دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۸ روش موثر برای افزایش خودباوری و اعتماد به نفس

  • فرهاد هاشمی
  • ۱ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

امروزه شاید کمتر کسی باشد که نخواهد اعتماد به نفس داشته باشد. همه دوست داریم که بتوانیم با جرات بگوییم من می‌توانم. اما چکار می‌شود کرد که اعتماد به نفس آدم افزایش پیدا کرده و به خودباوری برسیم.

خودباوری و اعتماد به نفس هم مانند دیگر مهارت‌های زندگی آموختنی است. برای اینکه در این مهارت‌ها خبره شویم باید مطالعه کتاب (مثل مطالعه کتاب خواندنی زروبای یونانی) را جدی بگیریم و تمرین کنیم. در ادامه روش‌هایی ساده به شما معرفی می‌کنیم که رعایت هر کدام در میان مدت تغییرات چشمگیری در سطح اعتماد به نفس و خودباوری شما به وجود می‌آورند.

۱- با اعتماد به نفس رفتار کنید!

اگر شما آدم با اعتماد به نفسی باشید حتما حتما این ویژگی شما در حرکات و رفتار شما نیز بروز پیدا می‌کند. پس اولین مرحله برای افزایش اعتماد به نفس این است که فردی که به نظر شما اعتماد به نفسش زیاد است را در نظر گرفته و سعی کنید مانند او رفتار کنید. فراموش نکنید که زبان بدن چه در مهارت‌های ارتباطی چه در هر مهارت دیگری نقش کلیدی را بازی می‌کند.

۲- خوش پوش باشید

حقیقت این است که مردم در فرهنگ‌های مختلف آداب و رسوم متفاوتی وجود دارد که باید آن‌ها را تا حدودی زیادی رعایت کنید. به خصوص اگر بخواهید در آن فرهنگ پذیرفته شده و جایی بیابید. نوع لباس پوشیدن شما هم یکی از این آداب و رسوم است. شما نمی‌توانید در جمع مدیران یک شرکت تجاری با لباس راحتی حضور پیدا کرده و انتظار داشته باشید حرف شما خریدار داشته باشد.

البته افراد باهوش می‌دانند که رعایت آداب و رسوم تفاوت زیادی با همرنگ جماعت شدن دارد!

۳- محکم و قاطع صحبت کنید

چگونه خوب صحبت کنیم؟

بیایید با خود رو راست باشیم. مردم (در اکثر فرهنگ‌ها) تابع قدرت هستند. پس اگر می‌خواهید مردم سیگنال‌هایی به شما بدهند که اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند، حتما درشیوه صحبت کردن خود تجدید نظر کنید. اگر فکر می‌کنید که کسی شما را جدی نمی‌گیرد احتمالا به این دلیل است که خود شما آنقدرها که باید و شاید جدی صحبت نمی‌کنید. سعی کنید در گفتار خود لغاتی دارای بار قاطعیت به کار ببرید و در مقابل افراد معمولی نشان ندهید که در گفته خود شک دارید. مگر اینکه بخواهید با افراد تحصیل کرده (نه دانشگاه رفته) صحبت کنید. در این صورت می‌توانید با خیال راحت از دادن و گرفتن اطلاعات لذت ببرید.

اگر دوست دارید درباره فن بیان و خوب صحبت کردن بیشتر بیاموزید این مقاله عالی را از دست ندهید.

۴- لبخند بزنید و مثبت باشید

انرژی مثبت، نتیجه مثبت هم به همراه دارد. پس سعی کنید اکثر اوقات لبخند بزنید و از حرف‌های منفی جدا دوری کنید. با این کار افراد دیگر هم از بودن با شما لذت برده و سیگنال‌های مثبت دریافت می‌کنید. در نتیجه اعتماد به نفس شما هم افزایش می‌یابد.

۵- حتما تمرین کنید

هر مهارتی تمرین می‌خواهد. اعتماد به نفس هم اینگونه است. داشتن اعتماد به نفس چیزی فراتر از داشتن ظاهر خوب و خوب صحبت کردن است. برای اینکه تمرین کنید از همین امروز تصمیم بگیرید وقتی مشکلی دارید به جای دل دل کردن در این باره که از کسی کمک بگیرید، بدون فکر کردن بروید و با فرد مقابل صحبت کنید. اگر آدرسی را می‌خواهید بروید و در خیابان از غریبه‌ها بپرسید. هیچکس به خاطر پرسیدن آدرس شما را شماتت نخواهد کرد. این را خود شما هم خوب می‌دانید.

۶- از قبل آمادگی داشته باشید

به یاد داشته باشید که هر چه آماده‌تر باشید کمتر اشتباه می‌کنید. تقریبا هیچ متخصصی وجود ندارد که اعتماد به نفس نداشته باشید. بخشی از کمبود اعتماد به نفس شما به این دلیل است که تسلط کافی روی علم و اطلاعات خود ندارید. پس همراه با دیگر تمرینات در کار خود متخصص شوید و تا می‌توانید بخوانید و بیاموزید.

۷- تا می‌توانید کتاب بخوانید

کتاب های خوب برای خواندن

در ادامه مورد شماره ۶ باید گفت که هر چقدر بدانید بهتر می‌توانید راه خود را در مسیر پر پیچ و خم زندگی بیابید. جردن پترسون روانشناس مشهور همواره تاکید می‌کند که تا می‌توانید کتاب بخوانید. او می‌گوید که به کتابخانه بروید و آثار مشاهیر جهان را مطالعه کنید. او یک دلیل ساده برای این حرفش می‌آورد. او می‌گوید با خواندن این آثار بهتر می‌توانید حرف بزنید و راحت‌تر در مسیر زندگی پیش بروید.

اگر شما یک خانم هستید می‌توانید برای شروع کتاب جین ایر ترجمه رضا رضایی را مطالعه کنید. شارلوت برونته در این کتاب داستان دختری را روایت می‌کند که با جسارت خود قید و بندهای اجتماعی را نپذیرفته و با آن کنار نمی‌آید.

۸- ورزش کنید

خیلی ساده! بروید و روزی نیم ساعت ورزش کنید. داشتن اعتماد به نفس فقط یک ویژگی روحی و روانی نیست. وقتی جسم شما در رنج و کسلی باشد مطمئنا مغز شما انرژی چندانی برای اجرای ایده‌های شما ندارد. با ورزش کردن می‌فهمید که ناتوان نیستید چرا که می‌توانید رکوردهای قبلی خود را شکسته و با بقیه رقابت کنید.

این بود ۸ روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس. همین امروز شروع کنید و یکی از موارد فوق را اجرا کنید. راستی شما کدام مورد را برای شروع انتخاب می‌کنید؟

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *