دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن هندوانه در بارداری مفید است یا مضر؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۳ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

هندوانه میوه ای سالم و خوشمزه است که ارزش تغذیه ای فراوانی دارد؛ خوردن هندوانه در بارداری برای مادر می تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کرده و موجب تقویت ایمنی بدن شود.

هندوانه میوه تایستانی شیرین و آبدار است که برای رفع تشنگی در هوای گرم بسیار مؤثر است و نیز دارای فواید زیادی می باشد. در ادامه در مورد مزایا و مضرات خوردن هندوانه در دوران حاملگی اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان این مطلب قرار خواهیم داد.

همه چیز درباره مصرف هندوانه در بارداری

مساله تغذیه و رژیم غذایی یکی از مهمترین موضوعاتی است که هر خانم باردار در دوران حاملگی خود باید به آن توجه ویژه داشته باشد، زیرا تغذیه در بارداری و باید و نباید های آن نقش زیادی در سلامت و رشد جنین وی در آینده دارد. از این رو در این مطلب به ارائه نکاتی مهم در مورد خوردن هندوانه در بارداری و ذکر برخی مزایای آن می پردازیم.

هندوانه در بارداری

کاهش سوزش سر دل

بسیاری از زنان باردار دارای مشکلات گوارشی از جمله اسیدیته شدن و سوزش سر دل می باشند؛ از آنجا که یکی از خواص هندوانه، خنک کننده بودن این میوه می باشد، بنابراین مصرف آن به کاهش مشکلات گوارشی کمک کرده و موجب تسکین فوری آن می شود.

کاهش تورم دست و پا

یکی از مشکلات رایج در بارداری، تورم دست و پا می باشد و بالا بودن مقدار بالای آب هندوانه، موجب کاهش مسدود شدن رگ ها و عضلات شده و در نتیجه از تورم جلوگیری می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کاهش حالت تهوع صبحگاهی

خوردن هندوانه در طول صبح می تواند بسیار آرامش بخش باشد، ضمن اینکه این میوه دارای خواص تغذیه ای بوده و انرژی دهنده است، بنابراین خوردن یک لیوان آب هندوانه در هنگام صبحانه می تواند مشکل تهوع صبحگاهی را رفع کند، در صورتی که تمایل داشتید، مقدار کمی لیمو و سنگ نمک طبیعی را نیز می توانید به آن بیافزایید.

جلوگیری از کمبود آب بدن

همه خانم های باردار برای جلوگیری از کمبود آب بدنشان، آب و مایعات زیادی مصرف کنند، زیرا کم آبی می تواند، موجب انقباضات زودرس شده و در نتیجه وی دچار زایمان زودرس شود و از آنجا که هندوانه بیش از ۹۰ درصد آب را دارا می باشد، خوردن آن برای رفع کم آبی بدن مفید است.

کاهش گرفتگی عضلات پا

دوران بارداری با مشکلات زیادی برای مادر بادار همراه است؛ تغییرات هورمون ها و اضافه وزن در بارداری از جمله این مسائل می باشند که موجب درد استخوان و عضلات می شوند، بنابراین خوردن هندوانه می تواند تا حدودی گرفتگی عضلات را رفع کرده و باعث شود تا برخی از این تغییرات بهتر عمل نماید.

میوه هندوانه برای دوران بارداری

جلوگیری از لکه های پوستی و رنگدانه های ناشی از بارداری

پوست بسیاری از خانم های باردار در طی دوران حاملگی دچار لکه ها و رنگدانه ها می شود که تحمل آن برای بسیاری از خانم ها رنج آور است. خوردن هندوانه در دوران حاملگی حرکات روده را صاف و در نتیجه موجب هضم آسان غذا می شود و در نتیجه در بافت پوست تاثیر گذاشته و رنگ آمیزی پوست در قسمت های مختلف بدن را به وسیله پاکسازی منظم به حداقل می رساند.

تقویت ایمنی در دوران بارداری

هندوانه دارای لیکوپن است و خوردن آن در دوران حاملگی می تواند به تقویت ایمنی بدن مادر باردار کمک نماید. همچنین آنتی اکسیدان موجود در هندوانه که موجب قرمز شدن رنگ این میوه می شود، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می دهد.

درمان یبوست در بارداری

یبوست یکی از مشکلات شایع در دوران حاملگی است، بنابراین خوردن هندوانه در دوران حاملگی به دلیل غنی بودن فیبر در درمان یبوست مؤثر است. مصرف زیاد هندوانه، بسیاری از اختلالات حرکت روده را رفع کرده و موجب کاهش فشار در روده می شود.

خوردن هندوانه در دوره بارداری

تسکین جوش های ناشی از گرمی

حاملگی ممکن است، موجب افزایش گرمای بدن مادر شود و در نتیجه منجر به ایجاد جوش هایی خواهد شد که می تواند موجب تحریک و خارش شود و از آنجا که هندوانه دارای خاصیت خنک کنندگی و آب رسانی می باشد، بنابراین مصرف آن برای رفع جوش، یک راهکار عالی است، ضمن اینکه خوردن هندوانه در دوران حاملگی از خشکی مداوم پوست جلوگیری کرده و بدن را هیدراته خواهد کرد.

درمان عفونت ادراری (UTI)

بسیازی از زنان باردار در اوایل  خود از مشکل عفونت ادراری (uti) شکایت دارند، مصرف هندوانه آبدار به دلیل خواص ضد باکتریایی و محتوای آب بالایی که دارد، موجب از بین رفتن باکتری های ممانعت کننده از دستگاه ادراری شده و در نتیجه از ادرار مکرر و درد رهایی پیدا خواهند کرد.

هندوانه در طی بارداری

تقویت قوای دید

هندوانه سرشار از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است که به ویتامین A تبدیل خواهد شد. بنابراین مصرف آن کمک می کند تا رادیکال های آزاد از بین رفته و از وارد آمدن آسیب جدی به سلول ها جلوگیری می کند. ضمن اینکه ویتامین A به محافظت قرنیه کمک زیادی کرده و در تسهیل انتقال دهنده عصبی نوری بسیار مؤثر است.

کمک به تشکیل و رشد استخوان جنین

کلسیم و پتاسیم موجود در هندوانه و بسیاری از مواد معدنی مفیدی که در این میوه آب دار وجود دارد می تواند به رشد مناسب استخوان نوزاد کمک نماید.

زیاده روی در مصرف هندوانه و برخی عوارض ناشی از آن

اگر چه هندوانه دارای مزایای زیادی می باشد، اما توجه داشته باشید که مصرف آن عوارضی نیز دارد و زیاده روی در خوردن این میوه می تواند، خطراتی برای مادر و جنین وی به همراه داشته باشد. در اینجا برخی از عوارض خوردن هندوانه در دوران حاملگی را ذکر می کنیم.

هندوانه در دوران بارداری

زیاده روی در مصرف هندوانه ممکن است موجب بالا رفتن مقدار گلوکز خون شده و در نتیجه دیابت بارداری را منجر شود.

مصرف هندوانه به عنوان پاک کننده سموم، ممکن است برخی مواد مغذی ضروری بدن را از بین ببرد.

میوه هندوانه به سرعت خراب می شود، بنابراین از مصرف هندوانه ای که به مدت طولانی نگهداری کرده اید، پرهیز کنید، زیرا می تواند موجب مسمومیت و مشکلات گوارشی شود.

خانم های بارداری که قصد دارند از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده نمایند، لازم است قبل از مصرف آن، حتما با پزشک خود مشورت کنند، زیرا امکان دارد، شرایط بدنی وی برای خوردن هندوانه مناسب نباشد و در این صورت پزشک بهترین وضعیت را تشخیص داده و میزان مناسب مصرف را تجویز خواهد کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که هیچگاه هندوانه را ناشتا نخورید و از خوردن آن بلافاصله بعد از غذا پرهیز نمایید، زیرا منجر به اختلال هضم می شود.

خوردن هندوانه برای افراد سرد مزاج، می تواند موجب درد مفاصل شود، ضمن اینکه زیاده روی در مصرف این میوه برای طحال نیز زیان آور است.

همچنین مصرف هندوانه برای افرادی که آلرژی و یا حساسیت فصلی و غذایی دارند، ممنوع می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *