دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان افت فشار, کاهش ناگهانی فشار خون را در خانه درمان کنید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲
  • ۰

فشار خون پایین نیز همانند فشار خون بالا خطراتی را برای سلامت بدن به وجود می آورد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و با علائمی نیز همراه است که با کمک روش های طبیعی جهت درمان افت فشار خون می توانید این مشکل را برطرف کنید.

افت فشار خون یا فشار خون پایین وضعیتی است که در آن فشار خون فرد کم می شود و دارای علائمی نیز می باشد که باعث ایجاد خطراتی از جمله شوک می شود که در این حالت خون به مقدار کافی به ارگان های اصلی بدن از جمله مغز و قلب نمی رسد و خطر دیگر آن این است که فرد تمرکز کافی ندارد و دچار سرگیجه می شود که با کمک روش های طبیعی و خانگی درمان افت فشار می توانید این مشکل را برطرف کنید.

درمان خانگی فشار خون پایین

درمان افت فشار خون با راهکار های طبیعی

همانطور که برای درمان فشار خون بالا و کنترل فشار خون روش های خانگی و طبیعی بسیار موثر می باشد به منظور رفع افت فشار خون نیز استفاده از روش های خانگی بسیار مفید و تاثیر گذار می باشند.

استفاده از مواد غذایی دارای مقادیر بالایی کلسیم :

به منظور درمان فشار خون پایین می توانید از مواد غذایی با سطح بالای کلسیم استفاده کنید که مواد غذایی دارای کلسیم مانند شیر، ماست و پنیر می باشد.

انجام حرکات ورزشی سبک :

از دیگر راهکارهای مفید به منظور بهبود فشار خون پایین انجام حرکات ورزشی سبک مانند پیاده روی و یوگا می باشد که البته بهتر است پیش از انجام هر گونه تغییر در رژیم غذایی و یا برنامه ورزشی با پزشک تان مشورت نمایید و در صورتی که علایم شما تشدید پیدا کرد به پزشک تان مراجعه نمایید.

مصرف نمک:

بدن به منظور پیشگیری از افت فشار خون، تعادل مایعات و عملکرد صحیح به میزان کافی نمک در روز نیاز دارد و یک فرد به صورت متوسط روزانه باید یک قاشق چای خوری نمک مصرف کند بنابراین در زمان فشار خون پایین به یک لیوان آب، یک و نیم قاشق چای خوری نمک اضافه کنید سپس آن را بنوشید همچنین می توانید برای از بین بردن افت فشار خون از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید.

درمان قطعی افت فشار خون

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چای سبز:

استفاده از چای سبز برای درمان افت فشار خون گزینه بسار مناسبی است می توانید یک قاشق چای خوری چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید سپس به آن عسل نیز بیافزایید و روزی دو تا سه بار در روز از آن استفاده کنید.

درمان فشار خون پایین

روغن رزماری:

روغن رزماری در رفع افت فشار خون تاثیر شگفت انگیزی دارد بنابراین شش قطره روغن رزماری و یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا زیتون را با هم ترکیب کنید سپس با محلول حاصل تمام بدن تان را ماساژ دهید از این روش یک بار در روز استفاده کنید تا به نتیجه مورد نظر تان برسید.

شیرین بیان:

شیرین بیان از دیگر روش های خانگی موثر جهت تنظیم فشار خون می باشد، به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری شیرین بیان اضافه کنید سپس به مدت پنج دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن به آن کمی عسل بیافزایید برای رسیدن به نتیجه دلخواه این نوشیدنی را دو یا چهار بار در روز مصرف کنید.

درمان افت فشار خون با راهکارهای طبیعی

جینسینگ:

از بهترین راه ها جهت درمان فشار خون پایین استفاده از جینسینگ است بنابراین به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری جینسینگ اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد سپس به آن عسل نیز بیافزایید و روزی دو تا سه بار آن را بنوشید.

کشمش:

با کمک کشمش می توان افت فشار خون را درمان کرد زیرا کشمش یک روش عالی جهت برطرف کردن افت فشار خون می باشد، سی تا چهل عدد کشمکش را داخل یک فنجان آب اجازه دهید به مدت یک شب بماند سپس صبح به صورت ناشتا آن ها را بخورید همچنین استفاده از آب کشمش خیس شده نیز بسیار موثر است به منظور رسیدن به نتیجه مورد نظر از این روش به مدت چند هفته استفاده کنید.

درمان کاهش فشار خون

ریحان:

ریحان به دلیل داشتن منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و پانتووتنیک برای فشار خون پایین بسیار مفید است از این رو، عصاره آب ده تا پانزده عدد برگ ریحان را گرفته سپس به آن یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و نوشیدنی به دست آمده را صبح به صورت ناشتا میل کنید همچنین می توانید هر روز صبح چهار تا پنج عدد برگ ریحان مصرف کنید.

بادام و شیر:

بادام و شیر از دارو های خانگی سنتی برای درمان فشار خون پایین می باشند، پنج تا شش عدد بادام را به مدت پنج دقیقه داخل آب خیس کنید سپس پوست بادام را کنده و آن را له کنید و در نهایت خمیر به دست آمده از آن را به یک فنجان شیر گرم بیافزایید و هر روز صبح میل کنید.

تغییر وضعیت فیزیکی:

در صورتی که با جا به جا شدن یا انجام هر حرکت فیزیکی دیگر دچار تاری دید، سبکی سر، سرگیجه می شوید می توانید در یک موقعیت فیزیکی به مدت ۶۰ ثانیه بمانید و دوباره جا به جا شوید استفاده از این روش علایم ناشی از افت فشار خون پایین را کاهش می دهد.

قهوه:

قهوه یک گزینه درمانی برای فشار خون پایین محسوب می شود، به یک فنجان آب یک تا دو قاشق غذا خوری پودر قهوه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه بجوشد سپس به آن شکر اضافه کنید و پس از اینکه کمی سرد شد آن را بنوشید.
روش های خانگی جهت درمان افت فشار خون

ویتامین ها:

از ویتامین هایی که سبب افزایش فشار خون می شود ویتامین E و B12 می باشد بنابراین به منظور دریافت این ویتامین ها اسفناج، سیب زمینی، بادام، تخم مرغ، ماهی، پنیر و شیر استفاده کنید.

نکته: افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند نباید از ویتامین E استفاده کنند و البته ویتامین B12 نیز برای درمان کم خونی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

مصرف آب فراوان :

کمبود آب گاهی مواقع می تواند موجب افت فشار خون شود. بدن انسان با از دست دادن آب دچار کم آبی می شود که این اتفاق می تواند خطرات زیادی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد؛ کم آبی ممکن است به دلایلی همچون اسهال شدید، استفراغ، تعریق زیاد، تب و ورزش رخ دهد، همچنین مصرف دارو های ادرار آور نیز در کم آبی بدن تاثیر دارند.

وعده های غذایی کوچکتر :

 برخی افراد به ویژه سالمندان بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ ممکن است دچار افت فشار شوند که این اتفاق به این دلیل است که بعد از خوردن غذا, خون در دستگاه گوارش جریان می بابد و در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا کرده تا فشار خون به تعادل برسد.

رفع افت فشار

پوشیدن جوراب های فشاری :

جوراب ساق بلند الاستیک یا جوراب های معمولی مانع از جمع شدن خون در پاها می شوند، در نتیجه از این طریق می توان میزان فشار خون ارتو استاتیک که ممکن است در نتیجه ایستادن، دراز کشیدن یا نشستن زیاد ایجاد شده باشد، کاهش پیدا کند.

اگر در حالت خوابیده به سر می برید، استفاده از بریس های فشاری می تواند به پمپاژ خون از پاها کمک کند، افت فشار خون اغلب در افراد سالمند رخ می دهد به طوری که ۱۱ درصد افراد میانسال و ۳۰ درصد سالمندان را شامل می شود.

فشار خون پایین در بارداری

فشار خون در بارداری چه بالا و چه پایین باید همیشه کنترل شود و در برخی موارد امکان دارد فرد در دوران بارداری دچار افت فشار خون شود که معمولا با استراحت کردن، مصرف مایعات زیاد و همچنین تغییر رژیم غذایی فشار خون پایین در دوران حاملگی کنترل می شود که به محض مشاهده علایم فشار خون پایین و همچنین بالا باید به پزشک مراجعه نمایید  و در صورتی که افت فشار خون ناشی از کم خونی باشد پزشک فروس سولفات و آهن را تجویز می کند تا فشار خون پایین شما درمان شود که در اکثر مواقع به منظور درمان این مشکل باید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید به خصوص زمانی که به همراه افت فشار خون علایم مشکلات قلبی نیز دیده شود و متخصص با بررسی کامل نشانه ها کمک زیادی به درمان فشار خون پایین می کند.

مصرف داروهای فشار :

در صورت لزوم پزشک داروهایی برای درمان فشار خون پایین تجویز خواهد کرد، حال مصرف داروهایی که در زیر اشاره کرده ایم، می توانند به بهبود افت فشار خون ارتاستاتیک کمک نمایند :

  •  میدودرین که مصرف آن موجب باریک شدن عروق خونی برای افزایش فشار خون می شود.
  • فلودروکورتیزون، حجم خون را افزایش می یابد.

بهبود افت فشار

در صورت کم بودن فشار خون افراد به شکل خطرناک، ممکن است پزشک تجویز داو های زیر را نماید :

  • دوپامین
  • نور اپی نفرین
  • فنیل افرین
  • آنالوگ وازوپرسین
  • آگونیست های گیرنده آلفا

علت ایجاد افت فشار خون

  •  خونریزی
  • التهاب اندام ها
  • کمبود ویتامین B12
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • نارسایی قلبی و عروقی

علل ایجاد افت فشار خون

  • از دست دادن آب بدن ناشی از اسهال، تهوع، استفراغ و یا ورزش
  •  بیماری های قلبی که سبب ضعیف شدن ضربان قلب، عضلات، ماهیچه ها و همچنین لخته شدن خون در قلب می شود.
  • دارو های مورد استفاده به منظور درمان افسردگی، فشار خون بالا و همچنین مصرف قرص های کلسیم

نشانه های افت فشار خون

  • خستگی
  • سبکی سر و گیجی
  • سرگیجه

نشانه های افت فشار خون

روش های پیشگیری از افت فشار خون

  1. مصرف مایعات زیاد
  2. ورزش کردن منظم به منظور ترویج جریان خون
  3.  هیدراته نگه داشتن بدن در زمان گرم بودن آب و هوا
  4.  بالا تر نگه داشتن سر در زمان خوابیدن
  5. بلند نکردن اجسام سنگین
  6. استفاده نکردن از آب گرم به مدت طولانی
  7.  مصرف وعده های غذایی کوچکتر در دفعات بیشتر
  8. استفاده از یک رژیم غذایی با نمک نسبتاً بالا

روش های پیشگیری از افت فشار خون

مواد مضر برای افت فشار خون

  • پاستا
  • سیب زمینی
  • نان سفید
  • برنج سفید
  • قند
  • الکل
  • کیک و شکلات

هشدار : در صورتی که فشار خون تان به صورت ناگهانی کاهش و افت پیدا کرد از غذا های نمکی و نوشیدنی ها استفاده کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های درمان فشار خون پایین در خانه و علایم فشار خون پایین آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *