دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

همه چیز درباره خوردن نعناع در بارداری و فواید و معایب آن

  • مریم صبوری
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

قبل از مصرف نعناع در بارداری حتما میزان استفاده آن را از پزشک خود سوال کنید تا تداخل دارویی اش چک شود و باعث بروز مشکل دیگری نشود. با مجله آرگا همراه ما باشید تا با مزایای و معایب نعنا در زمان حاملگی آشنا شوید.

حاملگی با آن حس لذت بخش و با نشاطی که برای هر مادری به ارمغان می آورد او را سختگیرتر و هوشیارتر از قبل می کند. خوراکی هایی که تا قبل از آن بدون هیچ استرسی و به راحتی مصرف می کرد در این جا باید مواظب خوردن شان باشد. باید با دقت مواد غذایی انتخاب و در طول این دوران بدون هیچ استرسی مصرف شود تا هیچ اتفاقی نه برای مادر و نه برای جنین بیوفتد. که ما در این مقاله به همین موضوع می پردازیم مصرف نعناع در بارداری پس باید ببینیم که چه مزایا و معایبی خواهد داشت.

دمنوش و روغن نعناع چه خوبی دارد؟

مصرف نعناع در بارداری

امکان این وجود دارد که به خاطر مواردی که در مواد غذایی می باشد در این زمان تهدید های احتمالی برای شما یا جنین با مصرف نکردن برخی خوراکی ها رعایت کرد. با این حال در رابطه با مصرف نعناع در بارداری می توانیم بگوییم این گیاه مزایای فراوانی در جهت بهبود مادر و فرزند داخل رحم دارد. نعناع از گیاهان خوش طعم و بویی بوده که طبیعت گرم و خشکی دارد و برای درمان سرد مزاجی کاربرد دارد. یکی از گیاهانی که جلوی ضرر آن را می گیرد و مصلحش بوده کرفس می باشد. جایگزین نعناع در مواقعی که به آن دسترسی نداشتید می توانید از پونه استفاده کنید. برای رفع ویار صبحگاهی از دمنوش آن می توان استفاده کنید.

خواص نعنا در بارداری

نعناع چگونه استفاده می شود؟

این گیاه خوش طعم هم به صورت تازه و معطر بوده و هم به شکل خشک می باشد که جفت آن ها کاربرد دارد. نعنا خام و تازه را می توان در سبزی خوردن و سالاد ها ریخت و خشک آن را داخل دوغ و سس و ماست که همچنین تفت داده آن را بر روی انواع خورشت و کشک بادمجان و آش ها در جهت چاشنی غذا ها تزیین می کنند. از این گیاه عصاره های طعم دهنده ای برای خنک نگه داشتن دهان و دهان شویه و آدامس ها و خمیردندان و آب نبات و شکلات هم استفاده می شود. همچنین یکی از کاربرد های دیگر او در جهت ساخت عطر و ادکلن و ماسک از روغنش استفاده می کنند.

معایب و مزیت های نعنا در دوران بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف نعناع در طب سنتی به اشکال مختلفی کاربرد دارد که می توان گفت به صورت دمنوش، برگ جویده، عرق نعناع، ضماد برگ کوبیده، استنشاق بخارش و جوشانده شده برگ آن برای روی عضو بدن مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آن برای استفاده ار بخارش ۱ قاشق غذا خوری از برگ آن را داخل آب جوشیده در پلوپز برقی بگذارید و در نهایت سرتان را تا یک ربع داخلش نگه دارید.

فواید مصرف نعناع در بارداری

پراهمیت ترین مزایای این گیاه

از جمله خواص نعناع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سردرد های ناشی از سردی بدن را التیام می بخشد.
  2. تقویت کننده معده و به هضم غذا کمک می کند.
  3. جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ می کند.
  4. خونریزی دهانی را بند می آورد.
  5. انواع کرم شکمی را از بین می برد.
  6. استفاده به عنوان ضماد از ورم بدن می کاهد.
  7. مقوی قلب و گرم کننده اعضا است.
  8. تناول و جویدن موجب کاهش درد دندان و تقویت لثه می کند.
  9. نعناع در بارداری برای درمان باد و نفخ معده و روده موثر است.
  10. دمنوش و بخور آن خلط های لزج و غلیظ را از ریه بیرون می آورد.
  11. جهت درمان سکسکه کمک فراوانی می کند.
  12. میل جنسی را تقویت می کند.
  13. استفاده به شکل ضماد برای رفع بواسیر نقش موثری دارد.
  14. برای درمان انسداد مجاری کبد و سردی کبد و تقویتش مفید است.
  15. ضماد آن روی سینه برای رفع ورم بسته شدن مجاری شیر کمک می کند.
  16. مصرف نعنا برای افراد سرد مزاج موجب شادی و در گرم مزاجان باعث کاهش عصبانیت خواهد شد.
  17. برای پیشگیری از انسداد مجاری صفراوی و درمان زردی مناسب است.
  18. اگر همراه آب انار یا شربت غوره خورده شود موجب افزایش اشتها می شود.
  19. نعناع از گیاهان قاعده آور به شمار می رود پس نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
  20. مصرف آن باعث درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد.

مزایای خوردن نعناع در بارداری

فواید و عوارض نعنا در حاملگی

در زمان بارداری قبل از مصرف هر داروی گیاهی باید با دکتر متخصص مشورت نماییم و از محاسن و عارضه هایش باخبر شویم با این که نعنا را از خوراکی های ایمن این دوران گفته شده ولی امکان دارد ایجاد مشکل نماید که ما در این جا به چند مورد از فواید آن اشاره خواهیم کرد:

مزایا؛

  • کاهش حالت تهوع و استفراغ

یکی از شایع ترین مشکلات در بارداری تهوع است که اغلب خانم ها در ۳ ماهه اول حاملگی خود با او آشنا می شوند. دم کرده چای و یا جویدن نعنا کمک می کند تا حالت استفراغ صبحگاهی را کاهش دهد. همچنین خوردن نعناع در بارداری می تواند مزه دهان را تازه و تغییر دهد که آن هم به علت حالت تهوع زیاد مزه دهان بد می شود. در این رابطه برخی از مادرانی که قادر به خوردن و تحمل این گیاه را ندارند پس باید از استفاده آن جلوگیری کنند.

چرا باید از نعناع استفاده کرد؟

  • بهبود دستگاه گوارشی

خانم های باردار طول حاملگی خود با اختلالات گوارشی مواجه هستند که یکی از بهترین دارو ها برای کاهش آن روغن و چای نعناست. پس اگر شما هم جزء بانوان بارداری هستید که با مشکل سوهاضمه و نفخ معده دست و پنجه نرم می کنید بهتر است از این گیاه در جهت آرام سازی ماهیچه های بدنی استفاده کنید. همچنین نعناع در بارداری از بروز التهاب عضلات و گاز های اضافی معده را کم می کند و موجب تقویت جریان صفراوی روی سلول معده می کند تا هضم غذا را بهتر سازد و از یبوست، اسهال و سندروم تحریک پذیری روده پیشگیری می کند.

  • افت میزان استرس

در این دوران خیلی از خانم ها دچار اضطراب و استرس می شوند که با خوردن چای نعناع به صورت طبیعی از کاهش استرس زیاده از حد در بدن جلوگیری می شود. حس تسکین دهندگی و ضدالتهابی آن در دما و فشار خون بانوان حامله با مصرف این گیاه کاهش می یابد. آرامش بخش بوده و ماهیچه ها را شل می کند که در نهایت رایحه ای دلپپذیر داشته در جهت ماساژ درمانی و آروماتراپی کاربرد دارد.

مصرف نعنا در دوران حاملگی

  • خنک نگه داشتن بدن

حاملی موجب می شود بانوان هوس هایی به انواع غذا ها داشته باشند که دوست دارند بخورند. این نداشتن تعادل هورمونی و درجه حرارت داخلی بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. برگ آن موجب خنک کردن و آرامش و کم شدن دمای بدن خواهد شد.

  • درمان مشکلات تنفسی

نعنا به شکل یک ضد اسپاسم عمل می کند که مصرف آن در نه ماه بارداری دچار کمتر شدن اختلالات تنفسی خواهد شد. خوردن این گیاه می تواند به صورت مداوم کمک کند تا درد قفسه سینه و نشانه های سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش یابد.

  • بهبود سیستم ایمنی و حفظ حس خوب

یکی از بهترین مزایای استفاده از نعنا به خاطر وجود اثر ضدباکتریایی اش می باشد تا مادر و جنین برای خطر ابتلا به عفونت نگه دارد. نعناع ذهن خسته را تسکین می کند و مانع از کج خلقی های خستگی می شود که می تواند بی خوابی را درمان کند.

مصرف دمنوش نعناع

  • تازه نگه داشتن دهان

داشتن تهوع صبحگاهی که در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد، طعم ناخوشایندی را در دهان ایجاد می کند و این عارضه در برخی مادران حامله تا ماه های آخر بارداری نیز همچنان ادامه دارد، حال با جویدن برگ های تازه نعناع می توانید به رفع بو و طعم نامطبوع در این دوران کمک کنید.

  • حفظ سلامت عمومی

خستگی و ضعف از علایم شایع دوران حاملگی است که بسیاری از مادران حامله دچار آن می شوند، حال با مصرف چای نعناع می توان احساس خستگی را کاهش داده و به آرامش ذهن و کاهش تحریک پذیری معده کمک کرد.

چای نعناع  مصرف این گیاه به شکل دمنوش روشی از بهرمندی از خاصیت و فواید بیشمار این گیاه می باشد که در ادامه با روش تهیه دمنوش نعناع آشنا می شوید.

معایب مصرف نعناع در این دوران:

نعنا در بارداری

  • ایجاد به آلرژیک

اگر به روغن نعنا یا هر محصول دیگری از این گیاه حساسیت دارید باید از خوردن آن در زمان حاملگی اجتناب کنید. چون در نعنا مقداری متانول دارد که واکنش آلرژیک را شدیدتر خواهد کرد. چنان چه مبتلا به آسم هستید به هیچ وجه نعناع در بارداری نخورید.

  • خطر سقط جنین

به خاطر وجود خاصیت شل کنندگی عضلات و ماهیچه ها در دوران حاملگی امکان وجود شل شدن ماهیچه های رحمی را دارد و برروی جنین تاثیر گذاشته و زایمان زودرس یا سقط جنین را در پی دارد. که توصیه می شود از خوردن آن در این زمان اجتناب شود.

  • زخم معده

یکی از مزایای شگفت انگیز نعنا رفع مشکلات هاضمه ای است که اگر در دوران بارداری زخم معده داشته باشید او باعث آسیب خواهد شد. حضور منتول باعث بدتر شدن زخم معده خواهد شد.

استفاده از پودر نعناع

  • عوارضش با مصرف دارویی خاص

زمانی که خانم حامله مکمل های ویتامین را مصرف می کند امکان دارد مصرف نعناع در این دوران اثرات مواد معدنی را از بین ببرد و مانع جذب آن ها شود.

  • مصرف زیاده از حد نعناع

در صورتی که استفاده زیاد این گیاه آسیب می رساند می تواند خطراتی را در پی داشته باشد که با ایجاد درد عضلانی و حس خواب آلودگی و ضربان قلب پایین همراه خواهد بود  که فرد با خطرات مختلفی مواجه می شود.

منافع نعنا در حاملگی

چه کسانی نباید نعنا مصرف کنند؟

  • کسانی که سردرد های گرم مزاجی دارند نباید این سبزی را به صورت خام بخورند.
  • اشخاصی که به نعناع حساسیت داشته و مشکلات پوستی و تنفسی بروز می دهد.
  • افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده هستند بهتر است از خوردن آن پرهیز نمایند چون موجب تشدید ریفلاکس معده شان می شود.

روش تهیه دمنوش نعناع

همانطور که گفتیم؛ دمنوش و چای نعناع به تسهیل هضم غذا کمک کرده و تحریک پذیری معده را کاهش می دهد، عطر و بوی نعناع نیز می تواند به درمان استرس و اضطراب دوران حاملگی کمک نماید، در زیر با روش تهیه دمنوش نعناع برای ایجاد آرامش ذهن و تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا می شوید :

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه یا خشک شده
  • یک فنجان آب (۱۵ میلی لیتر)
  • شکر به مقدار دلخواه

نعنا در حاملگی

روش تهیه

به منظور تهیه این دمنوش گیاهی مفید، آب را به میزان یک فنجان بجوشانید و به محض جوشیدن آن، برگ های نعناع (تازه یا خشک شده) را به آن بیفزایید، سپس بلافاصله حرارت زیر آن را خاموش کرده و درب ظرف را بگذارید تا به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بماند و دم بکشد، سپس تفاله ها را با کمک صافی جدا کرده و در آخر به مقدار دلخواه شکر افزوده و بعد آن را نوش جان کنید.

اگر در این اندیشه هستید که می توانید نعناع در بارداری خود استفاده کنید یا نه؟ پاسخ: بله می شود استفاده کرد فقط بهتر است قبل آن با پزشک مشورت کرده تا دچار مشکلی نشوید. استفاده از عرقیات گیاهی برای سنین مختلف مقدار خاصی تعیین نشده ولی می توانید از پودر آن ها در روی غذا ها استفاده کنید و تاثیر آن را ببینید. به طور کلی برای آشنایی با تغذیه دوران بارداری می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *