دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش تخلیه منافذ پوست و نکاتی که نباید فراموش کنید!

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

خارج کردن چربی های اضافه و عروق از صورت، به عهده منافذ موجود بر پوست صورت می باشد. در زمان هایی که راه خروج این مواد بسته می شود به صورت جوش های سر سیاه و سفید نمایان می شود که زیبایی پوست را به خطر می اندازد. اگر به دنبال موثرترین روش تخلیه منافذ پوست هستید، در این مطلب با ما همراه شوید.

بار ها برایتان پیش آمده است که رو به روی آیینه می ایستید و صورت خود را بر انداز می کنید. در این زمان که جای جوش و منافذ پوست بر صورتتان مشهود است، به کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی منجر می شود. این لکه و جوش ها بیشتر در ناحیه گونه و بینی مشاهده می شود که دارای جوش های ریز، سیاه و سفید در کنار یک دیگر هستند. در این هنگام حس بدی به شما القا می شود، گویی که به پوسته پرتقالی به جای پوست صورت نگاه می کنید. در این هنگام ب دوستانتان فکر می کنید که صافی و درخشندگی پوستشان را به رخ می کشند، در حالی که شما از این موجودات ریز و زشت به ستوه آمده اید.

قابل به ذکر است که وجود جود باکتری و ویروس های موجود در سطح پوست به شدید تر شدن وضعیت جوش ها منجر می شود. بدین منظور روش تخلیه منافذ پوست از نظر چندین پزشک زیبایی را جمع آوری کرده ایم، تا در این راه به زیبایی پوست شما کمک کرده باشیم. در ابتدای هر کار توجه داشته باشید که پاک کردن منافذ پوست از هر گونه آلودگی و باکتری، قدم اول برای رها شدن از شر جوش و تعدیل های چربی بر پوست می باشد.

معرفی روش های تخلیه منافذ پوست

معرفی روش تخلیه منافذ پوست

برای به کار گیری روش تخلیه منافذ پوست و از بین بردن جوش های سر سیاه و سفید راه حل های بسیاری موجود است، که در این بخش به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • رعایت بهداشت و آرایش پوست

در باز شدن منافذ پوستی عوامل بسیاری دخالت دارند که یکی از آن ها آفتاب سوختگی می باشد. آفتاب سوختی به دلیل عدم مصرف کرم ضد آفتاب در خارج از منزل می باشد. گاهی استفاده از لوازم آرایشی نا مرغوب و بی کیفیت نیز در ایجاد این جوش های سر سیاه موثر می باشند. عوامل گفته شده باعث ورود باکتری به پوست و تغییرات هورمونی می شود که بهترین روش برای رهایی از باز شدن منافذ پوستی رعایت بهداشت و پاک کردن صورت با شیوه های مناسب است. پاک کردن آرایش و شستشوی مداوم پوست صورت به طور روزانه، خشکی پوست را از بین می برد. قابل به ذکر است که خشکی پوست، در افزایش غده های چربی بسیار اثر گذار است که این عامل در بروز جوش های التهابی و سر سیاه دخالت دارد.

در عصر امروز برای شستشو و پاک سازی صورت، شوینده های بسیاری وجود دارد. در ابتدا بهتر است شوینده مناسب پوست خود را خریداری کنید، سپس به پاک کردن آلوگی ها از صورت خود بپردازید. توجه داشته باشید که اولین قدم در تخلیه منافذ پوست، رها شدن از سوراخ های ایجاد شده بر سطح پوست می باشد.

آشنای با نکات مرتبط با روش های تخلیه منافذ پوست

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • انتخاب پاک کننده مناسب برای پوست صورت

همان طور که گفته شد، اساسی ترین گام در رهایی از جوش های پوست، انتخاب پاک کننده مناسب صورت و یا به اصطلاحی شیر پاک کن است. وظیفه شیر پاک کن ها به این صورت است که چهره و پوست را از هر گونه آلودگی و چربی پاک کند و سرانجام به بسته شدن منافذ باز بر روی پوست منجر شود. در ابتدای خرید شیر پاک کن به پوست صورت خود توجه داشته باشید، توصیه ما به شما این است که اگر دارای پوست چرب با منافذ باز شده بسیاری هستید، از پاک کننده های به شکل ژل ستفاده کنید. در این جهت پاک کننده های کرمی برای پوست خشک و نرمال بهترین گزینه می باشد.

روش استفاده از شیر پاک کن به صورت زیر می باشد:

  1. در ابتدا پوست صورت و گردن خود را با مقدار کمی آب نمناک کنید.
  2. حال پنبه ای کوچک را به شیر پاک کن آغشته کنید و در سراسر صورت و گردن خود پخش کنید.
  3. به آرامی پوست صوت را ماساژ دهید تا مواد به خوبی جذب پوست شوند.
  4. اجازه دهید مواد به مدت ۵ دقیقه بر پوست صورت باقی بمانند.
  5. حالت صورتتان را با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید.

چه موادی در از بین بردن منافذ پوست اثر گذار هستند؟

  • تهیه ماسک گلاب و شیر

اگر استفاده از شیر پاک کن های تجاری در دسترس تان نیست، می توانید با وسایل طبیعی و کم هزینه برای خود شستشو دهنده پوست تهیه کنید. طبق تحقیقاتی که در آکادمی پوست آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که یکی از روش تخلیه منافذ پوست استفاده از هیدروکسی اسید می باشد. استفاده از این ماسک در طی یک هفته اثرات شگفت انگیزی بر پوست صورتتان باقی می گذارد. برخی افراد به مواد دارای هیدروکسی اسید حساسیت دارند، اما قابل به ذکر است که این روش از موثر ترین راه ها در تخلیه و بستن منافذ پوست صورت می باشد.

شیر با دارا بودن لاکتیک اسید همان تاثیری که هیدروکسید اسید بر پوست می گذارد، باقی خواهد گذاشت. به همین علت می توانید مقدار مساوی از شیر و گلاب را با یک دیگر ترکیب کنید، سپس با آغشته کردن تکه پنبه ای کوچک به پاکسازی صورت خود بپردازید. همچنین شستشوی پوست صورت هر شب قبل از خواب با گلاب تاثیرات بسیار موثری بر زیبایی پوست می گذارد، گلاب با اثر آبرسانی منافذ را از آلودگی پاک می کند و پوست را در برابر هر گونه آلودگی در روز بعد محافظت می کند.

روش تخلیه منافذ پوست

  • مرطوب نگه داشتن پوست صورت

هر زمان که پوست احساس خشکی کند برای رفع این مشکل، پوست صورت شروع به کار انداختن غده های چربی می کند تا چربی پوست تامین شود. نتیجه کم آبی و رطوبت در پوست صورت با ترشح چربی از غده های رو پوستی جایگزین می شود. در این زمان چربی ها برای خارج شدن راهی جز باز کردن منافذ روی پوست ندارند و همین علت در شکل گیری منافذ پوستی بسیار اثر گذار است. این فرایند بسیار طبیعی انجام می گیرد و هیچکس قادر به جلوگیری از این عمل نمی باشد.

ساده ترین راه حل در تامین این خشکی ها استفاده از آبرسان قوی و مرطوب کننده های پوستی است. شما با استفاده از کرم های شیمیایی، ماسک های خانگی و تغییر در سبک زندگی و تغذیه سالم می توانید شرایط مناسب برای مرطوب کردن و روش تخلیه منافذ پوست صورت به کار گیرید. فرایند آبرسانی و مرطوب کردن پوست را به صورت پیوسته و روزانه تکرار کنید و سلول های رو پوستی خود را هیچ گاه به عارضه کم آبی دچار نکنید. تهیه ماسک خیار و روغن نیز از روش تخلیه منافذ پوستی است که در منزل می توانید به خوبی از آن بهره ببرید.

اشتباهات رایج مردم در رابطه با منافذ پوست

  • تخلیه موقت منافذ پوست با استفاده از پرایمر ها

پرایمر ها دسته دیگری از لوازم آرایشی هستند که به عنوان زیر ساز در آغاز میکاپ استفاده می شوند. این کرم ها با دارا بودن مولکول های سیلیکونی به بستن موقت منافذ پوستی منجر می شود که شرایط صافی و شفافیت پوست را فراهم می آورد. از پرایمر ها نمی توان به عنوان ماده ای درمانی استفاده کرد، اما باید گفت که روشی موثر در تخلیه موقتی جوش های سر سیاه و سفید پوست هستند. اگر برای از بین بردن این سوراخ های رو پوستی هیچ عجله ای ندارید، می توانید از پرایمر ها به صورت موقت استفاده کنید.

چگونه می توان منافذ باز شده بر روی پوست را از بین برد؟

اشتباهاتی رایج که در تخلیه منافذ پوستی وجود دارد

در مورد باز شدن منافذ پوستی اشتباهاتی رایج اما غلط در بین عموم وجود دارد، که در ادامه این مطلب به آن پرداخته ایم.

  • منفذ های پوستی باز و بسته می شوند

منافذ پوستی همانند برخی اجزای بدن نیستند که پیوسته باز و بسته شوند و از یک زمانی به بعد باز شده باقی بمانند. برخی بر این باورند که ورزش های شدید، بخور دادن و استفاده از برخی ماسک های صورت در باز و بسته شدن منافذ پوست بسیار اثر گذار می باشند. افرای که به خوبی از علم صورت و زیبایی برخوردار نیستند، همواره روش تخلیه منافذ پوست را به صورت غلط در میان مردم بازگو می کنند.

قابل به ذکر است که برجستگی های رو پوستی دارای فولیکول مو و غده های چربی هستند که وظیفه چرب کردن پوست در زمان خشکی را به عهده دارند. زمان هایی که این غده های بسیار پر کار می شود، بر پوست نشانه هایی باقی می گذارد که به آن ها منافذ باز شده پوست می گویند. هنگامی که چربی ها در حین خروج راهی پیدا نمی کنند، در پشت راه مسدود شده تجمع می کنند که همین عامل در بروز جوش های سر سیاه و سفید اثر گذار می باشد.

در مواقعی این منافذ دچار کش سانی می شوند که برخی بر این باورند بخور بر تشدید این وضعیت اثر گذار می باشد، قابل به ذکر است که اگر بخور در درجه حرارت مناسب قرار گرفته باشد و توسط افراد کار بلد راه اندازی شده باشد، هیچ خطری پوست شما را تهدید نمی کند.

روش تخلیه منافذ پوست صورت

  • کثیف و مسدود شدن منافذ پوستی

با توجه به قرار گیری این منافذ بر روی پوست، برخی بر این باورند که مشکلات به وجود آمده به دلیل آلودگی های محیطی می باشد. اما قابل به ذکر است که آلودگی و کثیف بودن محیط بر باز شدن این منافذ هیچ اثری ندارد. در علم پزشکی به باز بسته شده پوست کومدون می گویند. کومدون ها در ۲ نوع قابل به مشاهده می باشند در نوع اول باز و در نوع دوم بسته می باشند. کودمون های باز در اصطلاح جوش های سر سیاه هستند که با آلودگی های روپوستی به مسدود شدن کانال های چربی و پاک کننده منجر شده اند. باید گفت که این آلودگی ها به محیط شما بستگی ندارد، بلکه موضوعی که بسیار قابل به ذکر است کثیفی های ایجاد شده از فرایند های پوستی تان می باشد.

عامل سیاهی و کثیفی هایی که بر روی پوست ایجاد می شود، سلول های مرده ای است که در اصطلحی به آن ها سبومی می گویند و قابل به ذکر است که در زیر پوست بر روی یک دیگر انباشته شده اند. همچنین عوامل دیگری همچون هورمون، وراثت و نوع پوست در ایجاد این شرایط اثر گذار می باشد.

آشنایی با روش تخلیه منافذ پوست

  • منفذ پوستی یا جوش سر سیاه

همان طور که گفته شد، جوش سر سیاه هنگامی به وجود می آید که سلول های مرده در راه مسدود تجمع می کنند. در این زمان که چربی های پوست قادر به خارج شدن نیستند، به دهانه پوست فشار می آورند و عامل ایجاد کش سانی های سوراخ مانند بر روی پوست می شوند. هنگامی که این چربی ها با تلاش بسیار راهی به بیرون پیدا می کنند در صورت برخورد با اکسیژن به صورت جوش های سر سیاه نمایان می شوند.

توجه داشته باشید که هر منفذی که در پوستتان وجود دارد؛ جوش سر سیاه نیست، و آن چیزی که با فشار دادن خارج می شود گاهی غده های چربی پنهان شده در زیر پوست می باشد.

  • رابطه خشکی پوست در ایجاد منافذ بزرگ و جوش سر سیاه

در رابطه با منافذ بزرگ شده بر پوست های چرب بهتر است، اینگونه بگوییم که یکی از عوامل جدایی ناپذیر هستند. این جمله به این معنا نیست که افراد دارای پوست خشک هیچ مشکلی ندارند. بلکه قابل به ذکر است اندازه منافذ به وجود آمده بر روی پوست به علت هایی چون ژنتیک و هورمون بستگی دارد که به پوست خشک و چرب بستگی ندارد. در کنار تمامی عوامل گفته شده از اثری که نور خورشید بالا و افزایش سن به منافذ پوست می گذارد، نباید غافل شد.

تاثیر لوازم آرایشی نا مطلوب بر پوست

  •  آرایش های پوستی در مسدود شدن منافذ اثر گذار است

خبر خوبی که برای دوست داران آرایش و میکاپ وجود دارد، این است که هر نوع لوازم آرایشی در به وجود آمدن منافذ پوستی دخالت ندارد. از این موضوع که برخی لوازم آرایشی نامطلوب در پوست اثر منفی می گذارد، نمی توان غافل شد، پس باید در زمان خرید لوازم آرایشی نهایت دقت و توجه را برای دارا بودن کیفیت لازم به کار برد.

برخی از محصولات آرایشی دارای برچسب های کومدونژیک یا عدم کومدونژنیک هستند. کومدونژیک به معنای کودمون ساز یا در اصلاحی همان باز شدن منافذ پوستی است که در ترکیب برخی از لوازم آرایشی دیده می شود. باید توجه داشت که استفاده از این گروه آرایشی در به خطر انداختن سلامت پوست بسیار اثر گذار می باشد.

استفاده از لوازم آرایشی که دارای برچسب غیر کومدونژیک هستند، احتمال جوش زدن را در پوست شما به حداقل می رسانند و مواردی که گفته شد را باید در حین خرید کرم های بهداشتی همانند کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده به کار برد.

روش های پاکسازی پوست

  • اثر نور خورشید در ایجاد منافذ پوستی

این عامل از شایعه های پوستی است که اگر در مقابل نور شدید خورشید قرار بگیرید، چربی های منافذ را خشک کرده و در نهایت به کوچک شدن آن ها کمک می کنید. نکته ای که قابل به ذکر است این می باشد که قرار گرفتن  های طولانی مدت در مقابل گرما و حرارت بدون هیچ محفظی در بزرگ کردن برجستگی های پوستی و جلوگیری از روش تخلیه منافذ پوست بسیار اثر گذار می باشد.

برای به کار گیری روش تخلیه منافذ پوست، باید از هر گونه اشعه خورشید که مضر است، دور ماند. باید توجه داشته باشید که کلاژن موجود در نور خورشید از طرفی به استحکام بدن و استخوان ها و از طرفی به از بین رفتن زیبایی پوست صورت منجر می شود.

برای بهره برداری مناسب از روش تخلیه منافذ پوست، بهتر است از کرم های ضد آفتاب غیر کومدونژیک در هنگام خارج شدن از منزل استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که محدود کردن زمان قرار گیری در مقابل نور خورشید بهترین راه حل می باشد.

تاثیر شست و شوی مداوم بر پوست چیست؟

  • شست و شو های پی در پی برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ

این جمله که با شست شو های پی در پی می توانید از بروز جوش های سر سیاه و منافذ بزرگ شده پوست جلوگیری کنید، امری اشتباه است. علت بروز این شرایط بستگی به عوامل درونی و مادر زادی که کنترل هیچ یک از آنان به دست انسان نیست، می باشد. بلکه تنها با رعایت برخی امور قادر به از بین بردن آن می باشد.

درست است که شست و شوی های پی در پی در از بین بردن شرایط جوش جلوگیری می کند اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در این امور پوستتان را حساس و قرمز می کند. پس باید در انجام هر کاری آگاهانه عمل کنید.

  • استفاده از لایه بردار های شیمیایی

گاهی اوقات در تبلیغ محصولات بهداشتی و شیمیایی برخی شرکت ها مبالغه می شود. با این مضمون که مصرف پی در پی آن ها در از بین بردن مشکلات عمقی پوست صورت اثر گذار می باشد. درست است که مصرف مناسب از پاک کننده در از بین بردن آلودگی ها بسیار موثر است، اما باید گفت که در صورت با کیفیت بودن نتیجه ای موقتی دارند و فقط به صورت سطحی به پاکسازی پوست می پردازند.

لایه بردار های شیمیایی با دارا بودن مواد شیمیایی به پاک سازی سلول های مرده صورت می پردازد، اما توجه کنید که وظیفه آن ها این نیست که به عمق منافذ نفوذ کنند و آن ها را به طور کلی از بین ببرند. بلکه این مواد با پاک سازی های سطحی به از بین بردن جوش و منافذ در زمان کوتاه و موقتی اثر گذار می باشند.

تخلیه منافذ پوست با چه ابزاری انجام می شود؟

  • استفاده از ابزار و وسایل مکنده برای از بین بردن منافذ باز پوست

در عصر امروز دارو خانه ها و لوازم آرایشی فروشی ها در عرضه انواعی از اسکراب و دستگاه های مکنده جوش سر سیاه فعالیت بسیاری انجام می دهند. درست است که این موارد در از بین بردن کثیفی و آلودگی های سحطی اثر گذار است اما باید توجه داشته باشید که در صورت مصرف به خود و پوستتان آسیب و صدمه وارد نکنید.

به گفته کارشناسان این روش ها امن نیستند و برای پاک سازی صورت روش های مناسبی به شمار نمی آیند. استفاده از این ابزار ها به عنوان عوامل خطر زا برای پوست که ناحیه ای حساس می باشد، به شمار می رود و در نهایت ممکن است به ایجاد شکستگی های عروق خونی و بزرگ شدن هر چه بیشتر این منفذ ها منجر شود.

طبق توصیه پزشکان در این رابطه بهتر است از ماسک های طبیعی و پاکسازی های شیمایی به جای ابزار و وسایل مکنده استفاده شود. درست است که این موارد از روش تخلیه منافذ پوست به صورت دائمی نیستند، اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، این می باشد که بدون وارد کردن صدمات پوستی به از بین بردن سلول های مرده پوست می پردازد.

استفاده از چسب بینی در از بین منافذ پوست

  • استفاده از چسب بینی و ماسک برای کوچک کردن منفذ های پوستی

استفاده از این روش تخلیه منافذ پوست، که امروزه در بین مردم بسیار رواج دارد، باید گفت که کاملا بی فایده می باشد. همان طور که گفته شد درون هر یک از غده های چربی یک عدد فولیکول مو وجود دارد که عامل آن تا حدودی ژنیتک می باشد. پس مشهود می باشد که استفاده از ماسک های خانگی و چسب بینی در کوچک کردن و از بین بردن منافذ پوستی بی تاثیر باشد.

استفاده از این وسایل بهداشتی فقط به پاک کردن آلودگی و چربی های سطحی پوست می پردازد. نکته ای که بسیار دارای اهمیت است این می باشد تمامی این شرایط موقت هستند و طی مدت زمانی کوتاه دوباره شرایط به حالت اول باز خواهد گشت.

با توجه به تمامی موارد گفته شد روش تخلیه منافذ پوست را نمی توان به صورت دائم و همیشگی انجام داد، پزشکان در این رابطه لیزر را به شما معرفی می کنند که با تقویت کلاژن های موجود به بازگشت پوست در حالت اولیه کمک بسیار می کند.

روش های دستیابی به شفافیت پوست

توصیه های مهم در رابطه با به کار گیری روش تخلیه منافذ پوست

تا به حال اشتباهات رایج در بین مردم برای از بین بردن منافذ پوست و روش تخلیه منافذ پوست را برای شما بیان کرده ایم. پس به یاد داشته باشید که لازمه از بین بردن هر یک از عوامل آزار دهنده نیازمند صبوری است، پس با رعایت هر یک از عوامل گفته شده، زیبایی پوست و صورت خود را تضمین کنید. در ادامه این مطلب نیز با بیان گام های موثر برای پیشگیری از بروز این شرایط به زیبایی و طراوت پوستی شما کمک کرده ایم.

  1. هیچ گاه، حتی برای دقایقی کوتاه بدون کرم ضد آفتاب از منزل خارج نشوید.
  2. پوشش های پوست را طی زمان های طولانی که در خارج از منزل هستید، تکرار کنید.
  3. قبل از خواب اطمینان حاصل کنید، که هیچ گونه لوازم آرایشی و میکاپ بر سطح پوستتان باقی نمانده است.
  4. طبق یک برنامه ریزی مناسب، در طی هفته به پاکسازی پوست صورت خود بپردازید.
  5. استفاده از ماسک زغال در از بین بردن جوش های سر سیاه موثر عمل می کند، پس بهتر است از آن غافل نشوید.
  6. در هنگام خارج کردن جوش های سر سیاه حتما از دستکش استفاده کنید و دست هایتان را استریل کنید.
  7. از مرطوب کردن پوست خود توسط آبرسان و کرم های مرطوب کننده پوست، غافل نشوید.
  8. از ابزار مناسب برای به کار گیری روش تخلیه منافذ پوست به کار گیرید.
  9. در طی یک ماه پوست خود را در معرض بخور های گیاهی قرار دهید.
  10. روش تخلیه منافذ پوست را از پایه به کار گیرید، تا به خوبی ریشه کن شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *