دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهکارهای موثر برای افزایش امید به زندگی

  • زهرا مکاری
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

امید مقوله ای درونی است است که هر فرد با توجه به شرایط زندگی اش می تواند داشته باشد. یک زندگی خوب و عالی نمی تواند بدون امید ادامه پیدا کند. برای هر فردی ممکن است این موضوع پیش آید که با بروز حوادث ناگوار زندگی، امیدش را از دست بدهد اما باید توجه کرد که این خاتمه زندگی نمی باشد و با به کارگیری راهکارهای افزایش امید به زندگی، دوباره به زندگی عادی خویش بازگردد.

درک واژه امید کمی مبهم است اکنون شاید امید جایی در زندگی شما نداشته باشد یا تاثیر کمی در زندگی داشته باشد. امید به زندگی در شرایط سخت کاهش می یابد اما اگر اندکی خود را امیدوار ببینید می توانید با حفظ روحیه و انگیزه بالایی شرایط سخت را پشت سر بگذارید. ممکن است برای هر فردی پیش بیاید که گاهی امیدش را از زندگی از دست بدهد و دچار ناامیدی گردد،شکست در فعالیت های شغلی و اقتصادی، از دست دادن عزیزان، پایان زندگی مشترک و… تمامی این شرایط سخت می تواند امید فرد را از زندگی قطع کند اما باید به این موضوع توجه داشت که این شرایط، زندگی را به پایان نمی رساند و فقط   اندکی امید می تواند فرد را مجدد به شرایط طبیعی باز گرداند. ما در این مطلب به راهکارهایی را برای بالا بردن امید به زندگی معرفی می نماییم.

افزایش امید به زندگی و راهکارهای آن :

راهکار های کاربردی بسیاری برای افزایش امید به زندگی وجود دارد که به برخی اشاره مختصر می کنیم :

  • تصویر زندگی خود را در ذهن مجسم کنید

مایل هستید که زندگی خود را چگونه پیش ببرید. اکثر انسان ها به آینده می اندیشند و دچار یاس و ناامیدی می شوند که نمی توانند آینده و زندگی خود را پیش بینی کنند که چگونه رقم خواهد خورد. باید بیشتر از آن که نگران آینده بود به این نکته توجه داشت که زندگی ایده آلی که می خواهید چگونه است. با اندکی صرف زمان می توان به این موضوع اندیشید که زندگی ایده آل شما چه تصویری خواهد داشت. رویا و تصویر سازی خود را از زندگی یادداشت کنید تا بتوانید آن را مرور کنید.

افزایش امید به زندگی به همراه راهکارهای آسان

  • بیاندیشید که توقع و انتظارات شما از زندگی می تواند به واقعیت بپیوندد یا خیر

برای بالا بردن امید به زندگی باید اطمینان حاصل کنید که تصویر سازی شما از آینده به واقعیت بپیوندد، تصویر سازی غیر واقعی سبب بروز ناامیدی می شود. به رویاهای خود برای زندگی بیاندیشید و درک کنید که تصویر سازی شما از زندگی واقع بینانه باشد، در غیر این صورت باید آن ها را تغییر دهید تا در دسترس باشند و به آن ها دست یابید.

افزایش امید به زندگی

  • زندگی فعلی تان را با تصویر سازی زندگی ایده آل در معرض مقایسه قرار دهید

پس از انتخاب زندگی ایده آل تان، آن را با شرایط و زندگی اکنون خود مقایسه کنید. با انجام دادن این کار می توانید بدانید که چه قسمت هایی از زندگی اکنون تان با تصویر سازی زندگی ایده ال شما مطابقت دارد. آیا در همان مسیر پیش می روید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • باعث ایجاد امید به آینده باشید

اغلب انسان ها امیدی به آینده ندارند چرا که حس می کنند فاقد توانایی برای انجام کاری هستند. اگر خود را در چنین شرایطی و این نوع ناامیدی یافتید، می توانید با تهیه فهرستی از تمام دستاوردهایتان و با مرور آن و تحسین خود باعث افزایش امید به زندگیتان باشید. باید به تمام توانایی هایتان ایمان داشته باشید.

امید و ارتباط با دیگران

  • برای خود اهدافی را قائل باشید

از بهترین کارهایی که می توانید برای بالا بردن امید به زندگی انجام دهید، تعیین هدف هایی است که برای دستیابی به آن ها تلاش می کنید. اهداف تان را یادداشت کنید و برای رسیدن به آن ها تلاش بسیاری کنید. اهداف تان باید دارای ویژگی هایی باشند که احتمال رسیدن به آن ها را بیشتر کند :

  1. واقع بینانه باشند تا بتوان با منابع موجود به آن ها دست یافت.
  2. قابل اندازه گیری و سنجش باشند.
  3. قائل به زمان باشند و با دارا بودن آغاز و پایان مشخص، دستیابی به آن ها راحتتر شود.
  4. مبهم نباشند و واضح و مشخص باشند.
  • در اموری که باعث لذت شما می شوند فعالیت داشته باشید

با انجام دادن اموری که برای شما لذت بخش است می توانید به افزایش امید به زندگیتان کمک کنید. با انجام اموری که روحیه شما بیشتر و شادتر می کند، امیدی قوی نیز در شما شکل خواهد گرفت.

انجام کارهای لذت بخش

  • شرایط و موقعیت خود را تغییر دهید تنوع ایجاد کنید

اگر به مدت طولانی در شرایط یکسان و راحت قرار داشته باشید سبب ایجاد افسردگی و ناامیدی می شود ولی اگر موقعیت و شرایط خود را تغییر داده و کمی در شرایط سختتر قرار بگیرید باعث می شود تا احساسات منفی را پشت سر بگذارید. به دنبال موقعیت هایی باشید شما را تا حدی دچار اضطراب کند. این موقعیت ها به رشد و افزایش امیدواری به زندگی کمک می کنند.

ایجاد انگیزه برای ادامه زندگی

  • احساس و افکارتان را یادداشت کنید

در ابتدا مکان مناسبی را انتخاب کنید و ۲۰ دقیقه از زمان خود را صرف نوشتن احساساتی که دارید بکنید. می توانید از دفتر یادداشت خود به عنوان دفتر ثبت پیشرفت هایی که در مسیر اهدافتان کسب کرده اید، نیز استفاده کنید. ثبت احساسات و افکار روزانه به شما کمک خواهد کرد که دلیل ناامیدی خود را یافته و برای رفع آن تلاش کنید.

  • برای افزایش امید به زندگی مراقب سلامتی خود باشید

به قدر کافی آرامش و استراحت داشته باشید، ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید. انجام این امور به شما کمک می کند تا امید را خود ایجاد و افزایش دهید.

راهکار افزایش امید به زندگی

  • امید کاذب را از خود جدا کنید

انتظارات و توقعات غیر واقع بینانه که به عنوان امید کاذب یاد می شوند، سبب ایجاد استرس و اضطراب می شوند که این استرس و اضطراب  مانع پیشرفت شما است. انتظارات غیر واقعی موجب ایجاد امیدواری بی پایه و واهی می شوند که در صورت دست نیافتن به آن ها دچار ناامیدی می شوید. با شناسایی توانایی های خود از امیدواری بی پایه پرهیز کنید.

امیدوار ماندن در زندگی

  • با قرار گرفتن در محیط های اجتماعی با دیگران ارتباط داشته باشید

همه ی انسان ها برای بالا بردن امید به زندگی به حضور دیگران در زندگی خود نیاز دارند. از آنجایی که انسان ها موجودات اجتماعی هستند، نیازمند به ارتباط با دیگران می باشند و این ارتباط در صورت امکان باید حضوری صورت بگیرد چرا که برای تقویت روحیه و افزایش امید به زندگی و کاهش استرس، روشی فوق العاده است. باید فردی را برای ارتباط انتخاب کنید که شنونده خوبی باشد و بتواند احساسات شما را هنگام بیان، درک کند و از قضاوت اجتناب کند.

ناامید نشدن در شرایط سخت

امید داشتن به معنای فرصت های زندگی است. هر فردی با توجه به نوع زندگی اش می تواند امیدوار یا ناامید باشد. با فراگیری راهکارهایی که برای افزایش امید به زندگی در این مطلب ارائه کردیم می توان ناامیدی را از خود دور کرده و جامعه ای پایدار داشته باشیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *