دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهایی از وسواس فکری چه راه حل هایی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

وسواس یکی از اختلالات رفتاری در افراد است که دارای دو دسته وسواس فکری و وسواس عملی است که ممکن است برخی از افراد تلفیقی از این دو وسواس را داشته باشند بنابراین با استفاده از راه های رهایی از وسواس فکری مانع شیوع آن شوید.

همانطور که بیان شد وسواس در دو دسته تقسیم بندی می شود و در اینجا به بررسی وسواس فکری و راه های خلاصی از وسواس فکر خواهیم پرداخت. این نوع از وسواس اشاره به افکار و تصورات ذهنی فرد دارد که موجب آزار روحی او خواهند شد افرادی که دچار این وسواس هستند مدام ذهن خود را درگیر افکار آزار دهنده می کنند و دلیل این امر وجود اختلال وسواس فکری است. در واقع این افراد نمی توانند مانع فکر کردن به افکار منفی و آزار دهنده شوند در یک مثال ساده فردی ترس از نجس شدن را دارد او علاوه بر اینکه در عمل دچار وسواس است و مدام برای دوری از نجاست به شست و شو مشغول است در ذهن خود نیز ترس این را دارد که با شی نجس تماس نداشته باشد و این در طول روز چندین روز تکرار می شود و فرد و اطرافیان را آزار خواهد داد.

 رهایی از وسواس فکری چگونه ممکن است؟

تحقیقات نشان می دهد که افراد دچار اختلال وسواس اغلب هر دو نوع وسواس را دارند زیرا افکار وسواس موجب می شود تا فرد در عمل و در انجام کارهای روزانه نیز دچار شک و دودلی شود. رفتارهای وسواس گونه رفتارهایی تکرای هستند که در طول روز چندین بار تکرار می شوند همانطور که می دانید این رفتار و وسواس می تواند برای فرد مشکلات متعددی را  ایجاد کنند یکی از مشکلات عمده در این افراد کمبود وقت است زیرا بیشتر وقت خود را صرف تمیز کردن خواهند کرد و در نتیجه ممکن است کمتر به خود و خانواده توجه کنند. در اینجا بیشتر نحوه غلبه بر وسواس فکری و از بین بردن آن را برای کاربران آموزش خواهیم داد.

چگونه وسواس فکری را درمان کنیم

تحقیقات نشان می دهد که وسواس فکری در افرادی شایع است که در سنین بلوغ هستند و در صورتی که خلاصی از وسواس فکری در این سنین صورت نگیرد می تواند در آینده شدت بیشتری در فرد داشته باشد. این افراد اغلب دارای هوشی متوسط و رو به بالا هستند و این اختلال می تواند ریشه در استرس و اضطراب های فرد در زندگی داشته باشد که این استرس نیز می تواند ریشه در کودکی او داشته باشد.

قدم اول:

اولین گام برای رهایی از وسواس فکری مقابله با رفتارهای وسواس گونه فکری است این بدان معنی نیست که شما در همان قدم اول به دنبال درمان باشید بلکه می توانید با یک شروع ساده به خودتان کمک کنید که برای ایستادگی در مقابل افکار خود گامی بردارید همچنین باید بدانید که چه کارهایی باعث کاهش وسواس فکری می شوند. در یک مثال ساده می توان اینگونه توصیف کرد که زمانی که از شما خواسته می شود تا به گربه فکر نکنید مغز واکنش عکس را انجام می دهد و در همان دقایق اولیه مغز به همان گربه فکر می کند. حال راهکار پیشنهادی این است که بتوانید در اولین قدم بر این موضوع تسلط پیدا کنید و سعی کنید تا با تمرین بیشتر به آن دسته از افکاری که شما را فردی وسواس کرده اند فکر نکنید.

گام دوم:

درمان های رفتاری شناختی یکی دیگر از راهکارهای خلاصی از وسواس فکری است در این روش درمانی با استفاده از تکنیک های آرام سازی به فرد کمک می شود تا به شکل ریشه ای افکار خود را کنترل کند. این شیوه ها بر روی رفتار و شناخت فرد کار می کنند که با کاهش اضطراب، بالا بردن آگاهی، مثبت اندیشی و … امکان پذیر است و می توان گفت یکی از مهم ترین و کلیدی ترین راهکارها است.

راهکارهای  رهایی از وسواس فکری

  •  آرون گروپس

گام سوم:

دارو درمانی شیوه مقابله ای دیگر است که در صورتی فرد می تواند به آن متکی شود که به روان پزشک مراجعه کرده باشد و با این شیوه رهایی از وسواس فکری خواهد داشت. مصرف این داروها به فرد کمک می کند تا استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و در نهایت موجب می شود تا وسواس های فکری عملی در شما کمتر شوند.

گام چهارم:

در برخی از موارد به فرد توصیه می شود تا خود را در شرایط قرار دهد یعنی اگر نسبت به موضوعی ترس اضطراب دارد با قرار دادن خود در آن موقعیت و در آن فکر موجب شود تا کم کم این ترس از بین برود. گاهی وسواس فکری ریشه در کودکی دارد و باید بدانید که چگونه وسواس در کودکان را از بین ببریم تا در صورت نیاز به آن کمک کنیم.

گام پنجم:

یکی دیگر از راهکارهای رهایی از وسواس فکری، سرگرم کردن خود و داشتن یک برنامه ریزی است افرادی که می توانند به کارهایی بپردازند که به آن علاقه دارند می توانند در مقابل افکار وسواسی خود مقاومت کنند زیرا به دلیل مشغله ها فرصت کافی برای فکر کردن به افکار بیهوده را نخواهند داشت.

مقابله با وسواس فکری

گام ششم:

در صورتی که ذهن شما مشغله های فکری زیادی دارند می توانید ساعت های معینی را تعیین کنید که فقط در این ساعات به فکر کردن بپردازید این شیوه نیز یکی دیگر از راهکارهای رهایی از وسواس فکری می باشد. این کار موجب می شود تا به مرور زمان تسلط بیشتری بر روی افکار خود داشته باشید و آن ها راحت تر کنترل کنید.

شیوه های متعددی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها افکار منفی خود را کنترل کنید و کمتر به ذهن خود فشار بیاورید به عنوان مثال تلقین کردن یکی از مواردی است که هم می تواند فرد را بیشتر به سمت وسواس سوق دهد هم می تواند او را از وسواس دور نگه دارد به شرطی که فرد تلقینات مثبت و سازنده را بیشتر در زندگی خود به کار بگیرد و به دنبال رها شدن از وسواس فکری باشد.

درمان کردن وسواس

در این میان ورزش کردن و استفاده از حرکات مدیتیشنی نیز می توان بسیار کمک کننده و کارساز باشد استفاده از حرکات یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق می تواند راهکارهای سازنده ای برای رهایی از وسواس فکری در افراد باشند که می توانید به آن ها بیشتر متکی شوید. به این شیوه شیوه آرام سازی گفته می شود که در بالا نیز اشاراتی نسبت به آن شد این تکنیک ها بسیار ساده هستند و می توانید در مقالات متعدد در باره این تکنیک ها مطالعه داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *