دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

امواج وای فای چه خطراتی برای انسان ها دارند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

خطرات امواج وای فای بر هیچ کس پوشیده نیست اما ممکن است ما هنوز اطلاع جامع و کاملی در رابطه با میزان و نحوه تاثیرگذاری این امواج نداشته باشیم.

برای محرز شدن خطرات امواج وای فای مطالعات زیادی در سراسر جهان انجام گرفته و این اطلاعات در قالب نتایج گوناگون با روش های مختلف آزمایش عرضه می گردد و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

سال ۲۰۰۸ یک دانشمند اهل آمریکا تحقیقی با نام «کنترل مغز با گوشی تلفن همراه» انجام داد. این تحقیق مشکلات و خطرات امواج وای فای را به طور جامع و کامل بیان کرده بود.

آشنایی با خطرات امواج وای فای

خطرات امواج وای فای همه کسانی که به نحوی در معرض این امواج قرار می گیرند را تهدید می کند و بر آن ها تاثیر خواهد گذاشت اما بیشترین دامنه تاثیر این امواج بر روی کسانی است که به شکل دائم از تبلت، اسمارت فون یا لپ تاپ بهره مند می شوند و در استفاده از این وسایل نوعی اعتیاد کنترل نشده دارند.

امواج وای فای

دوستداران اینترنت همیشه از امواج وای فای به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات انسان یاد می کنند. اینترنت می تواند ما را از حضور در بسیاری از مکان ها و همچنین اتلاف وقت در صف طولانی مشارکت ها بی نیاز کند. در واقع این اختراع باید در راستای نیازهای اساسی ما قرار بگیرد. متاسفانه بشر امروز چنان غرق در اینترنت و فضای مجازی شده که گاهی از اصلی ترین کارهای روزمره یک انسان به دور می ماند. یعنی از سلامت خود غافل می شود و متوجه خطرات این امواج برای سلامتی خود نیست.

امواج وای فای

امواج وای فای به همان میزان که به زندگی ما سرعت می دهند، می توانند خطرناک باشند. دنیای وای فای ما را به یک جانشینی وادار کرده و فرصت یک اینترنت بی سیم و قابل دسترس در نواحی مختلف محیط را فراهم کرده است. این مهم ترین دلیل برای جاباز کردن امواج وای فای در بین مردم بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فناوری وای فای ابتدا در سال ۲۰۰۷ به فضای مجازی وارد شد. محققان از همان سال، شروع به تحقیق درباره خطرات امواج وای فای نمودند و در این رابطه به نتایج مهمی نیز دست یافتند.

خطر امواج وای فای موبایل

امواج وای فای بر روی مغز تاثیرات منفی دارد و البته این موضوع در کودکان بیشتر حائز اهمیت است. اختلال در خواب، خستگی، اختلالات گوارشی، مشکل در حافظه و مغز، افسردگی، سردرد و استرس می تواند از خطرات امواج وای فای باشد. نتایج دانشمند آمریکایی بر روی وای فای به نتایج خاصی نایل شد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

اختلال در خواب

احتمالاً این موضوع برای شما نیز پیش آمده که استفاده طولانی مدت از موبایل باعث به هم ریختگی خوابتان شده باشد. این اشعه های الکترومغناطیسی می توانند بر خواب شما تاثیر گذاشته و باعث بی نظمی در وضعیت خواب یا بیداری بعد از آن گردند. بنابراین به تمامی دوستداران اسمارت فون ها سفارش می شود که با گوشی به رختخواب نروند و قبل از خواب خود را در معرض امواج پرخطر وای فای قرار ندهند. در این صورت می توانند خوابی آرام و بدون تنش داشته باشند. البته شارژ کردن تلفن و قرار گیری در امواج موبایل نیز در هنگام خواب مضر می باشد. این امواج با تاثیر بر روی مغز، شما را دچار اختلال در خواب خواهد کرد.

اختلال در خواب و وای فای

اختلال در بازسازی و رشد سلول ها

برای اثبات این نتیجه چند گیاه را در یک اتاق در معرض امواج وای فای و چند گیاه دیگر را در اتاق بدون وای فای گذاشتند. بعد از گذشت ۲ هفته نتایج این آزمایش را مورد بررسی قرار دادند. گیاهانی که در اتاق وای فای داشتند، رشد چندانی از خود نشان ندادند.

آسیب رساندن به کودک

دانشمندان استرالیایی در سال ۲۰۰۹ متوجه شدند که امواج وای فای بر روی سنتز پروتدین ها موثر می باشد. این موضوع بر رشد کودک تاثیر داشته و باعث کندی آن خواهد شد.

کند شدن رشد کودک

تضعیف فعالیت های ذهنی زنان

برای حاصل شدن این نتیجه، ۳۰ نفر به شکل داوطلبانه مشارکت داشتند. نصف این جمعیت را مردان و نیمی دیگر آن را بانوان تشکیل می دادند. این افراد حدود ۴۵ دقیقه در تماس با امواج وای فای بودند. این وای فای حدود ۲.۴ مگا هرتز بود. انجام یک تست توانایی مغز بعد از ۴۵ دقیقه نشان داد که زنان نسبت به قبل دچار ضعف ذهنی بیشتری شده اند.

ضعف ذهنی زنان و امواج وای فای

ناباروری در زنان و مردان

یکی از خطرات امواج وای فای آثار نامطلوب بر روی تخمدان و اسپرم می باشد. این امواج می توانند بر حرکت اسپرم ها تاثیر گذار باشند و تجزیه DNA را موجب گردند. در یک فرآیند مطالعاتی، موش ها به اندازه ۴۵ روز و در هر روز برابر با ۲ ساعت در تماس با وای فای بودند. بعد از طی این مدت مشخص شد که موش ها در دو جنس نر و ماده با عدم قدرت باروری مواجه شده اند. ضمن اینکه این مسئله سبب تضعیف لانه گزینی تخمدان ها شده بود.

امواج وای فای

سرطان

یکی از خطرات امواج وای فای که به وفور شنیده ایم، سرطان است. البته این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است و به همین علت موافقت کلی در رابطه با ابلاغ این نظر وجود ندارد. اشعه های الکترومغناطیسی می توانند درصد احتمال شکل گیری تومور را در بدن بالاتر ببرند. این مسئله در آزمایشات انجام شده به اثبات رسیده است.

خطرات امواج وای فای

برای جلوگیری از خطرات امواج وای فای چه کنیم؟

در نگاه اول پاسخ به این سوال بسیار ساده است. برای دور ماندن از مضرات امواج وای فای روش های ساده و آسان را به کار ببرید. ابتدا خود را از تماس با این امواج دور کنید. یعنی کمتر به سراغ تبلت، لپ تاپ یا گوشی بروید. بهتر است کار با این وسایل را به حداقل برسانید. یعنی در موارد ضروری از آن ها استفاده کنید. مواقعی که از وای فای استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. همچنین وسایلی که با وای فای سروکار دارند را در هنگامی که نیاز به آن ها ندارید، خاموش کنید.

خاموش کردن امواج وای فای

این روش بهترین و ساده ترین راه برای ایمن ماندن از خطرات امواج وای فای می باشد. در حال حاضر این خطرات به شکل کلی مورد تایید واقع شده اند اما در مورد میزان این تاثیر گذاری و خطر ساطع شده از این امواج اختلاف نظر وجود دارد. هر چند که در این میان توافقاتی در رابطه با خطر امواج وای فای برای کودکان به تایید رسیده و صورت رسمی پیدا کرده است.

خطرات امواج وای فای و کودکان

در ادامه مطلب می توانید به لینک تغییر رمز وای فای، جلوگیری از هک وای فای و همچنین روش های افزایش برد وای فای و تقویت آن مراجعه و از مطالب مرتبط در این زمینه استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *