دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رفع بوی بد ماشین لباسشویی با چند توصیه کاربردی و امتحان پس داده!

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

اگر شما نیز از بوی بد ماشین لباسشویی حس و حال بدی دارید و به دنبال راهکاری برای رفع این بوی نامطبوع هستید با این نوشتار همراه باشید تا هم علت این موضوع را بدانید و هم با نحوه برطرف کردن این مشکل آشنا شوید.

یکی از سوالات متداول در بحث خانه داری این است که چرا از ماشین لباسشویی بوی ناخوشایندی استشمام می شود و چطور می توان از شر این بوی نامطبوع رهایی یافت؟ با این نوشتار از آرگا همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریابید.

آشنایی با راهکارهای رفع بوی بد ماشین لباسشویی

بازگذاشتن درب ماشین لباسشویی

چنانچه از ماشین لباسشویی منزل بوی بد و ناخوشایندی استشمام می کنید و برای شما جای سوال است که علت این امر چیست و برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهید؟ قصد داریم در ادامه این مطلب به این موضوع بپردازیم.

علت ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی

علت این بوی ناخوشایند به دلیل رشد میکروارگانیزم ها در داخل سبد ماشین لباسشویی می باشد. محیط مرطوب و گرمی که از طریق چرخه شستشو ایجاد می شود به همراه باقی مانده شوینده و نرم کننده ها بستر مناسبی برای فعالیت باکتریها و قارچها را فراهم می سازد.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

چنانچه ماشین لباسشویی مدت زمان کافی برای خشک شدن نداشته باشد این مواد شروع به فاسد شدن نموده و در ادامه بوی بد و نامطبوعی داخل و پیرامون لباسشویی ایجاد می شود که خیلی راحت به لباس ها منتقل شده و حتی در وضعیت بدتر این بوی آزاردهنده به فضای خانه و محیط اطرافش سرایت می کند.

عوامل ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی

۱. هنگامی که لباسهای خیس را برای مدت طولانی از ماشین لباسشویی خراج نکنید هم موجب ایجاد بوی نامطبوع شده و هم زمینه را برای رشد قارچها و ناراحتی های پوستی فراهم می سازد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای برطرف کردن بوی بد ماشین لباسشویی

۲. بسته ماندن درب ماشین لباسشویی بعد از تمام شدن مراحل شستشوی لباسها و بیرون نیاوردن آنها

۳. عدم خشک کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی پس از هر بار شستشوی لباسها

۴. عدم سرویس سالیانه و رسیدگی به ماشین لباسشویی

۵. عدم تمیز نمودن فیلتر پمپ تخلیه و بررسی اینکه شاید شیء یا لباسی در این قسمت گیر کرده باشد.

۶. عدم تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی

راهکارهای رفع مشکل بوی ناخوشایند ماشین لباسشویی

رفع بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی

۱. بهره گیری از گرما

یکی از روشهای رفع بوی بد ماشین لباسشویی استفاده از گرما می باشد. چنانچه برای صرفه جویی در هزینه از تنظیمات آب سرد جهت شستشوی بخش زیادی از لباس ها بهره می گیرید به این نکته توجه کنید که در آخرین شستشو با ماشین لباسشویی حتما از آب گرم استفاده کنید تا هر نوع مواد باقی مانده ای را از بین ببرد.

۲. استفاده از شوینده های مناسب

چنانچه درب ماشین لباسشویی شما در جلوی دستگاه قرار دارد از مواد و پودرهای شوینده مناسبی بهره بگیرید. بیشتر محصولاتی که برای ماشین لباسشویی های امروزی تولید می شوند کف صابونی کمتری را موجب شده که در نتیجه در هر چرخه شستشو مواد شوینده کمتری باقی می ماند.

حذف بوی بد ماشین لباسشویی

۳. بهبود جریان هوا

از دیگر راهکارهای رفع بوی بد ماشین لباسشویی بهبود جریان هوا است. با جریان هوای مناسب، خشک شدن داخل ماشین لباسشویی راحتتر انجام می شود. بنابراین در پایان شستشو  خیلی زود لباسها را از ماشین بیرون آورده و درب آن را حتما باز بگذارید تا بخار و رطوبت باقی مانده سریعتر تبخیر گردد. برای اطمینان یک رطوبت زدا یا فن تهویه در مکان رختشویی خود نصب کنید تا پروسه خشک شدن را تسریع نماید.

۴. تمیز کردن لباسشویی

با توجه به این که منشا اصلی بو مشخص نیست هر چند وقت یکبار فیلتر پمپ تخلیه و جاپودری را تمیز کنید. و به طور کلی سعی کنید تمیزکاری لباسشویی و خشک کن را به طور منظم انجام دهید. برای این منظور از روش های زیر بهره بگیرید:

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

الف- سرکه و جوش شیرین

هر شش ماه یکبار دو لیوان سرکه سفید و نصف پیمانه جوش شیرین درون مخزن ماشین لباسشویی بریزید و درب آن را برای یک ربع ببندید. سپس تنظیمات برنامه را بر روی بالاترین درجه آب قرار داده و اجازه دهید برنامه کار خود را به پایان برساند. این کار موجب از بین رفتن چربی و روغنها، چرک و دگر مواد باقی مانده در لباسشویی خواهد شد.

ج- تمیز کردن با دست

حلقه لاستیکی (واشر) پیرامون درب لباسشویی محل مناسبی برای رشد قارچ و کپک هاست. یک پارچه تمیز و مرطوب برداشته و به همراه یک پاک کننده ملایم یا مخلوط آب و سرکه به شستشو و تمیزکاری بپردازید. و در آخر پارچه تمیز دیگری بردارید و داخل سبد را کاملا خشک کنید سپس درب لباسشویی را باز گذاشته تا هوا جریان یابد و فرایند خشک شدن بهتر و زودتر صورت گیرد.

علت بوی بد لباسشویی

د- آب داغ و مایع سفید کننده

هر چند ماه به پاکسازی لباسشویی با مایع سفید کننده و آب داغ بپردازید. در مدل های قدیمی مستقیما این کار را انجام دهید و در مدل های جدید یک فنجان مایع سفید کننده را داخل محل مخصوص مایع شوینده بریزید و لباسشویی را با آب گرم و بدون لباس روشن کنید تا چند دقیقه ای به این حالت کار کند. چرخش مایع سفید کننده و آب داغ در مخزن به تمیز شدن آن کمک می کند.

ب- شوینده های ماشین لباسشویی

از فروشگاه دلخواه خود شوینده مناسب ماشین لباسشویی را انتخاب نمایید که بتوان برای شستشوی لباس ها آن را به کار برد. البته لباسشویی های جدید دارای محفظه ای مخصوص شوینده هستند که اگر بیش از حد آن را پر کنید مواد شوینده در لبه ها و اطراف آن باقی مانده و در طی زمان هم تغییر رنگ داده و هم بوی بد ایجاد می کند. بنابراین به خطوط تعیین شده که نشان دهنده حد و مرز استفاده از شوینده است دقت کنید و اگر ناخواسته با پر کردن این قسمت از شوینده لکه هایی ایجاد شده است آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

استفاده از گرما

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه رفع بوی بد یخچال و رفع بوی بد فاضلاب رو لینک مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *