دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص گوجه فرنگی خام و پخته و آنچه باید درباره مزایای خوردن گوجه فرنگی بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

گوجه فرنگی جزء سبزیجات پرمصرف و سرد است که برای تقویت بینایی، ترمیم استخوان ها، رشد استخوان ها و تسکین درد های عصبی بسیار سود مند است که این فقط جزئی از خواص گوجه فرنگی محسوب می شود.

گوجه فرنگی از آن دسته میوه جات و یا سبزیجاتی محسوب می شود که اثرات شگفت انگیزی بر روی سلامتی ما دارد، گوجه فرنگی کاربرد هایی زیادی در پخت پز دارد و پایه ثابت تمام غذا محسوب می شود که هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف می شود. در مقالات گذشته با مزایای خوردن گوجه فرنگی در بارداری و نحوه کاشت گوجه فرنگی آشنا شدیم در که مطلب با خواص گوجه فرنگی بیشتر آشنا می شویم. برای اینکه از خواص گوجه فرنگی بهره مند شوید باید آن را در برنامه رژیم غذای خود جای دهید، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های A،B،C، منیزیم، کلسیم، فسفر است، علاوه بر داشتن چنین خواص مهم و ضروری برای بدن دارای کالری بسیار کمی می باشد که برای استفاده کسانی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است.

     خواص گوجه خام

ارزش غذایی ۱ عدد گوجه فرنگی شامل:

  • ۲۴ کالری
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۱گرم فیبر
  • ۱۵ میلی گرم ویتامین C
  • ۲۹۲ میلی گرم پتاسیم

گوجه فرنگی یکی از پر مصرف ترین سبزیجات در جهان محسوب می شود که به اشکال مختلف مانند بخار پز، سرخ شده، خام، پوره، سس و… مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. دلیل قرمزی آن هم به خاطر وجود ماده ای به نام لیکوپین است که باعث می شود که گوجه رنگ قرمزی به خود بگیرد، که بیشتر خواص گوجه فرنگی به دلیل وجود لیکوپین است که بر روی سلامتی اثرات شگفت آوری دارد.

نگاهی کوتاه بر عملکرد گوجه فرنگی در بدن

وجود حجم زیادی از لیکوپن در گوجه فرنگی می تواند باعث کاهش دهندگی حمله های قلبی و سرطان های روده، معده، پستان، دهان و.. شود. پس می توان گفت که اصلی ترین عنصر در گوجه فرنگی وجود لیکوپن است، که این لیکوپن به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و فرد را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان نگه دارد.

لیکوپین ماده است محلول در چربی پس می توان آن را با مواد غذایی که از چربی برخوردار هستند استفاده کرد. در هر ۱۰۰ گرم از گوجه فرنگی حدود ۳ الی ۹ میلی لیکوپین وجود دارد که شما برای تامین نیاز روزانه بدن خود می توانید با مصرف گوجه فرنگی و یا رب، سس این نیاز را برطرف کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی خام

برخی گمان می کنند که با پخت و حرارت دادن سبزیجات و گیاهان از ارزش آن گیاه کم می شود، اما باید گفت که این موضوع برای خواص گوجه فرنگی صدق نمی کند، زیرا با پخت گوجه فرنگی میزان جذب کاروتن موجود در آن توسط بدن بیشتر می شود این در حالی ساست که اگر به صورت خام مصرف شود مقدار زیادی از لیکوپن در آن بدون جذب شدن به بدن دفع می شود.

پس به این نتیجه می رسیم که سس و رب گوجه فرنگی در بدن قابلیت جذب بالاتری نسبت به گوجه فرنگی خام دارند. علت این امر آن است که زمانی که گوجه فرنگی حرارت می بیند سلول های تشکیل دهنده گوجه فرنگی از هم شکسته می شود و قابلت جذب لیکوپن ها توسط بدن بیشتر می شود.

شگفت انگیز ترین خواص گوجه فرنگی خام و پخته

تقویت عضلات

استفاده از گوجه فرنگی خام می تواند به دلیل دارا بودن پروتئین فراوان تاثیر بسیار سودمندی بر روی تمام عضلات بدن بگذرد، علاوه بر این گوجه فرنگی می تواند درد های ناشی از عضلات را هم بهبود ببخشد.

۱. حفظ سلامت چشم

استفاده مداوم از گوجه فرنگی و جای دادن آن در برنامه غذایی تاثیر شگفت انگیزی روی حفظ سلامت چشم و جلوگیری از ابتلا به بیماری های چشمی می کند چرا که گوجه فرنگی حاوی ویتامین A، نیاسن، فولات و… است که باعث می شود چشم هایمان دچار هیچ گونه بیماری نود.

۲. محافظت در برابر رادیکال های آزاد

یکی از مهم ترین خواص گوجه فرنگی مبارزه با رادیکال هی آزاد بدن است، که بدن را از ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله سرطان در امان نگه می دارد. پس اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید نباید از مصرف آن غافل شوید

۳. داشتن دندان ها و استخوان هایی سالم

گوجه فرنگی به دلیل داشتن کلسیمی بالا ماده مناسبی برای تامین کلسیم بدن و در نتیجه داشتن دندان و استخوان هایی سالم تر و مستحکم تر می شود. گوجه فرنگی باعث تقویت استخوان ها می شود.

۴. حفظ تناسب اندام

اینکه گوجه فرنگی کمک فراوان به داشتن اندامی زیبا و ایده آل و متناسب نگه داشتن آن می کند امری است ثابت شده، خواص موجود در گوجه فرنگی باعث می شو که وزن از حد خود بالا تر نرود و چربی ای اضافه بدن هم سوزانده شود. شما می توانید با خوردن روزانه یک عدد گوجه فرنگی و یا آب آن به صورت ناشتا به کاهش وزنتان کمک کنید.

۵. حذف کننده چربی های بدن

استفاده مداوم از گوجه فرنگی باعث می شود که بدن از ذخیره چربی و انباشته شدن آن در بدن جلوگیری کند، از آنجایی که میزان چربی کالری آن نزدیک به صفر است در این امر کمک فراوانی می کند.

۶. پوست را درخشان می کند

علاوه بر تاثیرات شگفت انگیز خواص گوجه فرنگی برای بدن، گوجه فرنگی در داشتن پوستی سالم و درخشان کمک فراوانی می کند، برای آنکه از خواص گوجه فرنگی برای پوست بهره من شوید باید پوره آن را به طور مستقیم روی پوست قرار دهید و بگذارید چند دقیقه به همان حالت بماند. این کار کمک می کند پوستتان مانند آینه بدرخشد.

خواص بیشمار گوجه فرنگی

۷. از بین برنده آکنه

وجود ویتامین های A و C در گوجه فرنگی جهت درمان آکنه بسیار موثر واقع شده است و می تواند برای پوست به عنوان یک ضد آکنه قوی عمل کند، برای استفاده از آن باید گوجه فرنگی را روی نقاطی که دارای آکنه هستند قرار دهید. به این صورت از شر جوش های خود خلاص می شوید.

۸. درمانگر پوست های آسیب دیده

روغن های موجود در دانه های گوجه فرنگی برای درمان پوست های آسیب دیده بسیار قدرتمند عمل می کند که با استفاده از آن در نقاط آسیب دیده می توانید به راحتی قسمت آسیب دیده رادرمان کنید، همچنین گوجه فرنگی یک عمل ضد پیری هم محسوب می شود که می تواند از طریق پوست به راحتی جذب شده و مانع از بروز علائم پیری شود، سعی کنید از آب گوجه فرنگی برای جوان سازی پوست خود استفاده کنید.

۹. درمان کننده خشکی پوست

کسانی که پوست خشکی دارند می توانند به جای استفاده از کرم های مرطوب کننده از گوجه فرنگی برای بدست آوردن پوستی نرم و لطیف استفاده کنند، با استفاده از ماسک گوجه فرنگی می توانید صاحب پوستی نرم و بدون خشکی داشته باشید.

۱۰. درمانگر اگزما

استفاده از دانه های روغنی گوجه فرنگی در برطرف کردن اگزمای پوستی بسیار قوی عمل می کند فقط کافیست بگذارید یک شب بر روی پوستتان قرار بگیرد سپس خواهید دید که چگونه تاثیری در رفع اگزما خواهد داشت.

۱۱. درمانگر پوست های چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید برای از بین بردن چربی های اضافه صورتتان از آب گوجه فرنگی استفاده کنید، این کار کمک فراوانی به حفظ تعادل چربی صورت می کند.

۱۲. پوست را سفت می کند

یکی از مهم ترین خواص گوجه فرنگی برای پوست سفت کردن آن است زمانی که ما پوستی سفت داشته باشم علاوه بر این که جوان تر به نظر می آییم روند پیری پوست هم به کندی اتفاق می افتد، برای اینکار باید از پوره گوجه فرنگی بر روی پوست خود استفاده کنید. با انجام مداوم این کار صاحبی پوستی سفت، بدون لکه ای خواهید شد .

۱۳. ضد آفتابی طبیعی برای پوست

یکی از بهترین راه حل های طبیعی جهت محافظت پوست در مقابل نور آفتاب گوجه فرنگی است که این توانایی را دارد تا از پوست محافظت کند که علت آن وجود لیکوپن در آن است.

فواید مصرف گوجه

خواص گوجه فرنگی برای مو:

  • جلوگیری از شوره سر
  • کمک به داشتن موهایی درخشان
  • کمک به نگه داشتن ثابت رنگ موها
  • افزایش ph طبیعی موی سر
  • تقویت موها

برای بهره مندی از این مزایا بر روی موها از آب گوجه فرنگی استفاده کنید.

خواص گوجه فرنگی پخته

تحقیقاتی که روی خواص گوجه فرنگی پخته صورت گرفته نشان داده که با پخته شدن گوجه فرنگی میزان لیکوپن در آن افزایش می یابد. همچنین با پخته شدن گوجه فرنگی میزان آنتی اکسیدان های آن بیشتر از زمانی است که به صورت خام است.

فواید باور نکردی گوجه فرنگی برای بدن

صورت های پخته شده گوجه فرنگی که به صورت سس و رب هستند که معمولا در تمامی خانه ها یافت می شود که مصرف روزانه  آن ها تضمین گر سلامتی بدن ما هستند. صورت پخته شده آن تاثیر به سزایی در جلوگیری از ابتلا به گرفتگی شریان ها دارد.

زمانی که ما یک گوجه فرنگی را در یک دمای معین برای پخت قرار می دهیم مقدار آنتی اکسیدان های آن به سرعت رو به بالا می رود، با وجود تمام خاصیت هایی که از خواص گوجه فرنگی بیان کردیم، دیدیم که با پخته شدن آن میزان عناصر مفید آن افزایش پیدا می کند پس عاقلانه است که بگوییم گوجه فرنگی پخته بهتر از خام است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *