دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه بامیه خوش طعم و محبوب

  • ندا خوشرو
  • ۲ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

بامیه نوعی شیرینی پرطرفدار و خوشمزه است که در ماه مبارک رمضان در هنگام افطار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب طرز تهیه بامیه و شربت بار را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

بامیه یکی از انواع شیرینی های ایرانی است. اگر شما ترجیح می دهید تا بامیه را خودتان در منزل تهیه کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با اصول مهم در طرز تهیه بامیه خانگی آشنا سازیم.

بامیه و گوش فیل از شیرینی های معروف مورد استفاده در ماه مبارک رمضان می باشند. در ادامه آموزش انواع شیرینی و ساخت بامیه و شربت بار مخصوص بامیه را در اختیار شما دوستان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

آموزش پخت بامیه

مواد لازم برای تهیه شربت بار بامیه

آب : ۱ پیمانه
شکر : ۲.۵ پیمانه
آب لیمو : ۱ قاشق سوپ خوری
گلوکز : ۲ قاشق غذاخوری
زعفران آب کرده : ۲ قاشق سوپ خوری

دستور تهیه شربت بامیه

قبل از تهیه بامیه بهتر است شربت بامیه را تهیه کنید. برای تهیه شربت بامیه ابتدا در قابلمه ای مناسب آب و شکر و گلاب را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از اینکه شکر به خوبی در آب حل شد ( برای این مرحله حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است ) زعفران را به مواد شربت بامیه اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۵ دقیقه زعفران به خوبی با مواد شربت مخلوط شود و رنگ پس دهد سپس آب لیمو را به شربت بار اضافه کنید و بعد از ۲ دقیقه قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و ۲ قاشق گلوکز را به شربت بامیه اضافه کنید.

طرز تهیه شربت بار

مواد لازم برای تهیه شیرینی بامیه

شربت بار : به میزان لازم
تخم مرغ : ۲ عدد
آرد : یک لیوان
آب : ۱ لیوان
نمک : به میزان کم
وانیل : ۱/۸ قاشق مربا خوری
روغن مایع : ۲ قاشق سوپ خوری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طرز تهیه بامیه در منزل

در مرحله اول ابتدا آب و روغن و نمک و دو قاشق شربت بار را در داخل قابلمه ای بریزید و قابلمه را بر روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید. بعد از اینکه در سطح آب جوش های ریزی به وجود آمد همه آرد را به یک باره در داخل قابلمه بریزد و مخلوط مواد بامیه را به صورت مرتب هم بزنید تا آرد به خوبی جمع شود و به شکل خمیر در آید.

طرز تهیه خمیر بامیه

با کمک پشت قاشق خمیر را در داخل قابلمه پخش کنید و این کار را تا زمانی که قابلمه بر روی حرارت گاز است انجام دهید. معمولا ۲۰ دقیقه زمان می برد تا آرد به خوبی پخته شود.

طرز تهیه بامیه خانگی

بعد از اینکه آرد پخته شد قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و خمیر را به درون ظرف دیگری انتقال دهید تا سرد شود برای اینکه خمیر بامیه سریعتر سرد شود با کمک دست خمیر را زیر و رو کنید سپس یک عدد تخم مرغ را دردرون خمیر بریزید و با دست تخم مرغ و خمیر را باهم مخلوط کنید و بعد از اینکه خمیر سفت شد تخم مرغ دوم را به همراه وانیل به خمیر بامیه اضافه کنید و خمیر را با تخم مرغ و وانیل به خوبی هم بزنید.

ورز دادن خمیر بامیه

سپس خمیر بامیه را در درون قیف های شیرینی پزی یا ماسوره مخصوص بامیه بریزید و با کمک قیچی خمیر بیرون آمده از ماسوره و یا قیف را در اندازه های مناسب ببرید.

برش دادن خمیر بامیه با قیچی

بعد از اینکه خمیر بامیه تمام شد در تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و بامیه ها را در درون روغن با حرارت کم گاز سرخ کنید.

سرخ کردن بامیه در تابه

در مرحله آخر آن ها را به مدت ۵ دقیقه در درون شربت بار قرار دهید تا شربت به خوبی جذب بامیه ها شود.

طرز تهیه بامیه در منزلشیرینی بامیه

نکاتی برای پخت بهتر بامیه

  1. هنگام تهیه بامیه حتما باید بامیه ها را بر روی حرارت کم شعله گاز به خوبی سرخ کنید.
  2. قیچی را که به کمک آن خمیر بامیه را برش می دهید قبل از هر برش دادن خمیر با روغن مایع به خوبی چرب کنید.
  3. روغنی که بامیه در آن سرخ می شود نباید داغ باشد.
  4. اگر ترجیح می دهید که بامیه به خوبی برشته شود در داخل مواد آن دو قاشق شربت بار اضافه کنید.
  5. شربت بامیه باید به خوب غلیظ و کشدار شود و شکرک نزده باشد.
  6. ریختن گلوکز در شربت بامیه از خمیر شدن زولبیا و بامیه جلوگیری می کند.
  7. شربت بار را باید بر روی حرارت ملایم گاز تهیه کنید تا شکرک نزند.
  8. بامیه ها وقتی به خوبی سرخ می شوند که با به هم خوردنشان به یکدیگر صدا بدهند.
  9. در طرز تهیه بامیه اگر قیف و یا ماسوره ندارید می توانید گوشه پلاستیک محکمی را برش دهید و خمیر بامیه را به شکل استوانه شکل از درون پلاستیک بیرون بیاورید.

شیرنی پرطرفدار بامیه

آموزش تهیه بامیه لبنانی

بامیه ها از انواع شیرینی های خوشمزه و عالی می باشند که این شیرنی در کنار زولبیا از شیرینی های پر طرفدار به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان می باشد. در ادامه این بخش قصد داریم شما همراهان عزیز را با طرز تهیه بامیه لبنانی آشنا نماییم که در دستور پخت آن از ماست نیز استفاده می شود.

مواد لازم:

  • آرد: ۲ پیمانه
  • خمر مایه: ۲ قاشق چایخوری سر صاف
  • شکر: ۱ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • آب ولرم: ۱/۲ پیمانه
  • ماست: ۱/۴ پیمانه
  • روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری پر(۱/۸ پیمانه)
  • پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: نصف قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

روش تهیه بامیه لبنانی

دستور پخت:

در ابتدا باید خمیر مایع را همراه با شکر درون کاسه ای با آب ولرم مخلوط نمایید و درب کاسه را بگذارید و صبر کنید تا به عمل بیاید.

داخل یک کاسه بزرگ دیگر باید زعفران، پودر دارچین و پودر هل را با ماست و روغن مایع کاملا ترکیب کنید و بعد خمیر مایع عمل آمده را به مواد بیفزایید.

در مرحله بعدی طرز تهیه بامیه باید آرد الک شده را به تدریج اضافه نمایید. مقدار آرد افزوده باید به حدی باشد که خمیر حاصل حالت چسبنده نداشته باشد. حدود ۵ دقیقه آن را ورز دهید و یک ساعت به خمیر زمان دهید تا استراحت کند و به اصطلاح ور بیاید.

پس از اینکه خمیر حجیم شد، مقداری آن را ورز دهید تا پف آن گرفته شود، سپس یک تخم مرغ را بشکنید و با خمیر مخلوط نمایید و بعد دوباره تخم مرغ دیگر را نیز بشکنید و مجددا مخلوط نمایید.

خمیر چسبنده حاصل را درون قیف با ماسوره و یا بدون ماسوره بریزید، چنانچه خمیر شل بود می توانید مقداری آرد به آن اضافه نمایید. پس از گرم شدن روغن درون تابه با حرارت ملایم، با قیف به اندازه دلخواه خمیر را درون آن بریزید و دو طرف بامیه ها کاملا سرخ نمایید.

در آخر بلافاصله پس از سرخ شدن بامیه، آن را درون شربت ولرم از قبل تهیه شده بریزید و پس از چند دقیقه، آن را از داخل شربت بیرون بیاورید و با مقداری پودر پسته و یا نارگیل تزئین نمایید.

دستور تهیه بامیه لبنانی

بعد از اینکه بامیه ها آماده شدند آن ها را در درون دیس مناسبی قرار دهید. می توانید بامیه را به کمک پودر پسته و یا پودر نارگیل تزیین کنید. امیدواریم از طرز تهیه بامیه خانگی لذت برده باشید و پس از پخت و تزیین شیرینی بامیه را در کنار سایر اعضای خانواده نوش جان نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *