دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی بهترین روش های درمان معده درد با راهکارهای کاربردی و علمی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

درمان معده درد در منزل به راحتی با روش خانگی قابل درمان است. البته زمانی که علت درد معده را بدانید. در این مطلب، مجموعه ای از روش های درمان موثر معده درد را ارائه کرده ایم.

معده درد یکی از دردهای آزاردهنده است که انجام بسیاری از فعالیت های بدنی و کارهای روزمره را غیر ممکن می سازد. البته از درد معده به عنوان شکم درد نیز یاد می شود. درمان معده درد کار مشکل و زمان بری است اما اگر دلیل معده درد را بدانید، می توانید آن را به راحتی درمان کنید.

درمان معده درد به گونه ای است که باید در مراحل آغازین شروع شود. معده درد بسیار رایج است. به طوری اغلب ما آن را تجربه کرده ایم. البته علایم معده درد خیلی مهم نیستند. چون اغلب آن ها به زودی برطرف خواهند شد. عوامل شایع درد معده می تواند سندرم روده ی تحریک پذیر، ورم معده یا گاستریت، بد هضمی و ریفلاکس اسید معده باشد. برای درمان کردن معده درد بهتر است از روش های خانگی کمک بگیرید.

درمان معده درد

راه کارهای کاربردی و علمی درمان معده درد

استفاده از کمپرس گرم

برای خنثی کردن درد معده نیازی نیست که کمپرس شما داغ باشد. بهتر است از کمپرس آب گرم استفاده کنید. همچنین می توانید با یک بطری آب گرم نیز این کار را ترتیب دهید. گرما موجود، باعث انبساط و شل شدگی عضلات می شود و درد معده را تسکین می بخشد. این مورد را در موارد قولنج شدید می توان به کار برد. در صورت نیاز زیر پتوی برقی بروید و استراحت کنید. البته این کارها را به طور طولانی انجام ندهید. چون ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

دراز بکشید و کیسه آب گرم را بر روی شکم قرار دهید. گرمای کیسه نباید در حدی باشد که شما را ناراحت کند. به مدت ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید. اگر تمایل داشتید کیسه را مجدداً گرم کنید.

خوردن دمنوش نعناع

دمنوش نعناع برای درمان معده درد شبیه به یک معجزه عمل می کند. ضمن اینکه از نعناع برای رفع تهوع نیز کمک گرفته می شود. منتول موجود در برگ های نعناع یک مسکن قوی و ضد درد است. برای استفاده از نعناع می توانید آب نبات نعنایی بخورید، برگ های نعناع را بخورید، عصاره نعناع بو بکشید. این کارها درد معده را تسکین و حس تهوع را از بین می برد. دمنوش نعناع نیز برای درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات معده به کار می رود. این دمنوش برای گوارش بسیار  مناسب است و جریان صفرا را تسکین می بخشد. این گیاه طبیعی در درمان نفخ نیز بسیار عالی و سریع عمل می کند.

نعناع را در یک فنجان دم کنید و اجازه دهید به مدت  ۵ تا ۱۰ دقیقه باقی بماند تا خوب دم بکشد. این دمنوش باید در حین گرم بودن میل شود تا اثر کند.

  •  آرون گروپس

دمنوش نعناع

آب برنج

آبی که بعد از آبکش کردن برنج به جا می ماند، یک تسکین فوق العاده برای معده است. آب برنج یک نوع مخاط نرم را بر روی سطح تشکیل می دهد و التهاب معده را برطرف می سازد. در واقع این سطح نرم همان مخاط معده شماست.

برای تهیه آن باید برنج را دو برابر مقدار آبی که برای پخت آن استفاده می کنید، بار بگذارید. منتظر بمانید تا برنج نرم شود. قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید قابلمه به شکل دربسته به مدت ۳ دقیقه باقی بماند.

برنج را آبکش کنید. اگر تمایل دارید می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید. آب برنج باید گرم میل شود.

چای زنجبیل

زنجبیل دارای دو ماده با ارزش به نام شوگاول و جینجرول برای درمان سوزش معده و همچنین معده درد می باشد. این مواد موجود در زنجبیل، عضلات را نرم و آرام می سازند. برای درمان معده درد با زنجبیل می توانید از آدامس های زنجبیلی، دمنوش زنجبیل و سایر مکمل های آن استفاده کنید. این گیاه نیز ضد التهاب است.

برطرف کردن ناراحتی معده

برای تهیه دمنوش آن باید ۲ تا ۵ سانتی متر از ریشه زنجبیل را جدا و بشویید. در ادامه ریشه را پوست بگیرید و رنده یا خرد کنید. یک تا دو فنجان آب را بجوشانید و زنجبیل را به آن اضافه کنید. برای آماده سازی نوشیدنی غلیظ از آب کمتری استفاده کنید. آن گاه بگذارید تا ۳ دقیقه دیگر نیز بجوشد و ۲ دقیقه نیز بر روی حرارت ملایم باشد. پس از طی این مدت، آن را از روی شعله بردارید. صاف کنید و مقداری عسل به آن اضافه و میل کنید.

لیمو سنگی تازه

اگر درد معده شما ناشی از بد هضمی است، آبلیمو سنگی می تواند باعث برطرف کردن درد معده شما شود. خاصیت اسیدی این لیمو باعث تولید اسید هیدروکلریک می شود و منجر به تجزیه بهتر غذای خورده شده می شود. با بالا رفتن این اسید، گوارش غذا بهتر و سریع تر انجام می گردد. البته در این حالت آب رسانی به بدن نیز به خوبی انجام می شود.

سرکه سیب

اسید سرکه سیب باعث هضم نشاسته می گردد. بعد از هضم، این نشاسته وارد روده می شود و به حفظ باکتری های مفید روده کمک می کند. با خوردن یک قاشق سرکه سیب به صورت روزانه از معده درد پیشگیری کنید.

خوردن رازیانه

برای هضم بهتر غذا و درمان معده درد ناشی از بد هضمی می توانید دانه های رازیانه بخورید. این دانه ها حاوی آنتول می باشند.

آب معدنی گازدار

برای درمان معده درد از آب معدنی گازدار استفاده کنید. همچنین می توانید آب نصف لیمو ترش را با آب معدنی گازدار ترکیب و میل کنید. دی اکسید کربن موجود در آب معدنی گازدار، شما را به آروغ زدن مجبور و از فشار شکم کم می کند. ضمن اینکه این ترکیب برای درمان یبوست و سوء هاضمه نیز کاربردی است.

میکس آب معدنی گازدار و لیمو

آنغوزه

برای درمان معده درد می توانید نصف قاشق چای خوری آنغوزه را گرم و با مقداری شیر بخورید. این دارو سریعاً درد معده را از بین می برد.

روغن رزماری

چند قطره از روغن رزماری در آب داغ بریزید و با آن حمام کنید. این کار ضمن آرام کردن بدن تان، درد معده شما را نیز تسکین می بخشد.

جوش شیرین

 برای درمان معده درد شدید از جوش شیرین استفاده کنید. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه و آن را میل کنید.

دانه های زیره

برای چنین درمانی باید دانه های زیره را سرخ و باکمی نمک بخورید. این درمان نیز فوق العاده برای معده درد کارساز است.

شربت کولا

اگر درد معده شما به خاطر حالت تهوع و سوء هاضمه است، مقداری کمی از شربت کولا میل کنید تا درد معده شما برطرف شود.

دانه های انار

برای درمان معده درد مقدار کمی نمک و فلفل سیاه بر روی دانه های انار بریزید و میل کنید. دانه های انار باعث برطرف شدن درد معده می شوند.

شنبلیله

دانه های شنبلیله را خرد و با آن خمیر تهیه کنید. این خمیر را با مقداری کشک میکس و برای برطرف کردن درد معده به کار ببرید.

جعفری

از آنجا که نوشیدن آب جعفری و خوردن برگ های آن می تواند برای حفظ سلامتی معده بسیار موثر باشد، بنابراین برگ های جعفری را در مقداری آب خیسانده و سپس آب آن را بنوشید.

برگ تمبر هندی

سه گرم برگ تمبر هندی را خرد و به شکل خمیر درآورید. این خمیر را با یک گرم سنگ نمک میکس کنید و از آن بخورید. همچنین می توانید دمنوش آن را تهیه و نوش جان کنید.

از بین بردن درد معده

آلوئه ورا

برای درمان دردهای ناشی از نفخ، درمان یبوست و اسهال کاربرد دارد.

درمان معده درد

کرفس

با دو گرم برگ کرفس خمیر آماده کنید. یک گرم سنگ نمک را با آن میکس و از آن میل کنید. این کار که درمان خانگی سوزش معده نیز محسوب می گردد می تواند درد معده را به سرعت التیام ببخشد.

یک فنجان چای بابونه

چای بابونه یک نوع ضد التهاب بوده و بنابراین استفاده از آن به عنوان درمان خانگی ساده و موثر برای بهبود درد معده می باشد. مصرف این دمنوش می تواند مخاط معده را که به علت ورم های ناشی از باکتریها که ملتهب شده اند را تسکین داده و موجب شل و آرام شدن عضله فوقانی مجرای گوارشی خواهد شد، بعد از شل شدن عضله، انقباضات و فشردگی هایی که موجب پیش رفتن غذا در طول سیستم گوارش می شوند، مقداری آزاد و راحت شده و در نتیجه درد ناشی از این گرفتگی ها و اسپاسم کاهش می یابد.

بهبود معده درد

حال برای تهیه دمنوش به یک عدد چای کیسه ای بابونه یا یک تا دو قاشق چای خوری بابونه خشک شده و آب داغ نیاز دارید. برای این منظور آب جوش را روی چای کیسه ای بریزید و اجازه دهید تا ده دقیقه دم بکشد و اگر از بابونه خشک شده استفاده می کنید، آن را درون ماگ، قوری یا هر وسیله مناسب دیگری بریزید و روی آن را آب جوش ریخته و بعد از گذاشتن درب آن، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس به آرامی آن را بنوشید.

دانه های رازیانه

در صورتی که معده درد شما ناشی از بد هضمی می باشد، بنابراین جویدن دانه های رازیانه به دلیل دارا بودن آنتول می تواند درد شما را تسکین دهد.

درمانهای خانگی معده درد

آنتول در واقع روغنی ناپایدار است که ترشح آنزیم های گوارشی را افزایش داده و به کاهش التهاب کمک می کند و درد ناشی از آن را تسکین می بخشد، بنابراین در صورتی که مشکل التهاب معده و گاستریت دارید، می توانید با مصرف رازیانه درد و ناراحتی خود را تاحدودی برطرف کنید.

برای بهرمندی از خواص رازیانه برای این منظور، نصف یا یک قاشق چای خوری رازیانه را بعد از غذا بجوید اما در صورتی که باردار هستید از مصرف آن پرهیز کنید.

برای جلوگیری از درد معده چه باید کرد؟

  • خوردن صحیح و آرام غذا
  • آب به میزان فراوان بنوشید.

 

درمان درد معده

  • بلافاصله بعد از سرو غذا به رختخواب نروید.
  • بعد از غذا خوردن، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه راه بروید.
  • یوگا و ورزش تنفسی انجام دهید.
  • از غذاهای سرخ شده و ادویه دار اجتناب کنید.
  • پرخوری نکنید و به جای آن، تعداد وعده را افزایش دهید.
  • الکل و نوشیدنی های کافئین دار نخورید.

در این مطلب، مجموعه ای از روش های مناسب خانگی برای درمان معده درد به شما همراهان معرفی شد. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاس گذاریم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *