دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای درمان افسردگی مزمن و شناخت علائم آن

  • مریم صبوری
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

برای درمان افسردگی مزمن راه حل های فراوانی گفته شده که با انجام هریک از آن تحت نظر پزشک می توانید علائم این عارضه را کاهش دهید که در ادامه مطلب بیشتر آشنا خواهید شد.

افسردگی کارکرد فرد را در زندگی بی نظم و بی سامان می کند و فرد را مایوس و ناامید میسازد که احساس ناراحتی در زندگی طبیعی اش است که در این صورت فرد دچار افسردگی مزمن می شود. از زندگی اش هیچ لذتی نمی برد و روز ها برایش غیر قابل تحمل خواهد شد و مشکلات برایش سدی بزرگ تلقی می شوند در همین راستا ما برای شما دوستان راه های مقابله و درمانی برای افسردگی مزمن را آورده ایم که در ادامه مطلب بیشتر آشنا می شوید.

خوردن دارو برای درمان افسردگی مزمن

روش های درمان افسردگی مزمن

افرادی که به افسردگی دچار می شوند زندگی خود را پوچ و بیهوده تلقی می کنند که دیگر قرار نیست هیچ اتفاق خوبی در آن بیوفتد یا خود را در سیاه چاله زندگی خود زندانی می بینند که در همه نوع افسردگی این دید متفاوت است و خود افراد زندگی را غرق در کار و تلاش روزمره می گذارند که احساس رضایت و شادی ندارند. شما باید خود را از این احساسات دور نگهدارید و برای حسی بهتر کارهایی انجام دهید روز به روز شما را با نشاط تر کند که در این مقاله قصد همین کار را داریم.

افسردگی مزمن با تغییر در سبک زندگی

دلایل افسردگی و علت خطر در آن

ایجاد بیماری افسردگی در بزرگسالی و میانسالی اتفاق خواهد افتاد که بر اثر عوارضی مثل: بیماری قلبی، سرطان، ام اس، سکته مغزی، دیابت و حتی پارکینسون می تواند باشد. این بیماری معمولا وقتی به شخص آسیب می زند که به افسردگی شدید مبتلا شده باشد و باید از دارو استفاده نماید تا به درمان این عارضه کمک کنند. خطر هایی که بروز این بیماری را در فرد افزایش می دهد می تواند از جمله؛

  1. بیماری فیزیکی خاص باشد.
  2. استفاده از دارویی خاص به وجود آید.
  3. زمینه سابقه فامیلی داشته باشد.
  4. در زندگی تغییرات شدیدی به وجود آید.
  5. از بروز استرس و آسیب های فیزیکی رخ خواهد داد.

در بیشتر مواقع بیماری ها علت خاص و مشخصی داشته اند که درمان آن هم معلوم بوده است ولی بیماری افسردگی ابهامات خاص خودش را دارد که می شود گفت یک نابرابری در مغز نیست که بشود با قرص و دارو به راحتی در فرد بهبود بخشید. این آفت بر اثر عوامل بیولوژیک در اجتماع اتفاق خواهد افتاد که شیوه زندگی آن شخص و مهارتش در اجتماع و مقایسه او به اندازه بیشتر او را از عارضه افسردگی نقش انداز تر خواهد کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شفایافتن از افسردگی

علائم بروز افسردگی

در هر فردی بروز این عارضه متفاوت است ولی نشانه ها و علائم آن شایع به موارد ذیل است که عبارتند از؛

  1. ایجاد حساسیت و خشم زیاد
  2. انرژی زیاد از دست خواهند داد
  3. احساس ناامیدی و درماندگی فراوان
  4. هیچ علاقه ای به فعالیت روزانه ندارند
  5. ایجاد اختلال در خوابیدن و حتی بی خوابی
  6. به خود بی میل شدن
  7. بی ملاحظه و شجاع شدن در رفتار
  8. نداشتن تمرکز حواس
  9. تغییر در وزن و دگرگونی در اشتها
  10. داشتن درد های عضلانی و سردرد و کمردرد

برخی دیگر از علائم آن می تواند بدبینی، پرخوابی، احساس غم، تحریک پذیری، احساس گناه، ناتوان شدن در تصمیم  گیری، فکر خودکشی، بی انگیزه بودن، تغییر وزنی و حتی کم شدن میل جنسی خواهد بود که در هر شخص زن و مرد و کودک این علامت ها متفاوت است که باید افسردگی مزمن را هر چه سریع تر بهبود بخشید.

درمان افسردگی مزمن و شدید

تفاوت بروز افسردگی در زن و مرد

بیماری افسردگی در بیشتر افراد نسبت به سن و سال و جنسیت طرف فرق می کند که این علائم متفاوت خواهد بود درمان افسردگی مزمن به شرح ذیل می باشد.

  • در نوجوانان می توان علائمی چون؛ خشم و عصبی شدن و حساسیت نا به جا و سردرد و دل درد که شایع ترین علت افسردگی می باشد، در این افراد به چشم می خورد.
  • این عارضه در مردان طوری رخ خواهد داد که بیشتر خستگی مفرط، اختلال در خواب، پرخاشگری، حساسیت نا به جا، علاقه به فعالیت و کارشان را از دست خواهند داد، علائم خشم و رفتار های بی ملاحظه و سوء مصرف دارو در این افراد بیشتر دیده می شود و علائم مانند بیزاری از خود و درماندگی در این افراد نمی باشد.
  • در زنان علائمی مثل: احساس گناه، پرخوری، اضافه وزن بیشتر دیده می شود که تاثیرش در زمان بارداری و قائدگی و یائسگی و همچنین بعد از زایمان بیشتر دیده می شود.
  • در افراد مسن و سن و سال دار علائمی فیزیکی افسردگی گله می کنند و همینطور علائم خستگی مفرط و اختلال در حافظه و درد های بی دلیل مشاهده می شود.

نجات از عارضه افسردگی

انواع بیماری افسردگی

این عارضه به صورت های مختلفی وجود دارد که انواع شکل های گوناگونی دارد که فرد به آن دچار می شود. برای این که علائم آن را بشناسید و هرچه سریع تر آن را درمان نمایید اطلاع از نوع افسردگی برایتان امری مهم تلقی می شود و برای درمان افسردگی مزمن کمک می کند.

افسردگی آتیپیک: این نوع از افسردگی مانند افسردگی شدید می باشد که الگو خاصی در علائمش دیده نمی شود. ولی نسبت به مصرف دارو و درمانش پاسخ درستی را نشان می دهد که تشخیص آن آسان تر و دقیق تر خواهد بود.

افسردگی شدید: نسبت به افسردگی های متوسط و خفیف شیوع و سرایت کمتری دارد و علائم در آن شدیدتر است.

افسردگی خفیف و مکرر: این نوعی افسردگی خفیف مزمن است که فرد در اکثر روزهای زندگی احساس افسردگی خفیف تا متوسط می کند که ممکن در بعضی از روزها حال خوبی داشته باشد نا دیگر این افسردگی (دیستایمی یا خویی) می باشد.

عاطفی فصلی: در بعضی از اشخاص ساعاتی از روز که نور خوشید هست نوعی افسردگی به آن ها غلبه خواهد کرد که اختلال عاطفی فصلی یا (SAD) می گویند. که این بیماری در ۲% از جمعیت کل جهان در زنان و افراد کم سن دیده شده است.

افسردگی در سن و جنسیت مختلف

درمان و دارو

پزشک معالج شما برای بهتر شدن علائم این بیماری می تواند دارو تجویز کند و شما می توانید با مراجعه به مشاوره های روانشناسی از افسردگی رهایی یابید که برای درمان افسردگی مزمن بسیار مفید می باشد. اگر شما افسردگی شدید دارید شاید لازم باشد در بیمارستان بستری شوید و در طول درمان بهبودی شرکت کنید تا علائمش برطرف شود.

دارو درمانی: داروهای افسردگی که می تواند حال روحی و روانی شما را بهبود ببخشد باید زیر نظر پزشک خود باشد به شرح ذیل است؛

  1. داروهای ضدافسردگی آتیپیک
  2. داروهای ضدافسردگی تری سیکلیک
  3. محدودکننده های مونو آمین اکسید
  4. محدود کننده های انتخابی باز جذب سروتونین
  5. محدود کننده های باز جذب نوراپی نفرین/دوپامین
  6. محدود کننده های باز جذب سروتونین نور اپی نفرین

دارو های دیگری به ترکیب این دارو های ضدافسردگی افزوده می شوند که تاثیر آن بیشتر شود و همینطور دارو های تحریک کننده که ضد اضطراب هستند برای زمان کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند. شما قصد موکول کردن استفاده از دارو ها را دارید باید قبلش با پزشک مشورت کنید تا بررسی کند اثر اعتیادآور نداشته باشد و در صورت ممکن وابستگی فیزیکی به دارو ضد افسردگی پیدا نکنید و به دوباره به علائم قبل دچار نشوید برای درمان افسردگی مزمن مفید است.

 روان درمانی: برای درمان عارضه افسردگی بهتر است از طریق حرف زدن با یک متخصص صورت بگیرد تا وضعیت و مشکل بیمار مورد بهبودی قرار بگیرد. گفتار درمانی یا همان روان درمانی برای سلامت روان فرد مفید است که روش های ذیل می تواند به شما کمک کند.

  1. با وضعیت و مشکلات بحرانی و اکنون زندگی خود کنار بیاید.
  2. روابط و تجربه های فردی خود را تقویت کند و با دیگران تعامل سالم داشته باشد.
  3. رفتارها و باورهای منفی را بشناسد و آن ها را تبدیل به رفتار و باورهای مثبت کند.
  4. راه حل های بهتری برای مقابله با حل این مشکل برقرار کند.
  5. اهداف واقع گرایانه برای زندگی خود تعیین کند.
  6. مشکل هایی که عارضه این بیماری را تشدید می کند پیدا و آن را تغییر دهد.
  7. تحمل مشکلات را تقویت و رفتار را اصلاح کند.

در بیمارستان بستری شدن: در بعضی مواقع افسرگی اینقدر شدید می باشد که باید فرد در بیمارستان بستری شود. این زمانی رخ می دهد که فرد نتواند به خوبی از خودش مراقبت کند و یا ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند. که بستری شدن او را از خطر دور نگه میدارد تا وضعیتش رو به بهبودی و آرام و بهتر شود.

افسردگی چیست؟

تغییر در زندگی برای درمان افسردگی مزمن

شما می توانید با تغییرات و روشی ساده در سبک زندگی خود افسردگی را درمان کنید که این راه حل به تنهایی جواب گو نمی باشد. پس باید با روش درمانی و تغییر ساده در زندگی از بازگشت افسردگی در امان بمانید که می تواند به صورت ذیل باشد؛

تغذیه: مصرف غذاهای متعادل و کم در روز به شما کمک خواهد کرد تا تغییر در خلق و خو و انرژی زیادی به دست آورید شما می توانید با خوردن غذا های شیرین شروع کنید که کربوهیدرات بالایی دارد و برای درمان افسردگی مزمن مفید است.

خواب: شما زمانی که کم می خوابید علائم افسردگی شما بیشتر خواهد شد و روی خلق و خوی شما تاثیر خواهد گذاشت پس با مقدار خواب کافی در شب روبه بهبودی خواهید رفت.

ورزش: ورزش و نرمش منظم روزانه به اندازه دارو های ضد افسردگی برای درمان موثر است.

کاهش استرس: شما باید روش و تغییری در زندگی خود بدهید که بتوانید استرس را مدیریت و کاهش دهید و آن را کنترل نمایید.

اجتماع: با روابط اجتماعی قوی از گوشه گیری و کناره گرفتن در جامعه می توانید علائم افسردگی را کاهش دهید که امری مهم است.

خرسندیم که ما را در این مقاله با عنوان راهکارهای درمان افسردگی مزمن و شناخت علائم در مجله آرگا همراهی کردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *