دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت انگور و فوت و فن های مهم برای پرورش و نگهداری از این درخت

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

کاشت درخت انگور که با شرایط محیطی کشور ما سازگاری کامل دارد و به همین خاطر اغلب افراد به دنبال کشت و پرورش این میوه خوشمزه هستند که ما در این مطلب بدان پرداخته ایم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که درخت انگور قادر است تا در اغلب خاک ها رشد کند و محصول بدهد و از آنجایی که این میوه با شرایط کاشت در کشور ما سازگار است پرورش و کشت آن مورد توجه اغلب باغبانان قرار گرفته و حتی برخی از افراد علاقه دارند این میوه خوشمزه را در باغ یا باغچه خانه خود بکارند.

آشنایی با چگونگی کاشت درخت انگور

توجه داشته باشید که درخت انگور در واقع گیاهی بسیار قدیمی است که مردم مصر حدود ۵ هزار سال پیش با آن آشنا بودند. همچنین این میوه بومی آسیای صغیر و ایران بوده و امروزه نیز به صورت وحشی و نیمه وحشی در این مناطق مشاهده می شود. انگور در واقع یک درختچه بالا رونده است که به کمک پیچک های خود به سهولت از موانع و درختان بالا می رود و جالب است بدانید که درازای آن به ۱۰ الی ۱۵ متر نیز خواهد رسید. به طور کلی می توان گفت که یکی از عوامل مهم در پرورش و کاشت درخت انگور فضای کافی برای رشد آن است و در هر مکانی که اقدام به کاشت درخت انگور می کنید بایستی از فضای مورد استفاده به طور کامل مطمئن شوید.

روش های کاشت درخت انگور در خانه

دستورالعمل کاشت انگور:

توجه داشته باشید که بایستی در فصل پاییز و پیش از کاشتن نهال های انگور نخست کود های معدنی و عالی را به مقدار لازم بر روی بستر بریزید و سپس با یک شخم عمیق آن ها را به زیر خاک بفرستید. اینگونه زمین به صورت جوی و پشته در خواهد آمد و نهال ها نیز بر روی پشته ها و جوی ها کاشته می شوند. بهتر است بدانید که هنگام کاشت بایستی چاله ها را حدود ۵۰ سانتی متر حفر نمایید و سپس نهال ها را داخل آن قرار دهید. توجه داشته باشید که در این کاشت بایستی از نهال هایی را که در گلدان کاشته شده اند و در حال رشد هستند استفاده نمایید. همچنین نهال های گلدانی برای کاشت در هر فصلی مناسب خواهند بود و به راحتی محصول خواهند داد.

دقت کنید چاله هایی که در آن نهال ها را می کارید بایستی به صورت ۵۰ در ۵۰ کنده شوند و داخل آن را با مقداری کمپوست کهنه به همراه فسفر و آهک پر کنید زیرا این مواد برای رشد سریع گیاه بسیار مناسب خواهند بود البته که در مصرف آن نبایستی افراط نمود چرا که نهال ها دچار آسیب خواهند شد و به تدریج ریشه ها خواهند سوخت. بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کاشت نهال های انگور اوایل بهار یعنی پیش از باز شدن جوانه ها است و بایستی نهال ها را به گونه ای بکارید که حداقل دو جوانه داخل خاک بمانند ولی سرشان حدود ۵ سانتی متر از سطح خاک بیرون باشد و سپس اطراف نهال ها را با خاک و کود پر نمایید و پس از اتمام روند خاک ریزی خاک های اطراف را با کفش فشار داده و بعد از این کار بایستی آبیاری را آغاز نمایید.

همچنین توجه داشته باشید که در طول روند رشد گیاه بایستی کوددهی آن را به درستی انجام دهید و از آن غفلت نکنید. توصیه می شود که از پاشیدن کود بر روی تنه ها خودداری نمایید و تنها بر روی خاک بستر بریزید. توجه داشته باشید برای اینکه گیاه بتواند سریع تر رشد کند لازم است تا نهال ها وقتی رشد کردند از این دو شاخه یکی را هرس نمایید تا گیاه بهتر فرصت رشد داشته باشد.

دستورالعمل کاشت نهال انگور

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل و زمان برداشت انگور:

بهتر است بدانید که در اردیبهشت ماه یعنی زمانی که خوشه ها با چشم قابل دیدن بودند باید درختانی را که درای تعداد بالایی خوشه هستند را بچینید تا سایر خوشه ها از نظر غذایی دچار کمبود نشوند و مرغوبیت لازم را دارا باشند. توجه داشته باشید که برای تسریع در رسیدن انگور و خوشه های دیررس بایستی برگ هایی را که بر روی شاخه ها قرار گرفته اند جدا نمایید زیرا این برگ ها مانع رسیدن نور مستقیم خورشید و گرما به انگور ها خواهد شد.

توجه داشته باشید که هنگام برداشت انگور ها بایستی خوشه ها را از محل چسبندگی جدا نمایید و توصیه می شود برای انجام این کار از قیچی استفاده نمایید تا حبه های له نشوند. دقت کنید که در روند برداشت بایستی تنها خوشه های رسیده را بچینید و چیدن خوشه های نارس را به بعد موکول نمایید زیرا برخی از واریته ها همه خوشه هایشان در آن حد رشد نمی کنند و لازم است تا انگور های آن را چندین مرتبه بچینید.

زمان مناسب برای برداشت انگور

شرایط محیطی لازم برای پرورش درخت انگور:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و نکات مهم برای کاشت درخت انگور پرداخته ایم که شما می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که هر چه هوای محیط کشت گرم تر شود گیاه نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت و ریشه های این گیاه اغلب در خاک های مختلف تا عمق زیادی رشد خواهد کرد. بهتر است بدانید که آب مورد نیاز گیاه بسته به عامل گرما متغیر خواهد بود برای مثال یک منطقه سردسیر که دارای تابستان هایی گرم می باشد به حدود ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد ولی این در حالی است که مناطق خیلی گرم به حدود ۱۳۵۰ میلی لیتر آب برای رشد نیاز دارند.

آبیاری لازم برای درخت انگور

آب و هوا:

بهتر است بدانید که در آب و هوای ملایم تابستانی انگور های زودرس در صورتی که در شیب های جنوبی قرار بگیرند می توانند محصول بدهند. همچنین این گیاه به سرمای شدید نیز اهمیتی نمی دهد و تنها برخورد باد های شدید می تواند او را از پای در آورد. به صور کلی می توان گفت که بوته انگور در فصل بهار به محض اینکه هوا گرم و آفتابی شود و درجه موجود هوا به بیش از ۱۰ درجه بالای صفر برسد رشد خود را آغاز خواهد کرد.

خاک:

بهتر است بدانید که استفاده از خاک های اسیدی که دارای نمک زیاد هستند برای کاشت انگور مناسب نمی باشند و به طور کلی می توان گفت که مناسب ترین بستر برای پرورش درخت انگور خاک های سبک و عمیق شنی هستند که دارای مقدار کمی آهک می باشند و به عبارتی آب را به راحتی از خود عبور خواهند داد. همچنین شما می توانید از کمک کننده های خاک مانند کمپوست و پیت ماس نیز برای رشد بهتر و سریع تر گیاه استفاده نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت انگور

کوددهی:

توجه داشته باشید که بر اساس آزمون های خاک و برگ استفاده از کودهای دامی پوسیده به همراه کود های شیمیایی برای رشد بهتر گیاه بسیار مناسب خواهد بود و شما بایستی یک ماه پیش از بیدار شدن بوته های انگور از آن استفاده نمایید. به طور کلی می توان گفت که استفاده از کود به دلیل اینکه دارای مقدار فراوانی فسفر، پتاسیم و ازت است برای رشد گیاه بسیار مفید خواهد بود.

همچنین پیشنهاد می شود که در ادامه با کلیک بر روی لینک های مقابل با نحوه کاشت توت فرنگی و کاشت درخت پرتقال نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *