دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تکثیر لیلیوم و نکاتی برای رشد و پرورش بهتر این گیاه

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

لیلیوم از جمله گلهای زیبا و دارای گلبرگ های رنگی می باشد که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت آن بهتر انجام می گیرد، در مناطق سرد نیز در گلخانه ها و فضای گلدانی می توان برای کشت این گیاه استفاده نمود. در این مطلب شما را با روش تکثیر لیلیوم آشنا خواهیم کرد.

تکثیر لیلیوم، علاوه بر کشت بافت نیازمند پیاز بوده، زیرا تکثیر از طریق تولید پیازچه در فلس های پیاز مادری انجام می گیرد. اگر چه در روش کشت بافت می توان بدون نیاز به پیاز برای تکثیر انواع مختلف این گل استفاده کرد، ولی ما در این مطلب قصد داریم شما را با تکثیر این گل از طریق پیاز آن آشنا نماییم، بنابراین می توانید در ادامه همراه ما باشید.

روش تکثیر لیلیوم

لیلیوم گیاهی چند ساله و پیاز دار است که دارای گلهایی در رنگ ها و اشکال مختلف می باشد. لیلیوم از جمله گیاهان سخت و مقاوم در برابر سرما و انواع بیماری ها است و زمان گلدهی این گیاه معمولا در فصل تابستان بوده و در برخی از گونه ها شروع گل هی زودتر است، طوری که حتی به فصل بهار هم می رسد، برای این منظور شما می توانید گل لیلیوم را در گلخانه و در ماه های آذر تا دی کشت نمایید.

کاشت لیلیوم

تکثیر لیلیوم به سه روش ۱- جدا کردن پیازچه ها ۲- از طریق فلس های پیاز ۳- به وسیله بذر انجام می گیرد که برای روش کاشت پیازی در ابتدا لازم است تا پیازها را در عمق ۶ تا ۲۰ سانتی متری خاک در محل سایه کشت دهید. از آنجا که گل لیلیوم برای رشد به خاک حاصلخیز، رطوبت، دما، کود و آبیاری مناسب نیاز دارد باید این موارد را رعایت نمایید، همچنین می توانید پیاز ها را درون گلدان مناسب به عمق ۵ تا ۱۰ سانتی بکارید.

تکثیر گیاه لیلیوم

در روش تکثیر به وسیله بذر نیز لازم است که بذرها را درون عمق ۲ تا ۵ سانتی قرار داده و سپس آن را آبیاری کنید تا زمانی که جوانه دهد. به این نکته توجه کنید که آب دهی بیش از حد می تواند تاثیرات منفی بر روی رشد گیاه داشته باشد. نگهداری و پرورش بهتر این گل نیازمند رعایت نکاتی است که در زیر به آن اشاره می کنیم.

  •  آرون گروپس

آبیاری مناسب

لازم است که خاک محیط کشت همیشه مرطوب نگه داشته شود و زمانی که سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری نمایید.

خاک حاصلخیز

برای این منظور شما می توانید ترکیبی از خاک باغچه و شن و ماسه به همراه کمپوست یا خاک برگ را تهیه کرده و برای محیط کشت گل لیلیوم به کار برید.

تکثیر لیلیوم

کود و تغذیه گیاه

بهترین کود برای گیاه لیلیوم در طی دوره رشد کریستاکول سبز و در زمان گلدهی غنچه کریستاکول قرمز می باشد که این کار می تواند هر ۱۰ روز یک بار صورت گیرد.

برخی نکات دیگر نگه داری این گل

  • در زمان رشد و گلدهی لیلیوم، آبیاری آن باید به شکل منظم باشد.
  • در زمستان، پیاز گل لیلیوم را مرطوب نگهدارید.
  • به منظور برداشت این گل باید ساقه آن را به شکل اریب برش بزنید تا ماندگاری بهتر و بالاتری داشته باشد.
  • در صورت پلاسیدگی ساقه گیاه، آن را از گیاه اصلی جدا کنید.
  • بعد از پایان دوران گلدهی، پیاز ها را جدا کرده و در خاک غنی نگه داری کنید.
  • در صورت یکه گیاه لیلیوم ارتفاع بلندی دارد از یک قیم برای نگهداری آن استفاده کرده تا گلهای گیاه آسیب نبیند.
  • به منظور نگه داری گل لیلیوم آن را از گیاه جدا کرده و داخل آب بگذارید.

نگهداری لیلیوم

برخی مشکلات کاشت گل لیلیوم

در کاشت و تکثیر این گیاه، ممکن است برخی پیاز ها زودرس بوده که در این حالت، ساقه های لیلیوم قبل از خارج کردن پیاز ها سبز خواهند شد، بنابراین باید قسمتی از آن که سبز شده را داخل گلدان بکارید و روی آن را به خوبی با خاک بپوشانید.

بیماری لکه قهوه ای یکی از مهمترین مشکلاتی است که در زمان کاشت و تکثیر آن رخ می دهد و موجب می شود که از رشد گیاه جلوگیری شود، علت این اتفاق آبیاری بیش از حد برای گیاه می باشد.

در صورتی که گیاه لیلیوم دچار مشکل ریزش برگ شود، باید توجه داشته باشید که دریافت نور آن مناسب است یاخیر، چون اگر لیلیوم دریافت نور کافی نداشته باشد، برگ ها زرد شده و دچار ریزش می شوند.

گل لیلیوم که با نام سوسن نیز شناخته می شود، در رنگ های مختلف و متعددی وجود دارند و دارای عطر و بوی خاصی می باشند، زیبایی و چشم نواز بودن این گلها موجب شده تا از آن برای تزیین و استفاده در دکوراسیون کاربرد زیادی داشته باشد.

پرورش لیلیوم

در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *