دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره قرص یاز و نکاتی که قبل از مصرف این داروی ضد بارداری باید بدانید

  • مریم صبوری
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شما با خوردن قرص یاز می توانید درد های دوران قاعدگی را کاهش دهید. اغلب بانوان از درد پریودی در قسمت هایی از بدن مثل: درد ناحیه رحم یا لگن رنج می برند و ناله می کنند که با مصرف این دارو حال بهتری خواهند داشت.

یکی از قرص های جلوگیری از بارداری که مورد مصرف قرار می گیرد قرض yaz می باشد. این نوع داروی ناباروری به دلیل این که خاصیت چاق کنندگی ندارد و از جوش زدن در اثر خوردن مشکلی به وجود نمی آورد همچنین خونریزی پریودی را حفظ کرده و دوره آن را کاهش می دهد که بسیار مورد حمایت قرار گرفته است. همچنین از دیگر قرص های ضد بارداری که در حال حاضر مصرف کنندگانی دارد می توان به سیزنیک و سیزنال و لیبرل اشاره کرد این دارو ها سیکل دوران پریودی را کم تر می کنند و با مصرف پیوسته هورمون های بدن خون قاعدگی را به طور کامل متوقف می سازد.

اطلاعات دارویی قرص یاز

همه چیز درباره قرص ضد بارداری یاز

داروی YaZ برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود که مفید و درمان کننده در جهت افسردگی، درد ماهیچه ها، تمرکز، اضطراب، سردرد، درد مفاصل، تحریک پذیری، تغییر در اشتها و خواب، افزایش وزن و همچنین کمک به درمان جوش و آکنه برای خانم های بالای ۱۵ سال دارد. براساس هشدار های وارد شده از سوی سازمان غذا و دارو گفته شده بانوان در ابتدا مصرف دارو های جدید به مشکل لکه بینی یا خونریزی نامنظم مبتلا می شوند. همینطور می توان به این نکته اشاره کرد که این قرص ها اثر ۱۰۰% جلوگیری از بارداری را نخواهد داشت.

نحوه مصرف قرص یاز

نحوه مصرف Yaz

این قرص در بسته بندی ۲۸ عددی قرار دارد که ۲۴ عدد آن به رنگ صورتی بی حال و ۴ عدد دیگرش سفید رنگ است. که برای شروع در اولین روز باید قرصی که به رنگ صورتی است خورده شود شما توجه به کلمه START پشت بسته داشته باشید. اولیت مصرف yaz بهتر است در ساعت دقیقی از شب خورده شود. بعد از این که قرص های صورتی به پایان رسید سفید ها را شروع کنید تا بسته تمام شود. اگر در طول مدت مصرف خونریزی قاعدگی داشتید دارو ها را ادامه دهید و بسته جدیدی را شروع نمایید. این قرص می تواند شما را کمی از بدخویی پریودی نجات دهد.

معایب مصرف قرص یاز

  •  آرون گروپس

این نکته را در نظر بگیرید برای ماه نخست استفاده از داروی ضد بارداری از روش دیگر جلوگیری هم مثل: کاندوم استفاده نمایید. در صورتی که شما قبل از استفاده از قرص یاز از دارو دیگر پیشگیری یکی مصرف می کردید برای بار نخست بین مصرف این ۲ باهم ۱ هفته فاصله بی اندازید. ولی اگر قرص بیست و هشتایی می خورید بلافاصله بعد تمام شدنش یک بسته دیگری را شروع به خوردن کنید.

قرص ضد بارداری yaz

منع دارویی

این دارو برای دوره مصرف سه تا شش ماهه مشکلی را به وجود نمی آورد ولی با در نظر گرفتن شرایط بهتر است از قرص های نوع ایرانی یاسمین، یاز، مارولون، دیان ۳۵ یا نوع ایرانی آنها مانند: سیپروترون کامپاند یا LD استفاده نمایید. در صورتی که این قرص ها در فرد جواب داد احتیاجی به مصرف کردن داروی قوی تر HD ندارد. سپس در این صورت قبل تجویز دارو باید سوال شود آیا شخص سابقه خانوادگی فشار خون یا دیابت دارد همچنین وزن او زیاد نباشد و سابقه بیماری فلبیت یا خون لختگی نداشته باشد و سیگار نکشد که همه این ها موجب خون لختگی یا ترمبوز خواهد شد اگر هم فرد در گذشته به بیماری فلبیت دچار شده باشد احتمال او به ترومبوز پا ها، سکته قلبی یا مغزی زیاد است. در صورتی که فرد از داروی ضد بارداری استفاده می نماید و بدنش میشکند خطر ابتلا به ترومبوز به دلیل بی حرکتی بسیار زیاد است. همچنین شخصی که می خواهد جراحی شود باید تا ۱ ماه قبل خوردن دارو او را قطع نماید تا احتمال لخته شدن خون بعد جراحی در عروقش کاهش یابد.

استفاده از دارو ناباروری یاز

مزایا مصرف دارو

شما با خوردن قرص یاز از درد های دوران قاعدگی می توانید کاهش دهید. اغلب بانوان از درد پریودی در قسمت هایی از بدن مثل: درد ناحیه رحم یا لگن رنج می برند و اذیت می شوند که با مصرف این دارو حال بهتری خواهند داشت. یکی دیگر از مزایای خوردن قرص چنانچه فرد خونریزی دوران قاعدگی اش بسیار باشد با خوردنش کمتر خواهد شد. پس با خوردن yaz در ماه اول خواهید دید که چه مقدار خونریزی کم شده و فقط لکه بینی دارید که نگران نشوید طبیعی است.

نحوه عملکرد دارد ضد بارداری

عوارض جانبی قرص yaz

  1. با خوردن دارو شاهد سردرد، حالت تهوع، نفخ، استفراغ، التهاب مچ پا، حساسیت در پستان و تغییر در وزن خواهید بود.
  2. با مصرف دارو در ماه های اولیه می توانید شاهد لکه بینی در دوره پریودی یا به نامنظم شدن او دچار شوید.
  3. اگر دوره پریودی تان ۱ یا ۲ دوره به تعویق افتاد هر چه زود تر آزمایش بارداری دهید.
  4. با استفاده از قرص امکان دارد فشار خونتان زیاد شود پس دائما او را چک کنید اگر بالا بود به پزشک گزارش دهید.
  5. در صورت شدید تر شدن علایم فوق هر چه سریع تر به دکتر معالج رفته و او را با خبر سازید.
  6. در برخی مواقع دیده شده این دارو موجب مشکل خطرناک و کشنده خون لختگی شود.
  7. به ندرت شاهد بیماری سکته مغزی، ترومبوز سیاهرگی عمقی، حمله قلبی و آمبولی ریوی است.
  8. برای بهتر دانستن عوارض و مزایای دارو از دکتر مشورت بگیرید.

روش خوردن قرص یاز

اگر در شرایط زیر قرار گرفتید و هر یک از نشانه ها و علایم خطرناک را با خوردن یاز داشتید به مرکز درمانی رفته و به پزشک مراجعه نمایید:

  • نشانه های افزایش سطح پتاسیم خون که موجب ضربان قلب آهسته یا نامنظم شدن و ضعف عضلانی داشتید.
  • تغییر غیر طبیعی خونریزی مثل: لکه بینی مداوم، قطع قاعدگی و خونریزی ناگهانی و شدید داشتید.
  • در صورت داشتن درد در فک و قفسه سینه، تنگی نفس ناگهانی، سرگیجه ناگهانی، ضعف، بی حسی بازو ها، گرم شدن کشاله ران، سوزن سوزن شدن ماهیچه ساق پا، تورم پا، تعریق غیرعادی بازوی چپ، غش، سرفه خونی و احساس گیجی، سردرد های ناگهانی و غیرطبیعی که همراه با تغییر در بینایی یا تشدید میگرن و درد زیاد، ضعف در یک سو بدن، لکنت زبان، نابینایی یکهویی و … که اگر هر نشانه و علائم غیرطبیعی دیگری داشتید به پزشک در میان بگذارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *