دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرایط دوازده گانه سند ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

  • رسول پنق
  • ۶ دی ۱۳۹۸
  • ۰

دوازده شرطی که در سند ازدواج درج می شود شرایطی بسیار مهم و پر اهمیت هستند که می توانند تاثیرات مهمی در آینده زوجین داشته باشد شرایطی همچون اعتیاد مرد، ابتلا به بیماری صعب العلاج و … . هنگام مراسم عقد زوجین به لحاظ شادی و هیجان بیش از حد چشم بسته بند های مختلف آن را امضا می کنند بدون اینکه شرایط دوازده گانه ازدواج درج شده در سند ازدواج را بخوانند و از مفاد آن به طور کامل با خبر شوند.

دوازده شرطی که در سند ازدواج درج می شود شرایطی بسیار مهم و پر اهمیت هستند که می توانند تاثیرات مهمی در آینده زوجین داشته باشد. ما در این بخش به بیان شروط دوازده گانه سند ازدواج خواهیم پرداخت.

دوازده شرطی که در سند ازدواج درج می شود شرایطی بسیار مهم و پر اهمیت هستند که می توانند تاثیرات مهمی در آینده زوجین داشته باشد شرایطی همچون اعتیاد مرد، ابتلا به بیماری صعب العلاج و … . هنگام مراسم عقد زوجین به لحاظ شادی و هیجان بیش از حد چشم بسته بند های مختلف آن را امضا می کنند بدون اینکه شرایط دوازده گانه ازدواج درج شده در سند ازدواج را بخوانند و از مفاد آن به طور کامل با خبر شوند. اگرچه عاقد وظیفه دارد شرایط دوازده گانه ازدواج را برای زوجین بخواند و آن ها را تفهیم کند اما عموما زوجین پس از به وجود آمدن مشکل به اهمیت این شرایط پی می برند.

شرایط درج شده در سند ازدواج

بند ها و شرایط دوازده گانه ازدواج

شرایط ۱۲ گانه سند ازدواج در دو بند ذکر شده است که در ادامه به بیان این دو بند می پردازیم.

بند الف

در بند یک شرایط ۱۲ گانه سند ازدواج ذکر شده است که اگر شوهر درخواست طلاق نماید و دادگاه نیز تشخیص دهد درخواست طلاق از کاستی وظایف زناشویی یا سوء اخلاق وی نبوده مرد موظف است نصف دارایی خود را که بعداز ازدواج و در ایام زندگی مشترک به دست آورده را طبق نظر دادگاه به زن به صورت بلاعوض منتقل نماید. این بند ذکر می کند که مرد بعداز طلاق باید نصف اموال و دارایی خود را که بعداز شروع زندگی مشترک به دست آورده به نام زن بزند البته به شرط اینکه درخواست طلاق از طرف مرد باشد و زن هیچگونه رفتار نامناسب در طول زندگی مشترک نداشته باشد.

بند ب

از دیگر شرایط ۱۲ گانه سند ازدواج این است که مرد به زن وکالت بلا عزل داده که در صورت به وجود آمدن موارد زیر به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق نماید و با دریافت حکم از دادگاه خود را مطلقه اعلام نماید. این موارد عبارت اند از:

  •  آرون گروپس

شرایط دوازده گانه سند ازدواج

خودداری مرد از دادن نفقه و سایر حقوق واجب زن برای مدت شش ماه، سوء رفتار مرد به حدی که ادامه زندگی برای زن غیر قابل تحمل شده باشد یعنی اینکه مرد با زن و فرزندان خود بدرفتاری کند، دیوانه بودن مرد، ابتلای مرد به بیماری های صعب العلاج و سخت که ادامه زندگی را برای زن خطرناک کند، اشتغال مرد به کاری که طبق نظر دادگاه حیثیت و ابروی خانوادگی و زن را به خطر بیاندازد، محکومیت شوهر به حکم قطعی ۵ سال حبس و یا بیشتر، اعتیاد مرد به هرگونه ماده مخدر که به تشخیص دادگاه منجر به بیکاری مرد و فروش اثاثیه خانه و همچنین سلامتی جسمی و روحی زن و فرزندان را تهدید کند، مرد بدون دلیل موجه زندگی خانوادگی خود را از نظر دادگاه بدون عذر موجه برای مدت شش ماه رها کند، محکومیت قطعی مرد برای ارتکاب جرم که آبرو و حیثیت خانوادگی را و شئون زن را زیر سوال ببرد، با گذشت پنج سال از ازدواج زن از همسر خود به دلیل عقیم بودن و یا عوارض جسمی صاحب فرزندی نشود، غیبت طولانی مرد یعنی اینکه مرد مفقود الاثر شده باشد و بعد از مدت شش ماه از مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود و همچنین مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند و با تشخیص دادگاه عدالت را برای همسران خود اجرا نکند. مواردی که در این بند ذکر شد از شرایط دوازده گانه ازدواج بود که ما در این بخش به آن اشاره کردیم.

در هنگام ثبت سند ازدواج باید به موارد زیر نیز توجه داشته باشید

زن علاوه بر مواردی که در بند ها و شرایط دوازده گانه سند ازدواج ذکر شد در صورت موافقت مرد می تواند مواردی از جمله حق تحصیل، حق مسکن که اختیار محل سکونت را به زن واگذار کند، حق اشتغال و اجازه مسافرت را جزو شرایط ازدواج قرار دهد. ضمن اینکه اگر مهریه زن جزو مستغلات باشد، باید ملک مزبور طبق مقررات در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود و بعداز ثبت در دفاتر اسناد رسمی نام نماینده دفتر اسناد رسمی و شماره دفتر باید در سند ازدواج نوشته شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *