دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بهتر است مشاوره قبل از ازدواج برویم یا نه؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

ازدواج مهم ترین تصمیمی است که هر فردی در زندگی خود با آن رو به رو می شود و برای داشتن تصمیمی درست و سنجیده باید به خیلی از نکات در این مورد توجه توجه کرد و خیلی از موانع را پشت سر گذاشت مشاوره قبل از ازدواج از جمله گام های مهمی است که می تواند در امر تصمیم ازدواج مؤث باشد.

مشاوره پیش از ازدواج موجب می شود تا زوج ها بسیاری از نقاط مشترک و خود را پیدا کنند و همچنین با شناسایی نقاطی که در آن با یکدیگر اشتراک ندارند تصمیم بهتر و از روی آگاهی داشته باشند. ممکن است زوج هایی بعد از چند سال زندگی مشترک تفاهم ها و عدم تفاهم های خود را با همسرشان پیدا کنند در صورتی که این شناخت می تواند با گذراندن جلسات مشاوره بیشتر باشد و پیش از ازدواج صورت بگیرد که در این صورت می تواند مشکلات بعد از ازدواج را به حداقل برساند.

پیامدهای مشاوره قبل از ازدواج

آگاهی درباره مشاوره قبل از ازدواج:

اهدافی که برای انجام فعالیت های مشاوره ای قبل از ازدواج در نظر گرفته می شود در ۳ دسته آگاهی در مورد سنجش میزان آمادگی در ازدواج، بررسی تفاهمات و هم کف بودن زوج ها و سنجش مهارت های لازم برای تشکیل زندگی می باشد که در طی جلسات مختلف سعی می شود تا این موارد در دو طرف مورد بررسی قرار بگیرد و با کسب اطلاعات راه حل های درست تصمیم گیری به آنها ارائه شود.

در مشاوره پیش از ازدواج مشاوران جلسات خود را به صورت انفرادی یا با حضور هر دو طرف برگزار می کنند در صورت لزوم این جلسات به طور جداگانه و یا دو نفره صورت می گیرد تا با سنجش توانایی های هر فرد و در کنار هم قرار دادن نقاط مشترک آنها در جلسات گروهی و دو نفره به نتایج و تصمیمات قطعی تری دست پیدا کند.

در مقاله “دلیل افسردگی بعد از ازدواج چیست و چگونه با آن مقابله کنیم” به این موضوع اشاره شده است که عدم آگاهی زوجین از ازدواج و زندگی مشترک موجب می شود تا در زندگی مشترک زوجین با مشکلات زیادی رو به رو شوند که به لحاط عاطفی نیز آنها را دچار شکست کند.

ازدواج موفق با مشاوره ازدواج

در بیشتر جلسات مشاوره برای ازدواج مشاوران از آزمون های شناختی برای آگاهی از ویژگی های شخصیتی افراد استفاده می کنند این آزمون ها در بیشتر موارد دارای نتایج قطعی هستند و زوج ها می توانند با اتکا به این آزمون ها مهم ترین تصمیم زندگی خود را به صورت درست و با قطعیت بیشتری اتخاذ کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آزمون های شناختی که برای جلسات مشاوره پیش از ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد دارای تحلیل های شخصیتی برای دسته های مختلف شخصیت درون گرا و برون گرا است که به خوبی نشان دهنده اهداف، آرزو ها و مسیری است که هر یک از زوجین در زندگی خود قرار است ادامه دهند.

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج باید هر یک از زوجین از نیازها و خواسته های خود صحبت کنند اهدافی را که قرار است در زندگی آینده خود به طور فردی یا به کمک شریک زندگی خود دنبال کنند مطرح نمایند. همچنین در این جلسات می توانند به توانایی ها و نقاط ضعف خود پی ببرند و با آگاهی بیشتر این رفتارها را در زندگی مشتر جهت دهند.

در بیشتر مشاوره هایی که برای حل کردن چالش های مهم در روابط عاطفی زوجین صورت می گیرد مشاوران توصیه می کنند تا برای کمتر شدن این چالش ها زوجین مشاوره های قبل از ازدواج داشته باشند تا از لحاظ عاطفی و تفاهمات آن سنجیده شوند.

مشاوره ازدواج و خوشبختی

پیامدهای مشاوره پیش از ازدواج:

مشاوره پیش از ازدواج می تواند آگاهی مهمی در زمینه ازدواج در اختیار زوجین قرار دهد در بیشتر این مشاوره ها اطلاعات مهمی در رابطه با استقلال مالی زوجین و مسائل عاطفی آنان در اختیار آنها قرار داده می شود.

در ازدواج زوجین باید در موارد زیادی با یکدیگر اشتراک داشته باشند که به طور کلی در تفاهمات اعتقادی، مذهبی، اقتصادی، خانوادگی و فرهنگی دسته بندی می شود و این موارد در جلسات مشاوره برای ازدواج، توسط مشاور مورد بررسی قرار  می گیرد.

۱- آگاهی و شناخت با انجام مشاوره پیش از ازدواج:

شاید یکی از علت هایی که بیشتر زوج ها تن به انجام مشاوره پیش از ازدواج نمی دهند عدم آگاهی آنان از پیامدهای مثبت این مشاوره ها و یا جا افتادن تفکرات غلطی باشد که ریشه آن این است که بیشتر افراد دوست ندارند تا نقص های اخلاقی آنها برای دیگران رو شود در صورتی که هیچ گاه در این ماوره ها نقص های اخلاقی و رفتاری فرد به طور مستقیم به طرف مقابل ارائه نمی شود و در قالب علم روان شناسی منتقل می گردد.

انجام این مشاوره ها می تواند شناخت صحیحی از روابط عاطفی شما ارائه دهد و با سنجش موارد مختلف می تواند به شما این اطمینان را بدهد که شما می توانید در کنار یکدگیر زوجی خوشبخت باشید یا خیر.

مشاوره پیش از ازدواج چگونه است

۲- کمک به شناخت عوامل مؤثر در ازدواج:

این موضوع که روابط عاطفی زن و شوهر چگونه پایدار می مانند بستگی به نوع شناخت و دید زوج ها از ازدواج و زندگی مشترک دارد زوج هایی که می دانند در مواجه با مشکلات چگونه روابط عاطفی خود را حفظ کنند در ازدواج موفق تر هستند.

همانطور که آگاهی دارید عوامل مهمی در تصمیم گیری ازدواج مؤثر هستند در مشاوره قبل از ازدواج این امکان وجود دارد تا زوج ها شرایط ازدواج خود و موانع و مسیری که پیش روی آنها است شناسایی کنند و با آگاهی بیشتر در مقابل این عوامل واکنش داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *