دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره عکس رنگی رحم و مراحل انجام آن بدانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

عکس رنگی رحم معمولاً برای تشخیص موارد خاص توسط پزشک تجویز می شود. عکس رنگی از این جهت که تصویری برجسته و واضح از اندام تولید مثل در اختیار پزشک قرار می دهد، اهمیت دارد.

برای بررسی دلایل ناباروری، مطمئن شدن از سالم بودن اندام رحم و … تصویر رنگی رحم ضرورت می یابد. معمولاً این عکس، باید همراه با سایر آزمایشات فرد در اختیار پزشک قرار گیرد تا او بتواند نتیجه قطعی را در مورد تاخیر باروری، نوع بیماری و … به شما ارائه دهد، برای آشنایی بیشتر با عکس رنگی رحم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با عکس رنگی رحم

تصویر رنگی از رحم، یک شمای کلی از وضعیت و موقعیت داخلی رحم در اختیار شما قرار می دهد. در اصطلاح پزشکی به این عکس، هیستروسالپنگوگرافی می گویند.

معمولاً با استفاده از عکسبرداری رنگی رحم، می توان بسیاری از مشکلات و علل نازایی و تاخیر ناباوری را دنبال و بررسی کرد. مشکلات رحمی بسیاری در این تصاویر رویت می شوند. گرفتگی لوله های رحم یکی از شایع ترین مشکلات در ناباروری است. چون این مسئله مانع از لقاح طبیعی می گردد. مشکلات رحمی از جمله انسداد لوله های رحمی یا چسبندگی رحم در این تصاویر به راحتی قابل تشخیص است.
معاینه قبل از عکس رنگی رحم
فیبرم رحمی از جمله مشکلاتی که در این عکس به راحتی قابل بررسی و پیگیری است. به غیر از فیبرم رحم، پولیپ، چسبندگی رحم، انسداد لوله های رحمی و … بسیاری از موارد را می توان در عکس رحم به شکل رنگی جست و جو کرد و آن گاه اقدامی مفید برای درمان چسبندگی رحم و … انتخاب کرد.

مراحل عکس رحم

نحوه انجام هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی در اتاق رادیولوژی و به کمک اشعه ایکس گرفته می شود. برای گرفتن یک تصویر رنگی بدین طریق به زمان تقریبی ۱۰ تا ۳۰ دقیقه نیاز دارید. برای شروع کار عکسبرداری فرد به حالت معاینه بر روی تخت قرار می گیرد. بعد از برقراری این وضعیت، پزشک متخصص یک اسپکولوم درون واژن می گذارد. اسپکولوم وسیله کاربردی در معاینه رحم می باشد و بیشتر برای باز کردن رحم از آن استفاده می شود. امکان وارد کردن لوله نازک به درون رحم نیز از طریق همین اسپکولوم انجام می شود. این لوله ظریف و باریک از طریق دهانه رحم به درون رحم راه می یابد.
مراحل عکس برداری رحم با مایع رنگی
تزریق ماده حاجب برای گرفتن عکس رحم توسط پزشک متخصص انجام می شود. زمانی که ماده جاجب از طریق لوله وارد رحم می گردد، باید تمامی ابعاد رحم را به شکل یکپارچه اشباع سازد. هر گونه خلل و ناهمگونی در فضای رحم مانع از این پخش یکپارچه می گردد. در نتیجه انسداد لوله های رحمی، پولیپ رحم، فیبرم رحم و … مشخص می گردد.
با پر شدن رحم از این ماده حاجب، عکس برداری آغاز می شود. پزشک متخصص با دیدن تصویر رنگی از رحم می تواند نظر قطعی را درباره وضعیت رحم ارائه کند. رحم با تزریق ماده حاجب جمع می شود(منقبض می گردد) و همین مسئله به شکل دردناک در فرد بروز می کند. برای بهبود این درد انقباض می توانید از داروهای مسکن از جمله ایبوپروفن استفاده کنید. معمولاً این داروی مسکن قبل از انجام عکسبرداری رنگی به شما خورانده می شود. این زمان حدود نیم ساعت تا یک ساعت قبل از عکسبرداری رنگی رحم است تا در حین مراحل انجام هیستروسالپنگوگرافی درد کمتری را متحمل شوید. اگر شما در بافت رحمی خود دارای گرفتگی در ناحیه لوله های رحمی باشید، درد بیشتری بر شما عارض می شود.

عوارض هیستروسالپنگوگرافی

این روش عکس گرفتن بدون عارضه انجام می شود اما گاهی نیز ممکن است با لکه بینی، عفونت رحم، درد موقت و یا خونریزی همراه باشد. اگر بعد از این عکس برداری دچار تب شدید به همراه درد شدید و این علائم چند روز ادامه داشت، باید به پزشک خود اطلاع دهید. برای عکس برداری از رحم باید زمان مناسبی را در نظر داشته باشید. بهترین تصویر رنگی از رحم در حد فاصل بعد از اتمام دوران پریودی و قبل از تخمگ گذاری مجدد می باشد. برای به دست آوردن تصویری واضح از رحم بهتر است در این زمان اقدام به عکس برداری از رحم کنید.
عکسبرداری رنگی از داخل رحم زمانی که فرد دارای مشکل ورم و التهاب در ناحیه لگن، خونریزی های ممتد و بی علت واژینال و عفونت رحمی باشد، انجام نمی گیرد. بنابراین پزشک متخصص دستور عکسبرداری رنگی رحم پس از بهبود بیمار را صادر می کند.

نکات مهم در مورد عکسبرداری رنگی رحم

گرفتن تصویر رنگی رحم می تواند عوارضی را در بدن شما تشدید کند. از این رو بهتر است در صورت داشتن عفونت های لگنی و یا التهاب در لگن از انجام این عکسبرداری خودداری کنید و یا زیر نظر پزشک اقدام به این عمل نمایید.
زنان باردار باید از گرفتن تصویر رنگی رحم خودداری کنند و یا در صورت الزامی بودن این عکس، با پزشک خود در این رابطه صحبت کنند.
کسانی که دارای پریودی منظمی هستند، می توانند دوران بعد از تمام شدن پریودی را برای عکسبرداری رنگی رحم انتخاب کنند تا این عمل نتیجه بخش باشد.
قبل از انجام این عکس برداری، بهتر است تن به آزمایشات و معاینات مختلف دکتر زنان و زایمان دهید. در این صورت پزشک از نبود عفونت رحمی و … در بدن شما اطمینان حاصل می کند. رضایت نامه به همراه خود داشته باشید تا اجازه عکسبرداری رنگی رحم برای شما فراهم شود. بهتر است یک نفر را برای کمک کردن به خودتان در اختیار داشته باشید. چون ممکن است بعد از اتمام این عکسبرداری، درد داشته باشید.
هیستروسالپنگوگرافی

نحوه انجام هیستروسالپنگوگرافی

پوزیشن عکس رحم دقیقاً مانند معاینه لگن است. یعنی فرد به بر روی کمر دراز می کشد و زانوها را از یکدیگر باز و به شکل خمیده قرار می دهد. پزشکان به طور عمومی برای تخمین ابعاد رحم از ناحیه زیر شکم فشار وارد می کنند. البته این فشار باید همراه با فشاری از داخل واژن باشد. با این دو حرکت می توان ابعاد تقریبی از رحم را مشاهده کرد. برای شروع ابتدا واژن و رحم را ضدعفونی و دهانه رحم را نیز با گیره کوچکی فیکس می کنند. با این فیکس کردن امکان ورود لوله پلاستیکی در رحم به وجود می آید. حالا زمان ریختن رنگ ها فراهم شده است. در یک طرف لوله وارد شده به داخل رحم، یک بالون کوچک پر از هوا وجود دارد.
عکس برداری رنگی رحم
اسپکولوم با جای گذاری لوله در رحم، برداشته می شود. این لوله باید در حدود ۶ اینچ خارج از رحم باشد. رنگ لازم برای عکسبرداری نیز از طریق همین لوله جای گذاری شده وارد (به اندازه یک قاشق غذاخوری) رحم می گردد. برای عکسبرداری رنگی رحم چندین تصویر گرفته می شود و در این مرحله برای بهتر شدن عکس، باید لگن خود را تکان دهید. در پایان نیز بالون اشباع از هوا تخلیه می گردد و کار با خروج لوله به اتمام می رسد.
روش عکس برداری رنگی از رحم

عوارض هیستروسالپنگوگرافی

ممکن است این عکسبرداری پس از انجام سبب کرامپ لگن(به مدت چند روز) و یا مقداری خونریزی شود. اگر این خونریزی از حد عادی خارج شود و به همراه تب باشد و یا همچنین درد به طور قابل توجهی در ناحیه لگن افزایش یابد، باید به پزشک خود فوراً مراجعه کنید. عده ای از خانم ها نسبت به ماده حاجب حساسیت دارند. متخصصان زنان و زایمان برای گرفتن این عکسها از رنگ محلول در آب استفاده می کنند. این رنگ ها نتیجه بهتری برای رحم خواهند داشت. عفونت بعد از عکسبرداری رنگی در موارد کمی اتفاق می افتد و تقریباً در هر ۱۰۰ نفر، ۳ نفر را شامل می شود.

کارهای بعد از عکس برداری

 فرد بعد از انجام این عکس باید ۳۰ دقیقه تحت مراقبت باشد تا در صورت به وجود آمدن حساسیت و خونریزی و یا درد ناراحت کننده اقدامات لازم انجام شود.
اگر متخصصان زنان و زایمان این عکس را برای شما انجام دهند، در همان لحظه می توانند نتیجه عکس برداری را به شما اطلاع دهند.
مزیت های هیستروسالپنگوگرافی
این بازه زمانی برای رادیولوژیست بیشتر است و به یک یا دو روز زمان برای بازبینی عکس رحم نیاز دارد و آن گاه نتیجه به پزشک متخصص مخابره می شود.

مزیت هیستروسالپنگوگرافی

در این عکس برداری، گرفتگی عضلات لگن کم بوده و در نتیجه مانع چندانی برای عکس برداری وجود ندارد. ضمن اینکه اشعه کمتری نیز وارد بدن می شود. عده ای نیز از بی حسی برای تحمل درد عکس استفاده می کنند. در این عکس تصویر واضحی از لوله های رحم دیده می شود. در نتیجه اگر به علت ترس و نگرانی این لوله ها باز نشوند و دچار اسپاسم شدید شوند، استفاده از بیهوشی همراه با عکس برداری الزامی است.
عکس رنگی رحم

عکس رنگی با سونوگرافی رنگی جنین چه تفاوتی باهم دارند؟

یکی از روش های تشخیص بیماری عکس رنگی رحم می باشد اما عکس رنگی از جنین برای افرادی است که تصمیم دارند از جنین خود پیش از تولد عکس داشته باشند اگر چه، این کار برای مادر و جنین خطراتی ایجاد می کند اما بازهم برخی از مادران اقدام به انجام اینکار می کنند.

اقدامات قبل از آزمایش هیستروسالپنگوگرافی با بیحسی کامل

اقداماتی قبل از انجام تصویر رنگی از رحم باید انجام دهید تا روند این آزمایش به صورت درست انجام شود:

۱. حداقل تا هفت ساعت پیش از انحام آزمایش چیزی میل نکنید.

۲. حتما استحمام کنید.

  •  آرون گروپس

۳. با مقادیر فراوانی آب آنتی بیوتیک تحویز شده مصرف کنید.

۴. در هفته بعد از پریودی آنتی بیوتیک انجام شود.

۵. هیچ گونه عفونتی نباید داشته باشید.

۶.اگر به اشعه حساسیت دارید باید پیش از انجام آزمایش به پزشک اطلاع دهید.

۷. برای انجام آزمایش عکس رنگی باید رضایت نامه داشته باشید.

۸. یک هفته پیش از آزمایش از انجام رابطه جنسی پرهیز کنید.

تصویر رنگی رحم

چه زمانی عکس رنگی تجویز می شود؟

اگر چه این نوع عکسبرداری به منظور تشخیص علت ناباروری توصیه می شود  اما می توانید به منظور  تشخیص مشکلاتی از جمله : علت دقیق ناباروری، تومور و سرطان رحم، فیبروم رحم، چسبندگی رحم،بستن لوله رحم،رفع انسداد لوله فلوپ رحم و…نیز باشد.

نکته : عکس رنگی در کامپیوتر ذخیره شده و به شکل فایل برای پزشک ارسال می شود از این رو، نیازی به پرینت گرفتن از این رو عکس نمی باشد.

هیستروسالپنگوگرافی با بیحسی کامل چه مزایایی دارد؟

  • هیچ گونه دردی احساس نمی شود.
  • به دلیل عدم انقباضات لگن عکس برداری بهتر انجام خواهد شد.
  • انسداد لوله فالوپ رفع خواهد شد.
  • میزان تابش اشعه ایکس کاهش پیدا می کند.
  • عکس برداری در زمان کوتاهی انجام می شود.

هیستروسالپنگوگرافی چه مزایایی دارد؟

از اینکه با توضیحات عکسبرداری رنگی رحم همراه ما بودید، متشکریم. فراموش نکنید که شما با دقت کافی و انجام نکات لازم می توانید مشکلات این عکسبرداری را به حداقل برسانید و کمتر دچار عوارض آن شوید، جهت آشنایی با عوارض عکس رنگی رحم و عکس رنگی رحم بدون درد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید. می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *