دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد تپش قلب در دوران بارداری بدانیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از شایع ترین مسائل رخ داده در طول بارداری, تپش قلب می باشد. عوامل مختلفی سبب ایجاد این مسئله می شوند. با این حال تا حدی افزایش تپش قلب در بارداری طبیعی است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

بارداری، یکی از مهمترین دوران زندگی زنان محسوب می شود که علاوه بر سلامتی زنان, سلامتی جنین درون رحم آن ها تحت تاثیر آن می باشد. زنانی که حاملگی سالمی را تجربه می کنند, خطری آن ها را تهدید نمی کند. با علاوه نوزاد این زنان در صحت و سلامتی کامل به دنیا می آیند و از این رو خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در آن ها به شدت کاهش می یابد. یکی از مهمترین مسائل تپش قلب در حاملگی می باشد. در این مطلب به طور مفصل به تپش قلب در بارداری می پردازیم.

تعداد نرمال تپش قلب در بارداری

تپش قلب در بارداری

ضربان یا تپش قلب در دوران حاملگی یکی از مهمترین مسائلی است که زنان باید در طی حاملگی و حتی پس از حاملگی، از آن آگاه باشند. بدن زنان باردار نیاز به خون بیشتری دارد که این مسئله مستلزم ضربان قلب سریع تر است. این نیاز نه تنها سیستم سوخت و ساز بدن مادر باردار را اماده می کند بلکه خون غنی از اکسیژن را برای جنین از طریق جفت تامین می کند.

ضربان قلب به تعداد ضربه و یا انقباضات قلب که در یک دقیقه تجربه می کند, گفته می شود. در دوران بارداری، مقدار خون پمپ شده توسط قلب (برون ده قلبی) ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. به همین دلیل سرعت تپش قلب در حاملگی در حالت استراحت از نرخ طبیعی حدود ۷۰ ضربه در دقیقه به ۸۰ و یا ۹۰ ضربه در دقیقه می رسد. این افزایش ضربان قلب, طبیعی و نرمال بوده و جای نگرانی برای ان وجود ندارد. اما در صورتی که این تعداد بیشتر شود, ممکن است سلامتی مادر باردار و جنین درون رحم آن به خطر افتد, از این رو به زنان باردار توصیه می شود ضربان قلب خود را در طول حاملگی کنترل و بررسی کنند.

روش های کاهش تپش قلب در دوران حاملگی

تغییرات ضربان قلب در طول بارداری

افزایش تپش قلب در حاملگی، طبیعی است, با این حال افزایش بیش از حد آن طبیعی نبوده و باید کاهش یابد. بسیاری از زنان باردار تپش قلب غیر طبیعی را به دلایل مختلف تجربه می کنند. افزایش حجم خون, تولید بیش از حد هورمون پروژسترون, افزایش مصرف محصولات کافئین دار و واکنش های هیجانی از جمله عوامل تشدید کننده تپش قلب در حاملگی محسوب می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاهش و درمان تپش قلب در حاملگی، بستگی به علت ایجاد آن دارد. در اغلب موارد, این تپش ها مضر نمی باشند و بدون درمان خاصی, بهبود می یابند. با این حال پزشکان به منظور کاهش و کنترل ضربان قلب در بارداری به زنان رعایت سه فاکتور زیر را توصیه می کنند.

  • کاهش استرس و اضطراب از طریق انجام روش های کاهش استرس مانند تمرینات یوگا، بیوفیدبک و تای چی و … .
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین و نیکوتین و داشتن تغذیه مناسب بارداری
  • اجتناب از مصرف خودسرانه برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی و سرفه و برخی از مکمل های تغذیه ای و گیاهی

بررسی نشانه های تپش قلب در دوران حاملگی

تپش قلب امکان دارد دارای علایم بسیاری زیادی می باشد و خانم هایی که در دوران حاملگی به سر می برند امکان دارد یک یا چند تا از علایم زیر را همزمان تجربه کنند :

  • تند زدن قلب
  • احساس اضطراب
  • احساس گیجی و منگ بودن
  • عرق کردن
  • احساس کوبش قلب
  • احساس بالا و پایین رفتن قفسه سینه
  • احساس نامنظم بودن ضربان قلب

علایم تپش قلب در دوران حاملگی

روش های پیشگیری از تپش قلب در حاملگی

بروز تپش قلب از مشکلات جانبی در دوران حاملگی می باشد که به صورت کامل نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد با این حال می توانید با کمک اقدامات زیر به کنترل آن کمک کرد :

شناسایی عوامل خود :

در صورتی که در شرایط خاصی متوجه تپش قلب تان شده اید داخل یک دفترچه کوچک احساس تان و همچنین مکانی در آن قرار دارید و هر آنچه را خورده اید را یادداشت کنید تا در صورتی که متوجه شدید علت خاصی سبب بروز تپش قلب در شما شده است از بروز آن پیشگیری کنید.

پرهیز از مصرف کافئین :

همانطور که می دانید نوشیدنی های کافئین دار برای خانم های باردار و همچنین نوزادان مناسب نمی باشد بنابراین، بهتر است در دوران حاملگی از مصرف مواد کافئین دار خودداری نمایید.

نوشیدن مقادیر فراوانی آب :

یکی از علت های تپش قلب در طی دوران حاملگی کمبود آب بدن است بنابراین، به میزان فراوان آب بنوشید و در صورتی که نشانه های حاملگی مانند تهوع مانع از این شد که مایعات فراوان بنوشید آن را به میزان کمتر اما به شکل مرتب بنوشید و یا می توانید از راه میوه و غذا مایعات کافی به بدن تان برسانید.

فشار نیاوردن به خود :

از مانور وگال پرهیز کنید این تکنیک تنفسی، حالتی می باشد که نفس را به شدت خارج می کند که در برخی موارد این وضعیت برای تپش قلب مناسب نمی شود، در طول مدت حاملگی انجام این تکنیک تنفسی سبب افزایش خطر بروز فشار خون، آسیب لگن و سرگیجه می شود.

راهکارهای جلوگیری از تپش قلب در حاملگی

با توجه به مطالب بیان شده, افزایش تپش قلب در بارداری, تا حدی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد با این حال پزشکان در طول ۹ ماهه بارداری, ریتم و ضربان قلب را بررسی و کنترل می نمایند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *