دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص ارگانو (پونه کوهی) و کاربردهای درمانی و دارویی آن برای بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

ارگانو دارای خاصیت های بسیار است که مصرف آن عملکرد خوبی بر بدن می گذارد. ارگانو دارای خاصیت و ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، ضد نفخ، ادرار آور، عامل عرق و خلط آور است که به همین دلایل به عنوان گیاه دارویی ارزشمند در سلامتی شناخته شده است. اگر مایل هستید که بیشتر با خواص ارگانو آشنا شوید، در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

ارگانو دارای عطر و طعم بسیار خوب است که دارای خاصیت های بسیار در زمینه سلامتی می باشد. ارگانو دارای دو ترکیب کارواکرول و تیمول است که بسیار قدرتمند عمل می کنند. ارگانو علاوه بر خاصیت های بسیار دارای ویژگی های ضد قارچی و باکتریایی است که از آن به عنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده می کنند.

علاوه بر استفاده گیاهی از ارگانو می توانید، آن را به صورت خشک شده با عنوان ادویه و طعم دهنده به سالاد، سوپ و اسموتی های خود اضافه کنید. از خواص ارگانو می توان به طعم دهندگی فوق العاده آن اشاره کرد که از طرفداران بسیار برخوردار است. همچنین ارگانو را می توانید به عنوان دم کرده و چایی مصرف کنید.

معرفی گیاه ارگانو

آشنایی با ارگانو

ارگانو یا به اصطلاحی پونه کوهی از گیاهان دوست داشتنی در بین عموم است و همان طور که گفته شد به عنوان ادویه به مصرف می آید. این گیاه چند ساله که نام علمی آن اوریگانوم ولکار است و از نظر پزشکی و سلامتی در رتبه بالا قرا دارد. پونه کوهی متعلق به جنوب غرب آسیا، منطقه مدیترانه ای است که با قدمت هزاران ساله خود در لیست غذایی و دارویی مردم جایی گرفته است. پونه گیاهی از نظر ظاهری شبیه به نعناع است، و می توان گفت به خانواده نعنایان نیز تعلق دارد. بسیاری از مردم اهل طب سنتی از اجزای این گیاه به خصوص برگ بهره می گیرند. در طب سنتی و داروهای گیاهی استرالیا و مصر ارگانو دارای اهمیت بسیار است.

ارگانو تا به حال موفق به درمان برخی بیماری ها شده است که همین امر باعث جلب طرفداران بسیار به سوی خود شده است. روغنی که از این گیاه حاصل می شود بسیار غلیظ تر و پر خاصیت تر است که برای درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد. اما از روغن غلیظ آن خیلی کم پیش می آید که استفاده شود و بهترین مصرف از روغن ارگانو، نوع رقیق کرده آن می باشد.

خواص درمانی ارگانو

در ادامه این مطلب به خواص ارگانو و مصارف آن در موارد مختلف پرداخته ایم.

آشنایی با خواص ارگانو

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

از مهم ترین ترکیبات ارگانو رزمارینیک اسید و تیمول می باشد که هردوی این ها دارای خواص آنتی اکسیدانی بالا هستند. رادیکال هایی که از طرف سلول های مخرب متابولیسم آزاد می شوند می توانند منجر به بروز سرطان در بدن شوند، اما با اضافه کردن ارگانو به غذا و برنامه غذایی خود می توانید از خواص ارگانو بهره بگیرید و سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن کنید.

  • انجام فعالیت بر علیه باکتری ها

از دیگر خاصیت های پونه کوهی خواص ضد باکتریالی آن است. همان طور که کفته شد ارگانو با دارا بودن دو ترکیب مهم و اساسی، بدن را در برابر بسیاری از ویروس و باکتری ها در امان نگه می دارد و می تواند قسمت هایی از بدن همانند روده و پوست را تحت تاثیر خاصیت خود قرار دهد. پونه گیاهی با تحریک عوامل بدن، سلول های سفید خون را افزایش می دهد، سطح متابولبیسم بدن را بالا می برد و بدن را در برابر بیماری به سلامتی هرچه سریع تر نزدیک می کند.

  •  آرون گروپس
  • عملکرد دستگاه گوارزش را بهبود می بخشد

ارگانو سرشار از فیبر است که با مصرف مقدار کمی از آن، تاثیر به سزایی بر روی دستگاه گوارش می گذارد. همان طور که می دانید فیبر از عناصر اصلی سیستم گوارش سالم می باشد و به کمک آن می تواند مدفوع را به راحتی دفع کند. فیبر با تاثیر بر روده، جذب مواد غذایی مناسب را در بدن افزایش می دهد و فایده بیشتری از مواد غذایی مصرف شده دریافت می کند.

  • سلامتی قلب را افزایش می دهد

ارگانو دارای اسید چرب امگا۳ است که کلسترول مفید آن سلامت قلب شما را تضمین می کند. اسید های چرب امگا۳ سطح کلسترول خوب را در خون به هماهنگی و تعادل می رسانند و از ایجاد التهابات قلبی و عروقی جلوگیری می کنند. از دیگر خواص ارگانو برای قلب و بدن می توان به جلوگیری از تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

آشنایی با انواع مختلفی از خواص ارگانو

  • سم زدایی بدن

پونه کوهی دارای مواد مغذی فراوان از جمله منگنز، کلسیم، آهن، ویتامین K و فیبر است که دارای طیف وسیعی از ترکیبات آلی می باشد. پونه کوهی گزینه خوبی برای پاک کردن سموم بدن می باشد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بهبود کبد اثر گذاری عالی دارد.

  • استحکام بخشیدن به استخوان ها

با بالا رفتن سن، توان و استحکام استخوان ها نیز کاهش می یابد. در سالهای اولیه زندگی باید ویتامین و کلسیم به میزان صحیح مصرف شود تا در بزرگسالی به مشکل نخورید. منگنز و آهن و کلسیم از مقادیر ویتامینی هستند که در سلامت استخوان ها نقش اساسی دارند، این مقادیر به میزان بالا در پونه کوهی بافت می شوند که با مصرف آن می توان از پوکی و سستی استخوان جلوگیری کرد.

  • بالا رفتن سطح انرژی بدن

ارگانو با دارا بودن ویتامین B، عملکرد سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد و در نتیجه به شادابی و طراوت فرد منجر می شود. پونه کوهی گردش خون را افزایش می دهد و اکسیژن را به سراسر سلول و عضلات و می رساند. نتیجه این فرایند ها ایجاد انرژی و قدرت در فرد می شود.

  • خواص ضد التهابی ارگانو

کاواکرول موجود در ارگانو باعث طعم و عطر خوش می شود. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که کاواکرول خاصیتی بیش از این ها دارد. این ترکیب با دارا بودن خاصیت ضد باکتریالی از ایجاد بیماری و بروز التهاب جلوگیری می کند.

  • فعالیت های ضد سرطانی از خود بروز می دهد

پونه کوهی با دارا بودن آنتی اکسیدان قوی به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازد. اگرچه آنتی اکسیدان در بدن تولید می شود، اما میزان آن بسیار کم است و نمی تواند نیاز های روزانه را رفع کند. رادیکال های آزاد شده دلیل اصلی بروز سلول های سرطانی هستند که خواص ارگانو مبارزه با آن ها می باشد.

  • در زیبایی و سلامت پوست نقش به سزایی دارد

پونه گیاهی با دارا بودن خواص ضد قارچی و التهابی در سلامت پوست نقش به سزایی را ایفا می کند. همچنین این گیاه در درمان بسیاری از امراض پوستی بسیار مفید است و با آنتی اکسیدان ها موجود به احیا و بهبود سلول های می پردازد.

معرفی ارگانو

  • متابولیسم بدن را افزایش می دهد

اگر بدن در سطح مناسبی از سوخت و ساز قرار گیرد، نشان دهنده سلامتی بدن می باشد. علاوه بر عوامل تاثیر گذار، بسیاری از موارد هستند که سوخت و ساز بدن را کاهش می دهند. اما موادی که در پونه کوهی وجود دارد باعث تعادل در سوخت و ساز بدن می شود و عملکرد های آن را بهبود می بخشد.

  • فرایند خوب شدن زخم ها را تسریع می بخشد

مشکلی که بیماران بعد از درمان شدن به آن دچار می شوند، دوران درمان می باشد. هرچه بدن از مقاومت بیشتری برخوردار باشد در مقابله آن با موفقیت بیشتری عمل می کند. دم کرده پونه کوهی در بهبود فرایند التیام زخم ها و بیماری ها بسیار مورد استفاده واقع می گردد.

  • جذب راحت و سریع مواد مغذی بر بدن

بیشتر افراد فکر می کنند که بعد از خوردن غذا عمل هضم و جذب به آسانی صورت می گیرد و تمامی مواد مغذی جذب بدن آن ها می شود. اما در واقع این طور نیست اگر سیستم گوارش دچار اختلال شود مواد مغذی را به خارج از بدن هدایت می کند و ارگانو با دارا بودن فیبر کافی عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد و مواد مغذی را به راحتی جذب اندام های بدن می کند.

  • منبع اسید چرب امگا۳

بعضی افراد بر این باورند که فقط غذاهای دریایی دارای اسید چرب امگا۳ هستند. باید گفت که پونه کوهی نیز دارای مقادیر بالای امگا۳است. برای افرادی که به غذاهای دریایی آلرژی دارند می توانند با مصرف ارگانو مقدار اسید چرب امگا۳ را در بدن خود تامین کنند.

  • متعادل سازی سطح کلسترول بدن

سطح کلسترول در گیاه پونه صفر است. این جمله به این منظور است که افراد مبتلا به مشکل کلسترول باید پونه کوهی را در رژیم غذایی خود اضافه کنند و به سطح متعادلی از کلسترول در سطح خون خود برسند. پونه کوهی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که به افراد مبتلا به بیماری های کلسترولی بسیار توصیه می شود.

معرفی خواص ارگانو

  • لختگی خون را به درستی انجام می دهد

لخته شدن خون در بین عموم به عنوان مشکل شناخته شده است. باید گفت که این لختگی ها در رگ و شریان های خون خطرناک است، در غیر این صورت اگر دست شما بریده شود هیچ گاه خون آن بند نمی آید. لخته شدن به درستی خون در زمان مناسب از خواص ارگانو است، که در بدن نقش های بسیاری دارد.

  • کنترل فشار خون در بدن

از شگفت انگیز ترین کارهایی که پونه کوهی انجام می دهد، کنترل فشار خون در بدن می باشد. این کار اگر چه کار سختی به چشم می آید اما پونه کوهی از پس آن به خوبی بر می آید. ارگانو با اثرات سمی و منفی سدیمی مبارزه می کند و از ورود آن ها به بدن جلوگیری می کند.

  • برای سلامتی کبد بهترین عملکرد را داراست

همان طور که می دانید کار کبد پاک و خارج سازی سموم از بدن می باشد. اگر این مواد سمی بیش از حد در بدن باقی بمانند عملکرد کبد را دچار اختلال می کنند و در نهایت به تخریب کبد منجر می شوند. با قرار دادن ارگانو به داخل برنامه غذایی خود به کبد در خارج سازی سموم کمک بهینه می کنید.

  • مشکلات مجاری ادرار را بر طرف می کند

وقتی کبد عملکرد مناسب را انجام ندهد، سیستم مجاری و ادراری نیز از کار می افتد. کسانی که این بیماری را دارند می توانند با مصرف روزانه از ارگانو، این اختلال را در بدن رفع کنند. ارگانو با دارا بودن خاصیت ضد التهابی به کمک کبد آمده و مشکلات مجاری ادرار را از بین می برد.

  • سطح هموگلوبین خون افزایش پیدا می کند

هموگلوبین؛ پروتئین های مورد نیاز سلول های خونی هستند که کار آن ها پخش اکسیژن به سراسر بدن می باشد. همان طور که می دانید اکسیژن در بدن نقش حیاتی و اساسی را بر عهده دارد، ارگانو با دارا بودن اکسیژن کافی به ساخت هموگلوبین خون کمک می کند.

کاهش درد قاعدگی با خواص ارگانو

  • درد ناشی از بیماری قاعدگی را تسکین می دهد

درد های ناشی از قاعدگی برای اکثر بانوان بسیار زجر آور است. خانم هایی که نسبت به بقیه از فعالیت بالایی برخوردار هستند و به اصطلاحی سرشان شلوغ است در طی این دردها بسیار کلافه می شوند. ازگانو در تسکین این دردها به عنوان مسکن طبیعی عمل می کند. با مصرف مقداری ارگانو در وعده های غذایی خود از شر این درد ها خلاص شوید.

  • قاعدگی های نامنظم را درمان می کند

هنوز در این باره نظر قطعی بیان نشده است، اما به گفتی برخی پزشکان مصرف ارگانو برای بانوان در تنظیم قاعدگی بسیار موثر است.

  • اثرات منفی ناشی از یائسگی را از بین می برد

بعضی از نشانه های یائسگی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. سرطان سینه از نشانه های یائسگی است که با مصرف پونه کوهی می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

  • مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی را درمان می کند

آسم از بیماری ها تنفسی است که درمان آن به راحتی انجام نمی گیرد. برای بهبود این روند باید عوامل تحریک کننده را از خود دور کنید و با مصرف پونه کوهی که یک ماده ضد آلرژی است، از دچار شدن به مشکلات آسم رهایی یابید.

  • درمان طبیعی سرماخوردگی

ارگانو با دارا بودن تیمول، اوسیمن و لیمونن رایحه ای خوش را داراست که در درمان سرما خوردگی بسیار موثر است.

درمان گلو درد با ارگانو

  • درمان گلودرد

گلو درد مشکل چندان مهمی نیست اما اگر برای شما ناخوشایند است می توانید از خواص ارگانو بهره بگیرید. اما به خاطر داشته باشید که اگر گلو درد درمان نشود در طولانی مدت ممکن اثرات نامطلوب بر بدن بگذارد.

  • کم خونی را درمان می کند

ارگانو با دارا بودن منگنز و آهن کم خونی را در بدن از بین می برد. پونه کوهی با تولید سلول های خونی ناراحتی های مربوط به کم خونی را از بین می برد و سلامتی را به شما هدیه می دهد. این درمان برای افرادی است که در پله های اول کم خونی هستند. افراد مبتلا به کم خونی شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *