دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تغییرات پوستی در بارداری و روش هایی برای کاهش این تغییرات

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در طول مدت بارداری تغییرات بسیار زیادی در بدن از جمله بر روی پوست ایجاد می شوند که برای بسیاری از خانم یک مشکل ناراحت کننده می باشد در این مقاله شما عزیزان را با تغییرات پوستی در بارداری بیشتر آشنا خواهیم کرد.

بارداری از حساس ترین و خاطره انگیز ترین دوران زندگی اغلب خانم ها است و در صورتی با برنامه ریزی قبلی اقدام به بارداری کرده اند به احتمال زیاد در مورد تغییراتی که در بدن ایجاد می کنند اطلاعات کافی داشته اند که یکی از این تغییرات بر روی پوست می باشد که قابل برگشت و در برخی موارد غیر قابل برگشت است.

تغییرات پوست در دوران حاملگی

آشنایی با تغییرات پوستی در بارداری

برخی از تغییراتی که در طول مدت بارداری برای فرد به وجود می آیند خود به خود برطرف خواهند شد که تغییراتی از جمله ترک های پوستی و تغییر رنگ پوست در برخی موارد ارثی نیز می باشد که بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این نوع تغییرات آشنا شوید :

ترک های پوستی :

در طول مدت بارداری امکان دارد همزمان با رشد و افزایش وزن نوزاد نشانه های ترک پوستی در اطراف پستان، شکم و ران های خود مشاهده کنید زیرا، بارداری سبب کشیدگی زیاد از حد پوست می شود، همچنین سطح بالای هورمون ها باعث می شود تعادل هورمونی پوست شما به هم بخورد و در نتیجه پوست تان نازک شود.

تمام تغییرات پوستی در حاملگی

تغییر رنگ پوست :

در دوران حاملگی رنگ نوک پستان و اطراف آن تیره می شود و همچنین خال و کک و مک نیز تیره تر می شود که بعد از زایمان این نواحی دوباره روشن تر می شوند، همچنین در طول این مدت ممکن است لکه های قهوه ای رنگ بر روی گونه ها، پیشانی و گردن بروز کند که به آن لکه ها ملاسما، کلوآسما یا ماسک بارداری می گویند.

بروز لکه های پوستی در دوران حاملگی

  •  آرون گروپس

جوش های پوستی :

به دلیل افزایش سطح هورمون ها بر روی پوست چربی زیادی تولید می شود که سبب بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش بر روی صورت خواهد شد که امری کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست.

پوست و تغییرات آن در دوران حاملگی

خط تیره روی شکم :

به خاطر تغییر در رنگدانه پوست معمولاً در حدود سه ماهه دوم بارداری خط عمودی در وسط شکم و در امتداد ناف ظاهر می شود که تا یک سانتی متر عرض دارد.

حساسیت پوست و خارش :

افزایش جریان خون در پوست و کشیدگی پوست سبب حساس تر شدن پوست تان می شود از این رو امکان دارد مواد شوینده، نور خورشید و.. سبب بروز خارش و حساسیت در شما شود که در صورت بروز حساسیت زیاد می توانید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات پوستی در دوران حاملگی

راهکارهایی جهت بهبود تغییرات پوستی

هر چند که بخشی از تغییرات پوستی که در طول مدت بارداری دچار آن می شوید پس از این دوران حساس، به گذشت زمان برطرف می شوند اما امکان دارد که در طول بارداری سبب نگرانی و ناراحتی های شما شود که اکثر این تغییرات از تغییرات هورمونی و کشیده شدن پوست منشأ می گیرند اما با کمک برخی روش ها که در ادامه با آن آشنا می شوید می توانید این مشکل را کمتر کنید.

  • استفاده از پاک کننده ملایم

به منظور جلوگیری از بروز جوش های صورت که ناشی از افزایش چربی پوست هستند می توانید صورت تان را دو بار در روز با یک صابون بدون عطر و آب ولرم بشویید و یا با کمک یک پاک کننده ملایم و مناسب به منظور پاک کردن پوست تان استفاده کنید که بهتر است در طول مدت بارداری کمتر آرایش کنید و یا از مواد آرایشی که بر پایه آب هستند استفاده کنید و پیش از رفتن به رختخواب آرایش تان را کامل از روی پوست تان پاک کنید.

  • استفاده از نرم کننده

در صورتی که دارای پوستی حساس و خشک هستید می توانید از یک نرم کننده که بر پایه آب و بدون عطر است استفاده کنید و یا از یک مرطوب کننده بدون چربی کمک بگیرید.

تغییر پوست در دوران بارداری

  • مناسب نگه داشتن وزن بدن

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت بهبود تغییرات پوستی این است که سعی کنید وزن بدن تان را در این مدت مناسب نگه دارید تا از بروز ترک های پوستی پیشگیری شود.

  • استفاده از ضد آفتاب

در دوران حاملگی به دلیل تغییرات پوستی ایجاد شده پوست تان در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید آفتاب سوخته می شود از این رو، بهتر است هر روز از ضد آفتابی با spf ۲۵ یا بالاتر استفاده کنید و از قرار گرفتن به مدت طولانی زیر نور خورشید خودداری کنید و ضد آفتاب را در طول روز تجدید نمایید.

آشنایی با تغییرات پوست در بارداری

  • پوشیدن لباس نخی

در دوران حاملگی با پوشیدن لباس نخی و همچنین مرطوب نگه داشتن پوست تان می توانید احساس بهتری در این دوران را تجربه کنید.

هشدار مهم :

همانطور که می دانید تغییرات پوستی در دوران حاملگی امری کاملا طبیعی است و برای شما و فرزندتان ضرری ندارد اما در صورتی که پوست تان دچار تاول و التهاب شد یا دچار ضایعات پوستی یا راش ها به همراه خارش و سوزش شده اید و پس از چند روز به طول انجامید حتما با پزشک تان مشورت کنید زیرا، ممکن است به بیماری کلستاز بارداری مبتلا شده باشید و امکان دارد در طول مدت بارداری به استفاده از آنتی هیستامین یا کرم های موضعی نیاز داشته باشید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با اطلاعاتی در رابطه با کودک و والدین بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *