دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی علت درد پاشنه پا و راه های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

استخوان پاشنه پا بزرگترین استخوان پا محسوب می شود که ممکن است بنا به دلایل و بیماری های مختلفی دچار درد شود. علت درد پاشنه پا هرچیزی که باشد, غالبا قابل درمان است.

درد پاشنه پا یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به پا است. بیمار مبتلا به درد پاشنه پا ممکن است احساس درد در زیر پاشنه پا و یا فقط در پشت آن داشته باشد. با وجود اینکه این درد ممکن است بسیار شدید باشد و حتی فرد را ناتوان کند, با این حال خطر جدی برای فرد ایجاد نمی کند. این درد معمولا خفیف است و به راحتی درمان می شود. علت درد پاشنه پا متعدد است و در این مطلب با برخی از ان ها و درمان آن آشنا می شویم.

علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا

با اینکه درد پاشنه پا اغلب به صورت خفیف ایجاد می شود با این حال در برخی موارد ممکن است این درد برای طولانی مدت ادامه پیدا کند و مزمن شود. پای انسان شامل 26 استخوان است که پاشنه بزرگترین این استخوان ها می باشد. درد پاشنه پا معمولا تنها به دلیل آسیب دیدگی ها مانند پیچ خوردگی و افتادن ایجاد نمی شود بلکه ناشی از استرس های تکراری و ضربات وارد شده به پاشنه است. شایع ترین علت درد پاشنه پا عبارت است از :

  • التهاب غلاف کف پا- التهاب فاسیا پلانتار

فاسیا پلانتار یک رباط قوی است که از استخوان پاشنه تا نوک پا, کشیده شده است. زمانی که فاسیا پلانتار بیش از حد کشیده شود رشته های بافت نرم آن که به استخوان پاشنه وصل شده, ملتهب می شوند. گاهی اوقات این مشکل ممکن است در وسط پا رخ دهد که در این صورت بیمار احساس درد در زیر پا دارد.

  • پاشنه بورسیت– التهاب پشت پاشنه

این التهاب می تواند به دلیل فرود سخت بر روی پاشنه پا ایجاد شود. از دلایل دیگر ایجاد این التهاب, فشار کفش است. درد ناشی از این التهاب عمدتا در داخل و یا پشت پاشنه پا احساس می شود و طی چند روز ممکن است تشدید یابد.

  • برآمدگی های پاشنه

بیماری های پاشنه پا

  •  آرون گروپس

از دیگر علل درد پاشنه پا که در نوجوانان شایع است, برآمدگی های پاشنه پا می باشد. در نوجوانان استخوان پاشنه پا به طور کامل بالغ نشده و در نتیجه در اثر عواملی ممکن است استخوان بیشتری شکل بگیرد. این مسئله غالبا در کف پای صاف رخ می دهد. در زنان اگر در دوران نوجوانی و قبل از بلوغ استخوان پاشنه پا,  از کفش های پاشنه بلند استفاده شود, ممکن است این مسئله ایجاد شود.

  • سندرم تونل تارسال

در سندروم تونل تارسال, یک عصب بزرگ در پشت پا باریک شده و یا به آن فشار وارد می شود. این مسئله یک نوع فشار عصبی است که می تواند در مچ پا و یا پا ایجاد شود.

  • التهاب مزمن لایه پاشنه

ممکن است از طریق نازک شدن بیش از حد لایه پاشنه و یا سخت و محکم شدن آن ایجاد شود.

  • شکاف استرسی

این شکاف ناشی از استرس های تکراری است که معمولا به دلیل فعالیت های شدید جسمی, ورزش و انجام کارهای سنگین ایجاد می شود. دونده ها اغلب افرادی هستند که دچار این بیماری می شوند. به علاوه یکی از عوارض جانبی پوکی استخوان ایجاد این شکاف ها در پاشنه پا است.

علاوه بر موارد بیان شده, برخی بیماری ها و صدمه ها منجر به آسیب به پاشنه پا می شوند که این امر سبب درد در پاشنه پا می شود. همچنین چاقی, راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار و افزایش سن از دیگر علت درد پاشنه پا است. اقدامات درمانی زیادی جهت تسکین این درد وجود دارد.

روش های درمانی درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا

اغلب بیماران مبتلا به التهاب فاسیا پلانتار با اقدامات درمانی ساده ایی طی چند روز بهبود می یابند. داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی از جمله داروهای درمانی جهت تسکین و بهبود درد پاشنه پا می باشند که ممکن است جهت درمان افراد مبتلا به التهاب فاسیا پلانتار کمک کند.

کورتیکواستروئیدها

این داروها ممکن است بر روی منطقه آسیب دیده بر روی پاشنه پا اعمال شوند تا درد پاشنه پا را تسکین دهند و یا اینکه ممکن است پزشک تصمیم به تزریق این داروها کند. در این صورت خطر پارگی و انقباض لایه چربی پوشش استخوان پاشنه وجود دارد به همین دلیل برخی از پزشکان قبل از تزریق از سونوگرافی پاشنه پا استفاده می کنند تا جای مناسب تزریق را انجام دهند.

فیزیوتراپی

یکی دیگر از اقدامات درمانی درد پاشنه پا, فیزیوتراپی است که فیزیوتراپیست با آموزش برخی تمرینات کششی و قدرتی عضلات ساق پا را تقویت می کند و در نتیجه ثبات بهتری در مچ پا و پاشنه ایجاد می شود و رفته رفته درد پاشنه پا تسکین می یابد.

از دیگر اقدامات درمانی جهت بهبود درد پاشنه پا می توان به آتل بندی, جراحی و شوک ویو تراپی اشاره کرد که هر یک از این درمان ها بسته به علت درد پاشنه پا, توسط پزشک تجویز می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *