به اندازه کنسلی سفر برایمان ناخوشایند باشد.

آشنایی با چگونگی کنسل کردن بلیط هواپیما

بهتر است بدانید که در واقع طبق قوانین تعریف شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری تاخیر بیش از دو ساعت و باطل شدن پرواز شرایطی هستند که مسافر می تواند بدون هیچ گونه هزینه ای نسبت به استرداد و کنسل کردن بلیط هواپیما اقدام نماید. علاوه بر این موضوع اگر مسافر بخواهد به هر دلیلی بلیط هواپیمایی خود را کنسل کند بر اساس قوانین ایرلاین مورد نظر کلاس نرخی پرواز و مدت زمان باقی مانده تا پرواز درصد جریمه محاسبه و پس از کسر آن از مبلغ بلیط باقی مانده پول به مسافر برگشت داده خواهد شد. به طور کلی ابطال بلیط هواپیمایی می تواند به دو شکل اتفاق بیافتد:

  • لغو بلیط از جانب مسافر بنا به دلایل شخصی مانند انصراف از سفر یا تغییر تاریخ سفر
  • لغو بلیط هواپیما از جانب ایرلاین به دلایلی مانند شرایط جوی نامناسب یا نقص فنی هواپیما

چگونگی کنسل کردن بلیط هواپیما

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

توجه داشته باشید که برای کنسل کردن بلیط هواپیما اصول مختلفی وجود دارد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

۱. اگر بلیط خود را بر روی پرواز سیستمی رزرو کرده اید:

به طور کلی چنانچه دارای حساب کاربری بر روی وب سایت سیستمی هستید می توانید پس از ورود به پنل کاربری با مراجعه به قسمت مدیریت صورتحساب ها از جزئیات رزرو مورد نظر خود گزینه کنسل کردن را انتخاب نمایید و پس از ثبت کنسلی آنلاین مسافرین دلخواه تان شیوه استرداد را به صورت واریزی یا اعتباری در همان قسمت ثبت کنید. توجه داشته باشید که این بخش معمولا برای کابرانی که حساب کاربری ندارند از طریق صفحه پیگیری صورتحساب در دسترس خواهد بود.

۲. اگر بلیط خود را بر روی پرواز چارتری رزرو کرده اید:

با توجه به چارتری بودن پرواز انتخابی کنسل کردن بلیط تنها از طریق چارترکننده امکان پذیر خواهد بود و شما می توانید با تماس به دفاتر فروش با چارترکننده مشورت نمایید و از میزان درصد جریمه مطلع شوید. توجه داشته باشید که این درصد جریمه معمولا بر اساس شرایط و مقررات هر چارترکننده متفاوت می باشد به گونه ای که ممکن است حتی درخواست کنسلی شما پذیرش نشود. به طور کلی با اطلاع از درصد جریمه چنانچه قصد کنسلی داشتید ما امور مربوط به کنسلی را از طریق چارترکننده برای شما انجام خواهیم داد و پس از آن مبلغ باقی مانده را به شما برگشت داده خواهد شد.

روش های کنسل کردن بلیط هواپیما

مسافران هواپیما در صورت کنسلی پرواز از چه حقوقی برخوردار هستند؟

بهتر است بدانید که بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشور مسئولیت کنسلی یا تاخیر در زمان انجام پرواز بر عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است و در این رابطه بر اساس مفاد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای تمامی شرکت های هواپیمایی الزامی است تا در صورت ابطال پرواز حقوق مسافر خود را بر اساس موارد ذیل رعایت نمایید. به طور کلی طبق قانون همه مسافران به صورت یکسان از خدمات شرکت هواپیمایی برخوردار می باشند و در صورتی که با وجود داشتن بلیط تائید شده شرکت هواپیمایی بایستی از پذیرش مسافر به دلیل محدودیت های شرکت حمل و نقل اعم از بازرگانی، فنی یا حقیقی امتناع نمایید و همچنین شرکت حمل کننده نیز موظف به استرداد وجه و همچنین عرضه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته پیش از انجام پرواز باشد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط می باشد.

اما اگر ابطال پرواز از ۶ الی ۲۴ پیش از انجام پرواز باشد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارئه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

اگر ابطال بلیط از ۲۴ ساعت مانده به پرواز انجام گیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیم بها شبیه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته این تبصره هم وجود دارد که ارائه بلیط مشابه در اولین فرصت زمانی انجام خواهد شد و همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مایه التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد گرفت.

شرایط پرداخت جریمه برای گنسل کردن بلیط

شرایط استفاده از بیمه کنسلی پرواز:

توجه داشته باشید که شرایط استفاده از بیمه کنسلی پرواز که برای مرتبه اول توسط مرکز خرید بلیط هواپیما ارائه شده است به شرح ذیل می باشد:

چنانچه کنسلی پرواز زودتر از انجام آن توسط هواپیمایی اعلام گردد ما تهیه بلیط جایگزین برای شما را بیمه خواهیم کرد.

به طور کلی این بیمه تا ۲۰ هزار تومان مازاد بر پرداخت اولیه شما را جهت تهیه بلیط جایگزین پرداخت خواهد کرد.

تاریخ پرواز بلیط جایگزین بایستی حداکثر سه روز پیش یا بعد از پرواز اولیه باشد.

توجه داشته باشید که این بیمه به بلیط جایگزینی که توسط ما برای شما تهیه شده تعلق نخواهد گرفت.

به طور کلی این بیمه مخصوص پروازی است که مستقیما توسط هواپیمایی کنسل شده باشد و هیچ کدام از پرواز های وابسته را شامل نخواهد شد.

این بیمه مشمول رزرو های تلفنی و رزرو های همکاران آرژانسی نیست.

نحوه استفاده از بیمه کنسلی بلیط هواپیمایی

برای کنسلی بلیط هواپیمایی چقد جریمه بدهیم؟

بهتر است بدانید زمانی که به دلایل شخصی یک بلیط را کنسل می کنید بایستی مطابق جریمه ای که هر ایرلاین دارد خسارت بدهید و در واقع بیشترین مقدار خسارت مربوط به کنسلی نیم ساعت پیش از پرواز است. همچنین برخی از پرواز های تابان، کاسپین و زاگرس نیز هنگام کنسلی هیچ وجهی را به مسافر برنمی گردانند.

همچنین پرواز های خط هوایی ماهان نیز ۹۵ درصد از قیمت بلیط را پس نمی دهند و در مقابل پرواز های خط هوایی آسمان و زاگرس کم ترین جریمه را از مسافرین کنسلی خود دریافت می کنند.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با تفاوت بلیط چارتری و سیستمی و نکات خرید بلیط هواپیما نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *