دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های ضعیفی چشم و بررسی علل ضعیف شدن بینایی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ دی ۱۳۹۹
  • ۰

از مهم ترین و حساس ترین اعضای بدن که در زیبایی انسان نیز نقش به سزایی دارد، می توان به چشم ها اشاره کرد. برای داشتن چشمانی سالم و زیبا تا آخر عمر باید نشانه های ضعیفی چشم را شناسایی کنید و حدالامکان از آن ها دوری کنید. 

از نشانه های ضعیفی چشم و یا به اصطلاحی ضعف بینایی می توان به افرادی که قدرت بینایی ۷۰/۲۰ دارند اشاره کرد، که عموما این افراد با استفاده از لنز و عینک قادر به رفع مشکل بینایی خود نیستند.

علت بروز نشانه های ضعیفی چشم

بیماری چشمی که برای بعضی از افراد روی می دهد، اغلب خود را با علائمی و  گاه خود را بی هیچ علائم  و نشانه ای بروز می دهد. برای بررسی سلامتی چشم آزمایش هایی وجود دارد که طبق توصیه پزشک باید انجام شود تا نظر قطعی راجب سلامتی چشم داده شود.

افرادی که ضعیفی چشم دارند عموما به دو گروه؛

تقریبا بینا: یعنی افراد دارای قدرت بینایی ۷۰/۲۰ و ۲۰۰/۲۰ با کمک لنز و دیگر وسایل کمکی قادر به بینایی هستند.

نابینا: این افراد همان طور که از اسمش پیداست با هیچ گونه از وسایل کمکی بینایی قادر به دیدن نیستند و قدرت بینایی آن ها از ۲۰۰/۲۰ ضعیف تر است.

علت های بروز ضعیفی چشم

ضعیف شدن چشم علت های بسیاری دارد که بی توجهی به هر یک باعث بروز مشکل در دید و بینایی شما می شود. از شایع ترین علت ها استفاده نکردن از عینک و کلاه آفتابی در روزهای آفتابی است، که اشعه های ماورا بنفش با تاثیر بروی سیستم شبکیه چشم باعث تاری دید و آب مروارید می شود؛ بهتر است قبل از بروز مشکل و ایجاد حساسیت از آن پیشگیری کنید. از دیگر  نشانه های ضعیفی چشم می  توان به علت های زیر اشاره کرد.

  •  آرون گروپس
  • سردرد:

مبتلا شدن به سردرد در افرادی که دوربینی و یا آستیگماتی هستند به عنوان هشداری جدی برای آن ها می باشد. افرادی که نشانه های ضعیفی چشم خود را با سردرد در هنگام استفاده از تلویزیون، مطالعه، خیاطی، کار با سیستم، رانندگی نشان می دهند؛ احتمال داشتن ضعف بینایی را دارا هستند. در این مورد باید توجه کنید که بعضی افراد میگرن و سردرد های عصبی را با این نوع سردرد اشتباه می گیرند؛ اغلب سردرد های ناشی از ضعف بینایی در ناحیه پیشانی رخ می دهد که با استراحت درد آن التیام می باید.

استفاده از محلول های شستشو دهنده

  • استفاده بیش ازحد از قطره چشم:

استفاده از این قطره ها برای افرادی که مبتلا به قرمزی چشم هستند، راهی موثر معرفی شده است که در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی و تورم در چشم آن ها می شود. این قطره ها با تاثیر گذاری بر روی رگ های چشم باعث تشدید قرمزی چشم و ضعف در بینایی می شود، توصیه ما به شما کمتر مصرف کردن از این قطره ها می باشد.

  • ضربه خوردن ساختمان چشم:

اگر ضربه ای به ساختمان چشم اصابت کند و خود را با ضعف در بینایی بروز دهد از نشانه های ضعیفی چشم می باشد و بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود.

  • خشکی چشم:

حدود ۳.۵ میلیون زن و ۱.۵ میلیون مرد در آمریکا به عارضه خشکی چشم دچار هستند. این افراد با استفاده از اشک مصنوعی سعی بر مرطوب نگه داشتن چشم خود دارند که معمولا با هزینه های زیادی رو به رو هستند. روشی موثر و کم هزینه تر برای از بین بردن این عارضه وجود دارد که نیاز به نگه داری در یخچال دارد؛ استفاده از قطره های چشمی با خنکی و مرطوب کردن سطح چشم از خارش و خشکی چشم جلو گیری می کند. همچنین  استفاده از دستگاه مرطوب ساز در منزل این افراد بسیار توصیه می شود.

  • نگاه کردن بیش از حد به مانیتور:

پلک زدن در افراد باعث ایجاد آب در چشم می شود؛ اما زمانی که شما به صفحه مانیتور خیره می شوید نا خود آگاه تعداد دفعات پلک زدن شما کاهش پیدا می کند و همین باعث خشکی و خارش می شود. این عارضه خود را با آبریزش و قرمزی نشان می دهد که با بالا بردن تعداد دفعات پلک، چشم سعی بر شستشوی چشم و خارج سازی آلودگی ها از چشم دارد. این مشکل در هنگام خواندن مطالبی با فونت ریز در تلفن همراه نیز رخ می دهد.

استفاده از لنز در بروز نشانه های ضعیفی چشم

  • استفاه طولانی از لنز:

استفاده طولانی مدت از لنز به معنای جذب آلودگی ها، گردو خاک، و اجزای به کار برده شده در لنز می باشد؛ که در طولانی مدت باعث آسیب و لطمه  به  چشم می شود. اگر مایل به استفاده از این لنز ها هستید تا حد امکان ساعات استفاده از آن را کاهش دهید و از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید، شستشوی آن در طول روز نیز به کاهش نشانه های ضعیفی چشم منجر می شود.

  • بی توجهی به لنز:

برای شستشو و تمیز کردن لنز باید از محلول شستشو دهنده مخصوص آن استفاده کنید، هرگز این کار را با آب انجام ندهید و در هنگام استحمام و استخر نیز حتما لنز ها را از چشم خود خارج کنید. توصیه پزشکان به این افراد استفاده یک بار از لنز و خارج سازی آن از چشم در طول شب می باشد. با رعایت نکاتی در هنگام هنگام خارج سازی لنز از چشم از عفونت و ایجاد خراش در قرنیه چشم جلوگیری کنید.

  • استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی:

در هنگام استفاده از لوازم آریشی مخصوصا مختص به چشم حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید. همچنین لوازم آرایشی که ۳ ماه از خرید آن ها گذشته استفاده نکنید و از خوابیدن با آرایش چشم جلوگیری کنید.

  • عدم استفاده از عینک ایمنی:

 توصیه پزشکان استفاده از عینک های محافظ در هنگام انجام کار های همچون؛ چمن زنی، تعمیر خانه، استفاده از وسایل جوشکاری می باشد. این عینک ها با پیشگیری از ورود خار و آلودگی در سلامت قرنیه چشم نقش به سزایی دارند.

  • مصرف سیگار:

مصرف سیگار به دلیل ایجاد مشکلات فراوان در سیستم بدن به هیچ وجه توصیه نمیشود. سیگار با تاثیر بر روی سیستم  شبکیه چشم آن را تخریب و موجب بروز آب مروارید می شود. سیگار توانایی رساندن اکسیژن و مواد غذایی به چشم را کاهش می دهد و در بافت های چشمی اختلال ایجاد می کند.

  • مصرف داروهای فشارخون و ضد افسرگی:

استفاده از آنتی هیستامین و دارو های ضد افسرگی در خشکی چشم نقش بسیاری را ایفا می کنند. این قرص ها با تبخیر آب سطح چشمی باعث تاری در دید، درد، قرمزی چشم و بروز نشانه های ضعیفی چشم از خود واکنش نشان می دهند.

علت فرمزی چشم

  • خارش قرنیه چشم:

قرنیه بخش نازک و شفاف در بخش جلویی کره چشم می باشد. با ایجاد خراش و ورود هر نوع آلودگی به داخل قرنیه سریعا به پزشک مراجعه کنید. با گذشت چند روز اگر هنوز هم این علائم در چشم شما پدیدار بود با استفاده از آنتی بیوتیک و یا قطره استروئید چشم خود را شستشو دهید و اگر از لنز استفاده می کنید؛ برای مدتی آن را کنار بگذارید.

  • بیمای آب سیاه:

این بیماری که پیر و جوان نمی شناسد؛ از نوزادان گرفته تا سالمندان به این بیماری دچار می شوند. علت بروز این بیماری تجمع آب در بافت ها و فشار آن به چشم می باشد که به طور مستقیم به سیستم بینایی افراد تاثیر می گذارد. افراد از ۱۸ تا ۶۰ سالگی باید هر دوسال جهت معاینه چشم به پزشک مراجعه کنند و بعد از ۶۰ سالگی این عمل را هر یک سال تکرار کنند. برای این بیماری هنوز درمان قطعی معرفی نشده است اما برای پیشگیری از آن می توان به قطره های دارویی که این فشار را کاهش می دهند اشاره کرد.

معرفی بیماری هایی که در کاهش بینایی نقش دارند

علاوه بر علائمی که در بالا گفته شد، دیگر بیماری هایی هستند که فرد مبتلا به آن نشانه های ضیفی در چشم را تجربه می کند و تا حدی این امر را می توان طبیعی تلقی کرد. این بیماری ها عبارت اند از؛

  • بیماری های تیروئیدی
  • دیابت
  • ناخنک
  • ام اس

علائم ضعیف شدن چشم

خستگی چشم از دیگر نشانه های ضعیفی چشم

  • تاری دید:

تاری دید یکی از مشخص ترین و شایع ترین علت ها در ضعیفی چشم می باشد. ضعیفی چشم در ابتدا خود را با تاری در دید نشان می دهد و هر چه مقدار این تاری بیشتر باشد چشمان فرد ضعیف تر می باشد.

  • خستگی چشم:

از دیگر علائم ضعیفی چشم خستگی آن می باشد. شغل بعضی افراد گاه این موقعیت را ایجاد می کند که از چشمان خود بیش از انداه کار می کشند. افراد مبتلا به خستگی چشم بعد از مطالعه و تمرکز بر چشم دچار سردرد می شوند از تاری که در دید آن ها رخ می دهد کلافه و عصبی می شود. اگر این دوره در مراحل اولیه باشد با اقدام به پزشک می توان آن را درمان و حل کرد.

  • سردرد:

در بالا به توضیحی از نشانه های آن پرداخته شد.

  • ایجاد درد در هنگام خیره شده به اجسام و محیط پیرامون:

از دیگر نشانه های ضعیفی چشم احساس درد در شقیقه ها هنگام خیره شدن به اجسام و اطراف است. در هنگام بروز این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد و هرچه سریع تر نسبت به رفع این عیب اقدام کرد.

  • مشاهده ناگهانی صاعقه:

اگر در هنگام مشاهده جسم و محیط پیرامون خود به یک باره نوری به مانند برق گرفتگی و صاعقه دیدید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید و از این علائم چشم پوشی نکنید.

  • مشاهده تار مو و تار عنکبوت:

اگر شما نیز در هنگام مشاهده اطراف خود به یک باره تار مو و یا تار عنکبوت بر روی اجسام مشاهده کردید دچار ضعف چشمانی شده اید، و هرچه سریع تر باید به درمان آن اقدام کنید.

  • حالت مگس پران:

در این حالت فرد سایه های تو خالی و مزاحم در هنگام مشاهده اطراف حس می کند. در این حالت فرد ذرات کوچک معلقی می بیند که در جلوی چشمانش بالا و پایین می روند و بعد از پلک زدن سایه ای بر روی چشم فرد می افتد.

معرفی نشانه های ضعیفی چشم در نوزادان و کودکان

معاینه های مورد نیاز در سلامت چشم

بروز نشانه های ضعیفی چشم در نوزادان و کودکان متفاوت است که در ادامه این مطلب به بیان تفاوت های آن پرداخته ایم.

علائم ضعف بینایی و بیماری های چشمی در نوزادان:

  1. حرکت نکردن مردمک چشم همراه با شی نورانی و یا محرک های محیطی در نوزادان پس از ۳ یا ۴ ماهه.
  2. ایجاد انحراف های غیر عادی در یک و یا هر دو مردمک چشم.
  3. واکنش نشان ندادن نسبت به محرک های نورانی.
  4. مشاهده نقطه و یا منبع های نورانی درون مردمک چشم نوزاد.

علائم ضعف بینایی در کودکی:

  1. واکنش نشان ندادن نسبت به محرک های محیطی.
  2. ضعف در خیره شدن به اجسام، به طوری که کودک قادر به نگاه کردن زمان دار به اشیاه و محیط پیرامون نیست.
  3. وراثت، این عامل به طور جدی می تواند از والدین به فرزند انتقال یابد.
  4. عدم توازن و بزرگی و کوچکی در مردمک چشم.
  5. ایجاد رفلکس و یا لرزش غیر عادی در یک و یا هر دو مردمک چشم کودک.

ویتامین های مورد نیاز برای رفع مشکلات چشمی

با تغذیه درست می توان از بروز هر نوع مشکل و یا درمان آن نقش به سزایی را ایفا کرد. همچنین با ویتامین ها و مواد غذایی که در ادامه این مطلب آشنا می شوید، می توانید از پدیدار شدن نشانه های ضعیفی چشم جلوگیری کنید.

اثر هویج در سلامت چشم

  • ویتامینA:

این ویتامین در هویج، برگ کلم، اسفناج، فرآورده های لبنی، زرده تخم مرغ، انواع مرکبات، کیوی و فلفل سبز به فراوانی یافت می شود.

  • ویتامینC:

کلم بروکلی، سیب زمینی.

  • ویتامینE:

تخم مرغ ،غلات، سبزی جات و تخمه آفتابگردان.

  • لوتئین:

اسفناج، ذرت، برگ کلم، کلم بروکلی، هویج.

  • اسید چرب:

ماهی های آب سرد همچون سالمون، روغن آفتابگردان و ذرت.

  • روی:

گوش قرمز، میگو، ماهی، انواع غلات، فرآورده های لبنی.

درمان ضعیفی چشم

محققان گاه افراد را از مصرف برخی مواد غذایی همچون؛ شکر، پاستا، نان و غلات، مواد غذایی حاوی قند بالا، چربی های ترانس، به دلیل ایجاد مشکلاتی همچون آب سیاه منع می کنند. با این حال ایجاد برنامه غذایی درست بر پایه تعادل و استفاده از سبزیجات تازه در سلامت شما نقش به سزایی دارد. در ادامه به معرفی دیگر مواد غذایی با بیان ویتامین و اثرات آن بر بدن پرداخته ایم.

عملکرد چشم در ضعف بینایی

  • سیر:

سیر که یکی از طعم دهنده های فوق العاده در غذا می باشد در پیشگیری از بروز نشانه های ضعیفی چشم به خوبی عمل می کند. سیر با بهبود عملکرد در جریان خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در درمان ضعف بینایی موثر است. سیر با دارا بودن گوگرد باعث تولید آنتی اکسیدان های مورد نیاز در جهت حفاظت از عدسی های چشم می باشد.

  • تخم مرغ:

زرده تخم مرغ دارای خواص و پروتئین های بسیار است که در سلامتی تمامی اجزای بدن نقش حیاتی دارد.

  • سبزیجات برگ سبز:

سبزیجاتی همچون اسفناج و کلم بروکلی از گروه سبزیجات ارزشمند هستند که با دارا  بودن ویتامین های A ،B12 ،C، کلسیم در تقویت بینایی و جلوگیری از بروز نشانه های ضعیفی چشم نقش به سزایی دارند.

  • ماهی سالمون:

این ماهی با دارا بودن مقادیر بالای امگا۳ و ویتامین های A و C از طریق تقویت قدرت مغزی به سلامت چشم ها کمک شایانی می کند.

  • شکلات تلخ:

استفاده از شکلات تلخ که اکثرا در رژیم غذایی ها دیده می شود، با افزایش فلاونوئید ها در بدن از عروق خونی چشم محافظت می کنند و با بالا رفتن سن از عدسی و قرنیه چشم محافظت می کنند.

  • هویج:

هویج که از معروف ترین میوه ها در سلامت چشم می باشد در کاهش نشانه های ضعیفی چشم نقش به سزایی دارد. این میوه با دارا بودن بسیاری از ویتامین ها از مبتلا شدن به مشکل آب سیاه پیشگیری می کند و با آنتی اکسیدان سرشار باعث تقویت بینایی می شود.

اثر مثبت آواگادو در رقع ضعف بینایی

  • آواکادوو:

این میوه نیز همانند اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان است و بیش از هر میوه دیگر دارای لوتئین است. لوتئین علاوه بر تقویت بینایی از بروز آب مروارید جلوگیری می کند.

درمان ضعیفی چشم با طب سنتی

با مصرف مواد غذایی و میوه هایی که در ادامه گفته می شود، می توانید از ضعیفی چشم پیشگیری کنید و از خطر ابتلا به آن در امان باشید.

  1. انبه
  2. انجیر
  3. دمنوش برگ انگور
  4. استفاده از سرمه
  5. تمشک
  6. دمنوش برگ توت
  7. توت فرنگی
  8. ضماد خربزه
  9. خرمالو
  10. خرما
  11. زغال اخته
  12. ماساژ چشم با روغن زیتون
  13. مصرف گردو در صبحانه
  14. ضماد شکوفه گلابی
  15. چکاندن یک قطره آب لیموی تازه در چشم

استفاده از انبه برای سلامت چشم

همچنین برای درمان شب کوری می توانید از آلوچه و ترکیب جعفری با لیمو ترش استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *