دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کم خوابی و بی خوابی در بارداری و راه های رفع آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲
  • ۰

بی خوابی در بارداری تا حدودی به خاطر تغییرات هورمونی و استرس های بارداری طبیعی است اما باید به دنبال رفع این مشکل باشید، تا بتوانید خواب راحت تری در این دوران داشته باشید.

یکی از مشکلات دوران حاملگی بی خوابی می باشد که به دلیل تغییرات جسمانی و هورمونی و همچنین علائم دوران حاملگی، گاهی خانم های باردار به سختی می توانند خواب راحت و کافی داشته باشند، در ادامه این مطلب به بی خوابی در دوران حاملگی و راه های رفع آن می پردازیم.

بی خوابی یکی از مشکلات شایع در بارداری

روش های رفع بی خوابی در بارداری

یکی از مشکلات شایع در دوران حاملگی اختلالات خواب می باشد که بیش از ۷۵ درصد مادران باردار دچار بی خوابی می شوند این مشکل بعد از باردار شدن ایجاد می شود که حدود ۲۵ درصد گزارش ها از وجود مشکلات حاد و قابل توجه در خواب مادر، مربوط به سه ماه اول حاملگی است برای آسان تر شدن توصیف اختلالات خواب در بارداری، هر سه ماه را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

بی خوابی در دوران بارداری

بی خوابی در سه ماه اول حاملگی

در سه ماه اول حاملگی دفعات چرت زدن و میزان بی حالی و خستگی افزایش می یابد مشکل بی خوابی در دوران حاملگی به این معنا نیست که مدت زمان کلی خواب فرد کاهش می یابد اما پس از خاموش کردن چراغ زمان بیشتری لازم دارند تا بخوابند بدین ترتیب بازده و تاثیر خواب شبانه مادر باردار کاهش پیدا می کند.

خواب در سه ماه دوم حاملگی

در سه ماه دوم از دوران بارداری، خواب مادر کمی بهتر می شود و سطح انرژی مادر افزایش می باید و کمتر دچار خستگی می شود، ولی هنوز اختلال در کیفیت خواب برای مادر وجود دارد زیرا، جنین در حال رشد است که در واقع با ورود به ماه سوم، چهارم و پنجم مشکلات حاملگی مانند استفراغ، بی حالی و حالت تهوع کمتر می شود و باعث می شود خانم های باردار خواب بهتری داشته باشند. برای آشنایی با روشهای درمان تهوع در بارداری می توانید در اینجا کلیک کنید.

بی خوابی در بارداری

بی خوابی در سه ماه سوم حاملگی

بی خوابی در دوران حاملگی در سه ماه سوم به دلیل تغییر سایز بدن و همچنین افزایش ترشح هورمون استروژن بیشتر دیده می شود زیرا، افزایش ترشح هورمون استروژن باعث افزایش تعداد تنفس می شود که همین امر حجم خون را بالا می برد و عضله دیافراگم را منقبض تر می کند که در واقع این انقباض باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه تنگی نفس می شود، خانم های باردار از رفلکس معده و سوزش معده در هنگام خواب رنج می برند، همچنین خطر سندرم پای بی قرار در سه ماهه سوم دوران حاملگی افزایش می یابد، این مشکل نوعی اختلال خواب است که در آن فرد مبتلا هنگام خواب دچار احساس ناخوشایندی در پاها می شود. شیوع این مشکل در سه ماه اول دوران حاملگی ۱۲ درصد و در سه ماه سوم تقریبا به ۲۵ درصد می رسد.

بی خوابی در دوران بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مشکلات زیر در دوران حاملگی موجب کم خوابی و بدخوابی شما می شوند: 

  • مشکلات تنفسی
  • سوزش سر دل
  • پادرد
  • کمر درد
  • حالت تهوع
  • نیاز به دفع ادرار
  • خرو پف
  • سندرم پای بیقرار

بی خوابی در دوران بارداری

عوارض بی خوابی در دوران حاملگی

اطلاعات محدودی از ارتباط بین بی خوابی در دوران حاملگی و اثرات مضر آن روی دوران حاملگی وجود دارد، بی خوابی در روز های آخر دوران حاملگی باعث می شود فرآیند زایمان طولانی شود و احتمال عمل سزارین افزایش یابد.

راه های درمان بی خوابی

  1. ورزش منظم روزانه و مناسب دوران حاملگی باعث از بین رفتن بی خوابی در دوران حاملگی می شود.
  2.  ماساژ دادن یکی از روش های درمان طبیعی بی خوابی است که باعث می شود خواب راحتی را تجربه کنید.
  3. در هنگام خواب، راحت باشید و از تعدادی بالش به منظور حمایت از بدنتان بهره گیرید.
  4. برای رفع بی خوابی شبانه، یک ساعت قبل از رفتن به اتاق خواب از نوشیدن مایعات و غذا خودداری کنید.
  5. هرگز به پشت نخوابید.
  6. از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای سیاه، سبز، قهوه، نسکافه، نوشابه، شکلات و نوشیدنی انرژی زا در ساعات پایانی شب خودداری کنید. (فراموش نکنید که مصرف زیاد کافئین در طول دوران حاملگی برای سلامت مادر و جنین مضر است)
  7. از یک رژیم غذایی سالم که دارای مقدار زیادی غذاهای غنی از ویتامین B باشد استفاده کنید، غلات کامل، ماهی و سبزیجات سبز غذاهایی غنی از ویتامین B می باشند.

بی خوابی در حاملگی

درمان اختلال خواب با دارو

به منظور استفاده از دارو حتی گیاهی به منظور اختلال خواب باید زیر نظر پزشک استفاده نمایید و نظر پزشک را بپرسید و همچنین از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید زیرا، ممکن است خطرانی برای شما و جنین به همراه داشته باشد.

توصیه هایی برای بدخوابی دوران بارداری

به منظور پیشگیری از بد خوابی در دوران باردارای بهتر است یک سری توصیه ها را رعایت کنید تا دچار این مشکل در طول دوران حاملگی نشوید که عبارتند از :

۱. پیش از خوابیدن دوش آب گرم بگیرید.

۲. در دستشویی از چراغ خواب یا نور کم استفاده کنید تا اگر نیمه شب برای رفتن به دستشویی از خواب پریدید نوز زیاد منجر به بی خوابی در شما نشود.

۳. نیم ساعت در طول روز و پیش از خوابیدن ورزش سبک انجام دهید.

۴. ساعت پیش از خوابیدن را با مطالعه یا فعالیت های هنری پر نمایید.

۵. از مصرف قند در طول روز خوداری نمایید.

۶. در طول روز کمتر بخوابید تا بتوانید شب خواب راحت تری داشته باشید.

۷. از همسرتان بخواهید تا شما را ماساژ دهد.

۸. در صورتی که نیمه شب احساس گرسنگی کردید یک لیوان شیر بنوشید.

۹. در کلاس های دوران حاملگی و یوگا شرکت نمایید.

نکته : اگر خواب برای شما تبدیل به یک مشکل جدی شده است حتما به متخصص و یا مامان مراجعه نمایید.

برخی راهکار های دیگر برای داشتن خواب راحت در حاملگی

به دست آوردن یک حالت مناسب برای خوابیدن در بارداری می تواند کمک زیادی به مادران باردار نماید، در صورتی که خودتان را به خوابیدن بر روی پهلوی چپ عادت دهید، جریان خون به جنین و نیز کلیه های شما راحت تر صورت گرفته و در نتیجه آسوده تر به خواب می روید.

به منظور درمان سوزش سر دل  لازم است یک تا دو ساعت بعد از خوردن غذا از خم شدن و دراز کشیدن اجتناب کنید، راهکار دیگر برای این منظور اینکه می توانید به هنگام خواب، سرتان را در بالای بالش قرار دهید.، ضمن اینکه باید مادران باردار از خوردن غذا های سرخ شده، اسیدی و تند پرهیز کنند.

بالش بارداری یک وسیله کاربردی مناسب به منظور از حفاظت از بدنتان می باشد، برای این منظور می توانید از یک بالش در زیر شکم خود و نیز یک بالش در ریر زانوی تان استفاده کنید تا خواب راحت تری داشته باشید.

داشتن یک برنامه ریزی پایدار و منظم تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در شب دارد و از این طریق به شما کمک می کند تا راحت تر به خواب روید؛ مثلا به انجام کار هایی همچون کتاب خواندن، دوش گرفتن با آب گرم، شانه کردن مو، نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا یک فنجان چای بدون کافئین بپردازید.

اختلال خواب در بارداری

داشتن آرامش و کنترل استرس و اضطراب از جمله مهمترین عواملی است که به صورت ذهنی در خواب شبانه تاثیر زیادی دارد، بنابراین می توانید به جای نگرانی های بیخود و بی جهت، مشکلات تان را با صحبت کردن حل کنید و آرامش خود را حفظ نمایید، همچنین بهتر است برای بدست آوردن آرامش از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

به طور کلی امکان دارد خانم های حامله در هر مرحله از حاملگی خود دچار اختلالات خواب و بی خوابی شوند و ممکن است هفته ها و یا ماه ها این مشکل ادامه داشته باشد، بنابراین لازم است مادران به هنگام ملاقات با پزشک خود حتما این موضوع را با وی در میان گذاشته و از او راهنمایی بگیرند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *