دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فرمت نشدن فلش مموری را چگونه حل کنیم؟

  • رسول پنق
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

فلش مموری ها کارانتقال فایل بین سیستم ها و لوازم الکترونیکی را راحت کرده اند. این قطعات نیز مانند سایر لوازم الکترونیکی دیگر دچار مشکلاتی می شوند که یکی از این مشکلات فرمت نشدن آن ها است. ما در این بخش سعی کردیم با بررسی مشکل فرمت نشدن ویندوز، روش های رفع این مشکل را رفع کنیم.

برخی اوقات در هنگام فرمت کردن فلش مموری با مشکل مواجه می شویم. برای رفع فرمت نشدن فلش مموری راه کارهایی وجود دارد که به بررسی این راه کارها می پردازیم.

بررسی دلایل فرمت نشدن فلش مموری

فلش مموری ها کار انتقال فایل ها را راحت کرده اند به علاوه با افزایش سرعت انتقال فایل بین این مموری ها و کامپیوتر امکان نصب انواع برنامه ها را نیز با آن ها ممکن است. برخی اوقات در هنگام فرمت کردن فلش مموری با مشکل مواجه می شویم. برای رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری ابتدا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و سپس از روش های نصب مجدد دیوایس و Disk Managment استفاده کنید.

بررسی فرمت نشدن فلش

نحوه تشخیص فلش مموری سالم

یکی از بی شمار مشکلاتی که استفاده کنندگان فلش مموری ها به آن بر می خورند فرمت نشدن اطلاعات موجود در آن است. زمانی که فلش مموری را به کامپیوتر متصل می کنیم و می خواهیم آن را فرمت کنیم، با پیغام عدم فرمت شدن مواجه می شویم و در صورت فرمت شدن اطلاعات پاک شده دوباره برمی گردند.

نحوه تشخیص فلش مموری سالم

برای اینکه بتوانیم فلش مموری خود را فرمت کنیم باید مطمئن شویم که فلش مموری ما سالم است. برای اینکار ابتدا فلش مموری خود را به کامپیوتر متصل کنید و نشانگر موس را بر روی منوی استارت برده و روی آن راست کلیک کنید. بعداز انجام اینکار برای شما یک منو باز می شود که بر روی Disk Managment کلیک کنید. پنجره ای برای شما باز می شود که می توانید از آن همه ی دیسک های فعال و فلش مموری های متصل را ببینید. در صورتی که کامپیوتر شما فلش مموزی متصل شده را شناسایی نمی کند، فلش مموری را از کامپیوتر جدا کرده و آن را به پورت دیگری متصل کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

ما در این بخش به بررسی موارد فرمت نشدن فلش مموری و راه های رفع آن می پردازیم.

درایو فلش مموری را از سیستم پاک کرده و دوباره نصب کنید

یکی از روش های فرمت کردن فلش مموری که فرمت نمی شود این است که درایو فلش مموری خود را پاک کرده و دوباره نصب کنید. برای این کار با زدن دکمه Windows key + R و آوردن پنجره Run باید devmgmt.msc را در آن تایپ کنید و گزینه Ok را بزنید. با این کار پنجره جدیدی به نام ویوایس منیجر باز می شود. در پنجره باز شده گزینه Disk drivers انتخاب کنید تا درایو های سیستم خود را مشاهده کنید. درایو فلش را انتخاب کنید و روی آن راست کلیک کرده و گزینه Unistall انتخاب کنید تا درایو فلش از سیستم پاک شود. در ادامه برای نصب دوباره آن باید یک بار فلش مموری را از سیستم جدا کنید و دوباره آن را به کامپیوتر خود متصل کنید ویندوز توان شناخت فلش مموری را دارد و دوبار آن را نصب می‌کند.

به وسیله دیک منیجمنت فلش مموری خود را فرمت کنید

این بار در پنجره Run باید diskmgmt.msc را وارد کنید و بر روی گزینه Ok کلیک کنید. پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید همه ی درایوها و پارتیشن بندی‌های سیستم خود را در آن ببینید. در آنجا پارتیشن مربوط به فلش مموری شما هم وجود دارد بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه فرمت را بزنید. بعد از زدن گزینه فرمت پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که دارای تعدادی تنظیمات است. یکی از آن‌ها File System است که باید آن را بر روی FAT32 قرار دهید شما این کار موجب می‌شوید تا اکثر سیستم عامل‌ها و جتی کنسول‌های بازی هم فرمت فلش مموری شما را بخوانند.

رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

در همین پنجره یک گزینه دیگر وجود دارد به نام Perform a quick format که باید علامت آن را بردارید. برای شروع عملیات فرمت کردن باید گزینه OK را بزنید و منتظر باشید تا ویندوز کار خود را انجام دهد و تمام اطلاعات شما را از روی فلش پاک کند. اما همچنان امکان دارد که ویندوز به طور کامل توانایی فرمت کردن فلش شما نداشته باشد و خطای فرمت نشدن فلش مموری را دوباره به شما نشان دهد.

فلش مموری خود را به وسیله CMD فرمت کنید

روش دیگری که برای فرمت کردن فلش مموری وجود دارد روش فرمت با CMD است. برای شروع باید به پنجره Run بروید و کلمه CMD را در آن پنجره تایپ کنید و بر روی گزینه OK کلیک کنید. در این هنگام پنجره CMD باز می‌شود که یک صفحه سیاه است چیزی شبیه به محیط Dos که در آن باید کلمه diskpart را تایپ و بعد از آن Enter کنید، اما قبل از آن دقت داشته باشید که برای این کار باید با User Admin وارد شده باشید. در ادامه بعد از Enter کردن کلمه diskpart به DISKPART تبدیل می‌شود و برای گرفتن دستور بعدی آماده می‌شود. در مرحله بعدی شما باشد کلمه list disk را تایپ کنید که همه دیسک‌های متصل به کامپیوتر برای شما نشان داده شود. در ادامه شما باید کلمه  select disk را وارد کنید تا فلش مموری شما انتخاب و آماده برای فرمت کردن شود. برای کامل کردن کردن فرمت فلش مموری باید دستور clean را تایپ کنید و Enter را بزنید. با این کار همه اطلاعات درون فلش مموری شما پاک می‌شود. اما در ادامه برای ساختن پارتیشن مربوط به فلش مموری باید create partition primary تایپ کنید و Enter را بزنید. در ادامه برای فعال کردن فلش مموری باید دستور active را وارد کنید و Enter را بزنید. برای این‌که بتوانید پارتیشن فلش مموری مورد نظر را فرمت کنید باید دستور format fs=fat32 تایپ کنید و Enter را بزنید. این کار موجب می‌شود تا فلش مموری براساس FAT32 فرمت شود و قابلیت اجرا بر روی همه دستگاه‌ها را داشته باشد. در صورت زمان بردن این فرآیند نگران نباشید این امر طبیعی است. در آخر شما باید دستور exit را تایپ کنید و Enter را بزنید تا ابزار DISKPART با این دستور بسته شود.

امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد برای آشنایی با نحوه رمز نگاری روی فلش مموری کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *