دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون ایران چیست؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب مجازات مزاحمت تلفنی را بخوانید. مزاحمت های تلفنی در صورت پیگیری فرد شاکی از جرایم عمومی به شمار می رود و متهم در صورت مجرم شناخته شدن باید کیفر عمل خود را ببیند.

مزاحمت تلفنی، از جمله جرائمی است که تنها با شکایت فرد شاکی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و براساس ماده ۴۶۱ قانون مجازات اسلامی با فرد مزاحم در صورت محرز شدن جرمش، برخورد خواهد شد. برای آشنایی با مجازات مزاحمت از طریق تلفن طبق ماده ۴۶۱ می توانید با این نوشتار از آرگا همراه شوید.

نحوه شکایت از مزاحمت تلفنی

چگونگی مجازات مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی به این صورت می باشد که شخصی به وسیله تلفن و یا دیگر لوازم مخابراتی اقدام به اذیت و آزار و سلب آرامش اشخاص حقیقی و یا حقوقی کند که این عمل، عملی عامدانه می باشد و به محض شهود، به عنوان مسئولیت کیفری فرد مرتکب شده به این جرم تلقی می شود، لذا فرد مرتکب شده به این عمل باید در برابر قانون پاسخگو باشد. البته این حق برای فرد مرتکب محفوظ است که با ارائه مستندات و دلائل به دادگاه  اثبات کند که ارتکاب به این عمل با هدف مشروع و از روی حسن نیت صورت پذیرفته است.

در قانون مجازات اسلامی به استناد ماده ۶۴۱ در خصوص مزاحمت تلفنی مقرر شده است که:

«هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد»

و بر اساس ماده واحده قانون اصلاح تبصره «۲» ماده «۱۴» قانون تأسیس «شرکت مخابراتی ایران» در رابطه با مجازات مزاحمت ازطریق تلفن آمده است که:

  •  آرون گروپس

«هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».

شیوه های مختلف مزاحمت تلفنی

مزاحمت های تلفنی می تواند به روش های مختلفی باشد و سبب اشغال شدن خط تلفن و سلب آسایش شخص حقیقی یا حقوقی گردد. فوت کردن و سوت کشیدن در گوشی، سکوت کردن، فحاشی کردن، نسبت دادن اخبار کذب و دورغ به مخاطب، تهمت زدن و بیان تمامی مسائل غیر واقعی و کذب که موجب بر هم ریختن آرامش فرد و یا شوک آنی شود، از جمله مزاحمت های تلفنی به شمار می رود.

عناصر مادی مزاحمت تلفنی و چگونگی کیفر آن

مراجع پیگیری مزاحمت تلفنی

پیگیری شکایت و مجازات مزاحمت تلفنی از طریق شرکت مخابرات و دادسرا امکان پذیر خواهد بود و برای شکایت باید نامه یا پرینت تماس های مربوط به خط تلفن خود را از مخابرات دریافت کنید و آن را به همراه شکواییه ای به دادسرا محل سکونت خود ببرید تا پیگیری های لازم جهت شکایت شما صورت گیرد.

در متن شکایت خود می توانید نحوه مزاحمت تلفنی از طریق پیامک یا تماس را ذکر کنید و چنانچه توهینی صورت گرفته باشد، از طریق همین شکایت می توانید اعاده حیث نمایید.

مراحل شکایت از مزاحمت تلفنی

برای مجازت مزاحمت تلفنی لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

۱- برای گرفتن پرنیت مکالمات و پیامک های خود باید شکایت تنظیم شده خود را نزد شعبه های بازپرسی و یا دادیاری ببرید، که دادگاه برای تکمیل تقاضای شکایت شما و تحقیقات کامل در این رابطه، نامه ای را به کلانتری می نویسد و این مرجع قانونی با استعلام از مخابرات در رابطه با خط تلفن متعلق به شما، پرینت تماس های شما و شماره های که با شما تماس گرفته شده است را دریافت می نماید.

البته امکان دارد پرینت مکالمات شما مستقیما از سوی مخابرات برای دادگاه ارسال گردد و  این مرحله از تحقیقات به منظور شناسایی مزاحم صورت می پذیرد، که در آن، بخش حقوقی مخابرات قادر خواهد بود گوشی تلفن همراه مد نظر را ردیابی کند و اطلاعات مربوط به هر تماس، نام و نشانی فرد مزاحم را مشخص نمایید.

۲- در مرحله بعدی از سوی دادگاه برای صاحب خط تلفن، اخصاریه ای فرستاده خواهد شد و شخص برای تکمیل تحقیقات به دادسرا احضار می گردد. در صورتی که فرد در نخستین جلسه، به دادسرا مراجعه نکند، اخطاریه دوم برای وی ارسال می شود و مجددا به دادسرا احضار می گردد، اگر برای بار دوم نیز در دادسرا حاضر نشد، چنانچه دادستان علت جرم را قوی تشخیص بدهد، برای فرد مرتکب به جرم مزاحمت، حکم جلب صادر می گردد.

۳- مجازات مزاحمت از طریق تلفن همان خواهد بود که در مطالب بالا بیان شد، ضمن اجرای مقرارت تعیین شده شرکت مخابرات، مرتکب در صورت عدم رضایت شاکی به ۱ تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد. البته در این مرحله رضایت شاکی به منزله توقف اجرای مجازت و تعقیب کیفری نمی باشد و به دلیل این که جرم مزاحمت به عنوان جرایم عمومی تلقی می گردد، پرونده مطابق قانون مجازت اسلامی برای صادر شدن کیفر خواست به دادگاه ارسال می شود.

کیفر مزاحمت تلفنی مطابق قانون

توضیحات تکمیلی در رابطه با مزاحمت های تلفنی

شاکی مزاحمت های تلفنی طبق قوانین جاری کشور می تواند با ارائه دادخواست خود به مراجع ذی ربط شکایت خود را پیگیری نمایید و با مجرم شناخته شدن متهم از سوی دادگاه، شاکی می تواند نسبت به ضرر و زیان و یا خسارت احتمالی بر اساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی اقدام نمایید.

به گفته کارشناسان حقوقی هرگاه شخصی از نیمه های شب به بعد از طریق تلفن ایجاد مزاحمت کند و سبب خسارت جانی یا مالی فرد شنونده شود، طبق «قانون جزا» و «قانون مسولیت مدنی» تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و در صورتی که عامدانه خبر مرگ یکی از نزدیکان شونده را بیان کند که به خاطر این خبر ناگهانی، شنونده مریض شود یا حتی بمیرد، باید براساس «قانون جزا» مجازت شود و کیفر آن برحسب مورد، تا حد اعدام نیز در نظر گرفته شده است.

مزاحمت های تلفنی تنها به سلب آسایش از خانواده و ایجاد مزاحمت برای آن ها محدود نمی گردد و این مزاحمت ها شامل مزاحمت تلفنی برای پلیس ۱۱۰، آتش نشانی، ۱۱۸، موسسات تاکسی تلفنی و دیگر مراکز نیز می شود که در این صورت مجازات مزاحمت  شدیدتر خواهد بود.

مزاحمت های تلفنی و عواقب انجام آن

همان طور که در اینجا مطالب مرتبط با مجازات مزاحمت های تلفنی را مورد مطالعه قرار دادید، در بخش دانستنی های حقوقی می توانید با دیگر مطالب مفید و خواندنی ما در این زمینه آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *