دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قبل از ازدواج فامیلی این مقاله را بخوانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

ازدواج فامیلی همواره با تردیدهایی همراه بوده است که در اینجا قصد داریم تا بیشتر با این ترس ها و عواقب آن آشنا شویم. اگر برای این ازدواج دچار تریدهایی هستید باید به دنبال راه حل های مناسب کاهش دادن آن باشید.

یکی از عواملی که موجب می شود تا بسیاری از خانواده ها به ازدواج با فامیل تن دهند ترس آن ها از ازدواج فرزندان و عدم شناخت کافی فرد مقابل است این در صورتی است که در این نوع از ازدواج ها نیز خانواده ها باید در ابعاد دیگری به شناخت و تفاهم کافی برسند. اما متاسفانه در برخی از انواع ازدواج فامیلی، مسئله شناخت اصولی نادیده گرفته می شود که در نهایت موجب جدایی دو زوج از یکدیگر خواهد شد.

عواقب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی چه ویژگی هایی دارد؟

شاید این موضوع که در ازدواجهای فامیلی دو خانواده بیشتر و بهتر بر روی یکدیگر شناخت دارند اشتباه نیز نباشد و در برخی از موارد نیز می توان آن را درست و عقلانی دانست. اما موضوعی که اهمیت بیشتری پیدا می کند تفاهمات اخلاقی دختر و پسر است که نباید در ازدواجهای فامیلی به دلیل شناخت خانوادگی از آن چشم پوشی کرد و باید به جوانان اجازه داد تا به طور صحیح به این شناخت دست بیابند.

شاید این سوال برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که در ازدواج خویشاوندی، میزان طلاق ها کمتر است یا خیر؟ در اینجا باید گفت اگر در اینگونه از ازدواج ها نیز زوجین به شناخت کافی دست پیدا نکرده باشند احتمال بروز اختلافات و در نهایت طلاق وجود خواهد داشت.

آزمایش ژنتیک:

با شنیدن پیشنهاد ازدواجهای فامیلی؛ اولین موردی که به ذهن هر فردی خطور می کند انجام آزمایش های ژنتیک برای پیشگیری از خطرات بارداری است. بهتر است تا زمانی که آزمایش های ژنتیک را انجام نداده اید دیگران را از موضوع ازدواج با خبر نکنید تا اگر در صورت بروز مشکل ازدواج منتفی بود مسائل بیشتری برای جوان ها ایجاد نشود.

اطلاعاتی درباره ازدواج های فامیلی

انجام مشاوره خانوادگی:

بهتر است مشاوره قبل از ازدواج بریم یا نه؟ این سوال موجب تردید بسیاری از ما در زمان ازدواج شده است و دلایل اصلی آن عدم پذیرش فرهنگی این موضوع از سمت خانواده ها می باشد. اما این موضوع در ازدواج خویشاوندی راحت تر مورد پذیرش خانواده ها قرار می گیرد.

  •  آرون گروپس

بهتر است برای کامل تر شدن شناخت دختر و پسر از یکدیگر قبل از ازدواج به مشاور خانواده مراجعه کنید تا به شناخت کافی نسبت به یکدیگر دست پیدا کنند. بهتر است در این موضوع خانواده ها نیز مطلع و آگاه باشند تا در صورت اختلاف ها دختر و پسر بتوانند از حمایت خانواده بهره مند شوند.

برای اینکه نسبت به ازدواجهای فامیلی اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است تا از عواقب مثبت و منفی اینگونه از ازدواجها مطلع شوید و این موضوع می تواند شناخت شما را بیشتر کند.

ازدواج در فامیل

نکات مثبت ازدواجهای فامیلی:

در ازدواجهای فامیلی مهم ترین حس و ویژگی مثبتی که می توان به آن اشاره کرد آشنایی خانواده با آداب و رسوم و فرهنگ خانوادگی است و این جوان ها را چند گام در شناخت پیش می اندازد.

در ازدواج خویشاوندی؛ در بیشتر موارد خانواده ها از مشکلات اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی یکدیگر مطلع هستند و این امر موجب می شود تا ازدواج با شناخت بیشتری صورت بگیرد.

امکان اختلافات به دلیل تفاهمات خانوادگی کمتر دیده می شود و خانواده ها بیشتر می توانند با یکدیگر معاشرت کنند تا دختر و پسر به شناخت بهتری برسند.

نکات منفی ازدواجهای فامیلی:

ممکن است در اینگونه از ازدواج ها موارد و بیماری های ژنتیکی برای فرزندان ایجاد شود. و یکی دیگر از نکات منفی اینگونه از ازدواج ها اعتماد بیش از حد و نا به جای خانواده به یکدیگر است.

ازدواج های فامیلی

در صورت ایجاد اختلاف در بین زوج ها مسئله طلاق با سختی های بیشتری همراه خواهد بود و خانواده ها ممکن است دخالت های نادرستی در زندگی زن و شوهر داشته باشند.

همچنین در ازدواجهای فامیلی دخالت خانواده ها که ممکن است  از سوی هر خانواده ای باشد و به ازدواج بسیار آسیب می رساند, بیشتر است، در واقع خویشاوندان به دلیل روابط خویشاوندی و شناخت هر دو زوج به خود اجازه می دهند تا در امور زندگی آنها دخالت کنند.

در برخی از موارد نیز ازدواجهای فامیلی می تواند در نسل های بعدی مشکلات ژنتیکی را ایجاد کند که باید به شدت پیگیری و تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد.

بیماری‌ های ازدواج خویشاوندی

ازدواج خویشاوندی ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و به تولد نوزادانی با برخی بیماری های خاص منجر شود، این بیماری ها در واقع از طریق ژن های زوجین به کودک منتقل می شوند، ریسک ابتلا به بیماری های ژنتیکی ناشی از رابطه خویشاوندی حدوداً ۵ تا ۶ درصد است، حال این ریسک در افراد دیگر ۲ تا ۳ درصد می باشد، در زیر با بیماری های ژنتیکی حاصل ازدواجهای خویشاوندی آشنا می شوید :

ازدواجهای فامیلی

معلولیت

از شایع ترین مشکلات ازدواج خویشاوندی، معلولیت فرزند متولد شده می باشد، حال این معلولیت می تواند با اشکال گوناگون و با درجه بندی مختلفی اتفاق افتد که شامل معلولیت های بسیار شدید جسمی و حرکتی، معلولیت ذهنی و یا مشکلاتی مربوط به شنوایی و … باشد.

از این رو مساله ازدواج خویشاوندی و معلولیت می تواند به عنوان یکی از دغدغه های مهم افرادی که با نسبت های خویشاوندی با یکدیگر ازدواج کرده اند، باشد.

تالاسمی

بیماری تالاسمی یکی دیگر از بیماری های ژنتیک است که در ازدواجهای فامیلی بسیار شایع بوده و با هزینه های درمانی بالایی همراه است، در این بیماری, میزان گلبول های قرمز خوب و هموگلوبین کمتر از حالت نرمال و طبیعی می باشد.

پی کی یو

بیماری های پی کیو و فاویسم نیز از جمله بیماری هایی هستند که ژنتیک در انتقال آنها نقش موثری دارند و علت بروز آنها، کمبود یکی از آنزیم های گلبول های قرمز می باشد.

ازدواجهای خویشاوندی

بیماری های نقص ایمنی

بیماری نقص ایمنی نیز دیگر بیماری هایی است که در کودکان حاصل ازدواجهای فامیلی به نسبت ازدواج های غیر فامیلی بیشتر دیده می شود، حال کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می تواند زمینه بروز بیماری های مختلف را در این افراد افزایش دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *