دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طلاق غیابی چه شرایطی دارد؟

  • زهره امامی
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

طلاق غیابی از جمله راه حل های بسیار مناسب برای افرادیست است که همسرانشان نتوانسته اند مسولیت زندگی مشترک را بپذیرند. در ادامه قوانین وضع شده در این رابطه را شرح خواهید داد.

در قانون اسلامی برای رهایی مردان و زنان از دست همسران بی مسئولیت و بی توجه به زندگی زناشویی قوانینی درباره طلاق غیابی تعیین شده است که به این افراد کمک می کند تا آرامش را به زندگی خود بازگردانند و از اسارت همسر خودخواه خود دربیایند.

راهکار اختلاف های شدید زوجین

طلاق غیابی چه شرایطی دارد؟

در مواقعی که اختلاف زوجین به مرحله ای می رسد که یکی از آن ها علیه دیگری شکایت نامه ای را تنظیم می کند در صورتی که طرف مورد شکایت قرار گرفته اگر به هنگام دعوی دادگاه در جلسات دادگاه حاضر نشود برای او رای غیابی صادر می شود. صدور رای غیابی در صورتی انجام می شود که فرد مورد شکایت قرار گرفته از نظر دادگاه مقصر اعلام شود. این قانون در مورد دادخواست طلاق نیز صدق می کند، به این صورت که اگر یکی از زوجین دادخواست طلاق خود را به دادگاه اعلام نماید دادگاه با بررسی انجام شده و محکومیت همسر شاکی رای طلاق غیابی را صادر خواهد کرد.

طلاق راهی برای بهبود زندگی

طلاق غیابی مرد

در صورتی که مرد تقاضای طلاق از زن را داشته باشد وزن در دادگاه حاضر نشود مرد با توجه به تعیین دادگاه در مورد نحوه پرداخت تمام و کمال حق و حقوق زن که شامل مهریه، نفقه و سایر مسایل است می تواند همسر خود را طلاق غیابی دهد. نا گفته نماند که در ایران حق طلاق با مرد می باشد.

عدم تفاهم زوجین

  •  آرون گروپس

مواردی که در زیر برای شما گردآوری کرده ایم درباره دلایل صدور حکم دادگاه برای طلاق غیابی توسط زن می باشد:

  • ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب و در مدت یک سال بدون عذر موجه؛
  • اعتیاد زوج به یکی از مواد مخدر یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که بر اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید یا پس از ترک، مجددا به مصرف مواد مذکور روی آورد بنا به درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد؛
    طلاق غیابی
  • محکومیت حتمی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر؛
  • ضرب و شتم یا هر گونه سوءِ رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوج قابل تحمل نباشد؛
  • ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر گونه عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید؛
  • خودداری از آمیزش، بی اعتنایی و اهانت به همسر، ازدواج مجدد، وفادار نبودن در زندگی زناشویی و ارتباط نامشروع هم می تواند از دیگر موارد عسر و حرج باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *