دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه پرورش آلوئه ورا و نکاتی برای رشد بهتر و کسب سود از آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱ دی ۱۴۰۰
  • دیدگاه‌ها برای نحوه پرورش آلوئه ورا و نکاتی برای رشد بهتر و کسب سود از آن بسته هستند

پرورش آلوئه ورا مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی به راحتی انجام می شود. شرایط مطلوب و آسان نگه داری از این گیاه موجب کاشت آن در محیط منزل شده است.

آلوئه ورا، به دلیل داشتن ویژگی های خاص از گزینه های عالی برای پرورش در منزل است. نوع گلدانی این گیاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم نحوه کاشت و پرورش این گیاه را در منزل آموزش دهیم که یکی از آموزش های مفید و کاربردی برای کاشتن این گیاه می باشد.

بیشتر افراد برای زیبایی منزل به دنبال گلدان هایی با گیاه متراکم هستند. ضمن این که معمولاً داشتن گیاهانی بدون دردسر و آسان پرور را ترجیح می دهند. به عنوان مثال بخش اعظم کاشت های آپارتمانی به کاشت پیچک نیلوفر، پرورش بامبو، اشک عروس و … اختصاص می یابد. این گیاهان به دلیل این که به آبیاری کم مقاوم هستند و نیاز به مراقبت کمتری دارند، مورد استفاده قرار گیرند. آلوئه ورا نیز از جمله گیاهانی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته ست و افراد اقدام به کاشت آن در منزل می نمایند. البته خواص آلوئه ورا نیز در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.

شرایط پرورش آلوئه ورا

این گیاه چند ساله بوده و به خانواده سوسن (Lily Family) مربوط می گردد. زادگاه اصلی گیاه الوئه ورا به مناطقی از افریقا و مدیترانه ای بر می گردد. برگ های ضخیم و آبدار، مهم ترین ویژگی الوئه ورا است که در همه انواع آن تکرار می شود. از نظر نوع شناخته شده به ۲۵۰ گونه تقسیم می گردد. ارتفاع ساقه های الوئه ورا از چند سانتی متر تا چند دسیمتر است. روش های پرورش الوئه ورا بسیار شبیه به روش های نگه داری از کاکتوس می باشد.

پرورش آلوئه ورا

شرایط خاک مورد نیاز

خاک الوئه ورا باید از حالت باتلاقی دور و دارای زهکشی مناسب و بافت شل باشد. این خاک از نظر میزان حاصلخیزی در رده متوسط قرار دارد. برای پرورش آلوئه ورا، باید مخلوط استانداردی با کیفیت تجاری تهیه و آن گاه به آن سنگریزه های گرانیت، پرلیت و ماسه دانه درشت بیفزایید. برای گلدان این گیاه بهتر اندازه ۱۵ سانتی متری را انتخاب کنید. بهتر است گلدان تهیه شده بزرگ نباشد تا مواد غذایی از دسترس گیاه خارج نگردد.

دما

این گیاهان عاشق نور خورشید هستند. اگر شما ساکن مناطق خشک و کویری هستید، بهتر است گلدان را در خارج از منزل نگه دارید تا نور کامل خورشید به سایه بانی از جنس پلاستیک برخورد کند. برای دریافت نور کافی توسط گلدان های آلوئه ورا، باید آن ها را در قسمت شرقی یا غربی پنجره قرار دهید.

غبار پاشی آلوئه ورا

  •  آرون گروپس

آلوئه ورا، گیاهی مقاوم به سرما نیست و از این رو نباید در معرض سرما قرار داشته باشد. دمای مطلوب برای پرورش آلوئه ورا، ۱۵ تا ۲۵ درجه سیلسیوس می باشد. بنابراین اگر قصد نگه داری از الوئه ورا را در بیرون از منزل دارید و دمای شب در منطقه شما پایین است، باید الوئه ورا را قبل از شب سرد به داخل بیاورید. حساس بودن الوئه ورا به سرما به دلیل این است که ۹۵ درصد آن را آب تشکیل می دهد. بنابراین پرورش آلوئه ورا در سرما ممکن نیست.

 آبیاری

این گیاه منبع خوبی از آب را دارا می باشد. بنابراین پرورش الوئه ورا به آبیاری چندانی نیاز ندارد. آبیاری الوئه ورا به گونه ای انجام می شود که بعد از آبیاری، آب به سرعت از سوراخ های ته گلدان خارج و در آن باقی نماند. به همین خاطر زهکشی خاک برای پرورش آلوئه ورا اولویت دارد. زیر گلدانی مخصوصی برای ذخیره آب خروجی قرار دهید. بین آبیاری اول تا دوم باید ۱۰ تا ۱۴ روز فاصله وجود داشته باشد. این تعداد روز بر اساس نوع خاک تفاوت می کند.

آبیاری آلوئه ورا

این گیاه را زمانی که هنوز دارای رطوبت است، آبیاری نکنید و برای آبیاری آن منتظر خشک شدن کامل خاک باشید. در فصل زمستان آبیاری از حد معمول کمتر می شود و این بازه زمانی به سه تا چهار هفته می رسد. فصل زمستان برای گیاه آلوئه ورا فصل خواب است.

کوددهی

کوددهی الوئه ورا در طول سال یک بار در فصل بهار انجام می شود. کود انتخابی شما برای پرورش الوئه ورا باید از نوع آبکی و رقیق باشد. همچنین می توانید کودهایی با نوع نیمه قوی(۱۰-۴۰-۱۰) را به کار ببرید. این در شرایطی است که شما برای پرورش الوئه ورا از خاکی با حاصلخیزی متوسط استفاده کرده باشید. در غیر این صورت باید کودی نیمه قوی را به صورت ماه به ماه از اوایل بهار تا انتهای تابستان به گیاه دهید. اگر الوئه ورا شما در بیرون از منزل کاشته شده می توانید از کودهای گرم یا ارگانیک برای آن استفاده کنید.

اضافه کردن کود به خاک آلوئه ورا

تعویض گلدان

این گیاه به سرعت رشد می کند و دارای ریشه دوانی است. بعد از یک یا دو سال باید گلدان های الوئه ورا را تعویض کنید. این مسئله به بهبود پرورش الوئه ورا منتهی می شود. بهتر است اجازه انبوه شدن ریشه های گیاه را در خاک ندهید.

گلدان انتخابی برای پرورش آلوئه ورا باید از نظر قطر گسترده باشد. در این گلدان ها عمق کمتر از سطح اهمیت دارد. برای پر کردن گلدان، ابتدا با شن کف گلدان را پر و بعد بر روی شن خاک بریزید. این شن ها در کف گلدان، کار زهکشی آب را آسان می کنند. گیاه داخل گلدان را طوری بیرون آورید که در قسمت ریشه دچار آسیب نگردد و در گلدان جدید بگذارید. آبیاری گلدان جدید را باید موقعی انجام دهید که گیاه داخل گلدان تثبیت شده است.

کاشت آلوئه ورا

برای تکثیر آلوئه ورا از سه روش متفاوت استفاده می شود که هر یک مزیت های خاص خود را به همراه دارد. اما برخلاف اغلب گیاهان نمی توان آلوئه ورا را با روش قلمه زدن تکثیر نمود و روش های رایج آن پاجوش، کشت بافت و کاشت از طریق بذر می باشد.

روش تقسیم بوته(پاجوش)

روش پاجوش بسیار مناسب و راحت است و در آن تغییر خواص آلوئه ورا و ژنتیک آن به حداقل می رسد. این پاجوش ها هر ۶ ماه یک بار در لا به لای برگ های خشکیده بوته ها و بر روی ریشه ها به ۱۰ عدد می رسند. در این روش، راه برای پرورش همسان الوئه ورا فراهم می شود.

آلوئه ورا

کاشت از طریق بذر

در این روش، رشد گیاه به تعویق می افتد. ضمن اینکه گیاهان یکسان از آلوئه ورا تولید نمی شوند. در این روش، رشد آلوئه ورا با پراکندگی ژنتیکی زیاد(به دلیل دگرگشتی و پدیده نر عقیمی) همراه است.

روش کشت بافت

از سلول های بنیادی گیاه استفاده می شود و با تکیه بر تمایز آن ها می توان اقدام به تولید آلوئه ورا کامل نمود. در این روش، قسمتی از سلول های انتهایی در حال رشد گیاه کشت گذاری می شود و از همان گیاه کامل تولید می گردد. این روش دارای مزیت های زیادی نسبت به دو روش قبلی است. اول اینکه فرآیند کاشت و تولید آلوئه ورا را سرعت می بخشد و این میزان تولید را به راحتی به رقم ۵۰ تا ۱۰۰ برابر می رساند. گیاهانی با ژنتیک ثابت تولید می کند و این گیاهان دارای خواص یکسانی می باشند. در این نوع روش می توان آفات، بیماری ها و آلودگی را کنترل کرد و به بازدهی بالایی در زمینه اقتصادی رسید.

مراقب از گیاه در زمان برداشت

در صوت آبیاری منظم گیاه، میزان ژل آن افزایش می یابد، اگر آبیاری مناسب نباشد؛ مقدار آمودین و آلوئین در ژل افزایش پیدا کرده و در نتیجه منجر تلخی طعم ژل شده و رنگ آن نیز متمایل به قهوه ای خواهد شد.

پرورش الوئه ورا

برداشت آلوئه ورا، اغلب ۴ بار در سال بوده و از هر گیاه در هر نوبت، ۳ برگ برداشت خواهد شد، یعنی در هر سال ۱۲ برگ از گیاه در هر هکتار، چیزی در حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ تن خواهد شد.

بخش های مورد استفاده گیاه آلوئه ورا، برگ های آن می باشد و با قطع کردن یک یا چند برگ از گیاه، مشکلی در مکانیسم رشد گیاه به وجود نمی آید، البته باید این کار خیلی سریع و با استفاده از چاقویی تیز انجام گیرد و بهتر است از برگ های مجاور آن در خاک و یا برگ های پایین ساقه اصلی استفاده شود، زیرا به طور کلی در تمام گیاهان؛ برگ های پایین گیاه از نظر انجام فعالیت های حیاتی به نسبت برگ های فوقانی اهمیت کمتری دارند، البته در گیاه آلوئه ورا برگ های پایینی نیروی بالقوه آنها برای مداوا بیشتر می باشد.

روش مقابله بیماری های گیاه و علف هرز

در صورتی که کشت گیاه به شکل اصولی و زیر نظر متخصصین کشاورزی انجام گیرد، بیماری ها و علف های هرز به کمترین مقدار خود می رسد، چون در گیاه آلوئه ورا به نسبت دیگر گیاهان، خطر آلوده شدن به بیماری ها و علف های هرز کمتر می باشد.

حال می توان برای مقابله با این بیماری های قارچی و از بین بردن کنه از سم دیازینون استفاده کرد، ضمن اینکه زمان مناسب برای شروع مبارزه با علف های هرز به هنگام وجین می باشد و این کار علاوه بر اینکه از زیاد شدن علف های هرز جلوگیری می کند، موجب هوادهی خاک نیز خواهد شد، همچنین با این روش، بسیاری بیماری های گیاه از بین می روند.

کاشت و نگهداری آلوئه ورا

امیدواریم مطالب گردآوری شده، راه کارها و شرایط پرورشی مناسب آلوئه ورا را به شما ارائه کرده باشد و با کمک گرفتن از این مطالب، بتوانید اقدام به کاشت و تکثیر الوئه ورا نمایید.حال پیشنهاد می کنیم برای مشاهده دیگر آموزش ها در این رابطه به بخش پرورش گل و گیاه مجله آرگا مراجعه نموده و از دیگر مطالب نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای نحوه پرورش آلوئه ورا و نکاتی برای رشد بهتر و کسب سود از آن بسته هستند دیدگاه برای این نوشته