دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص جینسینگ و مهمترین فواید درمانی و مضرات آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

جینسینگ یکی از انواع گیاهان خوراکی می باشد که خواص دارویی زیادی دارد. یکی از مهمترین فواید و خواص جینسینگ درمان اختلالات جنسی در مردان و زنان می باشد. با اینکه این گیاه خواص بی شماری دارد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد.

امروزه جینسینگ یکی از گیاهان محبوب در میان افراد به شمار می رود و تحقیقات بسیاری نشان داده اند که این گیاه خاصیت دارویی بی شماری دارد. برخی از شواهد به دست آمده بر این باور هستند که جینسینگ سطح انرژی در بدن را تقویت می کند و از طرف دیگر طح قند خون و کلسترول را در بدن کاهش می دهد. در این مطلب با فواید جینسینگ و مهمترین فواید درمانی آن آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص جینسینگ

عوارض جانبی جینسینگ

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف جینسینگ موجب کاهش استرس, ترویج آرامش و درمان برخی بیماری ها مانند دیابت و ناتوانی جنسی مردان می شود. در طب سنتی از جینسینگ در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد به همین دلیل طب کنونی تحقیقات گسترده تری بر روی این گیاه انجام داد. یکی از نتایج حاصل از این تحقیقات در عصر حاضر, اشاره به یکی از خواص جینسینگ دارد و موجب بهبود عملکرد و توانایی تفکر و شناخت و رفتار در افراد می شود. برخی دیگر از نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد.

فراهم کردن انرژی و جلوگیری از خستگی با مصرف جینسینگ

برخی تحقیقات بر روی افرادی که از این گیاه استفاده می کردند, نشان داده است که جینسینگ فعالیت های جسمی و روانی را در افرادی که دچار ضعف و خستگی بودند, تحریک و افزایش داد. از این رو مصرف این گیاه در رفع خستگی ناشی از بیماری های مزمن مانند سرطان, تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اثرات ضد التهابی جینسینگ

با توجه به نتایج برخی از بررسی های صورت گرفته, یکی از خاصیت جینسینگ ضد التهابی بودن آن است. در واقع جینسینگ دارای هفت ترکیب جین سنوزید است که اثرات ایمنی سرکوب کننده ایی دارند و موجب مقابله با التهابات در بدن می شوند.

خاصیت جینسینگ در درمان بیماری های مرتبط با سرطان

برخی مطالعات نشان داده است که جینسینگ دارای ترکیباتی است که این ترکیبات فواید ضد سرطانی دارند و در برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه می توانند تاثیرات مثبتی در بهبود بیماری داشته باشند.

  •  آرون گروپس

فواید جینسینگ برای پوست

خواص جینسینگ

علاوه بر خاصیت درمانی جینسینگ, این گیاه نقش بسیار پر رنگی در حفظ سلامتی پوست دارد. امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست از این گیاه به وفور استفاده می شود و یکی از گیاهان طبیعی به شمار می آید که به طور گسترده ای در سلامت و زیبایی کاربرد دارد. برخی از فواید جینسینگ برای پوست و مو به شرح زیر است.

  • ضد پیری
  • بهبود رنگ پوست
  • تونر بزرگ پوست
  • درمان بیماری های پوستی
  • درمان حلقه های تیره رنگ پوست
  • تحریک رشد مو
  • جلوگیری از ریزش مو

مهمترین مزایای جینسینگ برای زنان

فواید جینسینگ برای زنان

مصرف جینسینگ برای زنان نیز مفید است. یکی از مهمترین فواید جینسینگ برای زنان, تنظیم کردن قاعدگی در آن ها می باشد. همچنین مصرف این گیاه برای زنانی که در ابتدای یائسگی می باشند, بسیار مفید است چرا که باعث تنظیم تولید استروژن از تخمدان های آن ها می شود. به علاوه به دلیل خاصیت خنک کنندگی جینسینگ, این گیاه گرگرفتگی ناشی از یائسگی را درمان می کند. از دیگر خواص جینسینگ برای زنان می توان به خاصیت ضدپیری آن اشاره کرد. در واقع مواد تشکیل دهنده جینسینگ برای سلامتی پوست زنان بسیار مفید است و چربی پوست را متعادل می کند.

مصرف جینسینگ در زنان موجب افزایش میل جنسی در آن ها می شود. در واقع جینسینگ با تنظیم هورمون ها موجب تحریک میل جنسی می شود و به خصوص میل جنسی را در زنان در دوران یائسگی قرار دارند, افزایش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی در زنان یکی دیگر از خواص جینسینگ می باشد که از این رو خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت را در زنان به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد.

بسیاری از زنان از جینسینگ برای تولید انرژی بیشتر در بدن و افزایش استقامت استفاده می کنند. جینسینگ در واقع جریان خون در بدن را تحریک می کند و با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی در زنان می شود.

یکی از نشانه های یائسگی در زنان, ضعف حافظه است. جینسینگ با ضعف حافظه در زنان مبارزه کرده و به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند.

موثرترین فواید جینسینگ برای مردان

بررسی ها نشان داده است جینسینگ می تواند مردانی که دچار اختلال در نعوظ می باشند, را درمان کند. همچنین امروزه به منظور تقویت فعالیت جنسی و کمک به اختلالات جنسی مردان و رفع ناباروری بویژه اختلالات کمی و کیفی اسپرم از این گیاه استفاده می‌شود. به طور کلی جینسینگ تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان می باشد. برخی شواهد حاکی از آن است که این گیاه در درمان دیر انزالی مردان نیز کاربرد دارد.

فواید شگفت انگیز جینسینگ بر سلامت بدن

پیشگیری از روند پیری

یکی از دلایل که جینسینگ را به یکی از با ارزش تان گیاهان تبدیل شده است خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه می باشد که از تاثیر منفی رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده در نتیجه روند پیری را کاهش می دهد.

درمان جوش و آکنه

از دیگر فواید شگفت انگیز جینسینگ بهبود گردش خون در پوست است که در نتیجه به درمان جوش و آکنه کمک زیادی می کند بنابراین روغن جینسینگ را با آب و عسل ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را هفته ای دو بار بر روی پوست اعمال کنید و اجازه دهید خشک شود سپس با آب پوست تان را بشویید.

فواید درمانی جینسینگ

افزایش رشد مو

جینسینگ به دلیل اینکه سبب افزایش جریان خون در پوست سر و تقویت فولیکول های مو می شود به افزایش رشد مو کمک زیادی می کند، می توانید هر شب کمی از روغن جینسینگ را بر روی پوست سر ماساژ دهید.

اثرات جانبی جینسینگ

اگرچه جینسینگ گیاه بی خطری محسوب می شود, با این حال مصرف بیش از حد آن ممکن است اثرات جانبی برای بدن داشته باشد. برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف جینسینگ به شرح زیر می باشد.

  • سردرد
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • تهوع
  • بی قراری
  • اختلال در خواب
  • متورم شدن سینه در زنان
  • خونریزی از واژن در زنان

بررسی خواص جینسینگ

با توجه به موارد بیان شده, مصرف این گیاه باید محدود باشد و در صورت بروز هر یک از علائم از مصرف جینسینگ خودداری شود. از آن جایی که فواید جینسینگ هم برای زنان و هم برای مردان می باشد, همه ی افراد می توانند از این گیاه و مزایای آن بهره مند شوند

نکات مهم در رابطه با جینسینگ

۱. به دلیل اینکه این گیاه با برخی از دارو های افسردگی به نام مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) تداخل دارد مصرف ترکیب این دو سبب حالت های عصبی و رعشه می شود.

۲. جینسینگ سبب تغییر دادن آثار دیابت، فشار خون و دارو های قلبی مانند نیفدیپین می شود بنابراین از مصرف همزمان دارو های قلبی با این گیاه خودداری نمایید.

۳. مصرف همزمان جینسینگ با دارو های رقیق کننده مانند وارفارین و آسپرین سبب افزایش خطر خونریزی می شود.

۴. مصرف این گیاه برای خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می برند توصیه نمی شود زیرا ممکن است در برخی از خانم ها به تورم سینه و خونریزی واژن منجر شود.

۵. باید هر چیزی را در حد اعتدال مصرف کرد بنابراین از ادامه دادن مصرف گیاه جینسینگ بیشتر از سه ماه خودداری نمایید و همچنین پیش از استفاده از این گیاه چه به صورت موضعی و خوراکی با پزشک مشورت نمایید.

فواید بی نظیر جینسینگ

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید شگفت انگیز این گیاه آشنا شده باشید به منظور آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *