دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه لپه پلو با زیره یک غذای لذیذ و خوشمزه کرمانی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

لپه پلو یکی از غذاهای محلی استان کرمان می باشد که در آن گوشت و زیره استفاده می شود. این غذای خوشمزه و لذیذ عطری دلپذیر و طعمی به یاد ماندنی دارد. در این مطلب با طرز تهیه لپه پلو آشنا می شوید

لپه پلو یکی از انوع پلو مخلوط های ایرانی است که عطر و طعم دلپذیری دارد. این غذا خاص استان کرمان بوده و در آن زیره، گوشت چرخ کرده، برنج، لپه و … به کار می رود. چنانچه دوست دارید طعم متفاوتی از پلو را امتحان کنید پیشنهاد می کنیم یکبار لپه پلو با زیره را امتحان کنید. قطعا از طعم بی نظیر آن لذت خواهید برد.

نحوه آماده سازی لپه پلو

یکی از غذاهای محلی استان کرمان لپه پلو با زیره است که بسیار معطر و خوش طعم است. با یکبار امتحان این غذا مزه دلپذیر آن تا مدتها در ذهن شما خواهد ماند. می توانید در منزل این پلوی خوشمزه را آماده کنید و اعضای خانواده یا مهمانان خود را با طعمی جدید و متفاوت شگفت زده کنید. در ضمن زیره استفاده شده در این غذا علاوه بر خواص سلامتی فراوانی که دارد ادویه ای فوق العاده بوده و جایگاه آن در غذاهای محلی استان کرمان ویژه می باشد.

طرز تهیه لپه پلو با زیره

طرز تهیه لپه پلو

مواد لازم:

  • لپه: یک پیمانه
  • برنج: سه پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: دویست گرم
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • پیاز متوسط: یک تا دو عدد
  • رب: یک قاشق غذاخوری(دلخواه)
  • زیره پودر نشده: دو تا سه قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱. ابتدا لپه های از قبل خیس خورده را در قابلمه ای ریخته و روی حرارت قرار دهید تا پبزد. سپس آبکش کرده و کنار بگذارید.

  •  آرون گروپس

۲. سپس در ظرفی یکی از پیازها را رنده کنید و به آن گوشت چرخ کرده، زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه نموده و خوب ورز دهید تا مخلوط یکدستی ایجاد شود. سپس با این مخلوط  گوشت قلقلی درست نمایید.

۳. در این مرحله از طرز تهیه لپه پلو، تابه ای را روی حرارت قرار دهید و  به ان مقداری روغن اضافه نمایید تا داغ شود سپس قلقلی ها را درون روغن سرخ کنید.

دستور تهیه لپه پلو

البته در صورت تمایل می توانید یکی از پیازها را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود سپس زردچوبه زده و رب اضافه کنید بعد یک و نیم لیوان آب اضافه کرده تا به جوش آید. در ادامه قلقلی ها را درون آن بریزید و اجازه دهید یک ربع با حرارت ملایم بپزد.

لپه پلو غذای محلی استان کرمان

۴. در حین پختن یا سرخ شدن قلقلی ها برنج از قبل خیس خورده را که در حال پخت است آبکش کنید. البته حدود یک دقیقه قبل از آبکش لپه ها را نیز به برنج اضافه کنید تا به خوبی مخلوط شود. سپس آن را آبکش نمایید.(سعی کنید برنج را کمی زنده بردارید)

مراحل پخت لپه پلو

۵. هنگام آبکش برنج زیره را اضافه نمایید. این عمل را می توانید هنگام ریختن برنج در قابلمه نیز انجام دهید. دقت کنید اگر از زیره پودر شده استفاده می کند مقدارش خیلی کم(حدود نصف قاشق) باشد زیرا عطر زیره در حالت پودر خیلی زیاد است و ممکن است پلو را تلخ و بد مزه سازد همچنین جذابیت ظاهر پلو نیز کمتر می شود.

۶. حالا کف قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ مدنظر خود مانند سیب زمینی را بچینید. سپس یک لایه برنج ریخته و روی آن یک لایه گوشت قلقلی قرار دهید. این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید.

۷. سپس نصف لیوان آب اطراف برنج بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط حدود سی دقیقه دم بکشد.

۸. مرحله پایانی. لپه پلو خوشمزه و لذیذ آماده شد. می توانید آن را به همراه سالاد و سبزی سور نمایید. نوش جان

نکته:

  • در صورت تمایل می توانید از خلال پسته و زعفران نیز در این غذا استفاده کنید.
  • می توانید از مرغ یا گوشت تکه ای هم برای تهیه لپه پلو بهره بگیرید.

همچنین می توانید برای آشنایی با پلو مخلوط های خوشمزه ایرانی همچون کلم پلو، باقالی پلو با مرغ و مرصع پلو بر روی لینک هر کدام کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *