دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خانگی سوزش ادرار با راهکارهای مفید و طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

احساس نارحتی در هنگام دفع ادرار که اغلب با درد و سوزش همراه است؛ اتفاقی شایع است که اغلب برای خانم ها اتفاق می افتد. این عارضه در مردان به علت پروستات و دیابت می باشد که در صورت مبتلا بودن عوامل ناراحت کننده بسیاری در پی دارد. برای آشنایی با درمان خانگی سوزش ادرار و رفع این عارضه بدون هزینه های خطرناک و کلان پزشکی، در ادامه این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

برای اغلب افراد اتفاق افتاده است که در حین ادرار احساس درد و سوزش داشته باشند. برخی افراد بر این باورند که احساس درد از نشانه های شایع در بیماری ناراحتی های ادراری می باشد. قابل به ذکر است که سوزش ادرار به تنهایی جز بیماری های شایع نمی باشد، بلکه بروز آن به علت وجود دیگر بیماری ها در بدن شخص می باشد.

برای آشنایی بیشتر با درمان خانگی سوزش ادرار بهتر است در ابتدا با نشانه و علائم آشنا شوید، سپس با کسب اطلاعات لازم اقدام به رفع آن کنید. درمان این اختلال گاهی با عملکرد های خانگی و طب سنتی برطرف می شود، اما زمان هایی وجود دارد که باید به پزشک مراجعه کرد و از تجویز های آنان بهره مند شد.

عوامل وابسته در بروز سوزش ادرار

درمان خانگی سوزش ادرار

همان طور که گفته شد، سوزش ادرار خود به تنهایی بیماری به حساب نمی آید و علت بروز آن دیگر بیماری های پنهان در وجود فرد می باشد. علت شیوع این بیماری در خانم ها عفونت و باکتری های ایجاد شده در مجاری ادراری می باشد، اما در آقایان به لیل بیماری های پروستات و اورتیرت می باشد که در دسته شرایط خاص قرار دارند. قابل به ذکر است که احساس درد و سوزش در هنگام ادرار برای مردان بیشتر اتفاق می افتد، که طی فرایند های مربوطه این عارضه در مردان مسن بیشتر از جوانان و افراد کم سن و سال اتفاق می افتد.

بیماری سوزش ادرار را در اصطلاحی دیزوری می گویند که در دسته مشکلات شایع در خانم های جوان و میان سال می باشد. در شرایط ساده این بیماری بعد از بروز، خود به خود حل می شود و شروع به درمان خود می کند. در صورت منشا گرفته از بیماری های همچون؛ دیابت،؛ بارداری، رفلاکس معده و سنگ کلیه باشد که برای فرد شرایط بسیار درد آوری را ایجاد می کند. در صورت وجود چنین شرایط، توصیه ما به شما، مراجعه به پزشک می باشد تا با تجویز های مناسب اقدام به رفع آن کند. در مواردی این مشکل بسیار ساده است، اما با چشم پوشی از آن به مشکلی بزرگ تر تبدیل می شود که شرایط را برای فرد بسیار سخت تر می کند.

علاوه بر مصرف تجویز های پزشک می توان از طب سنتی و درمان های طبیعی استفاده کرد، که این اطمینان را به همراه دارد و هیچ آسیبی به فرد نمی رساند. در این مطلب به بیان روش ها و درمان خانگی سوزش ادرار پرداخته ایم، تا با بهره گیری از آن در صورت تمایل نداشتن به قرص و دارو های شیمیایی، از این موارد به خوبی بهره بگیرید.

 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوامل مربوطه در بروز بیماری سوزش ادرار

عفونت از عوامل اصلی در بروز بیماری می باشد که در دستگاه ادراری بسیار شایع می باشد. این عفونت ها و ناراحتی ها اغلب در قسمت های مختلف از مجاری ادراری از جمله کلیه و حالب ها که همان لوله های متصل از کلیه به مثانه می باشد، است. قابل به ذکر است که عفونت های ادراری به طور معمول توسط باکتری های موجود در دستگاه ادراری می باشد که در قسمت مجرا های ادراری وجود دارند و به صورت پراکنده در پی آلوده کردن بدن فرد به بیماری می باشند.

  • عامل های مربوطه

احتمال ابتلا به بیماری سوزش ادرار، به  عفونت و بیماری های موجود در بدن می باشد، که خود آن ها نیز به عواملی مربوطه بستگی دارند. این عوامل عبارات اند از:

  1. دارا بودن جنس زن
  2. ابتلا به بیماری دیابت
  3. افزایش سن
  4. دارا بودن پروستات بزرگ در مردان
  5. ابتلا به اختلال سنگ کلیه
  6. بارداری
  7. دارا بودن سوند ادراری
  • علائم سوزش ادرار

در ابتدای پرداختن به درمان خانگی سوزش ادرار، بهتر می باشد با نشانه و علائمی که اختلال عفونت های مجاری ادرار برای فرد ایجاد می کند؛ آشنا شوید. این نشانه ها عبارت اند از:

  1. ابتلا به تب های پی در پی
  2. دفع ادرار های پر قدرت و خونی
  3.  ادرار های کدر رنگ و بسیار بد بو
  4. تکرر در دفع ادرار و بالا رفتن میزان دفع آن
  5. درد پهلو

قابل به ذکر است که گاه این اتفاقات به دلیل بیماری وعفونت های واژینال می باشد، که از عفونت های مخمری به حساب می آید. بهتر است در نحوه تشخیص بیماری از روی نشانه و علائم مربوطه بسیار محتاط عمل کنید.

رابطه جنسی در بروز سوزش ادرار چه نقشی دارد؟

  • بیماری های جنسی بر اثر رابطه نادرست

قابل به ذکر است که برخی عفونت های منشا گرفته از رابطه ای جنسی، در احساس درد و سوزش های ادرای بسیار چشم گیر می باشد. این بیماری های عبارت اند از:

  1. ایجاد تب خال در دستگاه تناسلی
  2. کلامیدیا و یا سوزاک
  • نشانه های دارا بودن بیماری های جنسی

علاوه بر اینکه با بیماری های مرتبط با رابطه جنسی آشنا شدید، بهتر است با علائم و نشانه های آن نیز با خبر باشید تا در زمان مناسب از آن باخبر شوید. همچنین قابل به ذکر است که نشانه های بیان شده در ادامه، به عفونت در مجاری ادرار و در نهایت ایجاد بیماری در دستگاه تناسلی می شود. اگر در این کنار این نشانه ها سوزش ادرار نیز بسیار مشهود می توان به دنبال درمان های خانگی سوزش ادرار باشید. این علائم عبارت اند از:

  1. احساس خارش
  2. احساس سوزش
  3. ایجاد تاول و احساس درد در صورت مشاهده تب خال های دستگاه تناسلی
  4. خارج شدن ترشحات غیر عادی از بدن
  5. مشاهده عفونت و تحریکات ادراری

درمان خانگی سوزش ادرار

  •  التهاب و بیماری های دستگاه ادراری

دیگر مواردی که در ایجاد التهاب و بیماری های دستگاه ادراری نقش دارند، در ادامه این مطلب بیان شده است.

  1. ایجاد سنگ کلیه و اختلال در مجاری ادرار
  2. ایجاد تحریکات مجاری ادرار بر اثر فعالیت های نادرست جنسی
  3. ابتل به سندروم مثانه و عفونت های مرتب که بسیار درد آور می باشد.
  4. تغییر در شرایط واژن که یائسگی از جمله این موارد می باشد.
  5. فعالیت هایی که بر بدن تاثیر منفی می گذارد، که به دوچرخه سواری می توان اشاره کرد.
  6. ایجاد حساسیت های واژنی که بر اثر استقاده از صابون های عطر آگین، دستمال کاغذی های ضخیم و دیگر محصولات بهداشتی به وجود می آید.
  7. عوراض جانبی مصرف برخی دارو های شیمایی، مکمل ها و درمان های بیماری سخت می باشد.

روش های درمان خانگی سوزش ادرار

قسمت های مرتبط در بیماری های ادراری

قابل به ذکر است که بیماری های ادراری ممکن است در بسیاری از قسمت های بدن رخ دهد. این نواحی عبارت از مواردی می باشد، که در ادامه بیان کرده ایم.

  1. کلیه
  2. میز نای
  3. مثانه
  4. میز راه

تاثیر نوشیدن آب در درمان خانگی سوزش ادرار

درمان خانگی سوزش ادرار

در این مطلب ۱۰ روش موثر در درمان خانگی سوزش ادرار را مطالعه کنید که در صورت عمل به آن تاثیرات بسیاری را برای از بین بردن چنین مشکلی مشاهده خواهید کرد.

  • نوشیدن آب

در این جاست که آدمی به قدرت تاثیر آب بر سلامتی پی می برد، بیراهه در مورد آب نگفته اند که مایه حیات و زندگانی می باشد. پیشنهاد ما به شما برای ازبین بردن مشکلات ادراری نوشیدن آب در طی روز می باشد. آب با خارج کردن تمامی عفونت های بدن به ترمیم و بازسازی نقاطی از بدن می پردازد که به وسیله عفونت و باکتری ها تخریب شده است.

قابل به ذکر است که کم آبی در بدن به شکل ییماری های درد آور بروز پیدا می کند، این نوشیدنی طبیعی با متعادل سازی دمای بدن به نحوه ادرار و عملکرد های دستگاه ادراری نظم می بخشد. برای تامین آب بدن بهتر است به مصرف سبزی جات تازه، آبمیوه های طبیعی و سوپ بپردازید.

تاثیر کمپرس آب گرم در درمان خانگی سوزش ادرار

  • کمپرس آب گرم

به وسیله کمپرس آب گرم می توان بسیاری از درد ها را تسکین داد. قرار دادن کیسه آب گرم بر روی مثانه برای کاهش درد بسیار موثر می باشد که طب سنتی به آن توجه بسیار دارد. برای این کار بهتر است کمپرس آب گرم  را به مدت ۵ دقیقه بر قسمت پایینی شکم خود قرار دهید و یا از پد های گرم کننده در این رابطه استفاده کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب با دارا بودن خواص ضد میکروبی و قارچی برای مبارزه با عفونت ها بهترین گزینه می باشد. این نوشیدنی دارای منبع غنی از آنزیم ها، سدیم، مواد معدنی می باشد که PH بدن را در سطح مناسبی قرار می دهد. سرکه سیب را می توان با ترکیبی از عسل میل کرد، و  در صورتی دیگر استفاده از وان آب حاوی سرکه سیب می باشد.

  • جوش شیرین

برای درمان خانگی سوزش ادرار، می توان از جوش شیرین استفاده کرد. وجود ترکیبات قلیایی در جوش شیرین، اسیدی بودن ادرار را کاهش می دهد و در نتیجه از احساس سوزش و درد دفع ادرار می کاهد. جوش شیرین نیز در متعادل سازی PH بدن بسیار موثر است که در استفاده طولانی مدت اختلال تکرر ادرار را از بین می برد.

۱ قاشق چایی خوری جوش شیرین را در ۱ فنجان آب جوش حل کنید و سپس آن را بنوشید.

اثر ماست در درمان خانگی سوزش ادرار

  • ماست کم چرب

مصرف ماست های کم چرب، بدون هیچ شیرین کننده بسیار موثر است، وجود باکتری های فعال در ماست به افزایش آنان در بدن کمک می کند که در نهایت فرایند هضم و جذب را به خوبی انجام می دهد. برای این عمل بهتر است روزانه ۲ الی ۳ فنجان ماست مصرف کنید که در این رابطه ماست های اسموتی به شما پیشنها می شود.

در درمانی دیگر می توانید، ۱ عدد تامپون را در آغشته به ماست کنید و سپس در واژن خود قرار دهید. این عمل در کاهش درد و سوزش های حین ادرار بسیار مناسب می باشد. برای بهره گیری مناسب از این عمل بهتر است روزی ۲مرتبه آن را تکرار کنید.

  • لیمو

آب ۱ عدد لیمو را به خوبی بگیرید و سپس با آب ولرم ترکیب کنید. به این محلول ۱ قاشق چایی خوری عسل خالص اضافه کنید و هر روز صبح به صورت ناشتها میل کنید.

  • زنجبیل

۱ قاشق غذاخوری خمیر زنجبیل را با ۱ قاشق غذاخوری عسل خالص ترکیب کنید. خمیر تهیه شده را روزانه ۱ مرتبه میل کنید و در نهایت از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

تاثیر خیار در درمان خانگی سوزش ادرار

  • خیار

برای تهیه این درمان خانگی سوزش ادرار بهتر است ۱ فنجان آب خیار را با عسل و یا ۱ قاشق چایی خوری آب لیموی تازه ترکیب کنید. این نوشیدنی را می توان هر روز میل کرد و در کنار آن  به مصرف خیار سالم پرداخت.

  • تخم گشنیز

برای تهیه این دمنوش بهتر است ۲ قاشق چایی خوری تخم گشنیز را به مدت کمی در ۱ قنجان آب قرار دهید و آن را به خوبی بجوشانید. این دمنوش را بعد از خنک شدن می توان در طول روز ۲ مرتبه میل کرد.

  • تخم شنبلیله

نصف قاشق چایی خوری تخم شنبلیله را با شیری که کره آن به خوبی گرفته شده است، ترکیب کنید و در طول روز به مصرف ۲ مرتبه از این نوشیدنی بپردازید. در موردی دیگر می توان ۱ قاشق چایی خوری تخم شنبلیله را با ۱ قاشق غذا خوری عسل خالص ترکیب کنید و به مصرف ۲ الی ۳ مرتبه در طول روز بپردازید.

علت اختلال سوزش ادرار

نکاتی که برای درمان خانگی سوزش ادرار باید در نظر داشته باشید

  1. برای برطرف شدن کامل این عارضه، بهتر است در طول روز به نوشیدن دو مرتبه آب نارگیل بپردازید.
  2. از روش های آرام بخش و مدیتیشن برای ایجاد آرامش در دستگاه های بدن خود استفاده کنید.
  3. استرس همانند عاملی تحریک کننده در سخت کردن شرایط می باشد، که پیشنهاد ما به خانم ها برای مقابله با تشدید این بیماری، دور کردن استرس از خودشان می باشد. همچنین در این رابطه بهتر است واژینال خود را به خوبی خشک نگه دارند و در زمان پریودی به تعویض منظم تامپون و پد های بهداشتی خود بپردازند.
  4. بعد از دفع ادرار، بهتر است بدن خود را از جهت جلو به عقب شستشو دهید.
  5. هیچ گاه اجازه ندهید که لباس زیرتان به مدت طولانی مرطوب بماند. همچنین از به تن داشتن طولانی مدت مایو های استخر خود داری کنید.
  6. از استفاده صابون های تحریک کنننده پوست بدن، اسپری و دوش های واژینال جلوگیری کنید.
  7. همواره از لباس زیر های نخی استفاده کنید، و هیچ گاه سلامتی خود را به زیبایی و پوشیدن لباس های تنگ و دارای مواد شیمیایی نفروشید.
  8. بعد از رابطه جنسی، بهتر است عمل دفع ادرار را انجام دهید تا به خوبی باکتری های استقرار یافته در اندام تناسلی تان از بین برود.
  9. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و حاوی گاز، پر ادویه، شیرین کننده های مصنوعی بپرهیزید تا مشکل شما را چندین برابر نکند.
  10. از مصرف میوه و غذا های دارای ویتامین C غافل نشوید، همچنین در این رابطه می توانید مکمل های مناسبی را با تجویز پزشک مصرف کنید.
  11. در هنگام احتیاج به سرویس بهداشتی، حتما اقدام کنید و آن را در زمان طولانی درون مثانه خود نگه ندارید.
  12. همچنین بهتر است از مصرف نوشیدنی های الکلی و استعمال سیگار خود داری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *