دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت عرق کردن در خواب چیست؟ و روش های رفع آن

  • پرستو محمدی
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

خواب برای آرامش و رهایی از تنش هاست ولی گاهی عرق های شبانه باعث سلب این آرامش و ایجاد نگرانی ها و تشویش است. با علت عرق کردن در خواب آشنا شوید و راه درمان این مشکل را بیابید تا دوباره آرامش شبانگاهی خود را بدست آورید.

علت عرق کردن در خواب همیشه مربوط به بیماری ها نیست و گاهی شرایط محیط باعث تعریق زیاد در شب میشود اما به سادگی نباید از این موضوع گذشت برای شناختن علل تعریق در شب به ادامه مطلب مراجعه کنید و علت این مسئله را پیدا کنید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علت عرق کردن در خواب و روش های درمان آن چیست ؟

اگر شما هم در شب خیلی عرق میکنید در حدی که بالش و پتویتان نیز خیس می شود و این موضوع باعث تشویش و نگرانیتان شده شده بهتر است مطالب زیر را بخوانید. همیشه دلیل عرق کردن در خواب مربوط به بیماری ها نیست و ممکن است هوای گرم اتاق، جنس ملحفه ها و پتو و لباس های تنتان موجب این مسئله شده باشد بهتر است قبل از مراجعه به پزشک تمام موارد ذکر شده در بالا را در نظر بگیرید و اگر مشکل مربوط به شرایط محیط نبود و همراه با تب و کاهش وزن بود میتوانید به پزشک مراجعه کنید. در زیر بیماری های مربوطه آورده شده است در صورت داشتن این بیماری ها نیز دچار عرق کردن در خواب خواهید شد.

علت عرق کردن در خواب

  1. یائسگی : گرگرفتگی در اثر یائسگی می تواند در شب رخ دهد و در نتیجه علت عرق کردن در خواب است. این موضوع یکی از علل شایع تعریق در زنان است.
  2. بیماری های عفونی : سل یک بیماری عفونی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود. همچنین عفونت های باکتریایی مثل اندوکاردیت (عفونت دریچه های قلب)، استئومیلیت (عفونت استخوان) و آبسه (دمل چرکی) نیز باعث تعریق شبانه می شوند. تعریق شبانه یکی از علائم بیماری ایدز نیز است.
    تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.
  3. سرطان ها : تعریق شبانه یکی از علائم زودرس برخی سرطان هاست. بیشترین سرطانی که باعث تعریق شبانه می شود، سرطان بافت لنفاوی یا لنفوم است، مثل لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. اما افرادی که نمی دانند دچار سرطان هستند، علائم دیگری نیز دارند مثل کاهش وزن بی دلیل و تب. لوسمی که نوعی سرطان خون است نیز باعث تعریق شبانه می شود.
  4. اختلالات هورمونی: تعریق زیاد یا گرگرفتگی می تواند در اختلالات هورمونی مختلفی دیده شود، مثل سندرم کارسینوئید، پرکاری تیروئید و فئوکروموسیتوم. فئوکروموسیتوم، توموری خوش خیم در غده فوق کلیه است که باعث ترشح بیش از حد هورمون های اپی نفرین و نوراپی نفرین می شود. بالا رفتن این هورمون ها در خون باعث رنگ پریدگی، تند شدن ضربان قلب، تعریق زیاد، ضعف، سردرد و افزایش فشار خون می شود.
  5. سندرم کارسینوئید مجموعه ای از علائم ناشی از ترشح هورمون سروتونین و سایر مواد از تومورهای کارسینوئید دستگاه گوارش است. علائم آن شامل گرگرفتگی صورت، اسهال، تعریق زیاد، تندی ضربان قلب و افت ناگهانی فشارخون است.
  6. بیماری های مغز و اعصاب: برخی بیماری های عصبی مانند دیس رفلکسی اعصاب خودکار (در اثر تحریک در پایین سطح ضایعه نخاعی در بیماران نخاعی به وجود می آید)، سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع) ، سکته مغزی، آسیب اعصاب خودکار می توانند باعث تعریق زیاد شوند. البته این موارد شایع نیست.
  7. هیپوگلسیمی :کاهش قندخون یا هیپوگلیسمی نیز باعث تعریق زیاد می شود. بیماران دیابتی که انسولین و یا داروی قند مصرف می کنند، ممکن است در خواب دچار کاهش قندخون و در نتیجه تعریق شوند.

دارو هایی که باعث تعریق شبانه می شوند

داروهای ضد اضطراب و تعریق در خواب

مصرف برخی داروها نیز باعث تعریق شبانه می شود.؛ داروهای ضدافسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که منجر به تعریق شبانه می شوند. ۸ تا ۲۲ درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، دچار تعریق شبانه می شوند.

داروهای روانی نیز از علت عرق کردن در خواب هستند. داروهای کاهش دهنده تب مثل آسپیرین و استامینوفن نیز گاهی اوقات باعث تعریق زیاد می شوند. داروهای زیادی هستند که می توانند باعث گرگرفتگی و تعریق شوند. هورمون درمانی یعنی مصرف داروهایی که میزان هورمون های بدن را تنظیم می کنند نیز باعث تعریق شبانه می شود. داروهای کاهش دهنده قند خون نیز از علل تعریق در خواب هستند.

اختلالات خواب نیز باعث عرق کردن می شود :

علت عرق کردن در خواب

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اختلالات خواب نیز از علت عرق کردن در خواب هستند .شایع‌ ترین اختلال خواب، ایست تنفس در خواب است.اگر مشکل تنفسی در خواب دارید، این باعث تلاش زیاد بدن برای تنفس می‌شود. تصور کنید هنگامی که در یک مسابقه دو می‌دوید، چقدر به سختی نفس می‌کشید و عرق می‌کنید. هر بخش از ایست تنفس درخواب، می‌تواند موجب برانگیختگی و بیرون ریزی کورتیزول که هورمون طبیعی بدن است شود تا تنفس نرمال را ممکن کند.

دربچه‌ها بویژه، تنفس نامناسب مربوط به اختلال خواب می‌تواند مانند خواب نا آرام و پرالتهاب بروز کند. کودک با صورت قرمز و خیس از عرق و بهم ریخته بیدار می‌شود. این حالت، نیازمند بررسی‌های بیشتر است، مخصوصا اگر همراه با خُرخُر و سایر علائم تنگی نفس یا ایست تنفس در خواب باشد.

علت تعریق شبانه

راه حل هایی برای درمان تعریق شبانه

به منظور درمان این مشکل، در ابتدا باید علت اصلی تعریق توسط پزشک تشخیص داده شود و بعد یک برنامه درمانی برای آن در نظر گرفته شود.

در صورتی که علت تعریق شبانه، یائسگی باشد، پزشک برای درمان آن می تواند هورمون درمانی را تجویز نماید. همچنین تجویز داروهایی مثل گاباپنتین، کلونیدین و یا ونلافاکسین می تواند گر گرفتگی و دیگر علائم یائسگی را کاهش دهد.

در صورتی که تعریق شبانه زیاد به دلیل عفونت باشد، پزشک می تواند تجویز دارو های آنتی بیوتیک یا دارو های ضد ویروسی نماید.

برای درمان تعریق ناشی از بیماری سرطان نیز می توان ترکیبی از روشهای درمانی همچون شیمی درمانی، جراحی و یا مصرف دارو را توصیه کرد.

علت تعریق در خواب

در صورتی که تعریق زیاد به دلیل مصرف داروی خاص باشد، پزشک می تواند دوز دارو را تغییر دهد و یا اینکه داروی جایگزین پیشنهاد نماید.

و در صورتی که هیچ علت مشخص و واضحی برای تعریق زیاد از حد وجود نداشته باشد، درمان می تواند شامل دو روش پیشگیری و مدیریت باشد که موارد زیر را شامل می گردد :

  • خوابیدن با لباس نازک نخی یا پنبه ای و در محیطی خنک و نیز استفاده از ملحفه های پنبه ای
  • استفاده نکردن از پتو و لحاف سنگین
  • عدم مصرف الکل، کافئین و غذا های تند
  • استفاده از پد ضد عرق در قسمت هایی از بدن که بیشتر عرق می کنند، همچون زیر بغل، کف دست و پا، پشت بدن، قفسه سینه و کشاله ران
  • ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب از خوردن خوراکی و غذاها خودداری کنید.
  • پیروی کردن از یک رژیم کم چربی و کم شکر
  • تهویه مناسب در اتاق خواب و یا استفاده از پنکه
  • انجام تمرینات تنفسی و آرام سازی ذهن برای جلوگیری از تعریق شبانه. بنابراین اگر با تعریق زیاد از خواب بیدار شدید، می توانید با ریلکسیشن و نفس گیری آرامش تان را بدست آورده و مجدداً بخوابید.
  • ورزش های منظم و کافی داشته باشید.
  • وزن طبیعی تان را حفظ کنید.
  • در طول روز آب زیادی بنوشید.
  •  با تجویز پزشک می توانید از برخی دارو های شناخته شده برای کاهش عرق بدن همچون دارو های آنتی کولینرژیک مصرف کنید.

دلیل عرق کردن در خواب

با علت عرق کردن در خواب آشنا شدید امیدواریم بتوانید این مشکل را به راحتی حل کنید و خواب راخت و با آرامشی را تجربه کنید. برای خواندن مطالب بیشتری از سلامت درباره ی علل بیماری ها میتوانید به بخش بیماری ها مراجعه کنید. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع : تبیان


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *