دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص آندیو (تره فرنگی) و شناخت کاربردهای دارویی و درمانی آن

  • ساناز براتی
  • ۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

آندیو سبزی است زمستانی که بدور از نور خورشید پرورش می یابد. این سبزی با نام تره فرنگی یا کاسنی سالادی شناخته می شود و دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است. آندیو برای سلامت قلب و عروق، چشم ها، مقابله با پیری، مقابله با یبوستو تناسب اندام بسیار مفید می باشد.

آندیو یا همان تره فرنگی یکی از انواع سبزیجات زمستانی می باشد که بسیار مفید برای سلامت بدن است. آندیو سرشار از ویتامین ها و مواد غذایی مفید است که بدن را سرحال نگه داشته و حس کسالت و خستگی را از فرد دور می کند این سبزی دارای خاصیت های  مختلف دیگری است که در این مطلب با آن آشنا می شویم.

خواص سبزی آندیو

آندیو با ظاهری بامزه نوعی سبزی است که از خانواده کاسنی ها می باشد و نام دیگر آن کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی می باشد. کاسنی فرنگی در محیط های تاریک کشت می شود تا فرایند فوتوسنتز بر روی آن انجام نشود و رنگ تقریبا سفیدی داشته باشد. آندیو ترد، شیرین و تا حدودی تلخ مزه می باشد و از آن برای تهیه سالادهای مختلف و انواع غذا استفاده می شود. این سبزی بسیار پر خاصیت بوده و برای سلامت بدن و اندام ها مفید می باشد. در ادامه مطالب با انواع خواص این سبزی آشنا می شویم.

خواص آندیو یا تره فرنگی

ارزش غذایی

در حالت کلی ۱۰۰ گرم اندیو دارای مواد مغذی زیر است:

  • ۱۷ کیلوکالری انرژی
  • ۰.۹ گرم پروتئین
  • ۰.۱ گرم لیپیدها
  • ۴ گرم گلوسیدها
  • ۳.۴ گرم فیبر
  • ۹۴.۵۲ گرم آب

خصوصیات آندیو

مقابله با پیری زودرس، تامین سلامت قلب و عروق و چشم ها

بر طبق تحقیقات انجام شده آندیو سرشار از سلنیوم می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است. همچنین این کاسنی فرنگی منبع عالی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A که کبد با توجه به نیاز خود ان را به ویتامین A تبدیل می کند. سلنیوم و آنتی اکسیدان های دیگر با رادیکال های آزاد یعنی مولکول های آسیب رسان به سلول ها مبارزه می نمایند. رادیکال های آزاد باعث پیری زود رس در سلول های بدن می شوند. آنتی اکسیدان ها با اثرات این رادیکال ها مبارزه و مقابله می نمایند و نمی گذارند پوست به این زودی ها دچار پیری شود. بعلاوه وجود این مواد مغذی در آندیو برای سیستم قلب و عروقی و سلامت چشم ها بسیار مفید می باشد.

ویژگی های مفید آندیو

  •  آرون گروپس

بهبود یبوست با آندیو

آندیو به دلیل سرشار بودن از فیبر های غذایی باعث دفع راحت تر می شود و برای مقابله با یبوست بسیار مفید است. به همین دلیل یکی از مواد طبیعی برای دفع چربی های اضافه در بدن می باشد. بعلاوه از بروز برخی سرطان های گوارشی در بدن جلوگیری می نماید.

تناسب اندام با اندیو

این سبزی پر خاصیت دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد آب است که کالری بسیار پایینی دارد. این میزان آب به دلیل تناسب پتاسیم و سدیم بالا در آن به سلولیت تبدیل نشده و باعث می شود تا کلیه ها خیلی خوب از پس دفع و تصفیه بدن بر بیایند. استفاده از این سبزی برای افرادی که مشکل کلیوی و نارسایی دارند توصیه نمی گردد. این سبزی به دلیل مبارزه با یبوست و دفع چربی های مازاد بسیار مفید در تناسب اندام می باشد. طعم تلخ این سبزی باعث می شود ترشحات معده افزایش یافته و هضم غذا راحت تر انجام شود. با مصرف این سبزی هم غذایتان به خوبی هضم می شود و هم کارکرد کلیه ها بهتر خواهد شد و در نهایت به تناسب اندام خواهید رسید.

آشنایی با خاصیت های آندیو

برطرف کننده خستگی

در فصل گرما اغلب به دنبال غذاهای سبک و سالادی هستند اما در فصول سرما به دنبال نوشیدنی های داغ و غذاهای چرب و پر کالری می روند، به همین جهت بدن در فصول سرما چربی زیاد و ویتامین و فیبر کمتری دریافت می نماید. آندیو سبزی است که برای جبران این موضوع مفید می باشد که از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و نمی گذارد خستگی ناشی از کمبود ویتامین شما را گرفتار کند. آندیو سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم و مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و بسیار مفید برای رفع خستگی می باشد.

خواص سبزی آندیو

خاصیت های آندیو برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص آندیو مفید بودن آن برای خانم های باردار است. این سبزی منبع عالی از فولات یا همان ویتامین B9 می باشد. فولات به منظور ترمیم، سنتز و عملکرد خوب مواد ژنتیکی در بدن واجب است. به همین جهت مصرف آن برای پیشگیری از خطرات ناهنجاری ستون فقرات جنین توصیه می شود. این سبزی باعث جذب بیشتر فولات در بدن می شود.

خاصیت های آندیو

دو روش برای پخت آندیو

برای پخت آندیو دو روش متفاوت وجد دارد که با آن آشنا می شویم:

  • در روش اول آندیو را برگ برگ کرده و به مدت زیادی در آب قرار داده و سپس بشویید. برای بهتر شسته شدن برگ ها را زیر آب شیر گرفته تا گل و شن از لا به لای آن پاک شود. ۵۰۰ گرم آندیو را در ظرف لعابی و کلفت قرار داده و به همراه ۳۰ گرم کره، مقداری نمک، یک چهارم لیمو ترش و یک دسی لیتر آب بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. بعد از ۴۵ دقیقه آماده است.
  • در روش دوم می توانید از روش بخار پز کردن سبزی استفاده کنید. ۵۰ گرم کره، مقداری نمک، چند قره آب لیموی ترش را به همراه ۵۰۰ گرم سبزی آندیو بگذارید تا بخار پز شود. بعد از ۴۵ دقیقه سبزی شما آماده سرو است.

بررسی خواص آندیو

طرز تهیه سالاد آندیو

برای تهیه سالاد آندیو در ابتدا به خوبی همانطور که در بالا گفته شد برگ ها  را بشویید و برگ های پلاسیده ان را جدا نمایید. برگ ها را به درازا چند قسمت کرده و در ظرفی بریزید. مقداری روغن زیتون، آب لیمو یا سرکه، نمک و فلفل را به اندیو اضافه کرده و سرو نمایید. می توانید از سبزیجات دیگر و هویج در سالاد خود استفاده کنید. همچنین با توجه به ذائقه خود می توانید از سس مایونز استفاده نمایید. آندیو پختخ را نیز می توان در سالاد استفاده کرد. از این سبزی پر خاصیت زمستانی غافل نشوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *