دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره خوردن گوجه فرنگی در بارداری بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

بارداری از دوران های حساسی است که مادرها باید بیشتر در تغذیه خود دقت داشته باشند و در زمینه رژیم باید آگاهی لازم را داشته باشند. مصرف گوجه فرنگی در بارداری نیز باید به شکل اصولی در برنامه غذایی مادران باردار وجود داشته باشد.

طبق نظر پزشکان متخصص مصرف برخی از مواد غذایی برای مادران باردار ممنوع است و مصرف بیش از حد اینگونه از مواد غذایی می تواند تاثیرات منفی بر روی مادران باردار داشته باشد. گوجه فرنگی در بارداری نیز یکی از مواد غذایی است که باید در مصرف آن زیاده روی نکنید و در غیر این صورت ممکن است آسیب های جدی به جنین شما وارد شود. گوجه فرنگی علاوه بر خواصی که دارد می تواند دارای مضراتی نیز باشد و این در صورتی است که خانم های باردار در مصرف این ماده غذایی زیاده روی کنند. در اینجا بیشتر در رابطه با خواص و مضرات این ماده غذایی سرشار از ویتامین صحبت خواهیم کرد و اطلاعات دقیقی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  مصرف گوجه فرنگی در زمان بارداری

مزایای مصرف گوجه فرنگی در بارداری

یکی از خواص بسیار مهمی که در مصرف گوجه فرنگی وجود دارد ویتامین c است که برای سلامتی و حفظ سیستم ایمنی بدن می تواند بسیار مناسب باشد. مصرف این ماده غذایی سرشار از ویتامین برای عموم افراد نه تنها دارای ضرر نیست بلکه بسیار توصیه می شود و با مصرف این ماده غذایی می تواند بخش مهمی از ویتامین های بدن خود را تامین کنید. اما مصرف گوجه فرنگی در حاملگی به دلیل شرایط خاصی که مادران دارند مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می تواند آسیب رسان باشد و بیش از همه مغز جنین را در معرض خطر قرار می دهد که در نهایت موجب عقب ماندگی ذهنی در نوزاد خواهد شد.

مادر بودن وظیفه ای سنگین و دشوار است که بسیاری از مادران این موضوع را از همان لحظات ابتدای بارداری درک می کنند زیرا خانم های باردار از این پس باید در بسیاری از مثال دقت و توجه لازم را داشته باشند. بالا بردن آگاهی در زمینه فرزند پروری، داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، استرس به دنیا آوردن فرزندی سالم و بسیاری از موارد دیگر می تواند موجب نگرانی مادران باردار شود.

اما در ایتدا ما مختصر توضیحی در رابطه با رژیم غذایی صحیح مادران در دوران حاملگی ارائه خواهیم داد تا نگرانی های این عزیزان را حداقل در این زمینه کاهش دهیم. یکی از نگرانی ها متداول در میان خانم های حامله داشتن رژیم غذایی سالم است، در یک رژیم غذایی سالم مواد غذایی با ارزش غذایی بالایی می توانند جای بگیرند که مصرف گوجه فرنگی در دوران حاملگی نیز از مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی جای داده شود. اما نکته مهم در رابطه با مصرف این ماده غذایی میزان مصرف است که می تواند خطرساز باشد بنابراین در ادامه این بخش می توانید برنامه غذایی درستی با استفاده گوجه فرنگی داشته باشید.

رژیم غذایی گوجه فرنگی در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مزایای مصرف گوجه فرنگی در حاملگی:

  • سرشار از ویتامین c – A، آهن و مواد مغذی مورد نیاز بدن
  • افزایش انرژی مادر باردار و کاهش ضعف های بدن
  • کمک به رشد موی جنین و افزایش قوه بینایی
  • بالا بردن خلوص خون، افزایش جریان خون، کاهش فشار خون، کاهش کم خونی و پیشگیری از خونریزی
  • مقاومت استخوان جنین، نگهداری از دندان و لثه

مضرات گوجه فرنگی در بارداری

مضرات مصرف گوجه فرنگی در دوران حاملگی:

  • سوزش معده، ترشح اسید و رفلاکس
  • مشکلات گوارشی همچون نفخ و درد شکم
  • رنگ پریدگی جنین و مادر

نحوه مصرف در بارداری:

گوجه فرنگی در حاملگی به این شکل است که بهتر است این ماده غذایی را در غذا مصرف کنید و به شکل غذاهایی همچون سوپ، سالاد، رب، املت و یا به شکل خالی و آبمیوه است. این دستور می تواند راهنمای تغذیه در ماه ششم بارداری باشد که به خوبی نشان می دهد چه بخوریم چه نخوریم.

مصرف سس کچاپ در بارداری

خوردن سس کچاپ در بارداری در صورتی که دارای تاریخ انقضا باشد، مشکلی ندارد، این سس ها را می توان بعد از باز شدن درب آنها تا چند هفته در یخچال نگهداری کرد، البته درصورت تغییر رنگ و قهوه ای شدن سس، آن را دور بریزید.

گوجه فرنگی برای حاملگی

یکی از مشکلات رایج در مورد سس های گوجه فرنگی، ماده دلمه ای است که در اطراف درب ظرف سس به وجود می آید و این ماده منبع باکتری می باشد، بنابراین باید هر چند وقت یکبار بعد از استفاده از سس، آن را کاملا تمیز کنید.

انواع گوجه فرنگی و ایمنی آنها در حاملگی

گوجه فرنگی دارای تنوع زیادی است، در زیر به معرفی رایج ترین انواع آن می پردازیم :

گوجه فرنگی خشک شده :

انواع خشک شده و نیمه خشک شده یا برگ های گوجه فرنگی را باید در بسته بندی های شیشه ای و یا در قوطی ها نگهداری کرد، بنابراین از خریداری آنها در ظرف غذا خوری یا ظرف های باز خودداری کنید، زیرا امکان آلودگی آن به لیستریا و یا مسمومیت غذایی وجود دارد.

گوجه فرنگی گیلاسی

خوردن گوجه های گیلاسی در دوران حاملگی ضرری ندارد، اما قبل از مصرف حتما آنها را شست و شو دهید.

خوردن گوجه فرنگی برای مادر باردار

گوجه فرنگی بنفش، زرد، سیاه و غیره

مصرف انواع گوجه فرنگی ها در بارداری ایمن و بی خطر می باشد و می توایند از این نوع گوجه فرنگی ها همچون گوجه فرنگی های قرمز استفاده کنید.

گوجه فرنگی سبز

در واقع این نوع گوجه فرنگی ها، معمولا قرمز می شود که حاوی مقدار زیادی ترانس یا چربی های اشباع هستند و کالری های غیر ضروری را جذب می کنند، حال مصرف گوجه فرنگی سبز نیز بی خطر می باشد.

گوجه فرنگی ایرلوم

همچون سایر گوجه فرنگی ها مصرف آنها بی خطر و ایمن بوده و در صورت خوردن آن به شکل خام نکات قابل توجه در مورد شستن آنها را باید رعایت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *