دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای تغذیه در ماه ششم بارداری, چه بخوریم و چه نخوریم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۸ دی ۱۳۹۷
  • ۰

مادران باردار در طی دوران حاملگی باید در رژیم غذایی خود اعتدال را رعایت نمایند و سعی کنند از غذاهای سالم و مفید برای رشد جنین استفاده نمایند. در ادامه شما را با تغذیه در ماه ششم بارداری آشنا خواهیم کرد.

بهترین و سالم ترین تغذیه در ماه ششم حاملگی می تواند شامل انواع پروتئین ها و کربوهیدرات ها باشد که برای وزن گیری جنین در این دوران اهمیت زیادی دارد. از این رو در ادامه انواع غذاهای مهم و مناسب که مختص این دوران از حاملگی می باشد را به شما معرفی می نماییم.

تغذیه در ماه ششم بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید ضمن اینکه به حفظ سلامتی مادر کمک می کند، تاثیر زیادی در رشد و سلامتی جنین دارد. همچنین دقت داشته باشید که نمی توان یک نوع رژیم غذایی خاص را برای همه زنان باردار توصیه کرد، چرا که بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و نیاز های خاص خود را دارد، از این رو لازم است قبل از هر نوع رژیم غذایی مختص دوران بارداری، ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید که برای رشد جنین مفید بوده و به عنوان تغذیه در ماه ششم بارداری، استفاده از آنها تاکید شده است را گردآوری کرده ایم که ملاحظه می فرمایید.

تغذیه ماه ششم بارداری

مواد غذایی پروتئین دار شامل گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی سفید، لوبیا سیاه و توفو که مصرف این مواد غذایی مفید، تاثیر زیادی می تواند برای حفظ سلامتی مادر و جنین داشته باشد. همچنین توصیه می شود، زنان باردار در ماه ششم بارداری از مصرف ماهی های چرب و چربی های گوشت پرهیز کنند و نیز تا جایی که امکان دارد از گوشت قرمز به مقدار کمتر استفاده نمایند.

مصرف غذاهای شامل کربوهیدرات از جمله سیب زمینی، ذرت، پاستا، آجیل و جو در دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد، فراموش نکنید که مادرانی که وزن زیادی دارند در هنگام مصرف این نوع مواد غذایی لازم است، احتیاط کنند.

به طور کلی میوه ها نقش مهمی در سلامتی افراد دارند، همچنین مصرف میوه تازه در دوران بارداری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از این رو مصرف بسیاری از میوه ها  از جمله موز، انگور، سیب، کیوی، گلابی و پرتقال برای زنان باردار بسیار توصیه شده است.

  •  آرون گروپس

رژیم غذایی ماه ششم بارداری

سبزیجات گروه دیگری از انواع تغذیه در ماه ششم بارداری می باشد که مصرف آنها بسیار مهم و مفید می باشد، که از میان انواع متنوع و زیاد سبزیجات می توان به چغندر قند، هویج، اسفناج، شلغم، کدو حلوایی، بادمجان، لوبیا سبز و گوجه فرنگی برای این دوران اشاره کرد.

لبنیات یکی دیگر از گروه های غذایی مفید دوران بارداری است، زیرا محصولات لبنی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن برای خانم های باردار، به منظور استحکام استخوان های جنین ضروری می باشد. مادران بارداری که اضافه وزن دارند می توانند از محصولات لبنی کم چرب استفاده نمایند؛ ممکن است برخی از افراد به این نوع مواد غذایی حساسیت داشته باشند، از این رو توصیه می شود قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف مایعات زیاد نیز از جمله موضوعات مهم در رابطه با تغذیه دوران بارداری است. از این رو متخصصان تغذیه ، مصرف ۶ تا ۸ لیوان مایعات را به منظور جذب مواد ضروری مورد نیاز بدن کودک و همچنین داشتن دوران بارداری سالم توصیه می نمایند.

تغذیه در ماه ششم بارداری

حال بعد از آشنایی با انواع تغذیه در ماه ششم بارداری قصد داریم شما را با مواد غذایی که خانم های باردار در طول دوران بارداری باید از مصرف آنها اجتناب نمایند، آشنا کنیم. مصرف این نوع غذاها برای خانم های باردار اکیداً ممنوع می باشد و باید از مصرف آنها در طی دوران حاملگی خود پرهیز نمایند، این مواد غذایی شامل انواع غذاهای دریایی خام، انواع گوشت خام یا نیمه پخته، غذاهای تند، پنیر پاستوریزه نشده، مواد غذایی کافئین دار، الکل، توتون و تنباکو می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *