دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت تغییر بوی عرق بدن چیست؟ و چطور می توان با بوی بد بدن مقابله کرد؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ دی ۱۳۹۸
  • ۰

عرق کردن علاوه بر فوایدی که برای بدن دارد می توانید برای بسیاری از افراد یک مسئله ناخوشایند باشد، به خصوص اگر با تغییر بو همراه باشد، در این مقاله شما عزیزان را با علت تغییر بوی عرق بدن آشنا خواهیم کرد.

هر شخصی دارای بوی بدن منحصر به فردی می باشد که می تواند مطبوع و یا ناخوشایند باشد اما گاهی فرد تغییراتی را در بوی عرق احساس می کند که از علت های مختلفی منشا گرفته می شود با این حال می توان گفت تغییرات بوی بدن به خصوص تغییراتی که به صورت ناگهانی ایجاد می شود می تواند علائمی از وضعیت زمینه ای باشد.

علت تغییر بوی عرق بدن

بررسی علت تغییر بوی عرق بدن

دلایل زیادی جهت عوض شدن بوی عرق بدن وجود دارد که در ادامه شما را با علت های آن آشنا خواهیم کرد:

۱. بهداشت شخصی

از علت های اصلی تغییر در بوی عرق بهداشت شخصی ضعیف است که در نتیجه سبب رشد زیاد باکتری می شود بنابراین در صورتی که برای مسواک زدن و دوش گرفتن وقت کافی نداشته باشید بدن تان بدبو می شود و همانطور که می دانید به منظور ارتباط اجتماعی مناسب باید با رعایت بهداشت میزان تعریق تان را کنترل کنید که اولین مسئله در رفع بوی عرق رعایت بهداشت شخصی و حمام کردن است.

علت اصلی تغییر بوی بد عرق

۲. پوشیدن لیاس هایی با الیاف مصنوعی

الیاف های مصنوعی از جمله: نایلون، پلی استر، ریون نمی توانند عرق بدن را دفع کنند و در واقع می توان گفت علت اصلی تغییرات بوی عرق در زنان بسته به چگونگی پوشش و لباس هایی دارد که به تن می کنند از این رو می توانید به منظور خلاص شدن از تغییرات بوی عرق از لباس هایی که از الیاف طبیعی مانند پشم، کتان و پنبه تولید شده اند استفاده کنید زیرا، الیاف از خیس شدن بدن جلوگیری کرده و به تبخیر شدن عرق سطح پوست کمک می کند.

۳. مصرف شیرینی جات

از دیگر دلایل تغییر بوی عرق بدن مصرف زیاد شیرینی جات می باشد زیرا، سبب زیاد شدن رشد باکتری و قارچ های میکروسکوپی بر روی پوست می شوند بنابراین به منظور رهایی از شر بوی بد عرق می توانید در مصرف شیرینی جات زیاده روی نکنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت تغییر بوی عرق

۴. شرایط پزشکی

در برخی موارد قرار گرفتن در شرایط خاص پزشکی باعث عوض شدن بوی عرق بدن می شود که این شرایط عبارتند از : دیابت، اختلالات ژنتیکی، تیروئید پرکار، اختلالات عملکرد کلیه و کبد می باشد، البته ممکن است دلایل پزشکی دیگری نیز جهت علت تغییرات در بوی عرق بدن مردان و زنان وجود داشته باشد.

۵. مصرف غذاهای دارای کولین

کولین انواعی از ویتامین B می باشد که در غذاهایی مانند: گوشت، ماهی و تخم مرغ وجود دارد که تغییر بوی عرق بسیاری از افراد از نوعی اختلال ژنتیکی به نام تری متیل آمینوریا منشأ گرفته می شود که در آن بدن نمی تواند برخی از ترکیبات نیتروژن دار مانند کولین را هضم و جذب کند و در نهایت با بوی بد بدن همراه می شود، غذاهایی که دارای کولین هستند عبارتند از: جگر، شیر گاو، نخود فرنگی، لوبیا، بادام زمینی، کلم بروکلی، سویا، تخم مرغ، غذاهای دریایی، روغن ماهی، کلم بروکسل و جوانه.

دلایل تغییرات بوی عرق بدن

۶. استرس

عرق ناشی از استرس به نسبت علت های دیـگر سبب بوی عرق بسیار ناخوشایندی می شود و زمانی که شما دچار استرس و یا عصبانیت می شوید غده های آپوکرین موجود در بدن مایع بی بو و سفید رنگی تولید می کند که در زمان ترکیب شدن با باکتری های موجود روی پوست سبب تغییراتی در بوی عرق می شود.

۷. کمبود منیزیم

همانطور که می دانید منیزیم از جمله مواد معدنی مهم برای عضلات، قلب، اعصاب و کلیه است که طبق تحقیقات انجام شده بوی عرق افرادی که کمبود منیزیم دارند به نسبت افرادی  که بدنشان منیزیم کافی دارند قوی تر و ناخوشایند است که مصرف غذا های سرشار از منیزیم مانند: بادام تلخ، شکلات تلخ، کنجد و دانه های کتان به شما در این زمینه کمک می کند.

علت اصلی بوی بدن

 

۸. مصرف برخی داروها

هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد که عوارض جانبی برخی دارو شامل تغییر ناگهانی بوی بد عرق می باشد که دارو هایی مانند: قرص های ضد بارداری، استامینوفن، قرص های ضد حساسیت و همچنین دارو هایی که برای افسردگی و اختلالات پیش فعالی توسط دکتر تجویز می شوند سبب تغییر زیاد در بوی بد عرق می شود، بنابراین در زمان خرید بهتر است از عوارض دارو ها مطلع شوید.

۹. رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی با تغییرات بوی عرق مرتبط است که طبق تحقیقات انجام شده مردان که از رژیم غذایی سالمی استفاده می کنند و میوه و سبزی بیشتری را مصرف می کنند عرق خوشبو تری دارند و همچنین مصرف زیاد گوشت به نسبت رژیم غذایی گیاهی تاثیر منفی بر بوی بدن دارد.

دلایل تغییرات بوی عرق بدن

۱۰. پای ورزشکار

هنگامی به صورت ناگهانی پایتان شروع به خارش و بد بو شدن می کند امکان دارد به یک عفونت قارچی به نام پای ورزشکار مبتلا شده اید و به دلیل اینکه قارچ در محیط های مرطوب و گرم جوراب و کفش رشد می کند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی احتمال بیشتری دارد که دچار این نوع عفونت قارچی شوید.

رازهایی از جنس بوی عرق بدن

۱۱. اضافه وزن

 از دیگر دلایل تعریق زیاد بدن و تغییر بوی عرق اضافه وزن می باشد زیرا سبب افتاده شدن پوست فرد و ایجاد چین و چروک در پوست شود در نتیجه چین و چروک سبب نگه داشتن عرق و باکتری در زیر خود می شود و در نهایت سبب تغییراتی در بوی عرق می شود بنابراین رسیدن به کاهش وزن و تناسب اندام بهتر روش جهت جلوگیری از بروز این مسئله است.

دلایل تغییر بوی عرق بدن

۱۲. مصرف غذاهای ادویه دار و تند

 استفاده از غذاهای تند و ادویه دار از علت اصلی تغییرات بوی عرق بدن نیستند اما به دلیل اینکه بوی تند و عطر آن ها به سطح پوست نفوذ کرده در نتیجه باعث بد بو شدن تعریق شما می شود.

۱۳. ژنتیک

بعضی از افراد به طور ژنتیکی به نسبت دیگران بیشتر دچار تعریق می شود بنابراین ژنتیک می تواند از علت اصلی بوی بد زیر بغل در خانم ها می باشد.

بررسی علت تغییر بوی عرق بدن

روش های مقابله با بوی بد عرق زیر بغل

  • خودداری از مصرف الکل
  • استفاده از زیرپوش های ضد تعریق در زیر لباس
  • تغییر رژیم غذایی
  • رعایت بهداشت شخصی
  • اصلاح موهای زیر بغل

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علت عرق سرد، علت عرق کردن در خواب و علت عرق سرد در بارداری بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *